Stal amagnetyczna

Techniczne zagadnienia okrętowe

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
seawolf
Posty: 837
Rejestracja: 2004-01-04, 15:29
Lokalizacja: Poznan

Stal amagnetyczna

Post autor: seawolf »

Witam,
Odkąd pamiętam gdy tylko pojawiał się temat Kormorana II mówiono o magicznej technologii stali amagnetycznej. Moje pytanie brzmi na czym ona polega? Bo amagnetyczna to jest też zwykła stal nierdzewna, ale chyba nikt mi nie powie, że z nierdzewki to tylko Niemcy potrafią budować, bo żadnej filozofii tu nie ma. Więc co to za magiczna technologia, ktoś wie?
Lukasski
Posty: 1
Rejestracja: 2014-07-20, 01:02

Re: Stal amagnetyczna

Post autor: Lukasski »

"Z całą pewnością zainteresowanie jednostkami przeciwminowymi wśród państw nadbałtyckich jest spowodowane względami historycznymi – w czasie obu wojen światowych XX wieku na Bałtyku prowadzono intensywne ćwiczenia z wykorzystaniem broni podwodnej. Do dziś ich niebezpieczne pozostałości są usuwane przy okazji ćwiczeń czy inwestycji w pobliżach portów morskich. W ostatnich latach państwa leżące nad Bałtykiem wydały spore środki, które doprowadziły do pojawienia się niszczycieli min na Łotwie czy w Estonii oraz niebawem pozwolą podnieść bandery na okrętach litewskich i fińskich. Także w Polsce finalizowane są decyzje mające na celu wskazanie wykonawcy programu badawczo-rozwojowego, którego efektem ma być opracowanie założeń projektowych okrętu przeciwminowego, kryjącego się pod kryptonimem Kormoran II. Jest rzeczą interesującą, że większość niszczycieli min ma kadłuby i nadbudówki o konstrukcji kompozytowej, co wynika z faktu, że tego typu rozwiązanie jest tańsze w budowie oraz eksploatacji. Ma ono jednak wady choćby w postaci mniejszej żywotności, większej masy czy niższej odporności na uszkodzenia w przeciwieństwie do droższego materiału, jakim jest stal amagnetyczna. To niemieckie rozwiązanie, mimo że niezbyt popularne (poza rodzimą flotą, okręty tej konstrukcji wykorzystuje Marynarka Wojenna Turcji), charakteryzuje się kilkoma zaletami. Jednostki zbudowane z tego materiału cechuje mniejsza emisja dźwięku do wody, brak konieczności stosowania dodatkowych elementów uziemiających, możliwość przechowywania paliwa oraz wody bez specjalnych zabezpieczeń w zbiornikach dna podwójnego, najmniejsze ugięcia na fali, a także mniejsza wrażliwość na uszkodzenia przy oblodzeniu oraz uderzeniach fal. Innym godnym odnotowania faktem jest to, że w ostatnich latach liderem w dostawach zintegrowanych systemów przeciwminowych dla okrętów nowo budowanych oraz modernizowanych w rejonie naszego morza jest niemiecki Atlas Elektronik GmbH. Producent ten zdobył kontrakty w Finlandii, Szwecji, Estonii oraz ostatnio dla własnej Deutsche Marine"
To cytat znaleziony w necie.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Miner
Posty: 715
Rejestracja: 2012-03-01, 20:17

Re: Stal amagnetyczna

Post autor: Miner »

Poniżej link do artykułu nt. materiałów konstrukcyjnych okrętów, w którym opisano również stal niemagnetyczną (czyli austeniczną):
http://www.academia.edu/3073998/Materia ... Materials_

Jeśli chodzi o Kormorana II, to nie wiem, czy gdzieś już opublikowano informację o typie użytej stali austenicznej.
Wiadomo, że 100 ton blachy na kadłub okrętu zakupiono we Francji (M. Dura może spać spokojnie :clever: )
tarti
Posty: 2
Rejestracja: 2014-10-16, 15:23

Re: Stal amagnetyczna

Post autor: tarti »

"... Generalnie stale nierdzewne mają dobra skłonność do tłumienia drgań, w tym także stale o strukturze austenitycznej. Jeszcze wyższe własności pod tym względem wykazują stale nierdzewne o strukturze martenzytycznej, ale te z kolei charakteryzują się własnościami magnetycznymi..."
Odlewnia dzwonów Ludwisarnia Felczyńskich
Awatar użytkownika
lichen9
Posty: 57
Rejestracja: 2012-02-03, 16:06

Re: Stal amagnetyczna

Post autor: lichen9 »

Tak z czystej ciekawości: ile wynosi mniej więcej gęstość takiej stali? Czy jest ona jednakowa dla każdego odcinka burty?
Okręty są podobne do kobiet, bo ich malowanie i wybuchowość są tak samo kosztowne - Chester Nimitz
Kossakowski
Posty: 149
Rejestracja: 2009-10-29, 16:42

Re: Stal amagnetyczna

Post autor: Kossakowski »

Artykuł linkowany powyżej przesadza z trudnościami w łączeniu tych stali za pomocą spawania. Nie trzeba koniecznie stosować TIGa, można swobodnie spawać MIGiem, albo zwykłą elektrodą otuloną. Obróbka plastyczna przy wymiarach "okrętowych" też nie wydaje się być jakimś problemem. Możecie spojrzeć na swój zlew w kuchni i na oko przekonać się jak mocno daje się przetłoczyć arkusz blachy ze stali autentystycznej.

Jeżeli chodzi o gęstość to przyjmuje się, że minimalnie większa od stali niskostopowych - około 7900kg/m^3. Zależy to rzecz jasna od składu stopowego.
Z jakiego powodu gęstość miałaby się zmieniać tego nie wiem :wink:
"... Generalnie stale nierdzewne mają dobra skłonność do tłumienia drgań, w tym także stale o strukturze austenitycznej. Jeszcze wyższe własności pod tym względem wykazują stale nierdzewne o strukturze martenzytycznej, ale te z kolei charakteryzują się własnościami magnetycznymi..."
Ja tam bym powiedział, że stale raczej nie królują jeżeli chodzi o tłumienie drgań :wink: Poza tym w konstrukcji okrętu ta cecha ma jakieś czwartorzędne znaczenie.
http://www.immt.pwr.wroc.pl/~maciek/bk/MiBM/W8.pdf - strona 8
ODPOWIEDZ