Re: Gruszka dziobowa
: 2018-02-20, 01:30
Natomiast jeśli chodzi o wpływ gruszki na stateczność manewrową to dość dobrze relację zwrotności i stateczności kierunkowej opisuje A.Kryłow w książce "Wspomnienia i szkice".
W ogromnym uproszczeniu: kadłub okrętu w ruchu podobnie jak kadłub samolotu można rozpatrywać jako dynamiczną relację środka parcia zanurzonej części kadłuba do jego środka masy. Kadłub okrętu lub statku, którego środek parcia jest przesunięty do przodu będzie dobrze reagował na ster i będzie bardzo zwrotny (mały promień zwrotu) jednocześnie jednak taki kadłub będzie niestateczny kierunkowo, będzie miał tendencję do "myszkowania", schodzenia z kursu wymagając ciągłych korekt sterem a w skrajnym przypadku w pewnych zakresach prędkości może wręcz być nadsterowny- raz wprowadzony w cyrkulację nie da się już z niej wyprowadzić samym sterem bez zmniejszenia prędkości.
Z kolei kadłub, którego środek parcia będzie przesunięty do tyłu względem środka masy będzie miał większy promień zwrotu ale za to będzie lepiej słuchał steru, będzie stateczny kierunkowo. Tak więc wzajemna relacja zwrotności (promienia zwrotu) i stateczności kierunkowej jest zawsze kompromisem.
Gruszka dziobowa, zwłaszcza gruszka pokaźnych rozmiarów przesuwa środek parcia do przodu.
W ogromnym uproszczeniu: kadłub okrętu w ruchu podobnie jak kadłub samolotu można rozpatrywać jako dynamiczną relację środka parcia zanurzonej części kadłuba do jego środka masy. Kadłub okrętu lub statku, którego środek parcia jest przesunięty do przodu będzie dobrze reagował na ster i będzie bardzo zwrotny (mały promień zwrotu) jednocześnie jednak taki kadłub będzie niestateczny kierunkowo, będzie miał tendencję do "myszkowania", schodzenia z kursu wymagając ciągłych korekt sterem a w skrajnym przypadku w pewnych zakresach prędkości może wręcz być nadsterowny- raz wprowadzony w cyrkulację nie da się już z niej wyprowadzić samym sterem bez zmniejszenia prędkości.
Z kolei kadłub, którego środek parcia będzie przesunięty do tyłu względem środka masy będzie miał większy promień zwrotu ale za to będzie lepiej słuchał steru, będzie stateczny kierunkowo. Tak więc wzajemna relacja zwrotności (promienia zwrotu) i stateczności kierunkowej jest zawsze kompromisem.
Gruszka dziobowa, zwłaszcza gruszka pokaźnych rozmiarów przesuwa środek parcia do przodu.