Strona 1 z 1

Chrapy w II wojnie św

PostNapisane: 2019-09-03, 12:14
przez Gelb20
Czy któryś z forumowiczów posiada informacje odnośnie użycia technologii chrapów w innych flotach poza holenderską jak i niemiecką Kriegsmarine? Informacje,które uzyskałem wskazują na to,że posiadała je na przykład także flota japońska (jednostki I 400) jednakże nie jestem w stanie znaleźć żadnych bardziej szczegółowych informacji odnośnie historii ich użycia we flocie japońskiej.

Re: Chrapy w II wojnie św

PostNapisane: 2019-09-16, 13:47
przez MiKo
Takie coś pisałem przy okazji artykułu do MSiO o I-13:

Okręty zostały wyposażone w chrapy (ale dodano je już po ukończeniu budowy). Japończycy pracowali nad własnym projektem, jednak ostatecznie skopiowano niemieckiego „schnorchela”. W przeciwieństwie do pierwowzoru, gdzie rury podnoszone były na zawiasie, w japońskim rozwiązaniu wysuwano je w górę za pomocą napędu hydraulicznego. Teoretycznie chrapy miały służyć do ładowania baterii akumulatorów, napełnianiu butli ze sprężonym powietrzem oraz poruszaniu się w położeniu podwodnym przy użyciu silników wysokoprężnych z małą prędkością. W praktyce na typie I-13 za pomocą chrap można było jedynie używać dwóch generatorów prądotwórczych służących do ładowania baterii. Użycie głównych silników wysokoprężnych nie wchodziło w grę. Czas ładowania baterii wynosił 8 godz. 40 min. pod warunkiem nie używania silników elektrycznych oraz 30 godzin podczas poruszania się z prędkością 2 w. Obie rury miały średnicę 26 cm i mogły się podnosić o 2,9 m (1,6 m poniżej główek peryskopów). Zagięty ku dołowi wlot powietrzny był osłonięty specjalnym filtrem zabezpieczającym przed dostawaniem się wody. Znacznie dłuższe zagięcie rury wydechu sprawiło, że wylot zawsze znajdował się pod powierzchnią wody, dzięki czemu spaliny rozpuszczały się w wodzie i tym samym były mniej widoczne.