Strona 1 z 1

LUFAG a sprawa polska

: 2008-05-17, 17:44
autor: JB
Czy ktoś z Kolegów wie, jakiego typu samoloty (hydroplany) kupiła Polska of firmy Lufag (Luftfahrtwesen Gesellschaft) w 1919 roku dla lotnictwa morskiego?
JB

: 2008-05-17, 18:48
autor: janik41
Według tego co podaje Andrzej Olejko za pośrednictwem kirmy spedycyjnej inż Udgoffa zakupiono Fedrichshafen FF-33E otrzymał numer 8, Fedrichshafen FF-33L otrzymał numer 9, Fedrichshafen FF-49b otrzymał numer 1 i LubeckTravemunde F-4 nr 7, według tego autora były to wszystkie hydroplany jakie weszły do służby w 1920 roku ale z jakiej firmy pochodziły tego nie podaje, sprawdze jeszcze jedno źródło.

: 2008-05-17, 18:58
autor: JB
Przepraszam, ale nie napisałem, że Lufag był firmą austriacką. Zamówione wodnosamoloty (prawdopodobnie ze składów K.u.K. Seefliegerkorps) nie dotarły do Polski z powodu działań Komisji Kontrolującej.
JB

: 2008-05-17, 19:03
autor: crolick
No w 1919 roku to ciężko, żebyśmy kupowali wodnosamoloty skoro Wybrzeże opanowaliśmy dopiero w lutym 1920 :roll:

Na hasło "Luftfahrtwesen Gesellschaft" Google wypluwają jedynie - http://books.google.pl/books?id=OKDRvNH ... l=xx-elmer - ale jak przypuszczam jest to źródło o które oparto pytanie :wink:

PS. Friedrichshafen!

: 2008-05-17, 19:03
autor: JB
I jeszcze jedno pytanie. Czy ktoś słyszał o zakupie dla lotnictwa morskiego wodnosamolotów Ansaldo (1919 lub 1920 rok)? Jakie typy oprócz I.S.V.A. mogły wchodzic w grę?
JB

: 2008-05-17, 19:08
autor: JB
crolick pisze:No w 1919 roku to ciężko, żebyśmy kupowali wodnosamoloty skoro Wybrzeże opanowaliśmy dopiero w lutym 1920 :roll: ...
Pytanie nie jest czy kupowaliśmy, bo kupiliśmy, ale jakie to były maszyny? Masz racje, może one były przeznaczone nie dla lotnictwa morskiego, ale dla Flotylli.
JB

: 2008-05-17, 19:10
autor: JB
crolick pisze:...Na hasło "Luftfahrtwesen Gesellschaft" Google wypluwają jedynie - http://books.google.pl/books?id=OKDRvNH ... l=xx-elmer - ale jak przypuszczam jest to źródło o które oparto pytanie :wink:
Znam ten link, ale on tylko potwierdza informacje archiwalne.
JB

: 2008-05-17, 19:14
autor: janik41
Kmdr por. Dr Mirosław Skarżyński podaje że latem 1920 roku zakupiono wyżej wspomiane samoloty plus Friedrichshafen 33 H ten nie został zakupiony według Olejki został wyremontowany własnymi siłami, oraz Hansa Brandenburg NW i Sablatnik F-5, u Olejki te samoloty są wymienione jako zakup w 1921 roku. Żaden z autorów nie podaje żadnych zakupów w 1919 roku ze względu na to że jednostka w Pucku powstała dopiero w 1920 roku.

: 2008-05-17, 19:36
autor: janik41
Andrzej Olejko w przeglądzie morskim podaje o nie udanym zakupie 6 hydroplanów dla Flotylli Pińskiej niestety nie mówi jakie typy, pisze o tym na podstawie prac A Morgały, St.M. Pistowskiego, B. Zalewskiego, zakup miał mieć miejsce w 1919 roku

: 2008-05-17, 20:01
autor: crolick
Morgała, Samoloty w polskim lotnictwie morskim, s. 9
Dla projektowanego rzecznego oddziału lotnictwa zwiadowczego zamierzano zakupić 6 wodnopłatowców pływakowych w austriackiej wytwórni Oeffeg w Wiener Neustadt. Rozmowy dotyczyły dostawy 2 sztuk typu Hydro-Hansa i 4 szkolnych z silnikami Mercedesa 74 kW (100 KM), masa całkowita 1100 kg, v max-120 km/h, masa użyteczna = 100 kg (oprócz załogi).
Jako źródło podano - CAW, zespół akt Dowództwa Lotnictwa, t. 79, Pismo sekcji Ż.Nap.Dep.Tech. nr 5482/817/III z 1919 r.

: 2008-05-17, 20:14
autor: JB
CAW, akta DSM, list z 1920 roku, w którym żądano:
Natychmiastowego dostarczenia zakupionych we Włoszech 1? (niewyraźny zapis w dokumencie źródłowym) hydroplanów "Ansaldo" lub innych zamiast 24 hydroplanów zakupionych w Austrji od firmy "Lufag", wywóz których do Polski był wzbroniony przez Komisję Kontrolującą.
JB

: 2008-05-17, 20:23
autor: crolick
JB pisze:CAW, akta DSM, list z 1920 roku, w którym żądano:
Natychmiastowego dostarczenia zakupionych we Włoszech 1? (niewyraźny zapis w dokumencie źródłowym) hydroplanów "Ansaldo" lub innych zamiast 24 hydroplanów zakupionych w Austrji od firmy "Lufag", wywóz których do Polski był wzbroniony przez Komisję Kontrolującą.
JB
W sierpniu 1919 faktycznie kupiono w Ansaldo 10 samolotów Balilla, ale to były myśliwce :?