Samoloty na Graff Zeppelin

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Botras
Posty: 75
Rejestracja: 2006-09-25, 11:11

Post autor: Botras »

dessire_62 pisze: Prawdę napisałeś, nie znasz się, a próbujesz wmawiać innym bajki o Flycatcher startującym z przedniego hangaru.
Może wskażesz gdzie Ark Royal miał "Przedni hangar"
Nie napisałem nigdzie, że Flycatchery startowały z przedniego hangaru Ark Royala.
dessire_62 pisze: To pewne, bo go wtedy nie było.
Kiedy "wtedy"? Kiedy mianowicie określono liczbę samolotów na Ark Royal na 72? Ostatnie Flycatchery wyszły z linii w czerwcu 1934 r.
dessire_62 pisze:
Botras pisze:W tym "porównywalnym czasie" nie było żadnych morskich Hurricane i Spitfire
Porównywałem morskie wersje Me-109 i Ju-87 i datę ewentualną wejścia do służby GZ, do wersji morskich Hurry i Spita. Czas zbliżony.
Fajnie, tylko dlaczego to swoje porównanie czyniłeś pod cytatem, gdzie była mowa o projektowaniu Ark Royal?
Where do they put the bait?
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2028
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Botras pisze:Kiedy "wtedy"? Kiedy mianowicie określono liczbę samolotów na Ark Royal na 72? Ostatnie Flycatchery wyszły z linii w czerwcu 1934 r.
Ostateczny projekt został podpisany 3 maja 1934, więc?
Co najciekawsze podniesione ilość samolotów z 60 właśnie do 72.

Polecam monografię AR z Okrętów wojennych, oczywiście w odcinkach, właśnie "leci" nr 3.

Korekta za OW właśnie;
AR
hangar górny-173x18,3=3 166
hangar dolny-137x18,3=2 507
-----------
5 673
Powinno być?;
172x18,3
138x18,3

Laczna powierzchnia użytkowa 4884


Może pies jest pogrzebany w tej różnicy pomiędzy pow. użytkowa a całkowitą
Gringo
Posty: 76
Rejestracja: 2004-11-13, 16:38

Post autor: Gringo »

dessire_62 pisze: A Teraz fakty;
GZ
hangar górny- 183x16=2 928
hangar dolny- 170x16=2 720
--------
5 648
AR
hangar górny-173x18,3=3 166
hangar dolny-137x18,3=2 507
-----------
5 673

Prawie po równo.Czyżby kolejny mit obalony[albo się pomyliłem].
Jeżeli się pomyliłeś, to niewiele ... :wink:

Chodzi o to, że to są powierzchnie brutto, jak już napisałem wcześniej. Odciągnąć trzeba w obu wypadkach powierzchnię wind, na których samolotów nie parkowano. A windy były na GZ duże jak na owe czasy.

Winda GZ: 13 x 14 = 182 m² (trzy)
Winda AR: 13,7 x 6,7 = 92 m² (dwie)
Winda AR: 13,7 x 7,6 = 104 m² (jedna)

A więc liczymy powierzchnie netto:
GZ: 5 648 – (6 x 182) = 4 556 m²
AR: 5 673 – (4 x 92) – (2x 104) = 5097 m²

Wychodzi użyteczna powierzchnia hangaru na AR większa o 550 m² niż na GZ. Licząc średnio po 100 m² na samolot dostajemy pojemność ok. 6 maszyn więcej na AR niż na GZ. Co zresztą odpowiada faktom historycznym.
Ostatnio zmieniony 2009-05-03, 16:50 przez Gringo, łącznie zmieniany 1 raz.
Ramond
Posty: 240
Rejestracja: 2007-12-12, 17:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Ramond »

Może pies jest pogrzebany w tej różnicy pomiędzy pow. użytkowa a całkowitą
Pies pogrzebany jest w tym, że Anglicy, żeby uzyskać liczbę 72 samolotów, musieli liczyć również samoloty stale parkujące na pokładzie. A i tak ciężko powiedzieć, skąd wzięła im się liczba 72.
Odsyłam do dyskusji zalinkowanej w poprzednim poście.
Botras
Posty: 75
Rejestracja: 2006-09-25, 11:11

Post autor: Botras »

dessire_62 pisze:
Botras pisze:Kiedy "wtedy"? Kiedy mianowicie określono liczbę samolotów na Ark Royal na 72? Ostatnie Flycatchery wyszły z linii w czerwcu 1934 r.
Ostateczny projekt został podpisany 3 maja 1934, więc?
Więc (o ile "podpisany" oznacza jakieś ostateczne zatwierdzenie gotowego projektu konstrukcyjnego) pewnie zasadnicze rzeczy, jak powierzchnia hangaru, zostały przesądzone miesiące wcześniej. Przeto to nie jest niedorzeczne, żeby przeliczono to również i na wariant grupy lotniczej z Flycatcherami. Taki dawał zapewne największą liczbę samolotów i stosowną liczbę, jako najatrakcyjniejszą, powtarza się do dziś.
Where do they put the bait?
Awatar użytkownika
dessire_62
Posty: 2028
Rejestracja: 2007-12-31, 16:30
Lokalizacja: Głogów Małopolski

Post autor: dessire_62 »

Botras pisze:Przeto to nie jest niedorzeczne, żeby przeliczono to również i na wariant grupy lotniczej z Flycatcherami.
Możliwe jest oczywiście wszystko, ale mocno wątpię, aby brano pod uwagę samolot oblatany w 1922, a produkowany w latach 1923-1926.W 1934 to były wraki delikatnie mówiąc.

Gringo, brałeś w swoich obliczeniach pod uwagę, że windy na AR były "piętrowe", czyli umożliwiały parkowanie na dolnej platformie podnośnika.
Jakie były na GZ?

Ramond-parkowanie na pokładzie odpada jako wyznacznik hangarowanych samolotów, a o takie chodzi.

PS
Botras, mam nadzieję że pozytywnie odbierasz naszą wymianę poglądów?
Botras
Posty: 75
Rejestracja: 2006-09-25, 11:11

Post autor: Botras »

Możliwe jest oczywiście wszystko, ale mocno wątpię, aby brano pod uwagę samolot oblatany w 1922, a produkowany w latach 1923-1926.
Ostatnie Flycatchery zostały dostarczone w 1930, nie 1926 r. Złom owszem, ale w służbie w okresie, gdy projektowano Ark Royala.
Where do they put the bait?
Ramond
Posty: 240
Rejestracja: 2007-12-12, 17:53
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Ramond »

Ramond-parkowanie na pokładzie odpada jako wyznacznik hangarowanych samolotów, a o takie chodzi.
Zadałeś sobie trud przeczytania tamtych czterech stron?
Kto mówi o HANGAROWANIU samolotów?
Jakie źródła w ogóle mówią o 72 samolotach dla Ark Royal?
Jak Amerykanie liczyli swoje grupy lotnicze?
Gringo
Posty: 76
Rejestracja: 2004-11-13, 16:38

Post autor: Gringo »

dessire_62 pisze: Gringo, brałeś w swoich obliczeniach pod uwagę, że windy na AR były "piętrowe", czyli umożliwiały parkowanie na dolnej platformie podnośnika.
Jakie były na GZ?
Otóż na temat tego właśnie szczegółu nie znalazłem precyzyjnej odpowiedzi w dostępnej literaturze. Z wyglądu przekroju kadłuba GZ na przykład na wręgu 108 wygląda na to, że winda na GZ była (w przeciwieństwie do AR) jednopoziomowa. Z opisu procedury parkowania i poruszania samolotów zawartego w książce "Einziger deutscher Flugzeugträger Graf Zeppelin" autorstwa Ulricha Israela można też wnioskować, że samoloty z dolnego hangaru były podnoszone na pokład startowy bezpośrednio windą, czyli bez żadnych "przeładunków".

Mimo to nie sądzę, aby powierzchnie na dolnym poziomie wind na AR były w praktyce używane do parkowania samolotów. Ograniczałoby to dodatkowo swobodę decyzji o używaniu maszyn. Ale jeżeli tak jednak było - to wychodziłoby na to, że na AR było nawet jeszcze więcej miejsca do parkowania maszyn.
domek
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-09, 04:44

Post autor: domek »

dessire_62 pisze:
Siegfrieda Breyera z przed ładnych paru lat i polska monografia ( autora nie pamiętam ) z przed równie odległego czasu - tak około 1998 roku.
Piszą wyraźnie że powierzchnia hangarów Grafa miała być większa, niestety nie podali ile miała powierzchnia Ark Royala, a monografii tego okrętu nie mam, więc ciężko zweryfikować ( a najnowsze OW to dopiero trzeba będzie kupić ).
Czyżby te różnice to kolejny mit który powstał w wyobraźni któregoś a autorów a potem jest powtarzany przez innych?
Nie pierwszy i nie ostatni.
A Teraz fakty;
GZ
hangar górny- 183x16=2 928
hangar dolny- 170x16=2 720
--------
5 648
AR
hangar górny-173x18,3=3 166
hangar dolny-137x18,3=2 507
-----------
5 673


Prawie po równo.Czyżby kolejny mit obalony[albo się pomyliłem].
Nie abym sie czepial þ :P A pas startowy ile miescil?

Tak mi sie przypomnialy bombowce na Hornecie :lol:


pozdrawiam :lol:
ODPOWIEDZ