Polskie kutry trałowe

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Polskie kutry trałowe

Post autor: JB »

PMW użytkowała w latach 1955-1970 siedem kutrów trałowych (rzecznych) projektu 151 (oznaczenie NATO TR-40) o numerach burtowych TR 41-47 (później 811-817). Budowano je na licencji radzieckiej (główny konstruktor D.I.Rudakow z CKB-19) w stoczni „Wisła” dla Polski i ZSRR. Źródła podają różne liczby zbudowanych jednostek. Jacek Sieński w artykule Nie znana stocznia „Wisła” (Morze 7-8/1991) podaje: 6 kutrów dla Polski i 48 dla ZSRR, Jarosław Ciślak w książce Polska Marynarka Wojenna 1995 pisze o 7 jednostkach dla Polski i 23 dla naszego byłego sąsiada. Źródła radzieckie też podają sprzeczne dane dotyczące liczby kutrów trałowych, które służyły w WMF: w V tomie książki Istorija Oteczestwiennego Sudostrojenija jest to liczba około 30 jednostek (prototyp zbudowany w stoczni Nr 789 w 1954 roku, reszta w Polsce w latach 1955-60), u A.S.Pawłowa w Wojennyje Korabli SSSR i Rossiji 1945-1995 48 (o oznaczeniach RT 20-28, 33-35, 145-154, 157-170, 175-196; oznaczeń jest 58!), a w książce W.P.Kuzina i W.I.Nikolskiego Wojenno-morskij Flot SSSR 1945-1991 ponad 100 okręcików (nie ma też informacji o ich budowie w Polsce, a podane są dwie stocznie radzieckie: Nr 789 i Nr 363). Dodatkowo S.Breyer i N.Polmar w Guide to the Soviet Navy (1977) podają informacje o transferze 8 nieukończonych kadłubów do Rumunii, gdzie miały być ukończone jako VD 241-248 (VD=Vedete Dragoare; Conway’s podaje numery 421-428). Starałem się sprawdzić tę ostatnią informację na militarnym forum rumuńskim, ale moje zapytanie pozostało bez odpowiedzi. Czy ktoś z kolegów wie coś więcej o budowie kutrów trałowych dla Rumunii w Polsce i budowie tego typu okrętów w ZSRR?
JB

PS. Ładne zdjęcie polskiego kutra proj. 151 przedstawił kilka miesięcy temu na FOW Marek T., ale już zniknęło.
Awatar użytkownika
Biela
Posty: 78
Rejestracja: 2010-03-08, 22:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: Biela »

Interesują mnie szybkobieżne kutry trałowe od nr 1 do nr 4. Przebudowane z niemieckich szturmbootów 42 . Czy ktoś z Was posiada więcej informacji na ich temat niż ogólnie znane z książki M. Skorka Polskie Okręty Wojenne 1945-1980. Co z pozostałymi 4 kutrami
przewiezionymi ze stoczni w J.Lahna w Konitz w Choinicach do ówczesnej Stoczni Głównego Portu Marynarki Wojennej w Gdyni? Gdzie trafiły kutry KM-2 i KM-3 i co z dwoma pozostałymi?
ODPOWIEDZ