Zabytkowe statki w Polsce

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

kawitus
Posty: 1
Rejestracja: 2007-02-28, 23:30

cd..

Post autor: kawitus »

Witam was
Interesuje mnie hitoria “ŚMIAŁY”, czy ktoś z was dysponuje fotografiami tego statku? Blizniak SMIALEGO EARL GODWIN jest mało podobny.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Arleta.G pisze:Wczoraj dowiedzieliśmy się, że prawdopodobnie Muzeum w Świnoujściu otrzyma okręt wojenny "Grunwald".
http://private.psi.com.pl/pmw/grunwald/grunwald.htm
Kolejny statek-muzeum w Polsce :)
Wczoraj rozmawiałem z Muzeum w Świnoujsciu. Pod koniec ubiegłego roku dostali pismo z Agencji Mienia Wojskowego, że mogą sobie ten okręt kupić.
W dodatku do czasu przekazania do AMW okrętem opiekowali się marynarze, natomiast po przejęciu przez AMW został rozszabrowany.
W świetle powyższego muzeum zrezygnowało ze starań o ten okręt.

Przy okazji: nieoficjalnie dowiedziałem się, po wycofaniu "Foxtrotów" z polskiej służby muzeum w Kołobrzego zgłosiło chęć przejęcia jednego z nich. W międzyczasie okręty przekazano do AMW i dostali pismo jak w pierwszym akapicie tego postu.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Historia Śmiałego jest na poprzedniej stronie. Fotki mam ?.
W.DANIELEWICZ
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

W najnowszym "Naszym Morzu" jest wywiad z Markiem T., w którym jest wzmiankowana kwestia listy jednostek zabytkowych w Polsce.

to tylko streszczenie :-( trzeba przeczytać całość.
Lista Twardowskiego
Zabytki morskie. Gdyby zapytać kogoś na ulicy o zabytkowe statki w Polsce, wymieni zapewne Dar Pomorza, Błyskawicę i Sołdka. Co bardziej obeznani z tematem dodadzą Batorego i Samarytankę. Znawcy dorzucą kilka innych jednostek. Niektórzy rozszerzą może ten spis o jachty historyczne. W sumie powstanie lista zabytkowych jednostek pływających licząca kilkanaście pozycji. Tymczasem okazuje się, że mamy tego dobra o kilkadziesiąt sztuk więcej. Tak przynajmniej wynika z badań Marka Twardowskiego, kustosza statku-muzeum Dar Pomorza.

za - http://www.naszemorze.com.pl/arch.php?id=63
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Wywiad to raz, jest też opublikowana "lista Twardowskiego", czyli spis tego co jeszcze jest do uratowania. Opisano też skandal ze złomowaniem mamuta, choć niestety nie ma nic o DP-STOCIN-12
Awatar użytkownika
ps-man
Posty: 218
Rejestracja: 2006-03-17, 22:06

Post autor: ps-man »

Odgrzebuję
Adam pisze:Wywiad to raz, jest też opublikowana "lista Twardowskiego", czyli spis tego co jeszcze jest do uratowania. Opisano też skandal ze złomowaniem mamuta, choć niestety nie ma nic o DP-STOCIN-12
Czy to co zostało z tego dźwigu:

http://www.projectzegluga.pl/pol/ponton.html ?

:(
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

Dokładnie to jest to. Na pontonie są jeszcze oryginalne polery z nazwą stoczni.
O takie:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Awatar użytkownika
ps-man
Posty: 218
Rejestracja: 2006-03-17, 22:06

Post autor: ps-man »

Wielka szkoda, że go nie zachowano :-(

http://www.moje-morze.pl/dzwig.html
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Podobno we Wrocławiu znajduje się stary kuter pilotowy z Gdańska.
Jakoś nie mogę go wyguglać.
Czy ktoś coś o nim wie?
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Colonel »

Marek T pisze:14. FRANUŚ - holownik we Władysławowie
Byłem dzis we Władysłąwowie. Sprawa mi śmierdzi. Na miejscu "franusia" parkuja dwie motorówki wedkarskie. Znikła tez tablica informacyjna na kei.
[edit] Kolega dostarczył mi link zaprzeczający byc może moim obawom:
http://www.szkuner.pl/index.php/aktualn ... e-wzorowo/
czyli niedawno "Franuś" jeszcze działał. Może jest np. w rmoncie?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Colonel pisze:
Marek T pisze:14. FRANUŚ - holownik we Władysławowie
Byłem dzis we Władysłąwowie. Sprawa mi śmierdzi. Na miejscu "franusia" parkuja dwie motorówki wedkarskie. Znikła tez tablica informacyjna na kei.
[edit] Kolega dostarczył mi link zaprzeczający byc może moim obawom:
http://www.szkuner.pl/index.php/aktualn ... e-wzorowo/
czyli niedawno "Franuś" jeszcze działał. Może jest np. w rmoncie?
Wygląda na to, że Franuś ma się dobrze, złapałem go obiektywem tydzień temu w "basenie stoczniowym" Szkunera
Załączniki
Franuś w porcie 6.VI.2012r.
Franuś w porcie 6.VI.2012r.
Franus.jpg (68.97 KiB) Przejrzano 10574 razy
Ostatnio zmieniony 2012-06-16, 09:00 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Marek T »

Dzięki za informację.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

Na stoczni we Władysławowie stoi coś starego :shock: , fotki zrobiłem zza płotu i nie miałem już czasu się wracać do kapitanatu, aby zapytać jaki to statek :D . Może ktoś wie co to za jednostka?
Załączniki
kadlub 3.jpg
kadlub 3.jpg (82.45 KiB) Przejrzano 10573 razy
kadlub 2.jpg
kadlub 2.jpg (107.95 KiB) Przejrzano 10573 razy
kadlub 1.jpg
kadlub 1.jpg (78.63 KiB) Przejrzano 10573 razy
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Kształty tudzież konstrukcja kadłuba wybitnie KFKopodobne...
Czyżby któryś z ostatnich istniejących B-25? Kilka lat temu stał taki jeden wystawiony na sprzedaż w Jastarni...

Zastanawia mnie jednak ta pionowo ścięta rufa :co: czy były budowane B-25 z taką rufą? Bo najbardziej znany teraz B-25 (czyli "Bar Pomorza" Gdy-50) ma pawęż rufową ustawioną skośnie...

Ajjj, i tutaj NIE WIDAĆ kluzy kotwicznej na prawej burcie :co: , a chyba począwszy od SKS-ów, poprzez B-12 i B-25 kotwica była mocowana w kluzie na prawej burcie tuż za dziobnicą. Oryginalne KFK nie miały takiej kluzy, bo u nich kotwicę rzucano z pokładu ponad falszburtą...
Ale skąd by teraz oryginalny KFK we Władysławowie :o

Tak a propos innego naszego wątku, to u Kpt.Głowackiego przejście dziobnicy w stępkę wygląda na znacznie bardziej zaokrąglone. A więc KFK to raczej nie jest...

Ten różowy element na dziobnicy, to prawdopodobnie jest stalowe okucie pokryte farbą antykorozyjną. Podobna pochewka-nakładka stalowa mocowana nitami do dziobnicy jest na Kpt.Głowackim. Być może jest to "patent" stoczniowców z Władysławowa (wzmocnienie dziobnicy przeciwko krze lodowej?), bo na zdjęciach KFK czegoś takiego nie widać.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Chemik »

B-12/25 to na pewno nie jest
B-12.jpg
B-12.jpg (41.19 KiB) Przejrzano 10498 razy
B-25.jpg
B-25.jpg (89.48 KiB) Przejrzano 10498 razy
a może to ten?
KU-134.jpg
KU-134.jpg (56.82 KiB) Przejrzano 10498 razy
Jacek Pytkowski
Posty: 200
Rejestracja: 2011-12-17, 21:14

Re: Zabytkowe statki w Polsce

Post autor: Jacek Pytkowski »

Chemik pisze:B-12/25 to na pewno nie jest
A ja napisałbym, że "na pewno" to właśnie KU-134 nie jest! Sugerujesz, że ten kadłub ma 13,5 m długości? Przecież ze zdjęć 2 i 3 wynika, że jest dobre parę metrów dłuższy od stojącego obok niebieskawego pontonu-smażalni. Ile taka barka-ponton może mieć długości?
Wg mnie ten drewniany kadłub wygląda właśnie na jakieś 24 m długości i ponad 3 m wysokości bocznej, a więc coś KFKopodobnego. Może ktoś sprowadził to sobie z Niemiec lub Skandynawii (tam też po wojnie jakieś wyroby KFKopodobne powstawały) celem remontu i przebudowy?

ps. rysunki Kolicki&Miciński to nie jest dobry materiał do weryfikacji sylwetki kutra. To są uproszczone schematyczne rysunki a przecież budowane w długich seriach B-12 i B-25 ulegały różnym modyfikacjom. Mnie właśnie rzuciły się w oczy te trzy szczegóły, o których napisałem powyżej:
1) bardziej kanciaste niż zaokrąglone (jak było w KFK) przejście stępki w dziobnicę,
2) pionowa, a nie ukośna (jak u SKS-240, SKG-240A, B-12, B-25) pawęż rufowa - ale głowy bym nie dał, czy jakieś B-25 takiej nie miały?
3) brak kluzy kotwicznej, która na ogół była w tych polskich kutrach na prawej burcie tuż za dziobnicą i tuż nad linią wodną (patrz stare zdjęcie H.Rutkowskiego w tym drugim wątku).
ODPOWIEDZ