Kutry typu KD-153

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-28, 15:43

Oprócz kutrów typów MIR 20a (oznaczanych przez stocznie KG-150 i KS-150) budowano po wojnie w stoczniach rybackich jeszcze inne jednostki o długosci około 15 metrów.
Kutry KD-153
Stocznia Rybacka w Darłowie wybudowała 10 takich kutrów oznaczanych poczatkowo Mayerform 15 m, a potem KD-153. Budowano je na wzór niemieckich kutrów, których częściowo zbudowane kadłuby pozostały w stoczni "Franz Goetz Bootswerft" w Rügenwalde (ob. Darłowo). Jednostki o numerach budowy 1/405 i 3/405 (początkowo Nr 4) były de facto odbudowywanymi jednostkami poniemieckimi. Od numeru 4 do 11 były to kutry budowane od podstaw. Projekt miał następujące wymiary: długość - 15,32 m (12,86 m na linii wodnej), szerokość - 4,956 m (4,64 m na linii wodnej), wysokość kadłuba - 2,30 m, zanurzenie konstrukcyjne - 1,55 m (stąd wolna burta - 0,75 m, zanurzenie maksymalne - 1,95 m). Wyporność konstrukcyjna to 31,6 m3 (kuter MIR 20a miał wyporność równą 44 m3), a powierzchnia ozaglowania - 62,8 m2. Jednostki były budowane od października 1945 do zamknięcia stoczni w marcu 1948. Nieukończone jednostki były wyposażane w Ustce i Gdyni. Ze względu na złą jakość prac w darłowskiej stoczni 6 ostatnich kutrów miały wymieniane w roku 1949 - na polecenie PRS - zestawy trzonowe.
Kuter o numerze budowy 1 otrzymał oznakę rybacką Der 2, zmienioną wkrótce na Dar 2.
Dwa takie kutry o oznakach Gda-30 (ex ?) i Gda 40 służyły w jednostce morskiej WOP jako KP-62 i KP-61.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typów KD-153 i KG-152

Postprzez Chemik » 2012-08-29, 22:33

Typ "KD-153 w/g wypisków Wojtka Zientary z roczników PRS-u oraz z książki Marka Soroki "Polskie okręty wojenne 1945-1980" (dzięki Wojtku!!).

Kutry typu KD-153: zbud. w latach 1946-49, Stocznia Rybacka, Darłowo; 22-25 BRT, 6-7 NRT, . t; 15,1-15,3×5,0-5,2×2,0 m; 1 SD2 Skandia 262B, 85 KM lub SD4 Demag, 72 KM lub SD4 Puck B-100, 100 KM, 1 śr, 8-9 w; żagle, . m2; 1 pokł.; z. 4.
BELONA 3 (47); : KOŁ 6; : DZI 76; : DZI 2; : DZI 6 (Belona; 61: ??)
DAR 2 (46); : WŁA 52 (Gryf; 60-80: ??)
GDA 29 (47); : GDY 129 (J.R.; ??)
GDA 30 (; 50: PMW KP 62; § 21.12.59: LOK)
GDA 40 (; 50: PMW KP 61; § 14.4.59: LOK)
HEL 31 (49); : GDY 147 (J.R.; 60-80: ??)
ŁEB 11 (48); : GDY 27 (J.R.); : ŁEB 52 (??)
ŁEB 40 (47); : GDY 57 (J.R.); : HEL 25; : JAS 1 (??)
WSG 11 (48); : ŁEB 41; : WŁA 42 (??)
KPILPŻ (47); : GDY 28 (??); : s/y SAWATOUR I, PZ-1488; dł. 15,6 m; kecz gafl., 100 m2; 1 SD. Delfin, 165 KM; z. 15.
Uwagi: Kadłuby i nadbudówki drewniane. Typ wzorowany na jednostkach niemieckich, nie przyjął się w naszym rybołówstwie.

XII. typ „KD 153” (1947, 1950)
35 t., tp; 16,5×4,6×2,2 m; . SD., KM, 1 śr, 7 w; tr, / ; 1 km; z. .
KP 61 (KP 61) (../..; 50 ex m/tr „Gda 40”; SG; § 14.4.59: LOK)
KP 62 (KP 62) (../..; 50 ex m/tr „Gda 30”; SG; § 21.12.59: LOK)
KP 63 (KP 63) (../..; 50; SG; § przed 1960)
KP 64 (KP 64) (../..; 50; SG; § przed 1960)

Co ciekawe Marek Soroka wymienia jeszcze dwa kutry, które zostały jakoby przejęte przez WOP bezpośrednio ze stoczni, czyżby było ich 12?

JB czy możemy kutry typu KG-152 umieścić w nowym temacie? A nazwę tego tematu skrócić do: "Kutry typu KD-153"?

Jutro postaram się zrobić "standardowy" wykaz jednostek.
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-30, 07:24

Zrobione. :lol:

Niektórzy autorzy, np. Blady, mylili te dwa typy kutrów rybackich.

Jesli chodzi o dwa kutry przejęte przez WOP bezpośrednio ze stoczni to wątpię w takie zdarzenie. Comiesięczne raporty stoczni nie podają takiego faktu, a np. rejestrują remonty jednostek tej formacji. Poza tym numery, które Marek Soroka przypisuje tym kutrom (KP-63 i KP-64) nosiły zarekwirowane przez WOP zachodnioniemieckie kutry (wcielone w grudniu 1950 roku).

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-30, 11:17

W spisach z listopada 1948 roku występują tylko 3 kutry tego typu o oznakach: Dar 2 (1/405), WsG 36, WsG 40. Ten ostatni wymieniany jest w książce Wiesława Bladego jako kuter spółdzielni "Rybitwa", który uległ awarii silnika 23 listopada 1948 roku (ale typ KG-152).
Pół roku później na takich listach też mamy trzy jednostki: Dar 2 (wł. MCH, uż. Teodor Bolda; silnik Mercedes Nr 92269 o mocy 80 KM) oraz Gda 29 i Gda 30 (zapewne przemianowane kutry z Górek Wschodnich).
Na początku 1950 roku w spisach figurują: Dar 2, Gda 29, Gda 30 oraz nowe: Gda 40, Łeb 11, Łeb 40 i Dzi 67 (zapewne kuter sp. "Bellona"). W książce Wiesława Bladego podana jest informacja, że 22 lutego 1950 r. wyrzucony na brzeg został kuter spółdzielni "Troć" z Helu o oznace rybackiej Hel 31 (też typ KG-152).
Pozostałe dwie jednostki to zapewne (z listy Wojciecha Zientary): WsG 11 i kuter szkoleniowy LPŻ (KP1).
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-08-30, 22:11

Typ KD-153 (Mayerform 15m)

KD-153(1).jpg
Źródło: Kolicki S., Budownictwo Okrętowe 9/1986
KD-153(1).jpg (102.12 KiB) Przeglądane 5564 razy

1) Der-2(PRS 41028 --> PRS 410028) (eks- niemiecki nieuk., podniesiony z dna) (Franz Goetz Bootswerft rozp. przed V.1945, odb. St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 1/405, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1946, w ekspl. 9.VI.1947; silnik Mercedes-Benz, nr silnika 92269, 80 KM) (Morska Centrala Handlowa) --> V.1947? Dar-2 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Teodor Bolda) --> przed 1956 Wła-52 (Gryf) --> w 1974 roku skreślony z rejestru PRS

2) WsG-36 (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 4/405 --> 3/405, rozp. V.1946, wod. IV.1947, uk. St. Rybacka w Ustce, później St. Rybacka w Gdyni, nr budowy (remontowy) 395/402, uk. 3.II.1949) (Schenk) --> przed V.1949 Gda-30 (Morska Centrala Handlowa) --> 1950 kuter patrolowy KP-62 (WOP) --> 21.XIII.1959 wycofany ze służby i przekazany LPŻ --> 1960? kuter szkoleniowy? ??? (LPŻ --> 13.XI.1962 LOK) --> dalsze losy?
UWAGA: zbudowany z wykorzystaniem poniemieckich elementów kadłuba.
KP-62(1).jpg
Źródło: Soroka M. "Polskie okręty wojenne 1945-1980"
KP-62(1).jpg (105.33 KiB) Przeglądane 5564 razy

3) Arka ?? Gdy ?? (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 4/405, uk. 1947) (plan: Szurlej --> Arka) --> przed V.1949 Gda-30 (Morska Centrala Handlowa) --> 1950 kuter patrolowy KP-61 (WOP) --> 14.IV.1959 wycofany ze służby i przekazany LPŻ --> 1959? kuter szkoleniowy? ??? (LPŻ --> 13.XI.1962 LOK) --> dalsze losy?
UWAGA: może to być jeden z następujących kutrów Arki: Arka 11 Gdy 74 lub Arka 18 Gdy 145, albo Arka 21 Gdy 157

4) WsG-40(PRS 41149 --> PRS 410149) (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 5/405, uk. 1947) (Rybitwa) --> 23.XI.1948 w wyniku awarii silnika, wyrzucony na mieliznę 2km, na wsch. od Skowronek, ściągnięty --> po XI.1948/przed V.1949 Gda-29 (???) --> przed 1956 Gdy-129 (Jedność Rybacka) --> 1962 WsG-29 (Front Narodowy) --> 1971 ZaG-1 (JanWoźniak) --> istniał w 1973 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1980.

5) Dzi-67(PRS 41270) (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 6/405, uk. 1947) (Belona?) --> pocz.1950 Koł-6 (???) --> Belona 3 Dzi-76 (Belona) --> ok. 1952 Dzi-2 (Belona) --> przed 1956 Dzi-6 (Belona) --> w 1961 roku skreślony z rejestru PRS.

6) kuter patrolowy KP-63? (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 7/405, uk. 1947) (WOP) --> przed 1954 kuter szkoleniowy KP-1-LPŻ? (LPŻ --> 13.XI.1962 LOK) --> 1966 Gdy-28(PRS 41114 --> PRS 410114) (SNQY) (Stefan Kreft --> 1967 Stefan i Hlidegarda Kreft) --> po 1981 s/y kecz Sawatour I PZ-1488 (???) --> dalsze losy?

7) Łeb-40 (PRS 41223 --> PRS 410223) (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 8/405, uk. 1947) (???) --> przed 1956 Gdy-57 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG-51 (Front Narodowy) --> 1964 Hel-25 (Zygfryd Konkol) --> 1977 Jas-1 (Ryszard Kohnke) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS-u przed rokiem 1990.

8 ) Łeb-11 (PRS 41222 --> PRS 410222) (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 9/405, uk. 1948) (???) --> przed 1956 Gdy-27 (Jedność Rybacka) --> 1964 Łeb-52 (Zdzisław Maciejewski, Tadeusz Kurzynoga --> 1966 (Zdzisław Maciejewski) --> po 1981 s/y Ether (PRS 630310)[/b] (???) --> dalsze losy?

9) kuter patrolowy KP-64? (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 10/405, uk. 1948) (WOP) --> wycofany ze służby przed rokiem 1954, dalsze losy?

10) Hel-31 (St. Rybacka w Darłowie, nr budowy 11/405, uk. 1949) (Troć) --> 22.II.1950, wyrzucony na brzeg pomiędzy Karwią a Ostrowem, ściągnięty --> przed 1956 Gdy-147 (Jedność Rybacka) --> 1962 WsG-11 (Jerzy Kazimierski --> Front Narodowy) --> 1966 Łeb-41 (Tomasz Beer) --> po 1973 Wła-42 (Waldemar Sylwester) --> skreślony z rejestru PRS po roku 1981?

Poniżej jednostka, której nazwy nie udało się połączyć z w/w kutrami.

a) s/y kecz Baltic Star POL-3526 (eks-Makler) (PRS 631543) (St. Rybacka w Darłowie, uk.1947, przeb. 1998) (Krzysztof W. Dubois)

UWAGA: jednostki nieukończone do chwili zamknięcia stoczni w III.1948 roku, zostały wyposażone w Ustce i Gdyni.
Ostatnio edytowano 2012-09-15, 10:34 przez Chemik, łącznie edytowano 8 razy
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-31, 13:05

1) Der 2 został przekazany użytkownikowi (Teodor Bolda) 9 czerwca 1947 roku. Kuter był napędzany silnikiem Diesla marki Mercedes-Benz (Nr 92269) o mocy 80 KM. Też był kończony/wyposażany w Stoczni Rybackiej w Gdyni.
2) W jednym dokumencie WsG 36 wykazywany jest jako 2/405, ale jest to pomyłka, bo taki numer budowy miał odbudowywany poniemiecki kuter Der 1 PIONIER (dł. 9,8 m). Myślę, że chodziło o drugi kuter typu KD-153, czyli numer budowy 3/405.
3) A dlaczego WSG 36 to późniejszy Gda 29? Ja bym przyjął, że to późniejszy Gda 30. ;)
4) Gda 40 był własnością MCH, a nie GUM i nie był kutrem dozorczym.
5) KP 1 to moja interpretacja nazwy z PRS: KPILPŻ, a nie informacja archiwalna.
6) Koł 6 na początku nosił oznakę Dzi 67 (BELONA 3). Prawdopodobnie pozostałe kutry Rybackiej Spółdzielni Pracy "Bellona" (taka poprawna pisownia też pojawia się w dokumentach, choć częściej występuje tylko jedno l) nosiły nazwy BELONA 1 (Dzi 60 typu KS-150) i BELONA 2 (Dzi 61 typu KU-128). Te trzy oznaki rybackie (60, 61, 67) dla spółdzielczych kutrów z Dziwnowa występują w spisie z początków 1950 roku.

7) Gdy 80 to poniemiecki kuter zaczęty jako budowa Nr 3/405 w Stoczni Rybackiej w Darłowie, ale potem budowany (albo odbudowywany) poza planem i bez numeru stoczniowego. Nie wiem jaką oznakę rybacką nosił na początku. Gdy 80 początkowo była oznaką kutra typu MIR 20a.

JB
Ostatnio edytowano 2012-10-12, 07:17 przez JB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-08-31, 18:32

Bardzo dziękuje za sprostowania, już są uwzględnione w wykazie kutrów
JB napisał(a):2) W jednym dokumencie WsG 36 wykazywany jest jako 2/405, ale jest to pomyłka, bo taki numer budowy miał odbudowywany poniemiecki kuter Der 1 PIONIER (dł. 9,8 m). Myślę, że chodziło o drugi kuter typu KD-153, czyli numer budowy 3/405.
Czy to jest kuter odbudowany?
JB napisał(a):3) A dlaczego WSG 36 to późniejszy Gda 29? Ja bym przyjął, że to późniejszy Gda 30. ;)

Ja nie widziałem dokumentów, a Ty nie wspomniałeś nic o sekwencji przemianowań, ale w uwagach napisałem że zmiany nazw mogą mieć odwrotne sekwencje
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-31, 22:18

W dokumentach nic nie ma o późniejszej nazwie WsG 36. Kuter 3/405 był budowany z wykorzystaniem gotowych elementów poniemieckiego kadłuba.
JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-08-31, 22:29

Aby ostatecznie rozwiać wątpliwości, czy było 10, czy 12 kutrów typu KD-153 podaję liczby ze sprawozdania rocznego (dla GUS) Stoczni Rybackiej w Darłowie za okres 1.I.1947 - 31.XII 1947 r.:

Pozycja: kutry KD-153
zapasy na 1.I .1947 r. - 4 (uwagi JB: Nr 1, 3, 4, 5);
plan produkcji na rok 1947 - 6 (NrNr 6 - 11);
wykonanie w roku 1947 - 6;
rozchód w roku 1947 - 2 (Nr 1 oddany użytkownikowi 6 czerwca i Nr 4 odholowany do Gdyni 8 października)
zapasy na 1.I .1948 r. - 8 (4+6-2 = 8).

Pozycja: kutry różne poniemieckie
zapasy na 1.I .1947 r. - 1 (Nr 2);
plan produkcji na rok 1947 - 1 (bez numeru);
rozchód w roku 1947 - 1 (Nr 2 oddany odholowany do Ustki 24 października);
zapasy na 1.I.1948 r. - 1 (bez numeru)

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-02, 12:28

Kuter typu KD-153, Nr budowy 3/405
Budowany w Stoczni Rybackiej w Darłowie na zlecenie na zlecenie GIRM Nr 3. Przy kalkulacji kosztów budowy jest adnotacja: Nr 3 (półfabrykat, dawniej Nr 4). Budowę rozpoczęto w maju 1946 roku, wodowanie jednostki miało miejsce w kwietniu roku 1947. 1 czerwca 1947 r. raportowano 96% wykończenia, ale prace "ślimaczyły się" i w listopadzie t.r. stopień wykończenia oceniano na 98%. W tym czasie przewidywano, że przydzielony zostanie rybakowi Schenkowi.
27 kwietnia 1948 roku został odholowany do Stoczni Rybackiej w Ustce, gdzie kontynowano prace. Potem trafił do Stoczni Rybackiej w Gdyni gdzie był kończony/wyposażany (prace, na zamówienie MCH Nr Z0201 z 11 października 1948 r. prowadzono pod numerem remontowym R395 w okresie od 23 grudnia 1948 r. do 3 lutego 1949 roku).
W Darłowie na budowę zużyto 20 972,5 roboczogodzin (koszt robocizny 473 953 zł), w Ustce - 4 681 rbg (205 964 zł), a w Gdyni - 4 118 rbg (273 568 zł). Całkowity koszt budowy kutra wyniósł 8 665 026 złotych, z tego na Gdynię przypadło 2 481 344 zł. W kosztach budowy znalazły sie m.in. takie pozycje jak holowanie z Darłowa do Ustki (12 062 zł) oraz z Ustki do Gdyni (50 tys. zł), jak również koszty klasyfikacji przez PRS (24,3 tys. zł). Ciekawą sprawą są koszty narzutów, które w przypadku budowy w Gdyni wyniosły 50%.

JB
Ostatnio edytowano 2012-10-13, 11:49 przez JB, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-09-03, 10:48

Zaktualizowałem wykaz
JB napisał(a):Kuter typu KD-153, Nr budowy 3/405
Budowany w Stoczni Rybackiej w Darłowie na zlecenie na zlecenie GIRM Nr 3. W tym czasie przewidywano, że przydzielony zostanie ob. Szurlejowi z Gdyni, potem zmieniono decyzję, miał go dostać rybak Schenk.

A Schenk otrzymał ten kuter? Jeżeli tak na chyba na bardzo krótko, bo już w maju 1949 roku był kutrem dozorczym.
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-03, 20:16

Chemik napisał(a):Zaktualizowałem wykaz
JB napisał(a):Kuter typu KD-153, Nr budowy 3/405
Budowany w Stoczni Rybackiej w Darłowie na zlecenie na zlecenie GIRM Nr 3. W tym czasie przewidywano, że przydzielony zostanie ob. Szurlejowi z Gdyni, potem zmieniono decyzję, miał go dostać rybak Schenk.

A Schenk otrzymał ten kuter? Jeżeli tak na chyba na bardzo krótko, bo już w maju 1949 roku był kutrem dozorczym.
Nie wiem czy otrzymał, ale skąd wzięła się informacja, że w maju 1949 roku był kutrem dozorczym?
W spisie budowanych kutrów w latach 1945-1947 są cztery adnotacje przy jednostkach z Darłowa. 1/405 miał otrzymać Teodor Bolda (i otrzymał), 2/405 - Lewandowski (początkowo użytkował), 3/405 - Schenk (?) i 4/405 - "Arka" (jedyny pasujący to Gdy 157 ARKA ?21, który znikł w 1949 roku ze spisów). Przy remoncie WsG 36 (28 VII - 19 VIII 1948 r.) jako zlecający wymieniany jest Proszowski (może coś pomyliłem, bo napisane jest odręcznie i bardzo niewyraźnie).

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-09-03, 20:43

JB napisał(a):W spisach z listopada 1948 roku występują tylko 3 kutry tego typu o oznakach: Dar 2 (1/405), WsG 36, WsG 40. Ten ostatni wymieniany jest w książce Wiesława Bladego jako kuter spółdzielni "Rybitwa", który uległ awarii silnika 23 listopada 1948 roku (ale typ KG-152).
Pół roku później na takich listach też mamy trzy jednostki: Dar 2 (wł. MCH, uż. Teodor Bolda; silnik Mercedes Nr 92269 o mocy 80 KM) oraz Gda 29 i Gda 30 (zapewne przemianowane kutry z Górek Wschodnich).

Maj V.1949 roku wziął się stąd, a reszty dopełniło twoje stwierdzenie, iż kutry z zerem na końcu to kutry dozorcze :)
Znaczy się popełniłem nad interpretację?
JB napisał(a):W spisie budowanych kutrów w latach 1945-1947 są cztery adnotacje przy jednostkach z Darłowa. 1/405 miał otrzymać Teodor Bolda (i otrzymał), 2/405 - Lewandowski (początkowo użytkował), 3/405 - Schenk (?) i 4/405 - "Arka" (jedyny pasujący to Gdy 157 ARKA ?21, który znikł w 1949 roku ze spisów).

Nie ma wykazie typu KD-153 kutra z oznaka Gdy-157? Do którego kutra to przyporządkować? Może jakieś późniejsze oznaczenia?
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez JB » 2012-09-04, 06:53

Wszystkie kutry dozorcze miały oznakę rybacką kończącą sie cyfrą zero. Ale taka oznaka nie świadczyła o takiej funkcji kutra (np. Gdy 80 typu MIR 20a). Poza tym w teczce Kutry dozorcze w Archiwum nie są wymieniane kutry dozorcze z oznaką Gda. Jedyną jednostką dozorczą o takiej oznace była motorówka MEDUZA (Gda 10), stacjonująca w Kątach Rybackich.

Nie wiemy czy kuter 4/405 trafił do "Arki". A jeśli trafił to nie wiem, czy był to Gdy 157 ARKA ?21, czy np, Gdy 74 ARKA 11 (o tym kutrze wiem, że był zarejestrowany w lutym 1948 roku i nie był wykazywany w spisach z listopada t.r.). Wiele jeszcze pozostało do pełnego zrozumienia tematu. A metoda pojegająca na zadawaniu pytań przez P.T. Kolegów - zmuszających mnie do przemyślenia raz jeszcze posiadanych informacji - powoli posuwa zrozumienie problemu.

JB
Avatar użytkownika
JB
 
Posty: 3044
Dołączył(a): 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Marek T » 2012-09-12, 21:42

Moje uwagi na temat KD-153.

1. DAR 2 (PRS 410028): przekazany do Władysławowa przed 1956, WŁA-52. 1974: skreślony w PRS. W Rejestrach wykazany jako KD-153 9/4; być może prawidłowy zapis powinien być KD-153 9/405 (przez analogię z innymi), ale patrz niżej - pozycja 8.

2. GDA 30 -> to chyba KP 62?

3. WSG-40 (PRS 410149): w Rejestrach wykazany jako KD-153 5/405 albo 9/1. Przed 1956: GDA 129 ("Jedność Rybacka"). 1963: WSG 29 ("Front Narodowy". 1972: ZAG 1 (Jan Woźniak, jest PRS74, brak PRS80).

4. KOŁ 6 (PRS 410270): w Rejestrach wykazany jako KD-153 6/405. KOŁ 6 -> BELONA 3 / DZI 76 -> DZI 2. Przed 1956: DZI 6 ("Belona"). 1961: skreślony z PRS.

5. to chyba KP-61?

6. ŁEB 40 (PRS 410223); w Rejestrach wykazany jako KD-153 8/405. 1947: ukończony jako ŁEB 40. Przed 1956: GDY 57 ("Jedność Rybacka"). 1964: WSG 51 ("Front Narodowy"). 1965: HEL 25 (Zygfryd Konkol). 1978: JAS 1 (Ryszard Kohnke). Istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 r.

7. KPILPŻ. 1947: ukończony, być może w WOP, potem KPILPŻ (KP-I-LPŻ ?), kuter szkoleniowy, 1967: GDY 28 (Kreft Stefan); 1968: GDY 28 (Kreft Jan, Hildegarda); po 1981: skreślony z PRS. Przebudowany na kecz Sawatour I PZ-1488. Ale w najstarszym spisie pod numerem PRS 41114 wykazany jest kuter GDY 117 (ex GDA 25), bez podanego numeru budowy (nic nie pasuje z późniejszych rejestrów).

8. ŁEB 11 (PRS 410222). W Rejestrach wykazany jako KD-153 9/405. Przed 1956: GDY 27 ("Jedność Rybacka"). 1965: ŁEB 52 (Maciejewski Zdzisław + Kurzynoga Tadeusz, od 1967: tylko Maciejewski Zdzisław). Po 1981: ETHER (jacht, PRS 630310)

9. WSG 11 (PRS 410196). W Rejestrach wykazany jako KD-153 11/405. Z jakiegoś powodu mam go wykazany jako KP-64. Wg PRS kolejność nazw była następująca: przed 1956 HEL 31; przed 1956: GDY 147 ("Jedność Rybacka"). 1963: WSG 11 (Jezry Kazimierski, potem "Front Narodowy"). 1967: ŁEB 41 (Tomasz Beer). po 1973: WŁA 42 (Waldemar Sylwester). Skreślony po 1981. Tutaj jest potrzebna korekta - WŁA 52 to ex DAR 2.

10 i 11. Patrz wyżej - pozycja 9.

Na temat KP-63 nie mam innych danych, niż notatka z "Budownictwa Okrętowego" (cykl "Rozwój polskiego przemysłu okrętowego" z lat 1980tych), że istniał.

GDY 80: pojawia się dopiero w PRS 1962 (410115; nr budowy: KD-158-403 (!)) jako kuter prywatny (Jan i Paweł Szulz, potem Paweł Szulc); jest jeszcze w PRS 1982. Wg najstarszego spisu PRS ten numer rejestru mosił kuter MARYNA / GDA 26. W rejestrach po 1956 są kutry o znaku GDA 26, ale żaden nie pasuje do kutrów darłowskich.

GDY 157 mam wykazany jako ARKA 109, typ B-368/S-17.

GDY 74 to TOW. MIGAŁA.

Moja uwaga odnośnie przekazania do WOP. Kutry KD-153 były chyba niezbyt udane (złe wykonawstwo, mała pojemność), więc nie zdziwiłbym się, gdyby rybacy mogli ich nie chcieć. Z drugiej strony coś z nimi trzeba było zrobić, więc można sobie wyobrazić, że uszczęśliwiono nimi WOP-istów. Jeżeli tak było, to w mojej opinii wcześniejsze numery rybackie mogły być tylko przewidywane, a nie faktycznie używane. I jeszcze jedno: ta ARKA, która znika (4/405) to może "znikła" właśnie do WOP-u? Łatwiej chyba było przekazać własność "państwową", niż prywatną - nawet w części.
Marek T
 
Posty: 3172
Dołączył(a): 2004-01-04, 21:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry typu KD-153

Postprzez Chemik » 2012-09-12, 22:37

W referacie kmdr por. w st. spocz. dr Henryka Kuli pt. "Okręty Pogranicza - powstanie i rozwój 1946-1971" zamieszczonego w "Nautologii" nr 4/1993 znalazłem mały przyczynek do ilości kutrów KD-153 w WOP-ie :czarodziej:
Załączniki
Nautologia 4.1993(1).jpg
Nautologia 4.1993(1).jpg (35.79 KiB) Przeglądane 5491 razy
Avatar użytkownika
Chemik
 
Posty: 1267
Dołączył(a): 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Następna strona

Powrót do Statki Handlowe, Pasażerskie i inne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron