Holowniki H-400 na eksport

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Holowniki H-400 na eksport

Post autor: admiralcochrane »

Witam,

czy ma ktoś listę holowników typu H-400 budowanych na eksport (dla ZSRR chyba? NRD ?). Z góry dziękuję za pomoc
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Marek T »

Wydaje mi się, że H-400 nie były budowane na eksport. Mam następujące nazwy (budowane w latach 1962-73): EDWARD, ROMAN, WIESŁAW, BOGDAN, ORFEUSZ, LUCJAN, KLEMENS, RAFAŁ, JERZY, ZDZISŁAW, NIKODEM, SEWERYN.

Do tego dochodzi jeszcze CZESŁAW, który niekiedy jest doliczany do typu H-300.
admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: admiralcochrane »

Trafiłem na taką informację, przy okazji żaglowca "Onufry Zagłoba". miał jakoby powstać na bazie holownika typu H-400 zbudowanego dla ZSRR, ale używanego w NRD, co może wskazywać na budowę na eksport
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Colonel »

Według mojej nieudokumentowanej wiedzy conajmniej dwa poszły do NRD a potem dalej do Holandii
Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 170
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: stara zientara »

Wytske Eelkje miał w papierach miejsce budowy Gdynia. Niestety, poprzedniej nazwy nie było.

Bliźniaczy Willem miał zapewne taki sam wpis, ale nie widziałem.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Colonel »

A co mówi Danielewicz w "Polskie holowniki morskie 1920-2015"? Ktoś dysponuje?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Chemik »

Waldek przy typie H-400 podaje, że zbudowano ich 13 i trzynacie ich wymienia z nazwy, wszystkie to holowniki zbudowane dla odbiorców krajowych, o żadnym eksporcie nowych jednostek nie wspomina.
Ale brak losów końciwych czterech z nich: Wiesława, Klemensa, Seweryna i Rafała.
Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 170
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: stara zientara »

W jakichś archiwach stoczniowych tego nie ma?

Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
Te papiery są jeszcze na obu statkach, więc trzeba by odszukać kontakt do obecnych armatorów i poprosić o informacje. Willem nazywa się teraz La Malouine.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Chemik »

stara zientara pisze:Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
A pamiętasz może rok przebudowy?
Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 170
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: stara zientara »

Chemik pisze:pamiętasz może rok przebudowy?
Mniej-więcej - ok. 1989-91.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Chemik »

stara zientara pisze:Mniej-więcej - ok. 1989-91.
Więc w grę mogą wchodzić dwa środkowe, ale Seweryna bym raczej nie brał pod uwagę:
Wiesław --> sprzedany w 1994 r. do Londynu, pływał jako Wieslaw II, brak informacji o dalszym losie.
Klemens --> w 1979 r. przekazany "Ship Sercie'owi", brak informacji na temat dalszych losów--> czyżby ten?
Seweryn --> od 1976 r. brał udział w modernizacji portu w Trypolisie, w 1979 r. osprzedany Jugosławianom kontynuujacym modernizację, nazwany "Marpa", dalszy los nieznany
Rafał --> wykazywany w Rejestrach PRS-u do 2009 r., dalsze losy nieznane.
Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 170
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: stara zientara »

Według informacji od holenderskiego armatora oba holowniki zostały przez niego zakupione w dawnym NRD (w Rostocku lub Warnemünde).

Może jednak coś zostało wybudowane dla bratnich krajów. Być może, że były zbudowane dla ZSRR i tylko eksploatowane na terenie NRD.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Chemik »

Takie same kadłuby miały holowniki typu H-300, a z pośród nich:
Adam --> sprzedany w 1985 r. do Holandii (!!!!!) dalszy los nieznany
H-13 wycofany 16.10.89 --> 1990 „Janusz” (ale Waldek podaje, że to był H-17????)
H-14 wycofany 1.10.90 --> losy nieznane
H-15 wycofany 16.10.89 --> 1991 maltański „Kuba” (polski właściciel ?????)
H-17 wycofany 25.4.90 --> losy nieznane

Może te dwa z MW o nieznanych losach kupili "ci lepsi" ;) Niemcy?
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Holowniki H-400 na eksport

Post autor: Colonel »

Jest jeszcze jedna możliwość, że ten żaglowiec to wcale nie był H400 tylko 400 konny holownik enerdowski typu 501, z których troche pływalo u nas, a troche u nich.
ODPOWIEDZ