Holowniki H-400 na eksport
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Holowniki H-400 na eksport
Witam,
czy ma ktoś listę holowników typu H-400 budowanych na eksport (dla ZSRR chyba? NRD ?). Z góry dziękuję za pomoc
czy ma ktoś listę holowników typu H-400 budowanych na eksport (dla ZSRR chyba? NRD ?). Z góry dziękuję za pomoc
Re: Holowniki H-400 na eksport
Wydaje mi się, że H-400 nie były budowane na eksport. Mam następujące nazwy (budowane w latach 1962-73): EDWARD, ROMAN, WIESŁAW, BOGDAN, ORFEUSZ, LUCJAN, KLEMENS, RAFAŁ, JERZY, ZDZISŁAW, NIKODEM, SEWERYN.
Do tego dochodzi jeszcze CZESŁAW, który niekiedy jest doliczany do typu H-300.
Do tego dochodzi jeszcze CZESŁAW, który niekiedy jest doliczany do typu H-300.
-
- Posty: 806
- Rejestracja: 2004-05-28, 15:45
Re: Holowniki H-400 na eksport
Trafiłem na taką informację, przy okazji żaglowca "Onufry Zagłoba". miał jakoby powstać na bazie holownika typu H-400 zbudowanego dla ZSRR, ale używanego w NRD, co może wskazywać na budowę na eksport
Re: Holowniki H-400 na eksport
Według mojej nieudokumentowanej wiedzy conajmniej dwa poszły do NRD a potem dalej do Holandii
- stara zientara
- Posty: 170
- Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Holowniki H-400 na eksport
Wytske Eelkje miał w papierach miejsce budowy Gdynia. Niestety, poprzedniej nazwy nie było.
Bliźniaczy Willem miał zapewne taki sam wpis, ale nie widziałem.
Bliźniaczy Willem miał zapewne taki sam wpis, ale nie widziałem.
Re: Holowniki H-400 na eksport
A co mówi Danielewicz w "Polskie holowniki morskie 1920-2015"? Ktoś dysponuje?
Re: Holowniki H-400 na eksport
Waldek przy typie H-400 podaje, że zbudowano ich 13 i trzynacie ich wymienia z nazwy, wszystkie to holowniki zbudowane dla odbiorców krajowych, o żadnym eksporcie nowych jednostek nie wspomina.
Ale brak losów końciwych czterech z nich: Wiesława, Klemensa, Seweryna i Rafała.
Ale brak losów końciwych czterech z nich: Wiesława, Klemensa, Seweryna i Rafała.
- stara zientara
- Posty: 170
- Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Holowniki H-400 na eksport
W jakichś archiwach stoczniowych tego nie ma?
Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
Te papiery są jeszcze na obu statkach, więc trzeba by odszukać kontakt do obecnych armatorów i poprosić o informacje. Willem nazywa się teraz La Malouine.
Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
Te papiery są jeszcze na obu statkach, więc trzeba by odszukać kontakt do obecnych armatorów i poprosić o informacje. Willem nazywa się teraz La Malouine.
Re: Holowniki H-400 na eksport
A pamiętasz może rok przebudowy?stara zientara pisze:Pamiętam jeszcze, że Wytske Eelkje miała w dokumentach miejsce przebudowy na żaglowiec: Gdańsk.
- stara zientara
- Posty: 170
- Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Holowniki H-400 na eksport
Mniej-więcej - ok. 1989-91.Chemik pisze:pamiętasz może rok przebudowy?
Re: Holowniki H-400 na eksport
Więc w grę mogą wchodzić dwa środkowe, ale Seweryna bym raczej nie brał pod uwagę:stara zientara pisze:Mniej-więcej - ok. 1989-91.
Wiesław --> sprzedany w 1994 r. do Londynu, pływał jako Wieslaw II, brak informacji o dalszym losie.
Klemens --> w 1979 r. przekazany "Ship Sercie'owi", brak informacji na temat dalszych losów--> czyżby ten?
Seweryn --> od 1976 r. brał udział w modernizacji portu w Trypolisie, w 1979 r. osprzedany Jugosławianom kontynuujacym modernizację, nazwany "Marpa", dalszy los nieznany
Rafał --> wykazywany w Rejestrach PRS-u do 2009 r., dalsze losy nieznane.
- stara zientara
- Posty: 170
- Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Holowniki H-400 na eksport
Według informacji od holenderskiego armatora oba holowniki zostały przez niego zakupione w dawnym NRD (w Rostocku lub Warnemünde).
Może jednak coś zostało wybudowane dla bratnich krajów. Być może, że były zbudowane dla ZSRR i tylko eksploatowane na terenie NRD.
Może jednak coś zostało wybudowane dla bratnich krajów. Być może, że były zbudowane dla ZSRR i tylko eksploatowane na terenie NRD.
Re: Holowniki H-400 na eksport
Takie same kadłuby miały holowniki typu H-300, a z pośród nich:
Adam --> sprzedany w 1985 r. do Holandii (!!!!!) dalszy los nieznany
H-13 wycofany 16.10.89 --> 1990 „Janusz” (ale Waldek podaje, że to był H-17????)
H-14 wycofany 1.10.90 --> losy nieznane
H-15 wycofany 16.10.89 --> 1991 maltański „Kuba” (polski właściciel ?????)
H-17 wycofany 25.4.90 --> losy nieznane
Może te dwa z MW o nieznanych losach kupili "ci lepsi" Niemcy?
Adam --> sprzedany w 1985 r. do Holandii (!!!!!) dalszy los nieznany
H-13 wycofany 16.10.89 --> 1990 „Janusz” (ale Waldek podaje, że to był H-17????)
H-14 wycofany 1.10.90 --> losy nieznane
H-15 wycofany 16.10.89 --> 1991 maltański „Kuba” (polski właściciel ?????)
H-17 wycofany 25.4.90 --> losy nieznane
Może te dwa z MW o nieznanych losach kupili "ci lepsi" Niemcy?
Re: Holowniki H-400 na eksport
Jest jeszcze jedna możliwość, że ten żaglowiec to wcale nie był H400 tylko 400 konny holownik enerdowski typu 501, z których troche pływalo u nas, a troche u nich.