Teller pisze:Andrzeju J, pytanie do skanu siłowni New Mexico ze str. 1 -- przy napisie FROM SHIP DYNAMOS są dwie linie czy trzy?
Trzy, tak samo jak z Exciters.
Trafiają do DC switchboard.
Andrzej J.
Trzy???
To bardzo dziwne... Co trzy szyny robią w układzie prądu stałego?. Normalnie są dwie -- plus i minus. Możliwe, że prądnica ma osobne zaciski na układ okrętowy i osobne na pole generatora, ale generalnie od tego jest tablica rozdzielcza. Poza tym wtedy byłyby cztery szyny. Wypada zadać pytanie, kto ten schemat malował i czy aby wiedział co gdzie ma być -- mogło się mus skojarzyć z układem prądu przemiennego, że mają być trzy szyny, bo do silników napędowych idą trzy.
Teller - identyczny, nietypowy krój czcionek by świadczył, że jest to zrobione specjalnie do książki Rippona. Ale są liczne przerwania linii, tak więc skłaniałbym się do tego, ze podkładke ("xero" nazwijmy umownie) dostał autor z brytyjskiego Ministry of Defence, Foxhill, Bath - bo tak jest opisane pochodzenie ilustracji ze s. 140 w "Picture Credits" na końcu książki i drukarnia dorobiła resztę napisy.
Prawdę mówiąc, to mogły być dwie źle odbite linie.
Swoją drogą ta "zepsuta" strona http://fow.idysk.com/album_pic.php?pic_id=359
którą kazałeś usunąć i zastąpiłeś osobnym skanem samej siłowni New Mexico jest dla mnie nader ciekawa -- tam u góry są bardzo ciekawe dane przekładni zębatych. Nie wiem, z jakiego to okrętu, ale są dane o kącie linii śrubowej, ilości zębów, etc -- paluszki lizać.
Nie, linie są trzy, nie ma żadnego przesuniecia, a tylko przerwania kresek.
Bo to dobra książka, ten Rippon, chociaz liczba informacji nie jest az sumie - w całej książce - aż tak duża
Od lewej do prawej Hood, Courageous, Dauntless, niszcz. Seafire, niszcz. Leonidas, 'P' boat, o.p. t. 'K'
Andrzej J.
Andrzej J., ([i]i suspose[/i]) :wink: pisze:Nie, linie są trzy, nie ma żadnego przesuniecia, a tylko przerwania kresek.
Bo to dobra książka, ten Rippon, chociaz liczba informacji nie jest az sumie - w całej książce - aż tak duża
Od lewej do prawej Hood, Courageous, Dauntless, niszcz. Seafire, niszcz. Leonidas, 'P' boat, o.p. t. 'K'
Andrzej J.
To rzeczywiście dziwne. BTW na tym "nieudanym" skanie, po prawej stronie u góry jest urwana tabelka (powyżej podrozdziału Shafting. Widzę tam tylko tytuły rubryk. Czy ona aby nie zawiera jakichś konkretniejszych danych o NewMexie? Jest tam rubryka rates of reduction; być może są tam dane o ilości biegów silnika, czy coś w tym rodzaju.
Wydaje mi się, że rzadko które z ww. przypadków miało związek z uszkodzeniami siłowni jako takiej. No bo jak kamikaze mógł uszkodzić doskonale chronione siłownie?
Chodzi chyba o okręty "turboelektryczne"
Nie pytałeś Teller o to, ale rozdzialik Shafting dotyczy łożysk oporowych Mitchella na wałach, strona dalej jest rysunek tego urządzenia.
W tabelce natomiast są porównania zalet i wad trzech rodzai przełożenia - hydraulicznych (zapewne Foettingera, vide ks. P. Urbańskiego "200 lat napedu mechanicznego statków"), mechanicznego i elektrycznego. Dla elektrycznego jest np. konstatacja przy manewrowości: Added complications.
O siłowni New Mexico nie ma nic wiecej w Ripponie. Jest to książka o "inżynierii" w Royal Navy, a cassus NM pojawił sie zapewne, aby pokazać tło od Adventure.