Siłownia New Mexico technicalia

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Gość

Post autor: Gość »

Andrzej J. pisze:
Teller pisze:Andrzeju J, pytanie do skanu siłowni New Mexico ze str. 1 -- przy napisie FROM SHIP DYNAMOS są dwie linie czy trzy?
Trzy, tak samo jak z Exciters.
Trafiają do DC switchboard.
Andrzej J.
Trzy??? :shock: :shock:
To bardzo dziwne... Co trzy szyny robią w układzie prądu stałego?. Normalnie są dwie -- plus i minus. Możliwe, że prądnica ma osobne zaciski na układ okrętowy i osobne na pole generatora, ale generalnie od tego jest tablica rozdzielcza. Poza tym wtedy byłyby cztery szyny. Wypada zadać pytanie, kto ten schemat malował i czy aby wiedział co gdzie ma być -- mogło się mus skojarzyć z układem prądu przemiennego, że mają być trzy szyny, bo do silników napędowych idą trzy.
Awatar użytkownika
Teller
Posty: 405
Rejestracja: 2004-07-31, 17:25
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Teller »

To u góry to znowu ja.
Fear the Lord and Dreadnought
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Teller - identyczny, nietypowy krój czcionek by świadczył, że jest to zrobione specjalnie do książki Rippona. Ale są liczne przerwania linii, tak więc skłaniałbym się do tego, ze podkładke ("xero" nazwijmy umownie) dostał autor z brytyjskiego Ministry of Defence, Foxhill, Bath - bo tak jest opisane pochodzenie ilustracji ze s. 140 w "Picture Credits" na końcu książki i drukarnia dorobiła resztę napisy.
Awatar użytkownika
Teller
Posty: 405
Rejestracja: 2004-07-31, 17:25
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Teller »

Prawdę mówiąc, to mogły być dwie źle odbite linie.
Swoją drogą ta "zepsuta" strona http://fow.idysk.com/album_pic.php?pic_id=359
którą kazałeś usunąć i zastąpiłeś osobnym skanem samej siłowni New Mexico jest dla mnie nader ciekawa -- tam u góry są bardzo ciekawe dane przekładni zębatych. Nie wiem, z jakiego to okrętu, ale są dane o kącie linii śrubowej, ilości zębów, etc -- paluszki lizać.
Fear the Lord and Dreadnought
Gość

Post autor: Gość »

Nie, linie są trzy, nie ma żadnego przesuniecia, a tylko przerwania kresek.
Bo to dobra książka, ten Rippon, chociaz liczba informacji nie jest az sumie - w całej książce - aż tak duża
Od lewej do prawej Hood, Courageous, Dauntless, niszcz. Seafire, niszcz. Leonidas, 'P' boat, o.p. t. 'K'
Andrzej J.
Awatar użytkownika
Teller
Posty: 405
Rejestracja: 2004-07-31, 17:25
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Teller »

Andrzej J., ([i]i suspose[/i]) :wink: pisze:Nie, linie są trzy, nie ma żadnego przesuniecia, a tylko przerwania kresek.
Bo to dobra książka, ten Rippon, chociaz liczba informacji nie jest az sumie - w całej książce - aż tak duża
Od lewej do prawej Hood, Courageous, Dauntless, niszcz. Seafire, niszcz. Leonidas, 'P' boat, o.p. t. 'K'
Andrzej J.
To rzeczywiście dziwne. BTW na tym "nieudanym" skanie, po prawej stronie u góry jest urwana tabelka (powyżej podrozdziału Shafting. Widzę tam tylko tytuły rubryk. Czy ona aby nie zawiera jakichś konkretniejszych danych o NewMexie? Jest tam rubryka rates of reduction; być może są tam dane o ilości biegów silnika, czy coś w tym rodzaju.
Fear the Lord and Dreadnought
Gość

Post autor: Gość »

Damage suffered by US Navy turboelectric ships:

BB-40 New Mexico 06 Jan 45 Kamikaze
12 May 45 Kamikaze

BB-43 Tennessee 07 Dec 41 2 bombs
14 Jun 44 3 coastal artillery shells
12 Apr 45 Kamikaze

BB-44 California 07 Dec 41 2 torpedoes; 2 bombs [Sunk]
14 Jun 44 1 coastal artillery shell
06 Jan 45 Kamikaze

BB-45 Colorado 24 Jul 44 22 coastal artillery shells
27 Nov 44 2 Kamikazes
09 Jan 45 Multiple friendly AA shells

BB-46 Maryland 07 Dec 41 2 bombs
14 Jun 44 1 torpedo
29 Nov 44 Kamikaze
07 April 45 Kamikaze

BB-48 West Virginia 07 Dec 41 9 torpedoes; 2 bombs [Sunk]
01 Apr 45 Kamikaze

CV-2 Lexington 08 May 42 2 torpedoes; 2 bombs [Sunk]

CV-3 Saratoga 11 Jan 42 1 torpedo
31 Aug 42 1 torpedo
21 Feb 45 3 bombs; 4 Kamikaze

o ile rozumiem to jest lista awarii wyżej wymienionych siłowni?
Andrzej J.
Posty: 1094
Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Andrzej J. »

Wydaje mi się, że rzadko które z ww. przypadków miało związek z uszkodzeniami siłowni jako takiej. No bo jak kamikaze mógł uszkodzić doskonale chronione siłownie?
Chodzi chyba o okręty "turboelektryczne"

Nie pytałeś Teller o to, ale rozdzialik Shafting dotyczy łożysk oporowych Mitchella na wałach, strona dalej jest rysunek tego urządzenia.

W tabelce natomiast są porównania zalet i wad trzech rodzai przełożenia - hydraulicznych (zapewne Foettingera, vide ks. P. Urbańskiego "200 lat napedu mechanicznego statków"), mechanicznego i elektrycznego. Dla elektrycznego jest np. konstatacja przy manewrowości: Added complications.
O siłowni New Mexico nie ma nic wiecej w Ripponie. Jest to książka o "inżynierii" w Royal Navy, a cassus NM pojawił sie zapewne, aby pokazać tło od Adventure.
ODPOWIEDZ