Przyszłość MW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Tak tylko że na każdym kroku słyszymy hasła „odtwarzanie” i „podtrzymywanie nawyków”. Wszystko ok, ale to jakaś dziwna filozofia aby było jak było. I tak:

Po pierwsze. Jakie zdolności zostaną podtrzymane jeśli zdecydujemy się na inny OP w programie Orka? Zdolność zanurzania się i wychodzenia spod wody? Jeśli zdecydujemy się na A26 no to przeproszę wtedy za ten uszczypliwy komentarz. Ale do ćwiczeń taktycznych równie doskonale sprawią się symulatory. Zasadniczo przypomina mi to numer z Migami, gdzie będziemy podtrzymywać nawyki ludzi, którzy nigdy już nie wsiądą na nowy typ WSB.

Po drugie w mojej skromnej opinii, aby razić spod wody to potrzeba do tego jakiś celów. Ale dlaczego niby rażenie z powierzchni (dowolnej) czy rażenie z powietrza miałoby być niby w czymś mniej efektywne? Zdaje się rażenie torpedami jest mniej skuteczne od pozostałych metod. Powiedzmy, że kupimy te OPNT i to A26, ale dalej... czy my doprawdy nie mamy innych palących wydatków? A tak by rozjaśnić sytuację to świeży cytat:
Uprzejmie informujemy, że rekomendacje dotyczące wszystkich aspektów realizacji zadania określane są w dokumentach wynikowych fazy analityczno-koncepcyjnej. Obecnie priorytetem resortu obrony narodowej w zakresie zwiększania potencjału Sił Powietrznych jest zakup myśliwców 5. generacji F-35. Przyspieszenie pozyskania F-16 potencjalnie jest możliwe po uwolnieniu środków finansowych z innych programów modernizacyjnych (w trakcie realizacji PMT).
Zespół Prasowy SG WP
Krzysztof Kucharski

Re: Przyszłość MW

Post autor: Krzysztof Kucharski »

Piotr S. pisze:A17 były by do przełknięcia gdyby jednocześnie podpisano umowę na A26 to takie działania były by akceptowalne i zrozumiałe .
A26 tak naprawdę jeszcze nie ma, nie wiadomo, jakie rzeczywiste parametry będą miały te jednostki.
Holendrzy też biorą na przeczekanie.
Szwedom juz raz nie wyszło, lepiej poczekać i powiedzieć "sprawdzam", gdy już wszystko będzie oczywiste.
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Opcja głębszej modernizacji szwedzkich okrętów i tak zostanie zaniechana z powodu kosztów i innych programów realizowanych przez MON i związanych z opcją amerykańską. Przecież nikt nie pozwoli aby jakieś większe pieniądze trafiły do Szwedów a nie do Amerykanów. Odpowiedni ludzie o to zadbają. Znając realia i historię doprowadzi się szwedzkie jednostki do jakiegoś rozsądnego stanu i odłoży na dalszą przyszłość. Potem kilka lat naprawdę dobrej służby w MW RP a jak zaczną wychodzić problemy techniczne czy z częściami zamiennymi zastąpią Kobbeny w roli cumującego symulatora. Polecam sprawdzić jak zmieniał się przebieg naszych używanych okrętów od momentu wejścia do służby.

Jak czytam, że trzeba szybko podpisać umowę ze Szwedami bo złe siły lobbystyczne czuwają to zastanawiam się czy Szwedzi chcą dopłacić nam za ich sprzedaż czy też może samemu mają interes. Warto też dokładnie sprawdzić czy szwedzkie stocznie mają za co żyć i czy przypadkiem Polska nie jest dla nich frajerem do wydojenia.

Używane jednostki mają sens jeżeli proces wyboru nowych o.p byłby już rozpoczęty. A tak kolejne używki uśpią MON i marynarzy bo przecież już coś jest przy nabrzeżu i z powodzeniem wystarczy na kolejne lata.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Też bym chciał, aby za wraz z przejmowaniem "używek" podpisać umowę na nowe. Chciałbym też być młodym i bogatym :lol:
Od jakiegoś czasu piszę, że MW jest u nas pięciorzędnym rodzajem sił zbrojnych, więc przy pilniejszych wydatkach w pozostałych czterech, dobrze jeśli będzie chociaż sprzęt używany. Nawet nie miałbym nic przeciwko temu, aby było to oficjalnie powiedziane, ale wiadomo - wyborcy.
Södermanland jest oczywiście okazją nie tylko dla nas, ale i dla Szwedów, ale czy to coś złego? Spieszyć trzeba się dlatego, aby nie stał się okazją jeszcze dla kogoś :roll:

Fajny tekst o tych okrętach http://www.konflikty.pl/technika-wojsko ... ermanland/
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Bez znaczenia i tak na stówe kupią te Sópermany. Jakby komóś ze zwolenników przyszło do głowy narzekanie, że modernizacja idzie powoli, że środków nie ma, że Ślunzak doczekać rakietek się nie może, to niech sobie wraca w kółko do tej dyskusji jak i innych adelologicznych co tu miały miejsca. Jak mi coś na mózg padnie to pewnie zmienie zdanie. Ale wałkować ten sam temat po 100 razy w kółko i za każdym razem z innej strony chyba nie ma sensu. Miejmy nadzieje, że chociaż strzelimy se nówke Ratownika 6000t (sic!), oczywiście bez suwnic bo się znów na czymś da przyoszczędzić.
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Wszystko się tak cyklicznie powtarza i można zrobić albo kartę do gry w bingo albo napisać gotowy tekst i tylko zmieniać nazwy i typy okrętów oraz datę.

A Ratownika nie trzeba pilnie robić. Piast wkrótce zakończy remont (o ile już to nie nastąpiło) i z powodzeniem może kolejne 10 lat chodzić jako rozwiązanie pomostowe ;)
marek8
Posty: 1940
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Przyszłość MW

Post autor: marek8 »

Proste pytanie - czy w budżecie MW są środki na taki zakup i remont czy też należy je dopiero pozyskać? - było nie było kwota w okolicach miliarda to jednak pewien wysiłek księgowy jest...Moim skromnym zdaniem akurat teraz to wyjątkowo niefortunny moment na tego rodzaju zakupy no i tak w ogole nie takie to już okazje czy projekty z Północy nam się szybko potrafiły przestać podobać przecież... Do tego zakup wedle formuły podanej przez naszego złotoustego komodora może natrafić na kilka poważnych problemów prawnych...
Swoją drogą zauważył kto jak bardzo temat podniósł ilość odsłon i komentarzy na wiejącym ostatnio nudą stosownym forum? Może to w tym tkwi prawdziwy sekret podkręcania tego typu wątków? :gazeta:
Moim nieskromnym zdaniem te szwedzkie okręty są bardzo mało realne w praktyce z powodów zupełnie pozamerytorycznych i niezależnych od ich prawdziwych lub wymyślonych zalet i wad. :cojest:
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Zdaje się, że Złotousty komandor wspominał o formie leasingu do 2026r. :czytaj:

Co do determinacji MMB to raczej nie mam złudzeń. Skoro publicznie ogłosił ratowanie dOP to go będzie ratował. Ale ciągle mnie zastanawia po kiego chcą trzymać tego Orła :clever:
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Jak zwykle mam jakieś dziwne zapytania i teraz siedzę i myślę co zrobiono w czasach przed Krymem żeby zapewnić dostawy części zamiennych do Orła oraz czy została podjęta jakaś większa współpraca z Ukrainą. W końcu trochę po 2014 roku dostali od Polski więc wypadałoby się zrewanżować.

Póki co przetargi i prace na Orle ciągle trwają
Naprawy na ORP ORZEŁ z podziałem na dwie części:

Część I: Naprawa świateł nawigacyjnych wraz z tablicą świateł nawigacyjnych ORP „ORZEŁ”

Część II: Naprawa masztu anteny ANIS na ORP „ORZEŁ
Naprawa peryskopów PZKG-11 na ORP Orzeł
Naprawa 6 kpl. kabli do zasilania na ORP Orzeł
Awatar użytkownika
m_k
Posty: 365
Rejestracja: 2018-08-01, 10:21
Kontakt:

Re: Przyszłość MW

Post autor: m_k »

Czy nadzieja na powrót Orła do służby, to tylko nadzieja? Czy może są do takich twierdzeń przesłanki?


Ile jeszcze okrętów podwodnych jest w służbie i czy mają jakąkolwiek wartość?


O ile mi wiadomo w morze wychodzi już tyko jeden.
„Kto nie szanuje i nie ceni swojej przeszłości, ten nie jest godzien szacunku, teraźniejszości ani prawa do przyszłości.” Marszałek Józef Piłsudski

https://patronite.pl/Flota
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Pamiętacie sprawę ORP Gniezno? Polecam ciekawy artykuł na D24
https://www.defence24.pl/remont-awaryjn ... iezno-foto
Awatar użytkownika
Seth
Posty: 144
Rejestracja: 2006-10-14, 22:41
Lokalizacja: Gdynia

Re: Przyszłość MW

Post autor: Seth »

szafran pisze:Pamiętacie sprawę ORP Gniezno? Polecam ciekawy artykuł na D24
https://www.defence24.pl/remont-awaryjn ... iezno-foto
Hmmm, lista elementów do naprawy całkiem spora.
Czy poważnie traktować ewentualność, że część z tych urządzeń była niesprawna jeszcze przed wypadkiem, jak sugeruje część internautów?
No i faktycznie, dlaczego tak długo czekano z naprawą?
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Bardzo fajny artykuł M. Dury na temat Södermanland-ów:
https://www.defence24.pl/wady-i-zalety- ... ji-analiza
Coś jakby nawet obiektywnie napisany... :wink:
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Bo może czasami zamiast darcia szat wystarczy rozpisać plusy dodatnie i ujemne danego rozwiązania?

Noji ktoś w końcu podjoł wyzwanie odpowiedzi na pytanie, po co nam Orzeł :-D
Krzysztof Kucharski

Re: Przyszłość MW

Post autor: Krzysztof Kucharski »

Waldek K pisze:Bardzo fajny artykuł M. Dury na temat Södermanland-ów:
https://www.defence24.pl/wady-i-zalety- ... ji-analiza
Coś jakby nawet obiektywnie napisany... :wink:
Nie do końca jestem przekonany. Jedno zagadnienie: skąd Komandor ma informacje, że A17-stki dla MW RP mają być wyposażone w najnowszą wersję SESUBa - 960?
Standardowo A17 były wyposażone w wersię SESUB 900, A19 miały 940, a po modernizacji mają mieć 960, tak ,jak i A26.
Gdybyż jednak "nasze" A17 miały otrzymać wersję SESUB 960, to mam wrażenie, że dalsze prace nad systemem SCOT z CTM mogą ulec zahamowaniu. No, chyba, że w ramach offestu zintegrujemy SCOTa z 9LV ;-)

Osobiście podejrzewam, że "moderka" dla PL ograniczy sie do renowacji zabytkowych silnikow diesla HEDEMORA oraz podobnej renowacji peryskopów.
Firma Hedemora, po licznych zakrętach i zawieruchach mogła utracić zdolność do serwisowania swoich dawnych produktów. Tu mimowolnie przychodzi na myśl casus PZL WOLA...

Kilka linków z "mięskiem" na temat SESUB:
1. https://sv.wikipedia.org/wiki/Strids-_o ... _ub%C3%A5t
2. http://www.fht.nu/marinen_lednsys_ubat_sesub_900.html

Smacznego.
Krzysztof Kucharski

Re: Przyszłość MW

Post autor: Krzysztof Kucharski »

Zestawienie zmian w wyposażeniu szwedzkich OP:
1. A17, stan na 1988: http://cmano-db.com/submarine/70/
2. A17, stan na 1999: http://cmano-db.com/submarine/115/
3. A17, stan na 2004: http://cmano-db.com/submarine/168/
4. A19, stan na 1996: http://cmano-db.com/submarine/171/
5. A19, stan na 1999: http://cmano-db.com/submarine/305/
6. A19, stan na http://cmano-db.com/submarine/172/

BTW, podoba mi się konsekwencja Szwedów w nieustannej moderce swoich jednostek.
ODPOWIEDZ