Z życia flot.

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

Tzn.? Te potrzeby to jak się niby określa? Oczywiście jestem zwolennikiem określania subiektywnych potrzeb, bo te znamy są jasne do zdefiniowania itd...

Pomińmy chwilowo realia krajowe tak by wejść na jakiś zdroworozsądkowy tryb myślenia. Hipotetycznie mamy za zadanie zdefiniować jakies warunki brzegowe dla okrętów wojennych pod Polską banderą uzurpując sobie rolę decydentów. Ot taki eksperment myślowy. W jakmś zakresie musimy ocenić realne zagrożenia i ryzyko wynikające z takich, a nie innych założeń. Jeśli zakładamy, że nasze obecne decyzje mają wpływ na życie marynarzy to wypadałoby się pochylić nad czynnikami które mają ich zabezpieczyć. W takim układzie definiujemy zagrożenia lub też stopień eskalacji konfliktu do jakiego ciągle decydujemy się używać floty nawodnej - mam nadzieję, że do tej chwili to jasne. Dopiero tak zdefiniowany próg eskalacji i roli floty oceniałbym jako podstawę do dyskusji na temat gdzie odpuszczamy lub nie, bo tego typu sprawy też nie do końca muszą być oczywiste (chyba się rozumiemy?). Natomiast pisanie "u nas", "dla nas", "z sensem" to są doprawdy ciągle mało znaczące opinie, choć jak kto chce wolność słowa pełną gębą. Jeśli natomiast mamy być flotą podporządkowaną czyimś interesom to może jednak zastanówmy się jak to nam ma służyć, bo ja tej koncepcji nie rozumiem i jakoś mało mnie zachęca tego typu niekomfortowa postawa.
Wojciech Łabuć
Posty: 572
Rejestracja: 2020-04-15, 12:17

Re: Z życia flot.

Post autor: Wojciech Łabuć »

Aby określić jaką rzeczywiście MW potrzebujemy to trzeba byłoby określić najpierw jakie SZ są nam potrzebne i jakie systemy uzbrojenia posiadalibyśmy czy zamierzali pozyskać. Tego nie spodziewałbym się jednak w jakiejkolwiek przewidywalnej przyszłości. Jeśli dojdzie do zmiany mentalności to być może doczekamy się pozyskiwania sprzętu mającego być elementem większego systemu zamiast po prostu zastępowania starego nowym o ile są na to środki.
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

Najzwyczajniej w świecie nie trafia do mnie koncepcja oskarmowej fregaty przeciwlotniczej budowanej w standardach niemal cywilnych. Niestety koncepcyjnie nasza MW myśli ciągle o okręcie pierwszoliniowym i stąd pomoć potrzeba lepiej uzbrojonego okrętu.

PS. Systemowo podobno kupimy jednego A17, więc chyba ktoś opacznie zrozumiał wymiane 1:1 ;)
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

Ciąg dalszy zmian w USMC:
Nowe LAW mają mieć długość około 60 m., powierzchnię ładunkową 750 m2, o możliwym obciążeniu do 2,2 t/m2, prędkość 14 węzłów, zasięg 3500 mil morskich, załogę do 40 osób plus 75 żołnierzy desantu. Ich konstrukcja ma pozwalać na desantowanie przewożonych środków bezpośrednio na plaży o wzniosie do 2,5° lub do wody o głębokości 1 m. LAW mają operować do stanu morza 5 tj. przy falach wysokich na 4 m.. Nowe okręty mają być wykorzystywane co najmniej 10 lat, co ma pozwolić na redukcję kosztów ich produkcji w związku z akceptowalną niską trwałością konstrukcji
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... santowych/

Jeden taki za Lubliny w przyszłości? ;)
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

AdrianM pisze:Ciąg dalszy zmian w USMC:
Nowe LAW mają mieć długość około 60 m., powierzchnię ładunkową 750 m2, o możliwym obciążeniu do 2,2 t/m2, prędkość 14 węzłów, zasięg 3500 mil morskich, załogę do 40 osób plus 75 żołnierzy desantu. Ich konstrukcja ma pozwalać na desantowanie przewożonych środków bezpośrednio na plaży o wzniosie do 2,5° lub do wody o głębokości 1 m. LAW mają operować do stanu morza 5 tj. przy falach wysokich na 4 m.. Nowe okręty mają być wykorzystywane co najmniej 10 lat, co ma pozwolić na redukcję kosztów ich produkcji w związku z akceptowalną niską trwałością konstrukcji
https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... santowych/

Jeden taki za Lubliny w przyszłości? ;)
Dziwne to plany bardzo małe okręty , niskie koszty produkcji i krótki 10 letni okres użytkowania .
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

Pomocniczy 47-m okręt Konarak (1403), typu Hendijan, należący do marynarki wojennej Islamskiej Republiki Iranu, został 10 maja, podczas manewrów z użyciem ostrej amunicji na wodach Zatoki Omańskiej, nieopodal portu Jask, omyłkowo trafiony kierowanym pociskiem przeciwokrętowym C-802 Noor, wystrzelonym z pokładu irańskiej fregaty Jamaran (76), typu Moudge.Według pierwszych informacji na pokładzie Konarak zginęło na miejscu 19 marynarzy, a 15 odniosło ciężkie obrażenia ciała. Niemal cała struktura nadpokładowa jednostki została zniszczona. Utrzymujący się na wodzie okręt został przyholowany do portu Jask
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=30514
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

Ciekawa informacja w zakresie kosztów pozyskania Seahawków:
Majowa umowa ma war­tość 905 mln dola­rów i obej­muje pro­duk­cję 24 wiro­pła­tów. Co cie­kawe, trzy z nich zostały zamó­wione dla US Navy, a pozo­stałe 21 dla Indii. W momen­cie pod­pi­sa­nia uru­cho­miono pełne finan­so­wa­nie – 792 mln dola­rów obej­muje zle­ce­nie eks­por­towe, a pozo­stałe 113 mln dola­rów pro­duk­cja na rzecz US Navy. Dostawy mają zostać zre­ali­zo­wane do wrze­śnia 2024 roku, a pośred­nic­two Departamentu Obrony wynika z zasto­so­wa­nia pro­ce­dury FMS.
http://zbiam.pl/lockheed-martin-z-kontr ... dla-indii/

I krajowy akcent przy okazji z b.dużą szansą na murowany sukces ;)
....czy Polskę. W przy­padku ostat­niego z wymie­nio­nych państw mowa o pro­gra­mie Kondor, który zakłada zakup dla Brygady Lotnictwa MW od czte­rech do ośmiu wie­lo­za­da­nio­wych śmi­głow­ców pokła­do­wych — do dia­logu tech­nicz­nego w powyż­szej kwe­stii zgło­siły się (nale­żące do kor­po­ra­cji Lockheed Martin) Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. z Mielca.
PS. Tylko LM będzie musiał wyjaśnić, że mniejszych śmigieł ZOP niż ichnie, się po prostu nie da :faja:
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

A tym czasem powstaje program budowy europejskiej korwety patrolowej, rozpoczęty 12 listopada 2019, ma doprowadzić do wspólnego opracowania projektu i budowy nowoczesnej jednostki patrolowej o wyporności około 3000-3500 ton. Proces ten może uzyskać finansowanie z europejskich funduszy przeznaczonych na wspólne inicjatywy w dziedzinie obronności i przemysłu zbrojeniowego https://portalstoczniowy.pl/wiadomosci/ ... vette-epc/ i jeszcze w dodatku za unijną kasę żyć nie umierać otwiera się następna szansa dla MW RP .
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

To się nazywa skalowanie do kosztów:
Mowa o 107,5 metrowej jednostce o wyporności 2600 ton, która może osiągnąć maksymalną prędkość 25 węzłów i jest zdolna do pokonania 4500 mil morskich przy prędkości marszowej wynoszącej 15 węzłów.
https://www.defence24.pl/filipinska-mar ... w-xxi-wiek

U nas jak nowy i krajowy to musi mieć koniecznie nie mniej niż 30w oraz 10,000 nm oraz wszystek uzbrojenia z amerykańskich katalogów. I tak u nas skończyło się standardowo na gadaniu, a bidna marynarka Filipin kupiła nowy okręt jak przystało dla zdrowych na umyśle.
W sumie wzmocnienie marynarki wojennej nowymi fregatami zdolnymi do przenoszenia zróżnicowanego uzbrojenia, przede wszystkim rakietowego, kosztowało filipińskiego podatnika ponad 300 milionów dolarów.
oskarm
Posty: 1417
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Z życia flot.

Post autor: oskarm »

W artykule jest błąd. Okręt nie ma VLSa a jedynie miejsce dla niego. Do tego w Polsce (w przeciwieństwie do większości krajów) na okręty obowiązuje 23% stawka VAT. Zakładając identyczną cenę jaką zapłacili Filipińczycy, jeden okręt kosztowałby nas 795 mln zł brutto. Do tego należałoby doliczyć ceny VLS i systemu OPL, sonaru holowanego, Linka 11/22 i 16, które są tylko FFBNW. (Przy czym sama idea FFBNW jest jak najbardziej słuszna o ile faktycznie jest zamiar dozbrojenia okrętu w niedalekiej przyszłości).
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Z życia flot.

Post autor: szafran »

US Navy zazdrości Polsce holowników.
The U.S. Navy’s first Yard Tug (YT) 808 class vessel was successfully launched at Dakota Creek Industries (DCI) shipyard, May 16, 2020. The YT 808 vessels are designed by Robert Allan Ltd. after the Navy’s existing YT 802 Valiant-class tugs to perform towing and ship-handling duties for carriers, surface ships, submarines and barges.
https://www.navyrecognition.com/index.p ... Szlrwq6g9s
Grulgor
Posty: 225
Rejestracja: 2020-03-03, 18:04

Re: Z życia flot.

Post autor: Grulgor »

https://www.defence24.pl/rosjanie-zwodo ... -rakietowa

piękny okręt. Interesujący jest współczynnik zdolności bojowych do wyporności. Nasze "rodackie opluwczyki" :mrgreen: zdążyły już za-reagować na D24 groteskowymi komentami, ale ja liczę, że postęp tych "złych do szpiku kości" zmotywuje nas do konstruktywnych działań. MPA, A17 itd..
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Z życia flot.

Post autor: AdrianM »

Oby tak było. Myślę, że jeśli jest rozsądek u gestorów to taki okręt jest maksymalnym w rozważaniach w temacie Miecznika. W sumie ciężko sobie wyobrazić, że MW może prosić o mniej, ale z drugiej strony muszą się dalej przebijać przez polityczny beton. Przy obecnych skromnych planach to zakrawa o autoterroryzm. Brać nawet w kredycie i spłacać kolejne 30 lat .
Awatar użytkownika
Edward Teach
Posty: 799
Rejestracja: 2006-09-22, 23:13
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Z życia flot.

Post autor: Edward Teach »

https://wideo.wp.pl/usa-pokazaly-nowa-b ... 940765825v

Teraz czas na działa laserowe. Czy od tej pory potęgę uzbrojenia okrętu będzie się liczyć w kilowatach :-D
Edward Teach www.pdf-model.pl
Piotr S.
Posty: 2289
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Z życia flot.

Post autor: Piotr S. »

Francuska marynarka wojenna zamawia 20 holowników w stoczni Piriou https://www.portalmorski.pl/stocznie-st ... zni-piriou Nie tak dawno Bito pianę po co nam 6 holowników tym czasem inni też zamawiają np.: ostatnio USA
szafran
Posty: 2195
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Z życia flot.

Post autor: szafran »

Francja i USA mają jednak trochę więcej potrzeb związanych z holownikami niż Polska.
ODPOWIEDZ