I cóż mogę Ci na to powiedzieć ? Chyba tylko: Mea culpa, mea culpa. mea maxima culpa...Mitoko pisze:Jak coś wrzucaj to chociaż spraw, bo tu aż boli od przekrętu na siłę...
Faktycznie wrzuciłem - bez sprawdzania - infografiki z Caracalami. Jednak nie moge odpowiadać za grzechy portali internetowych, których dane są na grafikach. Pierwsza była ściągnięta 07. 10. 2016, a druga 05. 05. 2017. O wiarygodności niech świadczą same za siebie. Jednak poruszony Twoimi zarzutami zaglądnąłem do ciotki Wiki.
A tam dane powszechnie dostępne:
Myślę, że najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest wariant węgierski. To co miało być w Polsce, wylądowało ostatecznie w okolicach Budapesztu.Mitoko pisze:...A co do produkcji - lokowanie na siłę montażu (bo ciężko to nazwać produkcją) w zakładach remontowych to zupełna pomyłka. Przede wszystkim wymagało by to odpowiedzi "co dalej" ?
A co do programu, to jednak chyba był przemyślany. Zauważ, że większość krajów ma tak prowadzone programy, żeby sprzęt był jak najbardziej zunifikowany. Dlatego Caracale dla MW i WL były dobrym wyborem. Zresztą według mediów Caracale budowane dla Polski, a przejęte przez lotnictwo wojsk lądowych Francji, poleciały na wojnę do Mali zaraz po przejęciu ich z fabryki. Po rozmowach ze spadochroniarzami z Szóstej Pomorskiej mogę stwierdzić, że według nich dobrym wyjściem byłoby wyposażenie lotnictwa WL w Caracale w wersji transportowej i CSAR oraz w Blackhawki dla Specjalsów. A głównym argumentem była dużo cichsza praca silników Sikorskiego. A co do zakupu "golasów" dla SpecOps/CSAR to pełna zgoda. To tak jakby Poloneza posłać na GP Formuły 1 na torze Monza. Pełna profanacja, a dla żołnierzy śmierć...
Powiedz mi, jakie dyskusyjne różnice są między wymaganiami MON, a wersją nieuzbrojoną ?AdrianM pisze:...Mówimy tu o porównywalnym sprzęcie, gdzie różnice są dyskusyjne...
Mogę zrozumieć różnice wersji cywilnych, ale jeśli są wymagania dla różnych wersji wojskowych, a firma z definicji nie dostarcza śmigłowców uzbrojonych, to o czym mowa ? Jak to jest, że firma, która nie dostarcza śmigłowców w wersji wymaganej przez zleceniodawcę, gardłowała najgłośniej ? Czy Sikorsky dostarczy śmigłowce w wersji ZOP razem z sonarem i torpedami ASW ? Caracale są rozwinięciem śmigłowców typu Eurocopter AS532 Cougar, a te miały wersję ZOP. Dlatego można przyjąć, że nie byłoby większych problemów z wyposażeniem tego rodzaju dla Caracali. Zresztą o ile pamiętam, to dla naszej MW miało być 16 sztuk Caracali. Po osiem ZOP i SAR.
Problem z Javelinami polega na tym, że standardem dla WL są pociski Spike. Dlaczego dla WOT zakupiono Javeliny ? Czyżby znowu dało znać lobby amerykańskie, które uwaliło Caracale ? Powiedz mi po co zakupiono te pociski, bo nie potrafię tego zrozumieć. Czy MON chciał w ten sposób pokazać, że WOT są lepsze od innych jednostek WL ? Coś mi tu śmierdzi i to bardzo. Myślę, że w normalnym kraju prokurator miałby zajęcie na lata.