Różne i dziwne
Różne i dziwne
Jakoś nie przypominam sobie tematu o okrętach delikatnie mówiąc nietypowych. Co to znaczy - na przykład dźwig, na przykład Kearsarge. Gdzieś pojawia się zdjęcie takiego dziwactwa, ale na tym się kończy. Nasza PMW tez miała maleńskie dziwactwo - Oksywie. Chodzi mi o wygląd oczywiście - propmowy, a nie torpedowy ? A jak inne marynarki ?
Fax et tuba
Witam!
Do czego to ludzi bieda nie doprowadzi!
Japońce mieli krążowniki torpedowe, Austriacy kanonierki torpedowe, Amerykanie mieli nawet samoloty torpedowe, Rumuni szalupy torpedowe, to co, my gorsi:
Prom torpedowy!
Nie tak znowu, źle: Norwedzy z powodów dziury budżetowej musieli wogóle zrezygnować z okrętu i postawili wyrzutnie bezpośrednio na brzegu. I co! I zatopili Niemcom krążownik. My pewnie byśmy im Szlezwika zatopili, a może i Holsztyna....
Ksenofont
Do czego to ludzi bieda nie doprowadzi!
Japońce mieli krążowniki torpedowe, Austriacy kanonierki torpedowe, Amerykanie mieli nawet samoloty torpedowe, Rumuni szalupy torpedowe, to co, my gorsi:
Prom torpedowy!
Nie tak znowu, źle: Norwedzy z powodów dziury budżetowej musieli wogóle zrezygnować z okrętu i postawili wyrzutnie bezpośrednio na brzegu. I co! I zatopili Niemcom krążownik. My pewnie byśmy im Szlezwika zatopili, a może i Holsztyna....
Ksenofont
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
OKSYWIE
Zbudowane jako prom na zamówienie Urzędu Marynarki Handlowej (póź-niejszego Urzędu Morskiego) w Stoczni Gdańskiej. Od początku swej służby tj. od połowy grudnia 1927 roku, prom służył do przewozu pojazdów pomiędzy Gdynią a Oksywiem w poprzek budowanego kanału portowego. Po wybudowaniu nowej drogi, komunikacja promowa stała się zbędna i około roku 1931, „Oksywie” przebudowano (w Stoczni Gdyńskiej) na statek- cysternę czyli tzw. wodozasilacz, poprzez wmontowanie w kadłub zbiorników na około 60 ton wody. Odstąpiona bezpłatnie MW w 1934 roku i przebudowana na jednostkę do obsługi poligonu torpedowego . W tym celu na dziobie zamontowano obok siebie dwie wyrzutnie torped (jedną do torped okrętowych, drugą do ćwiczebnych i lotniczych), a na rufie dźwig służący do podnoszenia torped z wody.
Prawdopodobnie pierwszym dowódcą był starszy bosman Wincenty Toma-siewicz.
6 września 1939 roku „Oksywie”, zatopione przez własną załogę, zabloko-wało wejście do portu gdyńskiego. Losy wraku nie są znane.
wyporność 126
długość szerokość zanurzenie 24 7 1,6
prędkość 4
napęd 2 maszyny parowe o łącznej mocy 40 KM; 2 śruby (jenda na dziobie i jedna na rufie)
stocznia Danziger Werft, W.M.Gdańsk
załoga 7
stępka wodow. bandera 1926 1927 ?
uzbrojenie Od 1934: 1x550 z reduktorem do 533 rt
1x450 rt
zdjęcie promu mam ale nie umiem wstawiać
Zbudowane jako prom na zamówienie Urzędu Marynarki Handlowej (póź-niejszego Urzędu Morskiego) w Stoczni Gdańskiej. Od początku swej służby tj. od połowy grudnia 1927 roku, prom służył do przewozu pojazdów pomiędzy Gdynią a Oksywiem w poprzek budowanego kanału portowego. Po wybudowaniu nowej drogi, komunikacja promowa stała się zbędna i około roku 1931, „Oksywie” przebudowano (w Stoczni Gdyńskiej) na statek- cysternę czyli tzw. wodozasilacz, poprzez wmontowanie w kadłub zbiorników na około 60 ton wody. Odstąpiona bezpłatnie MW w 1934 roku i przebudowana na jednostkę do obsługi poligonu torpedowego . W tym celu na dziobie zamontowano obok siebie dwie wyrzutnie torped (jedną do torped okrętowych, drugą do ćwiczebnych i lotniczych), a na rufie dźwig służący do podnoszenia torped z wody.
Prawdopodobnie pierwszym dowódcą był starszy bosman Wincenty Toma-siewicz.
6 września 1939 roku „Oksywie”, zatopione przez własną załogę, zabloko-wało wejście do portu gdyńskiego. Losy wraku nie są znane.
wyporność 126
długość szerokość zanurzenie 24 7 1,6
prędkość 4
napęd 2 maszyny parowe o łącznej mocy 40 KM; 2 śruby (jenda na dziobie i jedna na rufie)
stocznia Danziger Werft, W.M.Gdańsk
załoga 7
stępka wodow. bandera 1926 1927 ?
uzbrojenie Od 1934: 1x550 z reduktorem do 533 rt
1x450 rt
zdjęcie promu mam ale nie umiem wstawiać
-
- Posty: 1178
- Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
- Lokalizacja: Sopot
Różne i dziwne
Kearsarge - MSiO 5/2000
Witam
USS Kearsarge, z wielkim dźwigiem, podnosił z wody te torpedy, których nie uradził mały dźwig ORP Oksywie.
Ksenofont
USS Kearsarge, z wielkim dźwigiem, podnosił z wody te torpedy, których nie uradził mały dźwig ORP Oksywie.
Ksenofont
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Owszem - sądzę, że miejsca była dość - a mogło być łatwiej dodać rurę 450 mm z torpedowców niż ściągać dodatkowy reduktor (pytanie czy rurę 550 dało by się przystosować do znacznie krótszych 450-ek ??)IjonTihy pisze:Mój tekst kilka psotów wyżej, opiera się na Micińskim. Napisał On że obie wyrzuctnie zainstalowano jednocześnie w trakcie przebudowy na pływającą stację torpedową. Obie wyrzutnie były obok siebie na szerokim i płaskim dziobie- w końcu to były prom samochodowy...
Jeszcze troche fotek Kearsarge'a:
http://www.bobhenneman.info/kearspic.htm
http://www.bobhenneman.info/kearspic.htm
"Dobro i zło nie istnieją, tak jak życie i śmierć. Jest tylko działanie. Walka"
- baron von Ungern-Sternberg, d-ca Azjatyckiej Dywizji Konnej
- baron von Ungern-Sternberg, d-ca Azjatyckiej Dywizji Konnej