Yamato
Yamato
Juz dawno nie było o Yamato
Nie wiem czy już znacie: http://www.waffenhq.com/schiffe/yamato.html
Fajne ciekawostki można tam znaleźć np:
- 28,05 węzła dla Musashi
- TDS odporny na 400 kg TNT
- możliwość przeciążenia siłowni o 10%
- pancerz 410 mm nachylony pod kątem 20 stopni - równoważny z pionowym pancerzem 584mm (zapewne dla 20000m) - liczyli pewnie wzorem Tellera , bo się z nim zgadza
Nie wiem czy już znacie: http://www.waffenhq.com/schiffe/yamato.html
Fajne ciekawostki można tam znaleźć np:
- 28,05 węzła dla Musashi
- TDS odporny na 400 kg TNT
- możliwość przeciążenia siłowni o 10%
- pancerz 410 mm nachylony pod kątem 20 stopni - równoważny z pionowym pancerzem 584mm (zapewne dla 20000m) - liczyli pewnie wzorem Tellera , bo się z nim zgadza
Proszę bardzo - wzór Admiralicji z objaśnieniami:
W - wyporność
v - prędkość
h.p. - moc
Trzeba pamiętać, że wzór ten może służyć tylko do SZACOWANIA mocy/prędkości. W dodatku porównywalne wielkości uzyskuje si e dla podobnych maszyn, prędkości i kształtów kadłuba oraz dla liczby Frouda (prędkość dzielona przez pierwiastek z długości; prędkość w węzłach, długość w stopach) w zakresie 0,45 do 0,65.
W - wyporność
v - prędkość
h.p. - moc
Trzeba pamiętać, że wzór ten może służyć tylko do SZACOWANIA mocy/prędkości. W dodatku porównywalne wielkości uzyskuje si e dla podobnych maszyn, prędkości i kształtów kadłuba oraz dla liczby Frouda (prędkość dzielona przez pierwiastek z długości; prędkość w węzłach, długość w stopach) w zakresie 0,45 do 0,65.
Wzór Tellera:
q={cos x / cos (x+y)}^2×n
gdzie:
q - grubość pancerza pionowego, którą trzeba by zastosować, aby pancerz był tak odporny jak nachylony. Uwaga - q będzie różne dla różnych kątów upadku pocisku, a więc dla różnych dystansów walki - im mniejszy dystans tym pochylenie pancerza mniej daje
x - kąt padania pocisku,
y - kąt pochylenia pancerza
n - grubość pancerza pochylonego
Ciśnie mi się też na klawisze uwaga jak w powyższym wzorze Marka:
"Trzeba pamiętać, że wzór ten może służyć tylko do SZACOWANIA" Wiadomo bowiem, że duży wpływ na przebijalność pancerza przy dużych kątach upadku ma kształt czepca ochronnego, czego wzór nie uwzględnia (muszę przyznać, że nie wiem na razie jak duży jest to wpływ ). Z testów wiadomo, że dla pocisków z różnymi czepcami ochronnymi (nawet przy tej samej masie, kalibrze i jakości użytego materiału) będziemy mieli różne przebijalności pancerza. Wydaje mi się jednak (i nie tylko mi ), że w wielu opracowaniach wykorzystywano właśnie "wzór Tellera" do podawania ekwiwalentów pancerza i tym samym, zapewne, do określania IZ. Niemcy stosowali inne wzory - bardziej skomplikowane... Jest też jeszcze jedna sprawa - nawet dwa teoretycznie identyczne pociski mogą dawać w praktyce różne rezultaty.
q={cos x / cos (x+y)}^2×n
gdzie:
q - grubość pancerza pionowego, którą trzeba by zastosować, aby pancerz był tak odporny jak nachylony. Uwaga - q będzie różne dla różnych kątów upadku pocisku, a więc dla różnych dystansów walki - im mniejszy dystans tym pochylenie pancerza mniej daje
x - kąt padania pocisku,
y - kąt pochylenia pancerza
n - grubość pancerza pochylonego
Ciśnie mi się też na klawisze uwaga jak w powyższym wzorze Marka:
"Trzeba pamiętać, że wzór ten może służyć tylko do SZACOWANIA" Wiadomo bowiem, że duży wpływ na przebijalność pancerza przy dużych kątach upadku ma kształt czepca ochronnego, czego wzór nie uwzględnia (muszę przyznać, że nie wiem na razie jak duży jest to wpływ ). Z testów wiadomo, że dla pocisków z różnymi czepcami ochronnymi (nawet przy tej samej masie, kalibrze i jakości użytego materiału) będziemy mieli różne przebijalności pancerza. Wydaje mi się jednak (i nie tylko mi ), że w wielu opracowaniach wykorzystywano właśnie "wzór Tellera" do podawania ekwiwalentów pancerza i tym samym, zapewne, do określania IZ. Niemcy stosowali inne wzory - bardziej skomplikowane... Jest też jeszcze jedna sprawa - nawet dwa teoretycznie identyczne pociski mogą dawać w praktyce różne rezultaty.
Ostatnio zmieniony 2004-03-08, 00:35 przez CIA, łącznie zmieniany 1 raz.
Wiemy, ze Yamato wyciągał 27,46 w przy 153 553 KM, stąd przy 165000 KM (przeciążenie o 10% w stosunku do wartości nominalnej 150000KM), powinien iśc z prędkością ok. 28 w. Teraz tylko pytanie: czy wartośc dla Musashi to wartośc z prób, czy tez może z wyliczeń wzorem AdmiralicjiMarek T pisze:Proszę bardzo - wzór Admiralicji z objaśnieniami:
W - wyporność
v - prędkość
h.p. - moc
Trzeba pamiętać, że wzór ten może służyć tylko do SZACOWANIA mocy/prędkości. W dodatku porównywalne wielkości uzyskuje si e dla podobnych maszyn, prędkości i kształtów kadłuba oraz dla liczby Frouda (prędkość dzielona przez pierwiastek z długości; prędkość w węzłach, długość w stopach) w zakresie 0,45 do 0,65.