Awatar użytkownika
AvM

Post autor: AvM »

Panie Doktorze!

Tak podaja cytowane przezemnie "Apuntos...}. Sa tam tez inne kaczory
np 75" co uwazam za 75mm.

Oczywiscie powinno byc Blakely a nie Blackley

http://members.tripod.com/~ProlificPains/arty.htm
The Blakely cannon, imported from the British by the South along with the Whitworth and Armstrong guns, was invented by English Captain Alexander Blakely. The most commonly used Blakelys had a bore of 3.1 to 10 inches and used a variety of ammunition, including flanged and studded projectiles. Used in small numbers by the Confederates, the 12 pounder Blakely was constructed of steel and iron, had a bore of 3.4 inches and a tube that weighed 800 pounds. Using a one-pound charge, it fired a 10 pound projectile at a muzzle velocity of 1,250 ft/sec. The largest Blakely had a 12.75 inch bore and fired projectiles weighing 470 pounds nearly 2,000 yards (at 5 degrees of elevation). The large eight-inch Blakely was imported by the South for use in its coastal defenses in South Carolina. As with its sister cannon, the Armstrong, the Blakely's rifled design helped absorb the impact of firing. However, because of its 'bucking back' when firing it did not remain as popular as the Armstrong and Whitworth guns. When used with English ammunition, the Blakey was a good muzzle-loading gun; however, its performance deteriorated when firing shells of Confederate manufacture. The Blakely gun quickly became obsolete and soon was seeing little service as more advanced gun designs were produced.
Obrazek

Wynika jakby nie bylo 18" Blakely. Trzeba dobrze przejzec jakie to byly dziala.
Jakis spis floty argentynskiej z 1880 by moze sprawe rozwiazal.

Roczniki flot nie podaja zadnych danych tylko 1000t 6 dzial w 1880.

AvM
Awatar użytkownika
AvM

AvM pisze:GENERAL BROWN nie Almirante Brown

1868/70: 1-16in z brazu 2-75mm Krupp
AvM pisze: 1873: 4-18in typ Blackley zelazne
Po 2 na burtach
AvM pisze: 1874 6-18in typ Blackley zelazne 1 - 16in z brazu
Po 3 na burtach

AvM[/quote]
Awatar użytkownika
AvM

Obrazek

Zrodlo:

D.Lyon The Denny List (NMM)

AvM
Napoleon

Post autor: Napoleon »

Widzę, że zostałem rozpoznany :wink:
Witaj Mistrzu!
A co do armat Blakleya, to stawiam orzechy przeciw euro, że chodziło o centymetry. Czyli pewno mowo była o armatach 7 i 6,3 calowych. Z tym bym sie zgodził.
Pozdrawiam serdecznie
PO
korab

Post autor: korab »

The Blakely cannon, imported from the British by the South along with the Whitworth and Armstrong guns, was invented by English Captain Alexander Blakely. The most commonly used Blakelys had a bore of 3.1 to 10 inches and used a variety of ammunition, including flanged and studded projectiles. Used in small numbers by the Confederates, the 12 pounder Blakely was constructed of steel and iron, had a bore of 3.4 inches and a tube that weighed 800 pounds. Using a one-pound charge, it fired a 10 pound projectile at a muzzle velocity of 1,250 ft/sec. The largest Blakely had a 12.75 inch bore and fired projectiles weighing 470 pounds nearly 2,000 yards (at 5 degrees of elevation). The large eight-inch Blakely was imported by the South for use in its coastal defenses in South Carolina. As with its sister cannon, the Armstrong, the Blakely's rifled design helped absorb the impact of firing. However, because of its 'bucking back' when firing it did not remain as popular as the Armstrong and Whitworth guns. When used with English ammunition, the Blakey was a good muzzle-loading gun; however, its performance deteriorated when firing shells of Confederate manufacture. The Blakely gun quickly became obsolete and soon was seeing little service as more advanced gun designs were produced.
Może ja niedowidzę, ale gdzie w tym tekście mowa o działach 18 cali?
Jest, że największe miały 12,75" i że 8-mio calowe były importowane przez Południe. Tyle widzę i tyle zrozumiałem. Gdzie te 18-tki?
Napoleon

Bo ich nie ma i pewno w ogóle nie było. Największe armaty gladkościenne używane w wiekszej ilości to 450-funtowe 15-calówki Dahlgrena. Wyprodukowano też kilka egzemplarzy 1000-funtowych 20-calówek, ale to osobna historia. Poza tym tak ciężkie działa nie mogły być używane jako artyleria burtowa na 1600-tonowej korwecie. Jest to absolutnie niemozliwe tak ze względu na ich ciężar jak i siłę odrzutu.
Tak nawiasem mówiąc własnie dlatego m.in. uważam, że przy wszystkich armatach gładkościennych należałoby podawac wagomiar a nie kaliber (mozna dyskutować co do dział Paixhansa itp., ale i z tym problemem można by sobie poradzić). I odwrotnie - armaty gwintowane - kaliber!
Awatar użytkownika
pothkan
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No to tak w koncu - co radzicie panowie podac jako uzbrojenie "General Brown"-a?
Obrazek
Napoleon

Ciekaw jestem opinii AvM w tej kwestii bo:
- to Andrzej wyciągnął te "18-calówki"
- w spisach flot, szczególnie z tego okresu, jest zdecydowanie lepszy ode mnie
Osobiście podejrzewam, że mowa była o armatach 7-calowych (178mm, czyli z grubsza 18cm) a brązowa 16-calówka to po prostu armata 160mm lub 163mm (ok. 16cm). Ale to są tylko moje podejrzenia, choc poparte doświadczeniami innych przypadków które wczesniej "zmogłem".
Awatar użytkownika
pothkan
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Ciekawostka "na szybko", znaleziona w przestworzach sieci (nadal myszkuję w Argentynie): dowódcą floty Buenos Aires w 1853 r. (w czasie wspominanej wojny domowej) był Polak, Florian Żurowski. Niestety, okazał się nieudolny, i zastąpił go Giuseppe (Jose) Murature, Włoch.
Obrazek
ODPOWIEDZ