Statki c. i k. flotylli wiślanej
Cokolwiek się ten temat przemieścił. Jeden z moderatorów, ropoczynając dyskusję, umieścił go w podforum "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne" (i słusznie, bo dotyczył jednostek budowanych do celów cywilnych), inny przeniósł go do tego podforum (?).
Kilka liczb na zakończenie mojego udziału w tej dyskusji. Do początkowej listy pothkana należy dopisać wiele jednostek. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, w trzech c.k. flotyllach pływały (lub miały pływać) następujące jednostki (nie uwzględniam taboru na Dniestrze):
statki - 24;
motorówki: - 21;
barki, krypy, galary i inne tego typu obiekty pływajace: - ok. 400.
Nazwy (i czasami byłe nazwy) statków i motorówek są znane, w dokumentach mozna także znaleźć oznaczenia np. galarów (dla przykładu w Nadbrzeziu były m.in. galary nr 7 i S 40)
Na ogół były to jednostki cywilne, które przed wojną pływały po Wiśle, Sanie, Bugu, Styrze czy Stochodzie. Tylko kilkanaście zostało przerzuconych z innych rejonów, a kilka specjalnie zbudowano dla flotyll.
JB
Kilka liczb na zakończenie mojego udziału w tej dyskusji. Do początkowej listy pothkana należy dopisać wiele jednostek. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, w trzech c.k. flotyllach pływały (lub miały pływać) następujące jednostki (nie uwzględniam taboru na Dniestrze):
statki - 24;
motorówki: - 21;
barki, krypy, galary i inne tego typu obiekty pływajace: - ok. 400.
Nazwy (i czasami byłe nazwy) statków i motorówek są znane, w dokumentach mozna także znaleźć oznaczenia np. galarów (dla przykładu w Nadbrzeziu były m.in. galary nr 7 i S 40)
Na ogół były to jednostki cywilne, które przed wojną pływały po Wiśle, Sanie, Bugu, Styrze czy Stochodzie. Tylko kilkanaście zostało przerzuconych z innych rejonów, a kilka specjalnie zbudowano dla flotyll.
JB
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Tak dokładnie, to o ile pamiętam - ja go założyłem w tej sekcji, potem chyba ktoś przeniósł do statków, i teraz ja znów do wojen (bo jednak temat oscyluje wokół flotylli wojennej)JB pisze:Cokolwiek się ten temat przemieścił. Jeden z moderatorów, ropoczynając dyskusję, umieścił go w podforum "Statki Handlowe, Pasażerskie i inne" (i słusznie, bo dotyczył jednostek budowanych do celów cywilnych), inny przeniósł go do tego podforum (?).
Janku, a czy jest szansa że Ty (lub ktoś inny o tej wiedzy) podzieli się bardziej szczegółowo spisem i danymi tych jednostek - tutaj lub w jakiejś publikacji?JB pisze:Kilka liczb na zakończenie mojego udziału w tej dyskusji. Do początkowej listy pothkana należy dopisać wiele jednostek. Według dokumentów, do których udało mi się dotrzeć, w trzech c.k. flotyllach pływały (lub miały pływać) następujące jednostki (nie uwzględniam taboru na Dniestrze):
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
nr 2006/2
http://www.arbeitskreis-historischer-sc ... gb0602.htm
Panzermotorboot WEICHSEL
Niech się wypowie Andrzej mający egzemplarz pisma
Ponawiam pytanie o losy wraku, 24 metry to nie zapałka...
http://www.arbeitskreis-historischer-sc ... gb0602.htm
Panzermotorboot WEICHSEL
Niech się wypowie Andrzej mający egzemplarz pisma
Ponawiam pytanie o losy wraku, 24 metry to nie zapałka...
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
Szukamy motorówek rosyjskich w A-W Flotylli Wiślanej
Wiemy, że A-W Flotylla Wiślana miała na stanie 3 motorówki rosyjskiego pochodzenia: dwie motorowki rosyjskiej straży granicznej zdobyte podczas wypadu austriackiej flotylli na Nowy Brzesk (8.08.1914) oraz trzecia, o której brak jest bliższych informacji.
Poniżej zdjęcie stoczni galarów w Krakowie, działającej w czasie I wojny. Zwróciła moja uwagę niewielka motorówka ktora bardzo przypomina motorówkę “Sarnow” z carskiej Flotylli Pińskiej. Obie mają charakterystyczne rufy i wymiarami wydają się być zbliżone. Jest duże prawdopodobne, że obie mogą pochodzić z tej samej stoczni rosyjskiej.
Jefe
Wiemy, że A-W Flotylla Wiślana miała na stanie 3 motorówki rosyjskiego pochodzenia: dwie motorowki rosyjskiej straży granicznej zdobyte podczas wypadu austriackiej flotylli na Nowy Brzesk (8.08.1914) oraz trzecia, o której brak jest bliższych informacji.
Poniżej zdjęcie stoczni galarów w Krakowie, działającej w czasie I wojny. Zwróciła moja uwagę niewielka motorówka ktora bardzo przypomina motorówkę “Sarnow” z carskiej Flotylli Pińskiej. Obie mają charakterystyczne rufy i wymiarami wydają się być zbliżone. Jest duże prawdopodobne, że obie mogą pochodzić z tej samej stoczni rosyjskiej.
Jefe
Czy akcja w Nowym Brzesku miała miejsce 8 sierpnia, czy wcześniej?jefe de la maquina pisze:Szukamy motorówek rosyjskich w A-W Flotylli Wiślanej ... Wiemy, że A-W Flotylla Wiślana miała na stanie 3 motorówki rosyjskiego pochodzenia: dwie motorowki rosyjskiej straży granicznej zdobyte podczas wypadu austriackiej flotylli na Nowy Brzesk (8.08.1914) oraz trzecia, o której brak jest bliższych informacji...
Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
Wydaje mi się, że słuszna jest uwaga o pochodzeniu motorówki ze zdjęcia. Natomiast uważam, że była to motorówka większa niż "Sarnow" (długość 18'), przynajmniej o długości 23 stóp. Jeśli tak, to wiem gdzie szukać miejsca jej budowy.jefe de la maquina pisze:... Zwróciła moja uwagę niewielka motorówka ktora bardzo przypomina motorówkę “Sarnow” z carskiej Flotylli Pińskiej. Obie mają charakterystyczne rufy i wymiarami wydają się być zbliżone. Jest duże prawdopodobne, że obie mogą pochodzić z tej samej stoczni rosyjskiej.
JB
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
Opis wypadu na Brzesko Nowe pochodzi z raportu dowódcy SMS Tyniec. Niestety w czasie akcji Tyniec wszedł na mieliznę, gdyż miał większe zanurzenie spowodowane uzbrojeniem i opancerzeniem oraz niewyszkolena załoge. Wszedł do Brzeska dopiero 8 sierpnia, kiedy inne statki już tam były. Motorówki rosyjskiej straży granicznej były zatopione i Austriacy musieli je podnieść. Stad 8 sierpnia.Czy akcja w Nowym Brzesku miała miejsce 8 sierpnia, czy wcześniej?
JB
Z informacji Gustava BargeraSkąd wiemy, że były to trzy motorówki?
JB
Niestety nie mam, zadnych danych technicznych.Wydaje mi się, że słuszna jest uwaga o pochodzeniu motorówki ze zdjęcia. Natomiast uważam, że była to motorówka większa niż "Sarnow" (długość 18'), przynajmniej o długości 23 stóp.
JB
Uważa się, że motorówka “Matzi” była pochodzenia rosyjskiego. Podejrzewam, że i “Mewe”, ale w przypadku tej ostatnim to tylko moje przypuszczenie.
Jefe
Tekst Bargera, a właściwie ustęp zawierający relację komendanta SMS Tyniec, nie jest precyzyjny, a częściowo niezgodny z informacjami z dokumentów. W ewidencji WTLK były cztery porosyjskie motorówki, w tym jedna podniesiona po samozatopieniu.jefe de la maquina pisze:Z informacji Gustava BargeraJB pisze:Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic....Uważa się, że motorówka “Matzi” była pochodzenia rosyjskiego. Podejrzewam, że i “Mewe”, ale w przypadku tej ostatnim to tylko moje przypuszczenie.Jefe
JB
Znalazłem Verzeichnis der beim k.u.k. Weichseltransportlinienkommando in Evidenz geführten Dampfer und Motorboote. Zawiera dane 21 statków i 20 motorówek. Nie obejmuje jednostek wypożyczonych i tych, które należały do innych flotylli, a przejściowo stacjonowały w Krakowie. Wedle tego dokumentu nie było przejęcia statków w Nowym Brzesku w sierpniu 1914 roku. Tam zdobyto tylko motorówkę rosyjskiej straży granicznej.
JB
PS. Oskarze, popraw błędny tytuł tematu, winno być: Statki c. i k. flotylli wiślanej.
JB
PS. Oskarze, popraw błędny tytuł tematu, winno być: Statki c. i k. flotylli wiślanej.
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
Informacja o 3 motorowkach nie znajduje sie w opisie wypadu na Brzesko.Tekst Bargera, a właściwie ustęp zawierający relację komendanta SMS Tyniec, nie jest precyzyjny, a częściowo niezgodny z informacjami z dokumentów. W ewidencji WTLK były cztery porosyjskie motorówki, w tym jedna podniesiona po samozatopieniu.jefe de la maquina napisał:Z informacji Gustava BargeraJB napisał:
Skąd wiemy, że były to trzy motorówki?
JB
Mam nazwe Mewe, ktora wystepuje na kartce od polskiego zaloganta.Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB
Jestem daleko poza domem i nie moge siegnac do materialow. Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?Wedle tego dokumentu nie było przejęcia statków w Nowym Brzesku w sierpniu 1914 roku. Tam zdobyto tylko motorówkę rosyjskiej straży granicznej.
JB
Jefe
To moze byc to samo, widzialem stare parowce o roznej pisowni,Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB
Mam nazwe Mewe, ktora wystepuje na kartce od polskiego zaloganta.
mogl Polak tez tez inaczej napisac. NAiemiecki austriacki i niemiecki "Hochdeutsch", tez sie roznia, + ropznice reginalne.