: 2008-06-02, 13:01
No więc tak...
Wg dwóch Ji?ích: Fiedlera i Rajlicha (Soumrak král? vzduchu. ?eskoslovenské vojenské letectvo 1945-1950) w latach 1946-1947 w praskiej Avii skompletowano 21 jednomiejscowych C-10 (później S-99) i 29 dwumiejscowych C- 110 (CS-99).
Wszystkie na bazie Bf 109G-10, produkowanych w podziemnej fabryce Diana Werke w Ti?novsku koło Brna.
Ponieważ silniki DB 605A/D były bardzo awaryjne to postanowiono produkować własny myśliwiec na bazie Bf 109.
A pod ręką było dużo silników Jumo 211F.
Stąd czeska wersja Avia S-199.
W latach 1947-1951 wyprodukowano 450 sztuk S-199 i 82 dwumiejscowe CS-199.
Pod koniec lat czterdziestych większość S-99/CS-99 została przebudowana na S-199/CS-199.
Nic o spaleniu zapasów. Co oczywiście nic nie oznacza.
Do Izraela w ramach ściśle tajnej akcji DI (D?vĕrné - Izrael) sprzedano 25 S-199 pod eksportowym oznaczeniem C-210.
Od maja 1948 do kwietnia 1950 dostarczono 24 sztuki.
Ponadto do Izraela dostarczono 59 sprawnych i 2 niezdolne do lotu S-89, czyli Spitfire LF MK.IXE.
Poza tym dostarczono 212 800 sztuk bomb różnego wagomiaru, zapasowe uzbrojenie i silniki.
Część samolotów dostarczono lotem z międzylądowaniem w Podgoricy w Jugosławii (akcje Velveta i Velveta 2).
Część, rozmontowane na pokładzie transportowych C-54, C-46 i DC-4 z lotniska ?atce do Ekron i Hatzor w Izraelu.
Ciekawe też, że przez Czechosłowację zakupiono trzy B-17G Flying Fortress. 15 lipca 1948 poleciały z lotniska ?atce do Izraela, bombardując po drodze Kair.
Wg dwóch Ji?ích: Fiedlera i Rajlicha (Soumrak král? vzduchu. ?eskoslovenské vojenské letectvo 1945-1950) w latach 1946-1947 w praskiej Avii skompletowano 21 jednomiejscowych C-10 (później S-99) i 29 dwumiejscowych C- 110 (CS-99).
Wszystkie na bazie Bf 109G-10, produkowanych w podziemnej fabryce Diana Werke w Ti?novsku koło Brna.
Ponieważ silniki DB 605A/D były bardzo awaryjne to postanowiono produkować własny myśliwiec na bazie Bf 109.
A pod ręką było dużo silników Jumo 211F.
Stąd czeska wersja Avia S-199.
W latach 1947-1951 wyprodukowano 450 sztuk S-199 i 82 dwumiejscowe CS-199.
Pod koniec lat czterdziestych większość S-99/CS-99 została przebudowana na S-199/CS-199.
Nic o spaleniu zapasów. Co oczywiście nic nie oznacza.
Do Izraela w ramach ściśle tajnej akcji DI (D?vĕrné - Izrael) sprzedano 25 S-199 pod eksportowym oznaczeniem C-210.
Od maja 1948 do kwietnia 1950 dostarczono 24 sztuki.
Ponadto do Izraela dostarczono 59 sprawnych i 2 niezdolne do lotu S-89, czyli Spitfire LF MK.IXE.
Poza tym dostarczono 212 800 sztuk bomb różnego wagomiaru, zapasowe uzbrojenie i silniki.
Część samolotów dostarczono lotem z międzylądowaniem w Podgoricy w Jugosławii (akcje Velveta i Velveta 2).
Część, rozmontowane na pokładzie transportowych C-54, C-46 i DC-4 z lotniska ?atce do Ekron i Hatzor w Izraelu.
Ciekawe też, że przez Czechosłowację zakupiono trzy B-17G Flying Fortress. 15 lipca 1948 poleciały z lotniska ?atce do Izraela, bombardując po drodze Kair.