Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150
: 2011-07-04, 21:46
JAS 1 łowił dla marynarki wojennej na przełomie lat 1945 i 1946.
Warship Discussion Board
https://fow.pl/forum/
Tutaj mi się nie zgadza. Losy ARKI 16 (owszem, MIR-20/S-6) kończą mi się w 1970 r., kiedy go skreślono z PRS. Ostatni wpis w Rejestrze to holownik WŁADEK. Dalsze losy nieznane.Chemik pisze:... Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> Ust 54 -->1957(?): Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> WŁADEK (holownik?) --> 6.73: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (prywatny) - jego losy jako holownika (?? - nie jestem pewny tej klasyfikacji) oraz losy "jachtowe" ...
MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...Marek T pisze:Tutaj mi się nie zgadza. Losy ARKI 16 (owszem, MIR-20/S-6) kończą mi się w 1970 r., kiedy go skreślono z PRS. Ostatni wpis w Rejestrze to holownik WŁADEK. Dalsze losy nieznane.
Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Nie wiem. Marynarka odebrała właścicielowi kuter i sama podawała się za właściciela.Chemik pisze:... czy Jas 1 był w składzie PMW? czy też PMW była jego "armatorem".....?
Jeżeli chodzi o rys typu i losy Arki 16 do czasu zakupu przez p. Bussolda to autor mija się z naszymi ustaleniami.Marek T pisze:Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Jacek Sieński czyli autor artykułu nie jest autorem morskim tylko dziennikarzem trójmiejskiej gazety "Dziennika Bałtyckiego". Ten artykuł w MSiO to pewnie przedruk z "DB" uzupełniony o planik. Zrobił wywiad z autorem, a resztę zapewne przepisał z jakiejś popularnej publikacji. Ale nie tylko on mija się z faktami.Chemik pisze:Jeżeli chodzi o rys typu i losy Arki 16 do czasu zakupu przez p. Bussolda to autor mija się z naszymi ustaleniami.Marek T pisze:Dzięki za podpowiedź. Artykuł pisany jest ewidentnie na podstawie relacji właściciela, więc jest chyba najbardziej miarodajny.Zelint pisze:... MSiO 4/2002 Jacek Sieński "Kecz żebrowy Bonawentura"...
Podaje on, iż było zbudowanych (z kontekstu wynika - przynajmniej ja tak zrozumiałem, iż było to po wojnie) 24 kutry MIR-20 i 16 MIR-20a oraz że odmiana "a" była budowana po wojnie. Podaje również, że w Stoczni Północnej (była to wówczas Stocznia nr 3) zbudowano 16 kutrów MIR-20a, czyli lokuje tam cała produkcję tej odmiany kutra (według swoich obliczeń)... Co do losów Arki 16 to zaprzecza sam sobie: najpierw pisze, ze kuter był własnością Arki do 1953 roku, by parę zdań dalej stwierdzić że do szkunera przekazała go Arka w 1967 roku. ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> 1968 holownik portowy WŁADEK (Kapitanat Portu we Władysławowie?) (skreślony z PRS w 1970, oczekujący na kasację) --> VIII.1972: s/y BONAWENTURA, PZ-228 (Krzysztof Bussold) (nabyty w VIII.1972, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, w celu dokończenia przebudowy, na początku 1993 zakończono prowadzona z przerwani przebudowę) --> nadal istnieje
No cóż jestem tylko skromnym, dociekliwym hobbystą...Zelint pisze:Ale nie tylko on mija się z faktami.
A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?Zelint pisze:Kuter WŁA-59 został przekazany do PPiUR "Szkuner" na mocy Zarządzenia Ministerstwa Żeglugi nr 264 z dnia 24 grudnia 1954 r. w sprawie utworzenia przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich "Szkuner". W paragrafie 10 tego zarządzenia jest mowa, że przedsiębiorstwu przydziela się do prowadzenia obiekty, urządzenia i środki stanowiące majątek terenowy Oddziału "Arki" we Władysławowie, w tym 31 kutrów, w tym m.in. 14 kutrów 15 metrowych, w tym wspomniany WŁA-59. Zarządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 1955 r.
przyznaje sie bez bicia ... przekombinowałem...Zelint pisze: Nie wiem skąd się wziął ten Kapitanat Portu.
Skąd wziął się rok 1953 przy oznace UST 54? W moich notatkach jest inny rok i inna sekwencja oznak.Chemik pisze:... ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> ...
Sekwencja jest zapożyczona z list Zientary, rok 1953 z artykułu w MSiO, skoro jest inaczej to proszę o sprostowania...JB pisze:Skąd wziął się rok 1953 przy oznace UST 54? W moich notatkach jest inny rok i inna sekwencja oznak.Chemik pisze:... ja to rozsupłałem w ten sposób:
46) Arka 16, Gdy 137 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, numer stoczniowy S6, 1948) (Arka) --> 1953 Ust 54 --> 1957 Wła 59 (Szkuner - w 1961) --> ...
JB
Mógłbym. Jak przestaniesz mi panować...Chemik pisze:A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?
To się da zrobić...Zelint pisze:Mógłbym. Jak przestaniesz mi panować...Chemik pisze:A czy mogłbyś Pan wymienić z nazw owe 14 kutrów?
Dzięki!!!!!Zelint pisze:Typu MIR-20 [7]: WŁA-59, -64, -76, -77, -78, -79 i -125.
Typu KG-152 [5]: WŁA-65, -66, -126, -127 i -129.
oraz WŁA-128 zbudowany w Wielkiej Wsi przez Leona Ledke.
Gdybyś miał je kiedyś pod ręką to prosiłbym o wklepanie do tematuZelint pisze:Mam gdzieś wykaz do kiedy każdy z nich pływał pod flagą "Szkunera" ale to zestawienie się nie przeprowadziło ze mną do Gdyni i zostało we Władysławowie. Tak więc w tym zakresie nie zaspokoję Twojej ciekawości.
Małe uściślenia: WŁA-64 i WŁA-125 były oznaczane jako typ KS-150, zaś WŁA-126 i WŁA-127 - jako typ JO-2.Zelint pisze:...Typu MIR-20 [7]: WŁA-59, -64, -76, -77, -78, -79 i -125.
Typu KG-152 [5]: WŁA-65, -66, -126, -127 i -129.
oraz WŁA-128 zbudowany w Wielkiej Wsi przez Leona Ledke.
Z mojego punktu widzenia jest kłopot z kutrem WŁA-41, typu B-368/III (długość całkowita 17,37 m, rejestrowa - 16 m z kawałkiem). To dawna jednostka PPM "Arka" o nazwie ARKA 112 (oznaka rybacka GDY 160), później "Barki" (KOŁ 43). W spisach z 1951 roku, jak i 1956 wymieniany był jako jednostka PPUiR "Barka". Za to WŁA 63 - typu KG-177 - wymieniany jest w listopadzie 1951 roku jako jednostka "Arki" z portem macierzystym we Władysławowie, zaś w 1956 jako jednostka "Szkunera'. Trudno sobie wyobrazić, że na początku 1955 roku nie było go w składzie kutrów "Szkunera". Czyli liczba kutrów 17-metrowych zgadza się, ale mamy inny typ.Zelint pisze:...Razem 13, a nie 14. W zarządzeniu jest błąd, bo wynika z niego, że miano przekazać 14 kutrów 15 metrowych, 9 -17 metrowych i 8 -24 metrowych, a przekazano 13 -15 metrowych, 10 -17 metrowych i 8 -24 metrowych. A może WŁA-41 został zakwalifikowany jako 15 metrowy mimo, że wg. świadectwa miał długość 16,24 metra czyli więcej niż kutry typu B-368, których długość moje zestawienie podaje od 16,01 do 16,24 metra...