W Niepołomicach.jefe de la maquina pisze:... Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?
JB
JB, czy jestes na 100 % pewny, ze nazywala sie Möve ?Motorówka Möve była zakupiona (za 6000 koron) w 1915 roku od właściciela (Georg Gielcha) z Mysłowic.
JB
Pisalem ze w starych zapisach znalazlwm rozne werskeje pisania MÖWE,Mewa to po niemiecku Möwe, a nie Möve .
W almanachu 1914 nie maI jacht motorowy o nazwie Möwe podawany jest w spisie motorowek zakupionych od prywatnych wlascicieli . W tym wypadku Möwe zakupiony od K.u.k. Yacht Squadron 4 sierpnia 1914 r. i przydzielony poczatkowo do uzytku arsenalu w Pula.
Pierwszy jacht parowy c.k. MW nazywał się Seemöve (1849).jefe de la maquina pisze:I jacht motorowy o nazwie Möwe podawany jest w spisie motorowek zakupionych od prywatnych wlascicieli . W tym wypadku Möwe zakupiony od K.u.k. Yacht Squadron 4 sierpnia 1914 r. i przydzielony poczatkowo do uzytku arsenalu w Pula.
Tak stoi w dokumencie: Verzeichnis der beim k.u.k. Weichseltransportlinienkommando in Evidenz geführten Dampfer und Motorboote, który jest ewidencyjnym spisem jednostek Weichselflottille z 19 marca 1918 roku (występują tam też statki i motorówki wykreślone z ewidencji). W innych dokumentach nazwa na ogół pisana jest przez w, a nie v.jefe de la maquina pisze:...JB, czy jestes na 100 % pewny, ze nazywala sie Möve ?
Według moich notatek pełna nazwa firmy brzmiała: Stetiner Maschinenbau Anstalt und Schiffswerft AG vom Moeller&Holberg, Grabow a/O. Zbudowała też maszyny do tych tylnokołowców, kocioł DĘBLINA pochodził z Breslauer AG Eisenbahn u. Maschinenbau Anstalt. Prawdopodobnie CW II (późniejszy DĘBLIN) został w dużej części zbudowany/wykończony we Wrocławiu.AvM pisze:...CW I i CW II zostaly zbudowane przez
Schiffswerft AG Möller & Holberg , Stettin w 1890 roku (nr.budowy najprawdopodobniej 315,316)
CW I nie był statkiem c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego, został odkupiony (po 5 miesiącach dzierżawy) od berlińskiej firmy Habermann&Guckes w 1916 roku dla WTLK (to samo dotyczy bliźniaczego statku DĘBLIN).W.Danielewicz pisze:Dla przykładu inny holownik. Oczywiście powielanie za podaniem żródła i autora
“PUŁAWY”
TYP STATKU:holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1890;Stettiner Oderwerke AG,Stettin.(Niemcy) nr bud.361
WYPORNOŚĆ:
WYMIARY:długość-50.00 m ,szerokość-6.00 m ,zanurzenie-0.80 m
SILNIKI:1 maszyna parowa;moc:250 KM
PĘDNIK:tylnokołowiec;PRĘDKOŚĆ:brak informacji.;ZAŁOGA: 9 osób
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1890: C W I - Caesar Wollheim,Breslau.{D}
1912: PUŁAWY: - Galizische Statthalterei,Krakau.{AH}
1914: PUŁAWY: - K.u.K.Weichselflottille {AH}
1918.XI: PUŁAWY - Ministerstwo Komunikacji,Warszawa.{PL}
1919: STASZIC - Polska Żegluga Państwowa,Warszawa.{PL}
1922: STASZIC - Towarzystwo Zjednoczonej Żeglugi Polskiej,Warszawa.{PL}
1924: STASZIC - Zjednoczone Warszawskie Towarzystwo Transportu i Żeglugi Polskiej SA,Warszawa.{PL}
1929: - wycofany
1933: - złomowany
Niestety dopiero w drugiej polowie kwietnia bede mial kontakt z osoba, ktora pomoze mi sprawdzic polskie tlumaczenie opracowania Bergera.W Niepołomicach.jefe de la maquina napisał:
... Opis Bargera byl mocno edytowany i mam kopie przed edycja i po poprawieniu. Jezeli tak to gdzie Austriacy przejeli Goplane i Poloneza ?
JB
Częściej spotyka się nazwę Weichseltransportlinienkommando i myślę, że obie formy używano równoznacznie.a właściwie Wassertransportlinienkommando (WTLK) -
JB
Ależ nie, obie formy się spotyka i jak pisałem używano je równolegle. Poniżej zalączam ilustracje: Wassertransportlininekommando na górze, zas Weichseltransportlinine kommando -na dole.Oczywiście powinno być Weichseltransportlinienkommando, dziekuję za sprostowanie błędu.
JB
CW I nie był statkiem c.k. Namiestnictwa Galicyjskiego, został odkupiony (po 5 miesiącach dzierżawy) od berlińskiej firmy Habermann&Guckes w 1916 roku dla WTLK (to samo dotyczy bliźniaczego statku DĘBLIN).
JB
Warto zwrócić większą uwagę na K.u.k. Wasser/Weichseltransportlinine (Wodne/Wiślane Linie Transportowe). Moim zdaniem, jej rola nie została odpowiednio podkreślona w artykułach, które się ukazały na temat K.u.k Weichsel Flotille powodując wiele zamieszania. Dochodzi do tego, że statki należące do niej są często mylone z flotyllą bojową. Jedynie Schrott starał sie oddzielić te dwie formacje i podzielił statki tak jak potrafił najlepiej.Nazwa Wassertransportlinienkommando była używana do końca 1915 roku, po utworzeniu jednostek na Styrze i Bugu zmieniono tę nazwę.
JB
od 1914 do 1916 używano obie nazwy. Tutaj opieram się tylko na korespondencji, na których widoczne są te nazwy.Czy Wasser, czy Weichseltransportlinien ?