Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Dokumenty, książki, artykuły prasowe, internetowe, ikonografia, filmy...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: polsteam »

| zajawki |

"Nasze MORZE"

nr 4/2011…
…od 15 kwietnia w sprzedaży w salonach EMPiK, Ruch, Inmedio, Kolporter, sieci sprzedaży Garmond Press i Franpress

Obrazek Obrazek

W numerze m.in.:

Żywot samotnika
Wydarzenia. Start do kolejnego etapu regat Velux 5 Oceans odbył się w Punta del Este w Urugwaju 27 marca o godz. 18 czasu polskiego. Przed żeglarzami trasa licząca niemal 6 tysięcy mil morskich, jej koniec znajduje się w Charleston, w Stanach Zjednoczonych. Choć taktycznie odcinek ten należy do trudnych, powinien być spokojniejszy niż ostatni, wiodący wokół Przylądka Horn, z Wellington do Punta del Este. A w każdym razie bezpieczniejszy od wielkich i groźnych fal Oceanu Południowego.

Propaganda sukcesu?
Wydarzenia. Minister Skarbu Aleksander Grad odwiedził Stocznię Gdynia 10 marca, niecały rok po zwolnieniu ostatnich jej pracowników. Podczas briefingu prasowego nie posiadał się z radości: - Stocznia dzisiaj funkcjonuje, jest miejscem, gdzie nie tylko jest praca, ale gdzie widać wyraźnie, że budowane są statki, budowane są różne urządzenia - mówił. Stwierdził, że decyzja o sprzedaży części terenów stoczni była słuszna i przynosi oczekiwane przez rząd efekty.

Bój o porty bez VAT
Wydarzenia. Początek sporu sięga 1 stycznia 2008 roku, kiedy to w życie weszła nowelizacja ustawy o VAT, na mocy której uległy zmianie zasady opodatkowania usług wykonywanych na terenach portów morskich. Zgodnie z nowymi przepisami, zlecenia wykonywane w porcie objęte są zerową stawką, ale wedle jednego z paragrafów, dotyczą jedynie zleceń na rzecz armatorów morskich. A zwykle to właściciel ładunku, a nie armator bezpośrednio, zamawia transport, załadunek, magazynowanie czy sortowanie towarów.

Gdańsk morską stolicą Europy
Wydarzenia. Przypadający 20 maja Europejski Dzień Morza jest oficjalnym świętem Unii Europejskiej i został zorganizowany po raz pierwszy w 2008 roku w Brukseli. Ma podkreślać rolę i znaczenie morza w rozwoju społeczno-gospodarczym i funkcjonowaniu Unii Europejskiej i już jest nazywane „najważniejszym spotkaniem zainteresowanych podmiotów działających w sektorze morskim w Europie”. Co roku bierze w nim udział ponad tysiąc uczestników z całej Europy.

Marynarka w likwidacji
Wydarzenia. Na 14 kwietnia ubiegłego roku, minister Aleksander Szczygło, ówczesny szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, zaplanował w Warszawie, wspólnie z Akademią Marynarki Wojennej w Gdyni, konferencję naukową pod tytułem: „Rola i zadania Marynarki Wojennej RP w systemie bezpieczeństwa państwa. Teoria, rzeczywistość, perspektywy.” Na tytułowy temat rozmawiać mieli najwybitniejsi specjaliści. 10 kwietnia doszło jednak do katastrofy smoleńskiej, w której zginął także minister Szczygło. Konferencja została odwołana.

Bez autorytetu ani rusz
Gospodarka morska. - W Polsce jest tak, że nie jest ważne co, ale kto mówi. Jeżeli profesor czy jakiś działacz, nawet niezwykle mądry, to się go poklepie po plecach, ale się go nie słucha. W sprawach gospodarki morskiej zabrakło miarodajnego politycznie wizjonera, kogoś takiego jak na przykład, w zakresie polityki finansowej i przemian ustrojowych, prof. Leszek Balcerowicz. Można go krytykować, nie lubić, ale nie sposób odmówić mu wizji i poparcia politycznego, dzięki któremu owa wizja weszła w sferę działania. Z profesorem Jerzym Młynarczykiem o kryzysie polskiej gospodarki...

Byłem pieszczochem PRL-u
Ludzie morza. - Stocznia ciągle nie bardzo chciała te statki budować - mówi Zygmunt Choreń. - Więc pisałem pismo i szedłem do dyrektora, żeby je wysłał do Centromoru, by oni nadali bieg sprawom. A dyrektor: - Czy ty Choreń myślisz, że ja nie mam nic innego do roboty, tylko czytać i podpisywać twoje pisma??? A po stronie radzieckiej był mój znajomy, kapitan Aleksander Anatoliewicz Czeczulin, do którego dzwoniłem i mówiłem: - Trzeba odpisać w takim a takim stylu, żeby to nasza stocznia te statki dostała. Uważam, że to był jakiś impuls prowadzący do powstania serii żaglowców radzieckich.

Przy Kawie o Orle
Morze hipotez. W czerwcu ubiegłego roku na stronie http://www.orzelsearch.com została przedstawiona kolejna, nowa i sensacyjnie brzmiąca wersja zatonięcia Orła, której autorem jest Tomasz Kawa, podejmujący od pięciu lat próby wyjaśnienia tej zagadki. Według sformułowanej przez niego hipotezy, przyczyn zaginięcia polskiego okrętu należy upatrywać w ataku przeprowadzonym przez brytyjski samolot na okręt podwodny, który miał miejsce na pozycji o współrzędnych 55°58’ N; 00°42’E.

Jeszcze was zakasuję
Rozmowy morza. - Nie chodzi o żaden lans, tylko udział czasami znanych osób w realnych rejsach żeglarskich, które często wymagają sporych umiejetnosci i odporności, nie mówiąc o odpowiednim przygotowaniu fizycznym zapewnia Roman Paszke. - Na przykład przed The Race bardzo aktywny był Marek Kondrat. A Bogusław Linda uczestniczył w naszym ostatnim rejsie na takich samych zasadach, jak pozostali członkowie załogi. Zasady były znane i on je w pełni akceptował. Podczas regat dookoła wyspy Wight, w załogach uczestniczą znani aktorzy. Na odcinkach specjalnych w regatach Volvo Ocean Race jest to samo.

Kapitan Wolnej Polski
Bohaterowie morza. Ucieczka kapitana Batorego Jana Ćwiklińskiego była jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń tego rodzaju w Polsce Ludowej. Komuniści nie mogli tego darować ani jemu, ani jego rodzinie. Pamięć o ojcu przywraca teraz jego syn Janusz. Spotykamy się w domu przy jednej z najpiękniejszych ulic w Gdyni, położonej niedaleko centrum miasta. Działkę, na której stoi, Jan Ćwikliński kupił w 1934 roku. Budowę zakończył dwa lata później. W swoim, jak go nazywał pieszczotliwie „małym domku”, zamieszkał wraz z rodziną – pierwszą żoną i córką Janiną. Opuścili go w 1939 roku.

„Płyń po morzach i oceanach...”
Wspomnienie „Morza”. Odrodzona Polska na gwałt potrzebowała wszelkiego rodzaju statków. Dlatego miesięcznik „Morze” niemal każdemu nowemu nabytkowi poświęcał sporo miejsca. Opisywał również ich katastrofy, bądź poważniejsze awarie. Już trzeci numer, ze stycznia 1925 roku, informuje o zakupie transportowca, któremu nadano nazwę Warta

Chłodniowce linii angielskiej
Pocztówka z morza. W 1928 r. Gdynia uzyskała połączenie morskie z portami brytyjskimi. Okazało się na tyle ważne, że do jego obsługi powołano odrębne przedsiębiorstwo, a linia istnieje do dziś. Dla jej potrzeb zbudowano wiele statków, które dobrze zapisały się w historii naszej floty. 21 grudnia 1928 r. w wagonie kolejowym PKP na dworcu w Gdyni podpisano umowę założycielską spółki „dla obsługi linii regularnych pasażersko - towarowych”. Przyjęto nazwę w wersji angielskiej Polish-British Steamship Co. Ltd.

Co się wydarzyło w polskiej gospodarce morskiej
Archiwum morza. 23 kwietnia 1941 r. żaglowiec Garlandstone został zakupiony przez spółkę Garland Shipping Co. Ltd., w której głównym udziałowcem został kpt. Michał Leszczyński. Z przyczyn formalnych żaglowiec pozostał pod brytyjską banderą.

Borsalino
Morze opowiadań. Dwóch mężczyzn stało przed sklepowym lustrem w „Galluxie”. Jeden z nich przymierzał po kolei kilka kapeluszy.
- Ten chyba będzie najlepszy - zdecydował w końcu. Odwrócił go do góry denkiem.
- Skoczów – duplex – przeczytał. - Krajowy - skrzywił się z nieukrywaną dezaprobatą.
- A coś ty wyobrażał, że Dunn albo Borsalino?
- Borsalino? Podoba mi się ta nazwa. A ile taki może kosztować?
- Ile? - kolega nagle się roześmiał. - To zależy…

Wojna Rygora
Morze tajemnic. Algier, noc z 7 na 8 listopada 1942 roku. Podekscytowany Mieczysław Słowikowski nie może zasnąć. Wie, że jutro rano alianci wylądują we francuskiej Afryce Północnej, również w Algierze. Zdaje sobie sprawę, jakie znaczenie ma ta operacja dla przebiegu wojny i zna swój w niej udział. Jeśli informacje dostarczone przez zorganizowaną przez niego siatkę wywiadowczą nie sprawdzą się, alianci mogą ponieść spektakularna klęskę. - Co wtedy? - zadaje sobie gorączkowo pytanie.

A w dodatku "MORZE BIZNESU":
- Japoński "zeppelin" - pierwszy taki samochodowiec
- Pływająca klasa - tranowiec i szkoła na wodzie ze świnoujskiej stoczni
- REMONTOWA Shipbuilding - co się buduje w Północnej
- Bezpośrednia obsługa - BCT - linia do Anglii
- Katamaran na podlaskie jeziora
- Innowacyjny system napędowy - hybryda w fiordach...
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6429
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Peperon »

ALF pisze:Drobnoustroje, z PWS i DWS.
A może jednostki nietypowe ? Monitory, kanonierki i... drobnoustroje też. Z okresu obu wojen oraz przed i po nich. Albo okręty flot mało znanych w Polsce np. argentyńskiej, chilijskiej itp.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Adam
Posty: 1752
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Adam »

Z drobnoustrojów na pierwszym miejscu - SGB.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4752
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Maciej3 »

To może artykuł zbiorczy - Yamato, Bismarck, Iowa :)

Dobra, taki żarcik

Na serio to tematyka z okolic końcówki XIX i początku XX wieku. Jak dla mnie coś o tych większych z tego okresu.
Rendery jakiegoś XIX wiecznego brzydala - jak już ktoś sugerował, jakiś wielokominowy francuz byłby na miejscu, albo inne dziwactwo, w XIX wieku jest w czym wybierać jeśli chodzi o brzydale - ale nie wiem czy jest wystarczająco dużo zdjęć :(

Jednostki nietypowe I i II wojna jak najbardziej.
a z II wojny może coś o mniejszych jednostkach planu Z? Tak od krążownika w dół. :co:
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6429
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Peperon »

Oczywiście masz na myśli krążowniki typu O - Q ? :D

A tak na serio, to pancerniki drugiej połowy XIX wieku są istną niewykorzystaną kopalnią tematów. Od "Gloire" począwszy :wink:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Maciej3
Posty: 4752
Rejestracja: 2008-05-16, 11:36

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Maciej3 »

Peperon pisze:Oczywiście masz na myśli krążowniki typu O - Q ? :D
;)
Akurat krążowniki M i zmodyfikowane, niszczyciele, krążowniko/niszczyciele SP, krążowniki podwodne itp. W sumie H, O i neue Panzershiffe też. Takie totalne omówienie planu Z z analizą możliwości budowy ( czy by Niemcy nie zbankrutowali od tego ) itp by się przydało. Kiedyś miałem taką pozycję Breyera, ale gdzieś wcięło no i jakiś bardziej ludzki język by się przydał.

EDIT:
A i jeszcze zapomniałem.
jakby się udało namówić Krzysztofa Gerlacha do napisania czegoś dla "Okrętów", to temat w zasadzie nie ma znaczenia, lekturę numeru i tak zacznę od jego tekstu :)
Przepraszam innych autorów, ale tak to już jest. Epoka żaglowców jakoś mnie nie interesuje i tą tematykę omijałem szerokim łukiem, a od czasu jak ileś lat temu z totalnych nudów czekając w samochodzie przeczytałem jeden artykuł o żaglowcach, to potem jakoś się odszukało pozostałe MSiO coby uzupełnić braki w lekturze tegoż autora i teraz wiadomo od czego rozpoczynam czytanie, choć się nie interesuję :D
Historia jest najlepszą nauczycielką życia, bo
Jeszcze nigdy, nikogo, niczego nie nauczyła.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6429
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Peperon »

Rozumiem Cię w całej rozciągłości. Jeśli tematy poruszane przez pana Krzysztofa zajmują więcej niż jeden numer, to czekam na cały cykl i czytam całość. Inaczej nie da rady, bo ból oczekiwania na następną część byłby nie do zniesienia.

A wracając do planu "Z", to krążowniki byłyby ciekawym tematem. Zwłaszcza lekkie.
I jeszcze na koniec. Proponuję dyskusję nad zbudowanymi niemieckimi okrętami, ponieważ wydają mi się zmarnowanymi szansami. W jakiś niezrozumiały sposób sprawiają wrażenie zmarnowanej wyporności. :D
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Mitoko »

pothkan pisze:Ja mam jedną sugestię - mniej II wojny światowej. Tzn. nie wcale, ale wartoby z jednej strony pójść wcześniej (IWŚ, konflikty końca XIX w.), z drugiej - później (zimna wojna).
A szczególnie rozwój z okresu 1890-1915.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2229
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: de Villars »

Zdecydowanie się z tym zgadzam, choć okres przed 1890 r. też jest szalenie interesujący, to też czas wielkich zmian i rozwoju, a chyba jeszcze mniej poznany i spopularyzowany niż okres 1890-1914.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Awatar użytkownika
Killick
Posty: 149
Rejestracja: 2008-10-25, 13:34

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Killick »

http://www.polityka.pl/opolityce/151427 ... rodow.read

"Pomocnik Historyczny" Polityki

w środku m.in. artykuł Piotra Olendra "Unia nad Bałtykiem - O władztwie na morzu", na pierwszy ogląd interesujący i dość obszerny jednak nie dość (jak dla mnie) aby uzasadnić wydatek 19,99 PLN. Jeśli ktoś jednak ma szersze zainteresowania historyczne to zapewne warto sobie obejrzeć w saloniku prasowym i rozważyć zakup.
"Killick był niereformowalnym chwatem z kubryku dziobowego, (...) całkowicie odpornym na jakiekolwiek wpływy cywilizacyjne emanujące z kajuty kapitańskiej, nieprzejednanym w swej ignorancji i bezwzględnie przeświadczonym o swojej racji"
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Mitoko »

Nie tylko jak ktoś ma szersze.

Te wydania specjalne (Polityki, Mówią Wieki i Rzepy) ogólnie są na dobrym poziomie i dobrze się czyta nawet jeżeli kogoś nie interesuje za bardzo historia.
Moje egzemplarze przechodzą przez 3-4 osoby.
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6429
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Peperon »

pothkan pisze:
dessire_62 pisze:4.Najlepiej opracowany temat to flota RSI, brawa dla autorów :brawo:
Autorzy dziękują :-)
Prawdę mówiąc ciekawy to tekst i... poruszający to co tygrysy lubią najbardziej. Mało opisany temat. :ok:
Z renderów QM wyciągnąłem mnóstwo interesujących detali, a w artykule o "Curacoa" brakuje mi tylko rzutu z góry (kolorowy lub nie) z roku 1942. Ale to detal.
Czerwone U-booty - kupa dobrej roboty. Natomiast recenzje bym sobie darował.

Podsumowując, podoba mi się. :gazeta:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
goral_44
Posty: 149
Rejestracja: 2004-03-06, 14:02
Lokalizacja: Poznan

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: goral_44 »

Witam.
W ten weekend, w kioskach ukaże sie Nr3 Okrętów.
Życzymy miłej lektury i czekamy na uwagi odnośnie tego nr a tekże tematów jakie Was interesują i które chcielibyście widzieć w następnych.
W ciągu tych kilku miesięcy od momentu ukazywania się Okrętów, otrzymaliśmy propozycję współpracy od ogromnej rzeszy miłośników okrętów.
Serdecznie Dziękujemy za wspaniałe teksty, które w najbliższym czasie ukażą się na łamach naszej i Waszej gazety.
Wybaczcie, że dopiero jutro pokaże okładkę Okrętów, ale zrobie mały prezent z okazji, imienin ;-)

Pozdrawiam. Waldek

waldemar.goralski@wp.pl
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Mitoko »

Zobaczymy - do trzech razy sztuka - może w końcu się skuszę :)
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
MacGregor
Posty: 136
Rejestracja: 2004-01-15, 10:21
Lokalizacja: Siedlce

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: MacGregor »

No to mamy dziś to "jutro", wobec czego pozostaje złożyć najlepsze życzenia Waldemarowi!
Żyj nam 103 lata (te 3 po to, by się nacieszyć stówką) w zdrowiu, sprawności ręki i oczu, aby modeli 3D było jak najwięcej :D
WSZELKIEJ POMYŚLNOŚCI!!!
MacGregor
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6429
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Nowości wydawnicze: CZASOPISMA

Post autor: Peperon »

Ponieważ są to CZASOPISMA, to zmienię temat.

Od pewnego czasu widzę w EMPIK-u numer specjalny Modelarstwa Okrętowego z modelem "Jastrzębia". Przymierzam się do kupna. Wobec tego mam pytanie. Czy któryś z Kolegów sklejał już wydane modele "Orłów" ? Jeśli tak, to może podzieli się uwagami o jakości opracowania ?

Pozdrawiam
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
ODPOWIEDZ