Okręty portugalskie okresu II WS
Zarekwirowane okrety pomocnicze w 1944:
1) Obrona Lizbony (10)
patrolowce :ALCACER, ALTAIR, ALCOA, ALBERIA, AGRÈLIA, MARIA LENOR
tralowce: ALBERTOS, ALMOUROL, INVENCIVEL, SANTA FE
2) Leixos(3+1):
patrolowce: ALVERCA, FAFE, tralowiec MACHADO + 1 holownik
3) Ponta Delgada (3):
patrolowce: ALBATROZ, ALFEITE, tralowiec AZEVEDO GOMES
4) Horta (2)
patrolowco-tralowce: ALBERTOS2 , ALVOR
5) Sao Vicente (7)
patrolowce: ALCANTARA, ALFACINHA, ALGOL, ALMANCIL
tralowce: ALBATROZ, ALCION, EXPORTADOR2
Razem 26
8.10.1943 Portugalia wypozyczyla od Anglii 8 trawlerow typu ISLES
1) Obrona Lizbony (10)
patrolowce :ALCACER, ALTAIR, ALCOA, ALBERIA, AGRÈLIA, MARIA LENOR
tralowce: ALBERTOS, ALMOUROL, INVENCIVEL, SANTA FE
2) Leixos(3+1):
patrolowce: ALVERCA, FAFE, tralowiec MACHADO + 1 holownik
3) Ponta Delgada (3):
patrolowce: ALBATROZ, ALFEITE, tralowiec AZEVEDO GOMES
4) Horta (2)
patrolowco-tralowce: ALBERTOS2 , ALVOR
5) Sao Vicente (7)
patrolowce: ALCANTARA, ALFACINHA, ALGOL, ALMANCIL
tralowce: ALBATROZ, ALCION, EXPORTADOR2
Razem 26
8.10.1943 Portugalia wypozyczyla od Anglii 8 trawlerow typu ISLES
Wiekszosc wymienionych przeze mnie okretow to trawlery firmy
(a)Companhia Portuguesa de Pesca, Lisboa:
(b) Soc. de Pesca a vapor Invencive Ltda, Lisbon
(c) Soc. de Pesca a vapor "O Exportador" Ltda, Lisbon
(d) Soc. de Pesca a vapor Santa Fe, Santa Fe
(e) Alberto Graca, Lisbon
(f) Soc. Portuense de Pesca de Arrasto Ltda
(M.C.Martins Mgrs),Oporto
(g) Guilhermes Machado & Cia., Oporto
(h) Soc. Pescarias Arrabida, Ld.
(M.Selidio Pereira & Irmao, Mgrs) ,Lisbon
Dane z LLoyda 1940/41, 43/44 -najprawdopodobniej niepelne.
1) Obrona Lizbony (10)
patrolowce :
(a) ALCACER (1924) 337grt
(a) ALTAIR(1920) 341grt
(a) ALCOA(1929) 351grt
(a) ALBERIA (1910) 320grt
AGRELIA
(a) MARIA LENOR (1907) 293grt
tralowce:
(b) ALBERTOS(1905) 302 grt blt Macie & Thompson, Glasgow
(a) ALMOURAL (1911) 270grt
(e) INVENCIVEL
(d) SANTA FE (1928) 363grt
2) Leixos(3+1):
patrolowce:
(a) ALVERCA (1925) 350grt
(f) FAFE (1912) 298grt
tralowiec
(g) MACHADO (1919) 316grt
+ 1 holownik
3) Ponta Delgada (3):
patrolowce:
(a) ALBATROZ (1909) 315grt
(a) ALFEITE(1919) 338grt
tralowiec:
(h) AZEVEDO GOMES (1903) 297grt
4) Horta (2)
patrolowco-tralowce:
ALBERTOS 2
(a) ALVOR (1920) 336grt
5) Sao Vicente (7)
patrolowce:
(a) ALCANTARA (1929) 356grt
(a) ALFACINHA (1929) 351grt
(a) ALGOL (1930) 345grt
(a) ALMANCIL (1930) 351grt
tralowce:
ALBATROZ,
(a) ALCION (1915) 332grt - ten sam co ALCYON
(b) EXPORTADOR 2 (1909) 227grt
AvM
(a)Companhia Portuguesa de Pesca, Lisboa:
(b) Soc. de Pesca a vapor Invencive Ltda, Lisbon
(c) Soc. de Pesca a vapor "O Exportador" Ltda, Lisbon
(d) Soc. de Pesca a vapor Santa Fe, Santa Fe
(e) Alberto Graca, Lisbon
(f) Soc. Portuense de Pesca de Arrasto Ltda
(M.C.Martins Mgrs),Oporto
(g) Guilhermes Machado & Cia., Oporto
(h) Soc. Pescarias Arrabida, Ld.
(M.Selidio Pereira & Irmao, Mgrs) ,Lisbon
Dane z LLoyda 1940/41, 43/44 -najprawdopodobniej niepelne.
1) Obrona Lizbony (10)
patrolowce :
(a) ALCACER (1924) 337grt
(a) ALTAIR(1920) 341grt
(a) ALCOA(1929) 351grt
(a) ALBERIA (1910) 320grt
AGRELIA
(a) MARIA LENOR (1907) 293grt
tralowce:
(b) ALBERTOS(1905) 302 grt blt Macie & Thompson, Glasgow
(a) ALMOURAL (1911) 270grt
(e) INVENCIVEL
(d) SANTA FE (1928) 363grt
2) Leixos(3+1):
patrolowce:
(a) ALVERCA (1925) 350grt
(f) FAFE (1912) 298grt
tralowiec
(g) MACHADO (1919) 316grt
+ 1 holownik
3) Ponta Delgada (3):
patrolowce:
(a) ALBATROZ (1909) 315grt
(a) ALFEITE(1919) 338grt
tralowiec:
(h) AZEVEDO GOMES (1903) 297grt
4) Horta (2)
patrolowco-tralowce:
ALBERTOS 2
(a) ALVOR (1920) 336grt
5) Sao Vicente (7)
patrolowce:
(a) ALCANTARA (1929) 356grt
(a) ALFACINHA (1929) 351grt
(a) ALGOL (1930) 345grt
(a) ALMANCIL (1930) 351grt
tralowce:
ALBATROZ,
(a) ALCION (1915) 332grt - ten sam co ALCYON
(b) EXPORTADOR 2 (1909) 227grt
AvM
jeśli można, także się piszęJeżeli chcesz mogę zeskanować Jane's 44/45 , o Portugali jest 7 stron.
Slaw
stryju68@poczta.onet.pl
jareksk-zrob przyjemnosc sobie i mnie i przywiez z Lisbony z muzeum matrynarki abum z planikami, tytulu nie pamietam.
Bylo tam tez duzo zdjec
WLizbonie jest pelno modeli aviz i kanonierek, plany
musza byc tez gdzies.
Tete -byl w sluzbie jeszcze 1962
Rio Minho ex Infante dom Manuel
,wycofany 14.11.48, sprzedany 1949
Macau -> 1942 japoncki MAIKO -> 1945 chinski WU PENG, ???
AvM
Bylo tam tez duzo zdjec
WLizbonie jest pelno modeli aviz i kanonierek, plany
musza byc tez gdzies.
Tete -byl w sluzbie jeszcze 1962
Rio Minho ex Infante dom Manuel
,wycofany 14.11.48, sprzedany 1949
Macau -> 1942 japoncki MAIKO -> 1945 chinski WU PENG, ???
AvM
Hallo
Byly zaglowiec szkolny Sagres (ex.Max ex.Rickmer Rickmers) jest zachowany do dzis i znajduje sie w Hamburgu.
Male Info na marginesie (prawdopodobnie nic nowego)
W ramach pierwszego programu budowy floty z poczatku lat 30-tych zostaly zamowione we wloszech cztery o.p. pozniejsze wloskie Glauco i Otaria (Delfim / Espadarte) + Argo i Velella
umowy zostaly po rozpoczeciu budowy anulowane i w zamian zamowiono 3 o.p. w GB.
Podobnie bylo z typem A. de Albuquerque.
drugi Program Budowy powstal przy koncu lat 30-tych.
PS.: Tamega w 1945 mial byc uzywany jako okret hydrograficzny
Ch.
Byly zaglowiec szkolny Sagres (ex.Max ex.Rickmer Rickmers) jest zachowany do dzis i znajduje sie w Hamburgu.
Male Info na marginesie (prawdopodobnie nic nowego)
W ramach pierwszego programu budowy floty z poczatku lat 30-tych zostaly zamowione we wloszech cztery o.p. pozniejsze wloskie Glauco i Otaria (Delfim / Espadarte) + Argo i Velella
umowy zostaly po rozpoczeciu budowy anulowane i w zamian zamowiono 3 o.p. w GB.
Podobnie bylo z typem A. de Albuquerque.
drugi Program Budowy powstal przy koncu lat 30-tych.
PS.: Tamega w 1945 mial byc uzywany jako okret hydrograficzny
Ch.
Z Tamega jest ciekawie. Według "Conway's" wycofany circa 1945. Według książki AvM 1943 na złom. To źródło do mnie przemawia. Zawsze to miejscowe. A w dodatku to circaCHRIS pisze:Hallo
Byly zaglowiec szkolny Sagres (ex.Max ex.Rickmer Rickmers) jest zachowany do dzis i znajduje sie w Hamburgu.
Male Info na marginesie (prawdopodobnie nic nowego)
W ramach pierwszego programu budowy floty z poczatku lat 30-tych zostaly zamowione we wloszech cztery o.p. pozniejsze wloskie Glauco i Otaria (Delfim / Espadarte) + Argo i Velella
umowy zostaly po rozpoczeciu budowy anulowane i w zamian zamowiono 3 o.p. w GB.
Podobnie bylo z typem A. de Albuquerque.
drugi Program Budowy powstal przy koncu lat 30-tych.
PS.: Tamega w 1945 mial byc uzywany jako okret hydrograficzny
Ch.
jareksk - daty sa z listy z TBS
Plan "duzy" 1937-1946 /okres 37-39+39-42+43-46
Krazowniki 7=0+4+3 (mialy miec po 8000t)
Niszczyciele 15=0+7+8
Aviza 5=2+2+1
OP 17=3+6+8
transportowce samolotow 2=0+1+1
patrrolowce 8=5+3+0
AvM
Progamy 1937 /autoryzacja dekretem 2.5.1938
C/T (niszczyciele) 3 /2
Aviza: 10/-
MTB: 2/6
SS (stawiacze min): 2/3
Zbiornikowiec: 1/1
Okrety ochrony rybolostwa:5/6
okred hydrograficzny:1 /1
Plan "duzy" 1937-1946 /okres 37-39+39-42+43-46
Krazowniki 7=0+4+3 (mialy miec po 8000t)
Niszczyciele 15=0+7+8
Aviza 5=2+2+1
OP 17=3+6+8
transportowce samolotow 2=0+1+1
patrrolowce 8=5+3+0
AvM
Progamy 1937 /autoryzacja dekretem 2.5.1938
C/T (niszczyciele) 3 /2
Aviza: 10/-
MTB: 2/6
SS (stawiacze min): 2/3
Zbiornikowiec: 1/1
Okrety ochrony rybolostwa:5/6
okred hydrograficzny:1 /1
Dawno, dawno temu było takie pismo "The Belgian Shiplover". Załoga wymarła, pismo się skończyło. Póki to trwało, to publikowano tam różne listy flot, linii żeglugowych itp. W numerze 84 z listopada/grudnia 1961 zawarta jest "SHIPSLIST 267." Część I obejmuje artykuł "The Navy in Portugese History"i listę jednostek żaglowych według stanu od 1 grudnia 1640 do końca epoki żagli.
Cżęść II, zawarta w numerze 88 z lipca/sierpnia 1962 obejmuje listę jednostek z napędem mechanicznym, w tym rzecz jasna z okresu II wojny światowej. Miała być też III część listy - obejmująca wprowadzone do służby jednostki handlowe, ale nie wiem, czy i kiedy się ukazała.
Oczywiście, to koszmarne starocie, nie wiadomo, czy aktualne, ale jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma.
Cżęść II, zawarta w numerze 88 z lipca/sierpnia 1962 obejmuje listę jednostek z napędem mechanicznym, w tym rzecz jasna z okresu II wojny światowej. Miała być też III część listy - obejmująca wprowadzone do służby jednostki handlowe, ale nie wiem, czy i kiedy się ukazała.
Oczywiście, to koszmarne starocie, nie wiadomo, czy aktualne, ale jak się nie ma, co się lubi, to się lubi, co się ma.