Statki PMH po 1945 ich losy po opuszczeniu polskiej bandery

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

admiralcochrane
Posty: 806
Rejestracja: 2004-05-28, 15:45

Statki PMH po 1945 ich losy po opuszczeniu polskiej bandery

Post autor: admiralcochrane »

Temat, ktory chciałem zaproponować jest dość rozległy i jeśli planowana jest książka encyklopedyczna na temat wszystkich statków PMW, to nie ma sensu. Jeśli nie to może wspólnymi siłami na forum dałoby się odtworzyć losy statków które weszły w skład PMH po 1945 (wyłączając statki, które podniosły polską banderę przed 1945) w okresie kiedy służyły innym właścicielom?
Proponuję na początek uzupełnienie losów statków poniemieckich;

KOŚCIUSZKO (ex Admiral Nakhimov ex Rheinfels) - od 1970 chiński - nazwa? losy końcowe? armator (państowy, ale jaki?)
KALISZ (ex Kuchnarenko ex Boltenhof ex Dorie) od 1948: brytyjski -nazwa? właściciel?; od którego roku panamski CAROLYN?, właściciel?

Rudowęglowiec typu B-30 (Sołdek)
1 MAJ - zaraz po ukńczeniu w 1950 przekazany ZSRR -PIERWOMAJSK - nazwa armatora państwowego?, końcowe losy?

i na koniec pierwszej tury może jeszcze drobnicowce serii B31 i B32
MALBORK od 1976 grecki - nazwa, właściciel, losy?
WICKO, po uk. 1957 chiński HOPING SAN SHI WU, armator, losy?
ŚNIARDWY, po uk. 1957 chiński HOPING SSU SHI pytania jw.
MAMRY, po uk. 1957 chiński - nazwa, armator, losy?
GARDNO, po uk. 1956 chiński HOPING SSU SHI ER, armator, losy?
JAMNO, po uk. 1957 chiński NAN HAI 158, losy?
ŁEBSKO, po uk. 1957 chiński, nazwa, armator, losy?
KATOWICE od 1978 panamski MAMALOU, armator, losy?
GNIEZNO od 1978 Kajmany, AZTEC (H. Hall) dalsze losy?
BIELSKO od 1978 bandera, nazwa, armator, losy?
KALISZ od 1978 grecki ELLI, armator, losy?
TCZEW od 1976 grecki, nazwy, armator, losy?
OPOLE od 1976 grecki KALLIOPE, armator, losy?
GDYNIA od 1965 wietnamski - nazwa, armator, losy?
ŁÓDŹ po uk. 1956 chiński HOPING ER SHI SHU - armator, losy?
KALISZ od 1956 chiński, nazwa, armator, losy?
FROMBORK jw.
OSTRÓDA po uk. 1957 chiński HOPING SAN SHI CHIU, armator, losy?
KARWIA, po uk. 1957 chiński, nazwa, armator, losy?
ROZEWIE po uk. 1957 chiński HOPING SAN SHI CHIU, armator, losy?
RADOM op uk. 1956 chiński HOPING ER SHI SAN, armator, losy?
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Malutki przyczynek:

kolejno: nr budowy, nr IMO, chronologiczne losy (stan na do 1992), w nawiasie ostatni armator:

Stocznia Gdańska im. Lenina
B31/23 5289015 1955 Radom, 1956 Ho Ping 23, 1967 Zhandou 23, 1985 Heping 23 BPNR (Shanghai Haixing Shipping Co. Ltd.)
B31//24 5210571 1955 Łódź, 1956 Ho Ping 24, 1967 Zhandou 24, 1985 Heping 24 BPNS (Shanghai Haixing Shipping Co. Ltd.)
B31/? 8426652 1956 Monte Cassino, 1956 Frombork, 1956 Ho Ping 36, 1967 Zhandou 36, 1985 Heping 36 BPNZ (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Shanghai Branch)
B31//38 5266568 1957 Ostróda, 1957 Ho Ping 37, 1967 Zhandou 37, 1985 Heping 37 BPKE (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Shanghai Branch)
B31//39 5182839 1957 Karwia, 1957 Ho Ping 38, 1967 Zhandou 38, 1985 Heping 38 BPKF (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Shanghai Branch)
B31//40 6274191 1957 Rozewie, 1957 Ho Ping 39, 1967 Zhandou 39, 1985 Heping 39 BPKI (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Shanghai Branch)

Stocznia Szczecińska im. A. Warskiego
B31/18 5389102 1956 Wicko, 1956 Ho Ping 35, 1967 Zhandou 35, 1985 Heping 35 BPNY (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Shanghai Branch)
B31/23 5205186 1956 Jamno, 1957 Nanhai 158, ~1984 Hongqi 158 BRVE (Government Bureau of Maritime Transport Administration, Guangzhou Branch)
Obrazek
Piotr S.
Posty: 2324
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Post autor: Piotr S. »

Tak się zastanawiałem przez chwile i doszłem do wniosku że doszukiwanie sie losu dawnych statków nosz?cych nasz? bandere i ich losów u ich nowych wła?cicieli nie ma wiekszego sensu gdyż jednostki te nic już nowego nie wnosz? w historie naszej floty tym bardziej że było wiele przypadków ,że u nowych wła?cicieli zmieniały nazwy wielokrotnie czę?ć z nich zatoneła , największ? trudno?cia jest ustalenie losów dawnych drobnicowców PLO troche łatwiej będzie ustalić losy statków PŻMu wydaje mi ?ię wszystkie dane na temat grugiego wła?ciciela znale?ć będzie można w naszych firmach żeglugowych gdyż te firmy powinny mieć jakie? dokumenty ze sprzedaży tych statków nowym wła?cicielom . Innym sposobem mog? być internauci na tym forum którzy przegladaja różne strony i napotykaj? się tam na dawne statki polskich armatorów które znalazły sie póżniej u nowych wła?cicieli . dobrze by było aby? dogadał się z adminem forum aby ci podwiesił strone wtedy kto? co? bedzie mógł podrzucić od czasu do czasu , przyznam że sam wielokrotnie spotykałem się że stronami i losami dawnych naszych jednostek w internecie i gdyby na stałe był taki temat na tej stronie to takie można by było podrzucić na ta strone .
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Moje ww. dane akurat pochodzą z "wertowania" Lloyda. Poza niżej zlinkowaną stroną, pomału próbuję też sklecić ogólny spis statków i okrętów z polskich stoczni - taka tematyka jest chyba warta opracowania, i dalsze losy pływadeł "made in Poland" pod nią "podpadają"...
Obrazek
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: polsteam »

Piotr S. pisze:Tak się zastanawiałem przez chwile i doszłem do wniosku że doszukiwanie sie losu dawnych statków nosz?cych nasz? bandere i ich losów u ich nowych wła�cicieli nie ma wiekszego sensu gdyż jednostki te nic już nowego nie wnosz? w historie naszej floty....
No to znaczy, ze nie bardzo rozumiesz sens hobby pt. "shiploverstwo" i nie rozumiesz wiekszosci ludzi korzystajacych z tego forum, czyli shiploverów...
Adam
Posty: 1752
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

pothkan pisze:Moje ww. dane akurat pochodzą z "wertowania" Lloyda. Poza niżej zlinkowaną stroną, pomału próbuję też sklecić ogólny spis statków i okrętów z polskich stoczni - taka tematyka jest chyba warta opracowania, i dalsze losy pływadeł "made in Poland" pod nią "podpadają"...
Kawał niezłej roboty wykonał kiedyś pan Krzysztof Jureczko, zbierając masę danych, głownie ze starego BO. Niestety słuch o nim zaginął, a jego strona jest niedostępna, a nie zrobiłem kopii... :((

Co do polskich stoczni, a zwłaszcza szczecińskiej, to służe ew. pomocą i ... jestem zainteresowany wynikami ;)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

To może trochę potrwać - priorytetem (choć nie bezwględnym) jednak jest 'World Navies'. No, ale grunt to posuwać się do przodu, szczególnie że ta cywilna tematyka jest niestety w Polscze niedoceniana... Jesli ktoś ma już jakieś materiały (w formie plikowej), chętnie przyjmę - zresztą wogóle, można by z tego zrobić jakiś większy (kilkuosobowy) projekt, i później (tzn. po zebraniu danych z wydawnictw) rozszerzyć to o badania archiwalne. Przecież w latach 1970-tych Polska była stoczniową potęgą, warto byłoby dać o tym świadectwo!
Obrazek
Adam
Posty: 1752
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

pothkan pisze: Przecież w latach 1970-tych Polska była stoczniową potęgą, warto byłoby dać o tym świadectwo!
Lata 90te, przynajmniej w Szczecinie też są powodem do dumy....
Zresztą - przynajmniej w Europie (bo DW to inna bajka ;) jesteśmy i tak jednym z najważniejszych graczy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W sumie ponoć więcej wodują tylko Niemcy. Ale przy sytuacji, gdzie 75% rynku trzyma DW, a z tego 50% Korea Pd. - niewiele to daje...

(liczby z głowy, mogę się conieco mylić)
Adam
Posty: 1752
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Post autor: Adam »

pothkan pisze:W sumie ponoć więcej wodują tylko Niemcy.
Swoją drogą nastąpiło tu fajne odwrócenie ró; - w latach 90tych my budowaliśmy seryjne (wręcz potokowo - 47 sztuk B-170 mówi samo za siebie) kontenerowce, a Niemcy mieli dość zróżnicowany portfel i budowali ogólnie mniej statków.. Dziś jest odwrotnie - my budujemy mniej, bardziej zróżnicowanych statków, za to Niemcy tłuką długie serie kontenerowców.
Ale przy sytuacji, gdzie 75% rynku trzyma DW, a z tego 50% Korea Pd. - niewiele to daje...
Chiny już powoli koreańczyków przeganiają...
Ale faktycznie - z czasem w Europie będzie się budowało tylko pasażery i promy + jakieś drobnoustroje i serwisowce offshore. Swoją drogą, ciekawe, że np nikt nie próbuje przełamać praktycznie monopolu Holandii na małe trampy (coastery)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4480
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Adam pisze:Swoją drogą nastąpiło tu fajne odwrócenie ró; - w latach 90tych my budowaliśmy seryjne (wręcz potokowo - 47 sztuk B-170 mówi samo za siebie) kontenerowce, a Niemcy mieli dość zróżnicowany portfel i budowali ogólnie mniej statków.. Dziś jest odwrotnie - my budujemy mniej, bardziej zróżnicowanych statków, za to Niemcy tłuką długie serie kontenerowców.
To chyba trochę lepiej dla nas - w kontenerowcach muszą konkurować z Azjatami, a to jest cholernie trudne. Zresztą o ile pamiętam (z informacji w prasie), to przemysł stoczniowy w RFN i tak ledwo zipie...
ODPOWIEDZ