Funty/milimetry - przelicznik?

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Funty/milimetry - przelicznik?

Post autor: pothkan »

Mam pytanie: czy istnieje (i jeśli tak, jaki jest) przelicznik (wzór) kalibru dział z funtów na milimetry? Być może to trywialne pytanie, ale jestem trochę laikiem w tej technicznej tematyce... Z porównawczych wartości nie mogę nic wywnioskować.
Obrazek
Napoleon
Posty: 4007
Rejestracja: 2006-04-21, 14:07
Lokalizacja: Racibórz

Funty/milimetry - przelicznik

Post autor: Napoleon »

Nie ma takiego przelicznika. Przy tym, jeżeli chodzi o działa gładkościenne, trzeba pamiętac o tym, że średnica pocisku (kulistego) była zawsze ciut-ciut mniejsza od średnicy przewodu lufy. To jest o tyle istotne, że w sazadzie kaliber to średnica pocisku.
Pamiętać też należy, że funt funtowi nierówny - np. funt angielski to w przybliżeniu 0,45 kg, francuski zaś 0,49 kg. Jeżeli się to wszystko uwzględni, to w różnych krajach armaty tego samego wagomiaru mogły mieć nieco różne kalibry.
Wagomiar stosowano też przy określaniu wielkości niektórych pierwszych armat gwintowanych (gł. wkrajach anglosaskich). I tu też nie ma uniwersalnego przelicznika.
O konkretach można rozmawiac tylko w przypadku określonych modeli armat.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Przelicznik funtów na milimetry

Post autor: Krzysztof Gerlach »