diesle marszowe niemieckich krążowników

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

diesle marszowe niemieckich krążowników

Post autor: karol »

diesle marszowe niemieckich krążowników były używane do przemarszów na morzu podczas wojny? nie wie kto? :)
swoją drogą jakie to były silniki, bo moce widać tu i ówdzie (no ale, że Leipzig i Nurnberg je miały?)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Gość

Post autor: Gość »

Poz tym co podaje Groner - to też nic nie wiem.
Marek S.
Gringo

Post autor: Gringo »

Z głowy wiem, że były to silniki diesla wyprodukowane przez firmę MAN. Prawie każdy z niemieckich lekkich krążowników miał nieco inne rozwiązanie napędu marszowego.

A o jakie szczegóły chodzi?
CHRIS
Posty: 397
Rejestracja: 2004-01-05, 21:51

Post autor: CHRIS »

Hi
Leipzig / Nürnberg -----> 4 MAN 7-zyl. 2-takt 12400 KM
mogly osiagnac 16,5 w. Zasieg 3900Mm-10w.
Ch.
Gringo

Post autor: Gringo »

Zarówno na Leipzig, jak i na Nürnberg oba marszowe diesle podłączone były do centralnej przekładni typu Vulcan; oba napędzały przez nią tylko jedną środkową śrubę okrętu. Turbiny parowe natomiast podłączone były na tych okrętach do zewnętrznych śrub.

Na Leipzig diesle umieszczone były w oddzielnym obszernym pomieszczeniu, natomiast na Nürnberg wtłoczono na tej samej powierzchni jeszcze część generatorów, na które nie było już gdzie indziej miejsca wobec innego rozłożenia dział plot 88 mm.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

na 10 węzłach? czy je jednak uzywano, toż to mizerne tempo :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Gringo

Post autor: Gringo »

A używano, i to czasem nawet z zadziwiającym skutkiem.

W październiku 1944 Leipzig wysłany został z Gdyni w kierunku Skagerraku. Około dwóch mil na północny wschód od półwyspu helskiego wydano rozkaz przełączenia napędu z turbin na diesle. Z przyczyn do dziś niejasnych diesle nie dały się normalnie uruchomić i po pewnym czasie bez napędu okręt zaczął dryfować; wskutek tego doszło do słynnego zderzenia z ciężkim krążownikiem Prinz Eugen.

W marcu 1945 natomiast właśnie fakt posiadania diesli uratował Leipziga przed wpadnięciem w ręce Sowietów. Po zderzeniu z PE kotłownie okrętu były nie do użytku i nie do naprawy. Leipzig nawiał z Gdyni na zachód w okolice Flensburga używając diesli, płynąc z oszałamiającą prędkością 6 w.
ODPOWIEDZ