Siłownia New Mexico technicalia
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Siłownia New Mexico technicalia
Świadomie otwieram nowy topic
Przy okazji czytania Nalowej cz.2 B5 nasunął mi się dość ciekawy problem samego New Mexico, który miał jako pierwszy pancernik US Navy (poza węglowcem Jupiter - przyszłym Langleyem i budowanym na eksport dla Japonii Kamoi) napęd turboelektryczny.
Czy to był ten sam model zespołów turbin, generatorów i silników elektrycznych co na B5 (liczba kotłów była inna 9 – zapewne trzy po trzy, patrz rys. as completed)?
Dla potrzeb mojego topica i żeby ułatwić Tellerowi i Nali prawidłową rekonstrukcję siłowni B5 podaję tu – dla porównania – schemat energetyczny N.Mexico.
Z rysunku Mexa as completed z Friedmana BB-IDH s.127 i przekroju wzdłużnym s.130 na rok 1930 (a wiec sprzed przebudowy, tego rysuknu jako jedynego nie zamieszczam, bo mi nie chce ze wzgklędu na wielkośc wgrac na album) wynika, że w czterech długich równoległych maszynowniach były „liniowo” po jednym, silniku elektrycznym i chyba (hipotetycznie?) po jednym zespole turbin z generatorem. Z tego wniosek, że jeśli na B5 były dwa podwójne zespoły turbin i każdy tandem napędzał jeden z dwóch generatorów głównych, ta na Mexie „mogły” być cztery mniejsze generatory napędzane przez cztery „pojedyncze” zespoły turbin. Ale temu przeczy załączony rys. schematu energetycznego.
A więc idąc dalej - co było w takim razie w czterech równoległych maszynowniach, skoro wg schematu energetyki były tylko dwa zespoły turbin (nie wykluczone, że tez w tamdemie, bo inaczej skąd podobna moc? – tylko czy zmiesciłyby się po szerokości w tych wąskich przedziałach). W dwóch z nich musiały być w takim razie jakies inne urządzenia, np. agregaty pomocnicze etc.
I wreszcie najważniejsze pytanie:
Dlaczego w połowie lat 30. zamieniono na N.Mex siłownie turboelektryczną na zwykłą turboparową z przekładniami zębatymi (wiem z Friedmana, że zamawiając trzy zapewne identyczne komplety siłowni dla modernizowanej trójki Mississippi, Idaho i New Mexico, zaoszczędzono 300 tys. $). Czyżby z prototypową (bo chyba nie doswiadczalną?) siłownią Mexa miano jakieś kłopoty?
Z kolei z anexu u Friedman BB-IDH s.443 wynika że w 1933 as rebuilt miał 4 tylko kotły, mogłyby potwiedzić rys. Friedmana z BB D&D 1905-1945, s.94-95. Tylko co było np. w „17” ? – bo Friedman zapomniał o tym numerze w legendzie.
Podsumowanie - Czy ktoś ma rozplanowanie siłowni Mexa na as completed i po przebudowie ok. 1933 z pełnym wyposażeniem przedziałów, a nie tylko załączone tu friedmanowskie szkice przedziałów? Takie rysunki dałyby odpowiedź na 90% ww. pytań. Może ktoś poszuka w sieci na guglach, m.in. w image lub altavista image...
Andrzej J.
Przy okazji czytania Nalowej cz.2 B5 nasunął mi się dość ciekawy problem samego New Mexico, który miał jako pierwszy pancernik US Navy (poza węglowcem Jupiter - przyszłym Langleyem i budowanym na eksport dla Japonii Kamoi) napęd turboelektryczny.
Czy to był ten sam model zespołów turbin, generatorów i silników elektrycznych co na B5 (liczba kotłów była inna 9 – zapewne trzy po trzy, patrz rys. as completed)?
Dla potrzeb mojego topica i żeby ułatwić Tellerowi i Nali prawidłową rekonstrukcję siłowni B5 podaję tu – dla porównania – schemat energetyczny N.Mexico.
Z rysunku Mexa as completed z Friedmana BB-IDH s.127 i przekroju wzdłużnym s.130 na rok 1930 (a wiec sprzed przebudowy, tego rysuknu jako jedynego nie zamieszczam, bo mi nie chce ze wzgklędu na wielkośc wgrac na album) wynika, że w czterech długich równoległych maszynowniach były „liniowo” po jednym, silniku elektrycznym i chyba (hipotetycznie?) po jednym zespole turbin z generatorem. Z tego wniosek, że jeśli na B5 były dwa podwójne zespoły turbin i każdy tandem napędzał jeden z dwóch generatorów głównych, ta na Mexie „mogły” być cztery mniejsze generatory napędzane przez cztery „pojedyncze” zespoły turbin. Ale temu przeczy załączony rys. schematu energetycznego.
A więc idąc dalej - co było w takim razie w czterech równoległych maszynowniach, skoro wg schematu energetyki były tylko dwa zespoły turbin (nie wykluczone, że tez w tamdemie, bo inaczej skąd podobna moc? – tylko czy zmiesciłyby się po szerokości w tych wąskich przedziałach). W dwóch z nich musiały być w takim razie jakies inne urządzenia, np. agregaty pomocnicze etc.
I wreszcie najważniejsze pytanie:
Dlaczego w połowie lat 30. zamieniono na N.Mex siłownie turboelektryczną na zwykłą turboparową z przekładniami zębatymi (wiem z Friedmana, że zamawiając trzy zapewne identyczne komplety siłowni dla modernizowanej trójki Mississippi, Idaho i New Mexico, zaoszczędzono 300 tys. $). Czyżby z prototypową (bo chyba nie doswiadczalną?) siłownią Mexa miano jakieś kłopoty?
Z kolei z anexu u Friedman BB-IDH s.443 wynika że w 1933 as rebuilt miał 4 tylko kotły, mogłyby potwiedzić rys. Friedmana z BB D&D 1905-1945, s.94-95. Tylko co było np. w „17” ? – bo Friedman zapomniał o tym numerze w legendzie.
Podsumowanie - Czy ktoś ma rozplanowanie siłowni Mexa na as completed i po przebudowie ok. 1933 z pełnym wyposażeniem przedziałów, a nie tylko załączone tu friedmanowskie szkice przedziałów? Takie rysunki dałyby odpowiedź na 90% ww. pytań. Może ktoś poszuka w sieci na guglach, m.in. w image lub altavista image...
Andrzej J.
Zasadniczym problemem w przypadku siłowni turboelektrycznych była ich podatność na uszkodzenia w postaci zwarć. Gdzieś czytałem, że lotniskowiec SARATOGA trafiony japońską torpedą przejśćiowo został całkowicie unieruchomiony w rezultacie takiego właśnie uszkodzenia (część urządzeń napędowych była wprawdzie sprawna, ale wywołane wybuchem zwarcia w układach sterujących uniemożliwiały ich uruchomienie). Spowodowało to całkowite wyłączenie układu napędowego na ok. pół godziny...
Nie sądzę aby Szoszkiewiczmiał rację. Z większego ciężaru i stopnia komplikacji takiej siłowni zdawano sobie doskonale sprawę już w fazie projektowej. Prawdopodobnie występowały problemy z niezawodnością tego napędu i dlatego zdecdowano się na jego wymianę.
Przy założeniu tezy że był to napęd AC-DC ponieważ:
- silniki prądu stałego gwarantują stabilną pracę napędu już od 5% mocy znamionowej;
- układ napędowy przy takich silnikach potrzebuje krótszego czasu na przesterowanie z naprzód na wstecz;
- na podstawie rysunku zacytowanego przez Andrzeja J. na schemacie są "excitery" i to dokładnie tyle ile silników napędowch;
to problem z niezawodnością mogłby być związany własnie z wyżej wymienionymi "exciterami", lub z samą konstrukcją silników (czyli ze szczotkami i szczotkotrzymaczami). Oba te elementy były bardzo podatne na uszkodzenia od wstrząsów. Dodatkowo pył węglowy ze szczotek osiadając na uzwojeniach zmniejszał chłodzenie i przy manewrowaniu (czyli częściowym przeciążaniu) powodował spadek niezawodności.
To wszystko to tylko luźne dywagacje z warunkiem wstępnym AC-DC. Dopiero dokładne schematy mogłyby to potwierdzić lub obalić.
Pozdrawiam.
Przy założeniu tezy że był to napęd AC-DC ponieważ:
- silniki prądu stałego gwarantują stabilną pracę napędu już od 5% mocy znamionowej;
- układ napędowy przy takich silnikach potrzebuje krótszego czasu na przesterowanie z naprzód na wstecz;
- na podstawie rysunku zacytowanego przez Andrzeja J. na schemacie są "excitery" i to dokładnie tyle ile silników napędowch;
to problem z niezawodnością mogłby być związany własnie z wyżej wymienionymi "exciterami", lub z samą konstrukcją silników (czyli ze szczotkami i szczotkotrzymaczami). Oba te elementy były bardzo podatne na uszkodzenia od wstrząsów. Dodatkowo pył węglowy ze szczotek osiadając na uzwojeniach zmniejszał chłodzenie i przy manewrowaniu (czyli częściowym przeciążaniu) powodował spadek niezawodności.
To wszystko to tylko luźne dywagacje z warunkiem wstępnym AC-DC. Dopiero dokładne schematy mogłyby to potwierdzić lub obalić.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
eSDe wrote:
Z większego ciężaru i stopnia komplikacji takiej siłowni zdawano sobie doskonale sprawę już w fazie projektowej. Prawdopodobnie występowały problemy z niezawodnością tego napędu i dlatego zdecdowano się na jego wymianę.
Ale takie same problemy musiałyby być na Big Five, a nigdy nie zamierzano zmieniać całości napędu, Siłownia Mexa, nawet jeśli była prototypowa, to chyba nie odbiegała od B5, poz tym że był o jeden kocioł więcej?
Andrzej J.
Z większego ciężaru i stopnia komplikacji takiej siłowni zdawano sobie doskonale sprawę już w fazie projektowej. Prawdopodobnie występowały problemy z niezawodnością tego napędu i dlatego zdecdowano się na jego wymianę.
Ale takie same problemy musiałyby być na Big Five, a nigdy nie zamierzano zmieniać całości napędu, Siłownia Mexa, nawet jeśli była prototypowa, to chyba nie odbiegała od B5, poz tym że był o jeden kocioł więcej?
Andrzej J.
Z uwagi że rozpatruję ogólny system w rozważaniach wziąłem pod uwage wyłącznie ostatni stopień napędu związany z prądem stałym. Absolutnie nie wkluczam występownia problemów w sekcji pradu przemiennego czy pary.
Karol,
Na rysunku są zaznaczone wentylatory chłodzące silniki elektryczne.
A czy słyszałeś kiedyś, aby tablica zaciskowa na prądnicy spadła na wirnik podczas pracy ???. Niezawodność urządzeń nie zakłada takiego przypadku, chociaż efekt był cholernie ciekawy ( urządzenie było "made in Germany" - być może dlatego?).
Pozdrawiam.
Karol,
Na rysunku są zaznaczone wentylatory chłodzące silniki elektryczne.
A czy słyszałeś kiedyś, aby tablica zaciskowa na prądnicy spadła na wirnik podczas pracy ???. Niezawodność urządzeń nie zakłada takiego przypadku, chociaż efekt był cholernie ciekawy ( urządzenie było "made in Germany" - być może dlatego?).
Pozdrawiam.
- SmokEustachy
- Posty: 4481
- Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
- Lokalizacja: Oxenfurt
- Kontakt:
Widzę. No to już coś, mogę rozróżnić wzbudnice, obwód prądu stałego dla stojanów, przełączniki kierunku obrotów... Ale jakość tekstu jest fatalna, z trudem mogę przeczytać większość opisów, a to jest dla mnie najważniejsze. Jeśli nie da się tego wyostrzyć, może mógłbyś w osobnym poście wypisać te nazwy, lecąc od góry do dołu?
Fear the Lord and Dreadnought
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Najpierw od góry, to co w osi symetrii
from ship's dynamos
---------------------------------
Direct Current Switchboard
---------------------------------
Pole Changing
Reversing
Steam
Field
==================
==================
Bus Tie Switch
Pole-changing switches
Reversing Switches
MAIN SWITCHBOARD
--------------------------------
Motor Disconnecting Switches
Blowers
II symetrycznie bliżej osi
Exciter
Booster
To Blowers
Motor
III symetrycznie, ale po pbrzegach
Turbo-Generator
Field
Generator Disconnecting Switch
Motor
Podałem wszystko
Andrzej J.
from ship's dynamos
---------------------------------
Direct Current Switchboard
---------------------------------
Pole Changing
Reversing
Steam
Field
==================
==================
Bus Tie Switch
Pole-changing switches
Reversing Switches
MAIN SWITCHBOARD
--------------------------------
Motor Disconnecting Switches
Blowers
II symetrycznie bliżej osi
Exciter
Booster
To Blowers
Motor
III symetrycznie, ale po pbrzegach
Turbo-Generator
Field
Generator Disconnecting Switch
Motor
Podałem wszystko
Andrzej J.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk