Strona 2 z 6
: 2007-10-27, 19:17
autor: AvM
Wg Gronera "Weichsel" nie była w c.k. flotylli dunajskiej, tylko w niemieckiej flotylli na tej rzece. -
Opowiedz: GRONER jest w bledzie i jeszcze raz kieruje do Wulffa i do Christiana Osterselhlte.
Sekcja Grönera dot flotylli wislanej oparta jest na b. starym artykule Waldka w STRANDGUCIE cos 20 lat temu. W miedzyczasie pojawilo sie tyle nowych danych, zwlaszcze znalezonych przez Waldka , ze nie wiem czy polowa tamtej listy jest poprawna.
Jednak jak Theo Dorgeist mi niedawno powiedzial"nie wszystko w Grönerze jes bledne"
AvM
: 2007-10-27, 21:26
autor: W.Danielewicz
Ciekawy jestem zdjęcia "GENERALGOUVERNEUR" to powinien być bocznokolowiec !. Ale on był w nie K.u.K. lecz niemieckiej Weichselflottille.
Co do Gronera to A.Mach ma rację tam wiele rzeczy jest nieaktualne lub wymaga poprawek. Ja pisałem do E. Mahlo z Dessau a on podawał to dalej. Wtedy no wlaśnie 20 lat temu jak zaznaczył Andrzej wiadomości były o wiele skąpsze. Dziś po 20 latach badań można inaczej na to spojrzeć.
Slucz i Kaiser
: 2007-11-09, 03:56
autor: jefe de la maquina
Wczesniej pisalem o GENERALGOUVERNEUR i KAISER jakoby te jednostki zostaly wcielone do C-K Flotylli Wislanej.
Dopiero teraz udalo mi sie wykopac kilka zdjec w tym pieknie odbudowanego stateczku KAISER pod bandera austriacka, jeszcze na blokach w Dorohusku (gorny Bug , niedaleko Chelmu). Ku mojej konsternacji KAISER to nic innego tylko SLUCZ po przebudowie.
Informacje o GENERALGOUVERNEUR i KAISER zaczerpnalem z opracowania Danielskiego i Kamienskiego. Czy byly dwa KAISERYm jeden na Wisle, drugi na Bugu ? Byc moze.
A propos, czy ktos wie o dzialanosci niemieckich jednostek na Gornym Wolyniu w rejonie Pinska (grupa armijna Linsingena) w latach 1916-1918 ?
Jefe
Slucz
Kaiser
Re: Statki c.k. flotylli wiślanej
: 2008-10-28, 11:28
autor: JB
pothkan pisze:...• oraz motorówki (tutaj najmniej liczę na pomoc... ale kto wie?)
Artur (??, potem Krasiński)
Gott mit Uns (?)
Iskra (?? 1897)
Wilga (?? 1897)
A (Linz 1910)
B (Ujpest 1914 - ponoć tożsama z austriacką B 9 = Mowe, wyc. w 1935)
C-H (Ujpest 1914-1915;
Ob der Enns (Linz 1909)
Danubius i Save (ex-serbskie - Dunav i Sava?; Save to ponoć potem austriacka B 17 = Brache, wyc. w 1931)
Dlaczego jesteś pesymistą, właśnie o motorówkach mógłbym coś dodać.
Rozumiem, że w swoim zestawieniu wykorzystałeś artykuł Karla Schrotta z "Okrętów Wojennych". Schrott sie myli, motorówka "
A" (
Alpha) nie mogła być zbudowana w Schiffswerft Linz, bo jednostka o takim oznaczeniu z tej stoczni wyglądała zupełnie inaczej, a poza tym zmieniła oznaczenie na "
I". Według mnie ta pierwsza została zbudowana w węgierskiej stoczni.
Pozostałe informacje (niewymienione nazwy 4 motorówek) nie zostały znalezione w archiwach przeze mnie, więc tylko sygnalizuję, że 15 listopada 1915 roku w składzie CK Flotylli Wiślanej były:
Alpha,
Beta,
Gamma,
Iskra i 4 inne. Resztę informacji pewnie będziesz mógł uzyskać w Warszawie na sympozjum.
JB
: 2008-12-10, 15:23
autor: JB
Mam już wiedzę na temat motorówek c.k. flotylli na Wiśle, Bugu i Styrze. Niestety informacje w artykule z OW (Nr 61 i 62) są w dużej części nieprawdziwe. Autor pomieszał motorówki z tych trzech jednostek. Poza tym motorówki pływające po Bugu nie były zbudowane w Linzu lub Budapeszcie!
Jeśli chodzi o statki, które miały być kupione/wypożyczone z firmy Habermann & Guckes z Berlina to były to tylnokołowce o wymiarach 50x7x0,75 m, które były napędzane maszyną parową o mocy 230 KM.
JB
: 2008-12-10, 17:17
autor: jefe de la maquina
Jeszcze raz gratuluje. Czy mozesz sie z nami podzielić swoją wiedzą?
Niestety informacje w artykule z OW (Nr 61 i 62) są w dużej części nieprawdziwe. Autor pomieszał motorówki z tych trzech jednostek
Niestety tak. ale pisał dysponując b. skąpym materiałem. To do następców należy poprawianie i korygowanie.
Poza tym motorówki pływające po Bugu nie były zbudowane w Linzu lub Budapeszcie!
Warto przyjrzeć się zdjęciu, kóre wystawiłem pokazując pięć motorówek na Bugu poruszając sprawę Baltijca, by dojsc do podobnych wnioskow.
Poniewaz wspomniałeś o motorówce Weichsel, czy masz fotografie i jakieś informacje na jej temat. Ja o niej nie wspominalem piszac o Flotylli 4 Armii. Wg moich informacji byla w FW.
Jefe
: 2008-12-10, 18:54
autor: JB
Flotylla Wiślana: 7 parowców, 8 motorówek (z tego dwie detaszowane do flotylli na Bugu, a jedna pod wodą), 233 galary i 3 barki.
JB
: 2008-12-10, 19:16
autor: jefe de la maquina
Dziekuje.
Czy mozesz podac nazwe zatopionej motorowki ? Weichsel ?
I czy masz zdjecie tej ostatniej oraz okres kiedy byla w skladzie FW ?
Jefe
: 2008-12-11, 16:04
autor: JB
jefe de la maquina pisze:Dziekuje.
Czy mozesz podac nazwe zatopionej motorowki ? Weichsel ?
I czy masz zdjecie tej ostatniej oraz okres kiedy byla w skladzie FW ?
Jefe
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
JB
: 2008-12-11, 16:11
autor: jefe de la maquina
JB napisal
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
Nie sadze. W styczniu 1915 r. byla na stanie FW motorowka patrolowa Weichsel.
Jefe
: 2008-12-11, 21:22
autor: JB
jefe de la maquina pisze:JB napisal
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
Nie sadze. W styczniu 1915 r. byla na stanie FW motorowka patrolowa Weichsel.
Jefe
Czy kolega podważa zapis w dokumencie, czy moją rzetelność badawczą?
JB
: 2008-12-12, 03:52
autor: pothkan
jefe de la maquina pisze:JB napisal
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
Nie sadze. W styczniu 1915 r. byla na stanie FW motorowka patrolowa Weichsel.
Jefe
Panowie: A czy jedno nie wyklucza drugiego?
: 2008-12-12, 07:29
autor: JB
pothkan pisze:jefe de la maquina pisze:JB napisal
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
Nie sadze. W styczniu 1915 r. byla na stanie FW motorowka patrolowa Weichsel.
Jefe
Panowie: A czy jedno nie wyklucza drugiego?
A dlaczego nikt nie zwrócił uwagi na skrót A.D.?
JB
: 2008-12-13, 15:50
autor: jefe de la maquina
[
quote]jefe de la maquina napisał:
JB napisal
Cytat:
Wyjaśniła się sprawa jednostki o nazwie WEICHSEL, która służyła w c.k. WLTK (WasserLinienTransportKommando). Nie była to motorówka, a statek o długości 31 m.
Nie sadze. W styczniu 1915 r. byla na stanie FW motorowka patrolowa Weichsel.
Jefe
Czy kolega podważa zapis w dokumencie, czy
moją rzetelność badawczą?
JBA
Czy przypadkiem nie zachodzi sytuacja odwrotna ?
Voila
Styczeń 1915 – oficjalna dezygnacja.
Rzetelność badawcza zaczyna się od znajomości literatury. Polecam Koledze zwrócić uwagę na artykuł Danielskiego i Kamienskiego "Austro-Hungarian Gunboat Mail on the Vistula 1914-1918", wydanym w USA w 1993 r.
Jefe
: 2008-12-13, 16:25
autor: AvM
A,D. moze oznaczac Außer Dienst - odstawiona do rezerwy
: 2008-12-13, 16:43
autor: pothkan
A czy to nie oznacza "Kommando Seiner Majestat Patrouillenboote an der Weichsel"= "Dowództwo Jego Majestatu Łodzi Patrolowych na Wiśle" ?
Wybaczcie, jeśli coś namieszałem z gramatyką niemiecką