Flota dawnej Birmy & żegluga na Irrawaddy

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

AvM pisze:303grt 188.0x18.0x8.0ft
Dziękuję!

Na pewno GRT? Według moich obliczeń tyle mniej więcej wyniosłoby BOM?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Nie wiem :-(

Nie bede tez na razie szukal
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Okazuje się, że znad rzeki Clyde pochodziło więcej birmańskich jednostek... i to nie tylko ze stoczni braci Denny:

WINDSOR CASTLE (184X)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19806

FAIRY (1872)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10095

dwie barki (1884)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10513
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10514

Byłbym wdzięczny za uzupełnienia do wymienionych statków (dane techniczne!), gdzie ich brak :-)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

W latach 1887-1893 w Royal Indian Marine była wykazywana rzeczna kanonierka IRRAWADDY, której geneza nie jest znana. Brak również bliższych danych technicznych, poza tonażem (614 t). Data sugeruje, że mogłaby to być jednostka ex-birmańska?

Wypornośc trochę duża, ale w sumie pasowałaby SETKYAR YINBYAN... o ile oczywiście IRRAWADDY nie była bocznokołowcem. Przydałyby się wymiary dla potwierdzenia/wykluczenia.

W "Warships Supplement" były kiedyś podane spisy brytyjskich okrętów rzecznych (parowców), może był też dla rzeki Irrawaddy?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

IRRAWADDY
official yacht of the Provincional Govt. of Lower Burmah based at Rangoon
paddle
2x20pdr (Armstrong) fwd on paddle boxes
2x9pdr aft
2x1" Nordenfeldts on paddle boxes
Manned by Captain 2 Off. & 60 R from HMS WOODLARK
Her own master as Navigator
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Clowes 1896-1900 (1903 nie wykazywany)
IRRAWADDY
Paddle river steamer
750ihp
2-20pdr 2-9pdr
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Tylko czy to ten sam, co w latach 1887-1893?

Nie ma wymiarów :-(
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Te okrety wloskie to chba pomylka

Holliday & Co., Ragnoon ordered for the King of Burrmah
by A. & I.. Inglis
2 river steamer
1 seagoing steamer for Bay of Bengal

Te parowce rzeczne to chyba
#32 & #3 launched 12.1863 ? 430t iron paddle fopr Indian River navigation

duzy statek mogl byc podzlecony

ponadto:

Seath zbudowal 2 zelazne parowce dla Birmy po 30t w 1865 roku.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

AvM pisze:Holliday & Co., Ragnoon ordered for the King of Burrmah
by A. & I.. Inglis
2 river steamer
1 seagoing steamer for Bay of Bengal

Te parowce rzeczne to chyba
#32 & #3 launched 12.1863 ? 430t iron paddle fopr Indian River navigation
Tutaj jest pełna (?) lista A&J Inglis:

http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/search.asp

ale nic specjalnie nie pasuje, szczególnie 32 & 33 (ani 8-10, wodowane kolo 12.1863)

Poza tym #28-29, zbudowane w 1865 barki dla Irrawaddy FC. U Chubba jest kilka (7) barek (flats) zbudowanych w latach 1865-1866, "Glasgow but firm unknown". Przy dwoch (PAGAN, PEGU) brak losow... czyzby trop? Ale jak można pomylić barki z parowcami?
AvM pisze:Seath zbudowal 2 zelazne parowce dla Birmy po 30t w 1865 roku.
Na tej samej stronie - z ok. 1865 brakuje # 64-66, poza tym dwa podane tylko z nazw (#70-71) - DIDON i PAULINE (trochę niebirmańsko brzmią, więc chyba raczej dwa z 64-66...?)
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Inglis byl glownie budowniczym maszyn , az zaczal budowe jednostek kolo 1862.
Z pamieci numer maszyny w tym 1862 byl ponad 100.
Bardzo czesto okrety byly zamawine u producentow maszyn okretowych ,
tak jest czasto widzac po pozniejszych listach okretowych.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

"In a review of history, systematic formation of Myanmar Navy could be seen as far back as in the reign of King Badon. In those times, formation of servicemen concerning naval warfare was known as hlay-thin-su. This hlay-thin-su was completed with such naval crafts as phaungdaw, hlaydaw, hlawga, letthin, shwe-hlay, shwe-laung, ku-yut thamban, thekkadan tha-ye-yok hlay, gun-mounted hlay, ye-hlay, hlayhlyin, wun-poh-hlay and so on. In the hlay-thin-su were 15 flotillas such as baung-tin flotilla, Ok-aw flotilla and San-yway flotilla. In seafaring too, there had been interchanges with neighbouring countries and it is found the standard of our seafaring skills had not been low. It was known from historical records that in March 1871, at Yadanabon shipyard, a battle steamer was built by Saya Shan of Mawlamyine and launched in July with royal pageantry and ceremonial firing of cannons. It was also learnt that this ship was planned to be fitted with 20 cannons. Moreover, even prior to 1870, Yadanabon shipyard produced three ships. And in 1871 there were ten teak ships built by Nicolson, one gun-mounted warship built by Saya Shan and 200 men, and four iron-hulled ships built and mechanically fitted by Saya Bain totalling 18 ships from that could be gauged the capability of Myanmar Navy at that time."

Czyli oprócz omawianych już zakupów, Birmańczycy budowali własne okręty. Pytanie, czy były to jednostki o naturalnym napędzie (tzn. wiosłowym), czy też zakupiono (zbudowano?) dla nich maszyny. Przy jednym jest zaznaczone "steamer"...

Do tych jednostek zaliczyłbym również 6 parowców z 1872, dwie strony wcześniej sugerowanych przez nas do stoczni włoskich :)

Kim był wspomniany Nicolson? Ktoś wie?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Do tych jednostek zaliczyłbym również 6 parowców z 1872, dwie strony wcześniej sugerowanych przez nas do stoczni włoskich Uśmiech...
Z pewnoscia skladanych w Birmie.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

No, to akurat dotyczy chyba 90% omawianych jednostek (poza Tsekya Yinbyan). Pytanie, czy tylko składanych, czy budowanych od podstaw (poza maszyną). Drewniane można było sklecić na przysłowiowej łączce, ale żelazne...?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

WSS lista Seatha podaje:

1865 3 parowce zelazne po 30t dla Burma
WG lisy statkow szud. Clyde #64,65
1866 3 parowce zelazne srubowedla Rangoon

No i oczywiscie
#120 FAIRY (ON 67992) 142grt jacht dla King of Burma
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

The second Burmese war: a narrative of the operations at Rangoon, in 1852
By William Ferguson Beatson Laurie

s 151

The Mahanuddy is under repair. While on some new enterprise a short time since she got on a sandbank and sustained serious injury. A journalist writes:—" The engine works and boiler of the unfinished steamer of the Burmah king, which we got hold of some time ago, have come to great service. Parts have been taken and used for repairing the Mahanuddy."
...

We believe the Tenasserim, while on duty up the river, took this scientific prize away from his GoldenFooted Majesty. On our former occupation of Kangoon the British found a sailing-vessel in progress, now we find a little war-steamer. The spirit of modern science seems to breathe everywhere. But judging from the ungraceful Helen, the Burmese themselves have not much idea of ship-building. Probably it was enough for them if speed, in the present instance, could be made to serve the place of beauty.
ODPOWIEDZ