Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (2)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź, rzeczywiście WITCH OF ENDOR odpłynął z Nantes (a właściwie dopiero spod Noirmoutier) na wiosłach.
Bardzo proszę o opis losów okrętów VI klasy wg Ustalenia z 1719: GARLAND, LOWESTOFFE, SEAFORD i ROSE.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Wszystkie zbudowane w stoczniach królewskich.
Garland – zwodowany w Sheerness 1.05.1724 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, zbudowanego w 1695). Sprzedany w 1744.
Lowestoffe – zwodowany w Portsmouth 18.12.1723 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, z 1697). Sprzedany w 1744.
Seaford – zwodowany w Deptford 22.10.1724 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, z 1697). Od 1727 okręt moździerzowy. Rozebrany w 1740.
Rose – zwodowany w Woolwich 8.09.1724 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, z 1712). Od 1739 hulk, sprzedany w 1744.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za informacje.
Bardzo proszę o opis losów kolejnych okrętów VI klasy zbudowanych według Ustalenia z 1719: DEAL CASTLE, FOX, EXPERIMENT i BIDEFORT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Deal Castle – zwodowany w Sheerness 6.04.1727 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, z 1706). Sprzedany w 1747.
Fox – zwodowany w Deptford 18.11.1727 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, zbudowanego w 1702 lub 1703). Rozebrany w 1738.
Experiment – zwodowany w Plymouth 1.11.1727 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, z 1689). Rozebrany w 1738.
Bideford (Biddeford) – zwodowany w Chatham 2.10.1727 (przebudowany z wcześniejszego tej nazwy, zbudowanego w 1711 lub 1712). Zatonął w pobliżu Flamborough Head 18.03.1736.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o uzupełnienie danych (jeśli to możliwe o wymiary rzeczywiste) i opis losów okrętów VI klasy 20-działowych typu Seaford z 1753. Mam dane najprawdopodobniej projektowe: 430 BM, pk. 108'0" x 30'1" x gł. 9'6", zał. 160, uzbr: bat 20-9f i okręty: SEAFORD (03.09.1754), ROSE (08.03.1757), GLASGOW (31.08.1757).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Seaford – zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Przytoczone parametry, to jego dane projektowe. Od 1780 klasyfikowany jako okręt 22-działowy. Sprzedany w 1784.
Dane projektowe dwóch pozostałych: 108’11,5” x 30’4” x 9’7”.
Rose – zbudowany w stoczni firmy Blades w Hull. Rzeczywisty tonaż 449 ton. Spuszczony na dno 16.09.1779 dla zapobieżenia przejściu przez Francuzów rzeki pod Savannah. Pod koniec XX wieku Amerykanie wykombinowali sobie, że data zatopienia Rose może być traktowana jako początek działania amerykańskiej marynarki wojennej i na tę okoliczność wybudowali sobie kiepską „kopię” Rose (chociaż sam w sobie wdzięczny okręcik) i uparli się nazywać go fregatą.
Glasgow – zbudowany w stoczni firmy Reed w Hull. Rzeczywisty tonaż 452 tony. W wyniku nieostrożności stewarda intendenta spłonął 2.06.1779 w zatoce Montego na Jamajce.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów okrętów VI klasy typu Squirrel z 1754. Mam SQUIRREL (23.10.1755) i DEAL CASTLE (20.01.1756). Chciałbym też zapytać jak były oficjalnie klasyfikowane, czy jako fregaty, czy jako post-ships (dotyczy to też poprzednio omawianego typu Seaford).
Jeszcze pytanie o amerykańską kopię ROSE, czy można prosić o opis jej danych i losów?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Squirrel – zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. Sprzedany w 1783.
Deal Castle - zbudowany w królewskiej stoczni w Deptford. Rozbił się na wybrzeżach Puerto Rico 15.10.1780 wpędzony tam przez wielki huragan.
Całkiem oficjalnie były to wyłącznie (tak jak i jednostki typu Seaford) okręty 6 rangi. Mniej oficjalnie (i raczej tylko pod koniec kariery) post-shipy, nigdy fregaty.
Jednak z uwagi na konstrukcję nazywano je czasem w oficjalnej korespondencji stoczniowej fregatami, podobnie jak z uwagi na bycie mniejszymi od liniowców nazywane były tak nierzadko w oficjalnej korespondencji przez admirałów, którzy na ogół wszystko co mniejsze od okrętu liniowego wrzucali do jednego worka „fregat”.

Amerykańską kopię Rose wybudował wielce zasłużony badacz wczesnych okrętów z terenów Ameryki, John Fitzhugh Millar. Żaglowiec ten został wykonany w Lunenburg w Nowej Szkocji, w stoczni Smith & Rhuland, łącząc w sobie nieliczne wydobyte z dna i po wiekach odkupione przez Millara szczątki z oryginalnego Rose, razem z takimi elementami jak syntetyczne żagle. W założeniu kopią Wodowanie miało miejsce w marcu 1970. Przez wiele lat stał w Newport jako historyczna makieta, wypływając w morze przeciętnie raz do roku, głównie dla kręcenia filmów. Millar sprzedał go w 1976 (nie otrzymując – jak twierdzi, nigdy zapłaty). Potem okręt przynajmniej czterokrotnie zmieniał właściciela, zanim nie znalazł się – mocno podgniły - w 1984 w Bridgeport (Connecticut), gdzie przeszedł gruntowny remont przed wystąpieniem na Operation Sail w 1986 w Nowym Jorku. Następnie pływał po wielu morzach, od portów na Wielkich Jeziorach do Europy. W 2001 roku wystąpił jako fregata HMS Surprise w filmie o przygodach Jacka Aubrey z Russelem Crow w roli głównej. Pewno w sieci można bez trudu znaleźć informacje o losach żaglowca w ostatnich paru latach.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Dobry wieczór, dziękuję za odpowiedź.
W dniu 27.05.1793 brytyjski okręt 24-działowy HYAENA został zdobyty przez francuską fregatę CONCORDE. Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu brytyjskiego oraz jego ewentualnych jednostek bliźniaczych.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hyaena należał do bardzo licznego typu Porcupine, zaprojektowanego przez Johna Williams w 1776. Dane projektowe: 114’3” x 32’0” x 10’3”, tonaż 514 ton. Załoga: 160. Uzbrojenie: na głównym pokładzie 22 działa 9-funtowe, na pokładzie rufowym 2 działa 6-funtowe. Dane rzeczywiste: 114’4” x 32’3” x 10’3,25”, tonaż 521 ton.
Zwodowany 2.03.1778 w stoczni Johna Fisher w Liverpoolu. W aktywnej służbie 1779-1781, 1783-1790, 1791-1793. Po zdobyciu przez Francuzów w Indiach Zach. początkowo pozostał w ich służbie na tych samych wodach, bez zmiany nazwy, jako korweta 22-działowa. Po przejściu w 1796 z Haiti do Bayonne został przemianowany na Hyene (pierwsze e z kreską odwrotną niż w é), ale w grudniu tegoż roku sprzedany. Odtąd stał się okrętem korsarskim z Bayonne. Odbity przez Anglików w pobliżu Teneryfy 25.10.1797. Od stycznia 1798 ponownie wcielony do Royal Navy pod nazwą Hyaena. Jednak okazało się, że Francuzi obcięli mu pokład rufowy i dziobowy, przerabiając na gładkopokładowiec. Powrót do dawnego uzbrojenia i klasy nie był więc możliwy bez kosztownych przeróbek, a ponadto wszyscy zgodnie twierdzili, że w nowej postaci jest dużo lepszym żaglowcem. W efekcie otrzymał tylko 20 karonad 32-funtowych na głównym (i teraz jedynym) pokładzie oraz załogę zredukowaną do 100 ludzi. Pozostał post-shipem, ale już 20-działowym. Być może dodano mu później dwie pościgowe 9-funtówki, a przynajmniej tak utrzymywał w 1827 William James, o czym jednak nie wspominają dzisiejsze opracowania. W aktywnej służbie 1798-1801. Sprzedany w 1801.
Miał 9 jednostek bliźniaczych (m.in. Pandora, słynna i osławiona swoim związkiem z buntem na Bounty). O części z nich z pewnością już tu pisałem, a przedstawienie losów wszystkich to trochę za dużo jak na jeden raz. Może później, przy jakiejś okazji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, przepraszam, oczywiście że typ Porcupine był już omawiany, mam dane projektowe, nazwy i daty wodowania okrętów tego typu. Problem, z którym się borykam od pewnego czasu, to rosnąca baza nazw okrętów, której przeszukiwanie staje się coraz trudniejsze. Ta HYAENA była u mnie zapisana jako HYENA i nie mogłem jej znaleźć. Jeśli można,bardzo proszę o opisanie losów (i jeśli to możliwe wymiarów rzeczywistych) okrętów PORCUPINE, PELICAN i PANDORA z tego właśnie typu.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Porcupine – zbudowany w stoczni Edwarda Greaves, w Limehouse. Wymiary rzeczywiste: 114’3” x 32’2,5” x 10’3”, tonaż 520 ton. W aktywnej służbie 1777-1783, 1788, 1792-1802. Rozebrany w 1805.
Pelican – zbudowany w stoczni firmy Adams & Barnard w Deptford. Tonaż rzeczywisty 520 ton. Rozbił się niedaleko wybrzeży Jamajki 2.08.1781.
Pandora – zbudowany w stoczni firmy Adams & Barnard w Deptford. Tonaż rzeczywisty 522 tony. Rozbił się u wejścia do cieśniny Endeavour 28.08.1791 podczas rejsu powrotnego ze schwytanymi buntownikami z Bounty.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Proszę o opis losów slupów typu Swan z 1766: SPY, HORNET i CORMORANT.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Spy – zwodowany w stoczni firmy Graves w Limehouse 6.04.1776. Rozbił się w nocy na skałach u Cape Race na Nowej Fundlandii 16.06.1778.
Hornet - zwodowany w stoczni firmy Perry w Blackwall 19.03.1776. Sprzedany w 1791.
Cormorant - zwodowany w stoczni firmy Barnard w Ipswich 21.05.1776. Zdobyty przez Francuzów 24.08.1781 pod Charleston w Karolinie Pd. i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Cormoran, w charakterze korwety. W służbie do 1798, pod koniec tylko jako transportowiec.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za opis slupów.
Bardzo proszę o opis losów fregat typu Enterprize: PROSERPINE (0707.1777), ANDROMEDA (18.11.1777 lub 18.01.1777) oraz AURORA (07.06.1777).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4453
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Proserpine – zbudowana w stoczni Johna Barnard w Harwich. W aktywnej służbie 1777-1783, 1790-1799. Rozbiła się w estuarium Łaby – utknąwszy na mieliźnie została skruszona przez lód 1.02.1799.
Andromeda – zbudowana w stoczni firmy Fabian w Cowes. Wywrócona i zatopiona przez wielki huragan w Indiach Zach. w pobliżu Martyniki 11/12.10.1780.
Aurora – zbudowana w stoczni firmy John Perry & Co w Blackwall. W aktywnej służbie 1777-1783, 1787-1790, 1793-1798, 1805-1810. Sprzedana w 1814.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany