U-booty we Wrocławiu
U-booty we Wrocławiu
Czy ktoś z Szanownych Kolegów słyszał o prawdopodobnej produkcji elementów kadłubów u-bootów we wrocławskich stoczniach? Jeszcze 20 lat temu charakterystyczne elementy widziano w jednej ze stoczni rzecznych we Wrocławiu. Poza tym na terenie technikum żeglugi śródlądowej do dziś znajduje się mocno skorodowana połówka kiosku bojowego u-boota. Istnieją również relacje o budowie elementów łodzi podwodnych w małej stoczni w Urazie k. Wrocławia (niem. Auras a/Oder)
Temat był już poruszony - http://fow.idysk.com/viewtopic.php?t=18 ... oc%B3aw%2A
Chyba jeszcze gdzieś o tym pisaliśmy.
Chyba jeszcze gdzieś o tym pisaliśmy.
Piotr M. opublikował w Odkrywcy artykuł o kiosku Uboota z Wrocławia. Numer ten powinien już być w Empikach.
Kilka wyjaśnień do tegoż artykułu:
1. Kiosk to nad wyraz nieprecyzyjne okreslenie, gdyż to co znajduje się we Wrocławiu to platformy pod działa plot.
2. Jeśli to jest faktycznie wojenna plaftorma to są dwie wersje: bruckenbauprogram - czyli przebudowa mostka lub makieta dla junaków szkółki marynarskiej. Te dwie teorie sugerowałem autorowi. Nie znalazłem jednak żadnej informacji na temat produkcji fragmentów sekcji we Wrocławiu. Może ktoś z Was coś posiada na ten temat? Moim osobistym zdaniem to twój powojenny.
3. W tym artykule interesujący jest jednak fragment z użycia torped w walkach lądowych we Wrocławiu.
Jak ktoś nie będzie miał dostępu do Odkrywcy to emaile do mnie.
Pozdrawiam
pefu
Kilka wyjaśnień do tegoż artykułu:
1. Kiosk to nad wyraz nieprecyzyjne okreslenie, gdyż to co znajduje się we Wrocławiu to platformy pod działa plot.
2. Jeśli to jest faktycznie wojenna plaftorma to są dwie wersje: bruckenbauprogram - czyli przebudowa mostka lub makieta dla junaków szkółki marynarskiej. Te dwie teorie sugerowałem autorowi. Nie znalazłem jednak żadnej informacji na temat produkcji fragmentów sekcji we Wrocławiu. Może ktoś z Was coś posiada na ten temat? Moim osobistym zdaniem to twój powojenny.
3. W tym artykule interesujący jest jednak fragment z użycia torped w walkach lądowych we Wrocławiu.
Jak ktoś nie będzie miał dostępu do Odkrywcy to emaile do mnie.
Pozdrawiam
pefu
Na stronie http://www.odratrans-stocznia.pl/ofirmie.htm jest informacja, że w stoczni tej były produkowane jakieś części do U-Bootów podczas IIWŚ - niestety, moje próby kontaktu z w/w stocznią zostały ni mniej ni więcej tylko 'olane'Pefu pisze:Nie znalazłem jednak żadnej informacji na temat produkcji fragmentów sekcji we Wrocławiu.
Może ktoś dla nich 'bardziej na poziomie' mógłby zrobić jakiś mały wywiad...?
Jeszcze kilka zdjęć platformy z Wrocławia
http://stronapefu.w.interia.pl/html/pl_photos_new7.htm
pozdrawiam
pefu
http://stronapefu.w.interia.pl/html/pl_photos_new7.htm
pozdrawiam
pefu
Trochę niedokładnie się wyraziłem - chodziło mi bowiem o otwory, które zaznaczone są poniżej na fotce zielonymi strzałkami (dla porównania kiosk U-995 z takimi samymi otworami - te górne są niewidoczne akurat z tego ujęcia). Mi te otwory wyglądają na otwory przelewowe - ale może ktoś wie dokładniej (Pefu - wyloty spalin znajdowały się w rufowej częsci okrętu).
Trochę dywagacji na temat tej platformy we Wrocławiu.
Jak dla mnie, niższa częśc platformy jest zdecydowanie zbyt długa. Porównując ją do powyższej fotki z montażu platform, wydaje mi się, że tą we Wrocławiu zmotnowano bez 'złożenia' składających się na nią dwóch części (czerwone strzałki pokazujące kierunek 'złożenia' platformy), brakującą przestrzeń poprostu dorabiając, i dlatego jest taka długaśna.
Powinna bowiem wyglądać jak np. ta z U-995.
Trochę dywagacji na temat tej platformy we Wrocławiu.
Jak dla mnie, niższa częśc platformy jest zdecydowanie zbyt długa. Porównując ją do powyższej fotki z montażu platform, wydaje mi się, że tą we Wrocławiu zmotnowano bez 'złożenia' składających się na nią dwóch części (czerwone strzałki pokazujące kierunek 'złożenia' platformy), brakującą przestrzeń poprostu dorabiając, i dlatego jest taka długaśna.
Powinna bowiem wyglądać jak np. ta z U-995.