Wojska Inzynieryjne
Wojska Inzynieryjne
Bardzo mnie interesuja motorowki, holowniki i inne jednostki plawajace WP. Czy sa jakies nowe materialy. Ja mam :
K.Didenko "Wojska Inzynieryjno-Saperskie LWP 1943-1945"MON 1978
F.Kaczmarski, S.Soroka "Wojska Inzynieryjne LWP 1945-1979"MON 1982
Interesuja mnie kutry holownicze, motorowki i inne jednostkiplywajace, w tym przeprawowe. Jakie jednostki uzywa teraz WP, a jakie do 1939 ?
AvM
K.Didenko "Wojska Inzynieryjno-Saperskie LWP 1943-1945"MON 1978
F.Kaczmarski, S.Soroka "Wojska Inzynieryjne LWP 1945-1979"MON 1982
Interesuja mnie kutry holownicze, motorowki i inne jednostkiplywajace, w tym przeprawowe. Jakie jednostki uzywa teraz WP, a jakie do 1939 ?
AvM
Szereg kutrów saperskich (?), raczej w kiepskim stanie, znajduje się na dziedzińcu Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie i tegoż Muzeum Filii, mieszczącej się w jakimś ex rosyjskim forcie ( Muzeum Katyńskie ?), też w Wwie. Jednostki eksponowane na dziedzińcu Muzeum są w pełni dostępne, te w Filii znajdują się jakby w składnicy - niedostępny plac, zapełniony różnego rodzaju militarnym złomem. Na burtach tych kutrów są wymalowane jakieś - nieoficjalne ? - nazwy, typu Sierżant taki a taki. Postaram się jakieś rozeznanie zrobić.
http://www.amw.com.pl/rsm_product_info. ... cts_id=104
Kuter holowniczy KH-200
masa kutra z wyposażeniem - 4200 kg; ładowność – 2000 kg lub 20 osób;
prędkość max. pływania - 22 - 24 km/h;
pojemność zbiornika paliwa – 2 x 100 l;
silnik napędowy kutra - SW 680/185A/1 lub SW 680/193/1, ysokoprężny;
moc silnika – 136 kW;
uciąg max. na biegu: przednim - 2100 kg, wstecznym - 1200 kg;
zużycie paliwa z czasie holowania - 26 l/mth;
przewożenie - przyczepa specjalna 2 - osiowa bez osi skrętnej i o masie - 3230 kg.
Wie ktos ile bylo tych kutrow,
sa ich nastepcy ????
Kuter holowniczy KH-200
masa kutra z wyposażeniem - 4200 kg; ładowność – 2000 kg lub 20 osób;
prędkość max. pływania - 22 - 24 km/h;
pojemność zbiornika paliwa – 2 x 100 l;
silnik napędowy kutra - SW 680/185A/1 lub SW 680/193/1, ysokoprężny;
moc silnika – 136 kW;
uciąg max. na biegu: przednim - 2100 kg, wstecznym - 1200 kg;
zużycie paliwa z czasie holowania - 26 l/mth;
przewożenie - przyczepa specjalna 2 - osiowa bez osi skrętnej i o masie - 3230 kg.
Wie ktos ile bylo tych kutrow,
sa ich nastepcy ????
Z artukułu Jacka Sieńskiego w Morzu (lipiec-sierpień 1991).Marek S. pisze:Oprócz w/w danych, mam takie wymiary kutra - 8.25 x 2.28 x 0.85/max m. A ponadto informację że zbudowano ich łącznie 634 jednostki. Dane pochodzą z jakiegoś czasopisma wojskowego, ale nie pamiętam jakiego.
Dodatkowe informacje z tego artykułu: budowane w latach 1965-89, zespół napędowy typu Delfin.
JB
Jakby ktos uwazal , ze to za malo OW, to ze spisu stoczni Linz, wielokrotnie tu poruszane kutry austriackie:
Typ Name PS Ton L B H T PERS. KM
657 1919 Einschraubenmotorboote 60 13.00 2,.20 1,.05 0.600 fur k.u.k.Pioniertruppe 23
658 1919 Einschraubenmotorboote 60 13.00 2,.20 1,.05 0.600 fur k.u.k.Pioniertruppe 23
659 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
660 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
661 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
662 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
663 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
664 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
665 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
Typ Name PS Ton L B H T PERS. KM
657 1919 Einschraubenmotorboote 60 13.00 2,.20 1,.05 0.600 fur k.u.k.Pioniertruppe 23
658 1919 Einschraubenmotorboote 60 13.00 2,.20 1,.05 0.600 fur k.u.k.Pioniertruppe 23
659 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
660 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
661 1919 Zweischraubenmotorboote 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur k.u.k.Pioniertruppe 20
662 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
663 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
664 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
665 1919 Panzermotorboote 200/300 24.00 3,.83 1,.30 0,.61 fur k.u.k.Pioniertruppe(Bau in Triest)
Mopze ktos cos wie o tych nie zbudowanych ????:
669 1920 keine Angaben
670 1920 keine Angaben
671 1920 keine Angaben
672 1920 keine Angaben
Czy czasem te rumunskie loszie SDRu nie byly identyczne z polskimi:
673 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.I 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20
674 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.II 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20
675 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.III 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20
669 1920 keine Angaben
670 1920 keine Angaben
671 1920 keine Angaben
672 1920 keine Angaben
Czy czasem te rumunskie loszie SDRu nie byly identyczne z polskimi:
673 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.I 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20
674 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.II 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20
675 1920 Zweischraubenmotorboote S.R.D.III 2x45 12.00 2,.45 1,.30 0.70 fur SRD Braila 20