Rozpierzchnęło się stado "ptaszków"
: 2012-01-03, 01:21
Skoro przy okazji kutrów weszliśmy na lugrotrawlery, to może warto by zebrać informacje o ich dalszych losach?
1) KULIK, Świ 105, (ex „Perkoz”, ex „22 Lipca”) (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGL, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-94, wod. 25.VI.50, podn. band. 1.V.51; 157 BRT, 59 NRT, 100 t; 32,6(28,5 rej.)×6,7×3,0 m; 3-cyl. Diesel June Munktell 1003MV, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 100 m kw; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1957 Szn 1 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 11 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)
2) KANIA, Świ 107, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGM; nr budowy S-95, wod. 8.VII.50, podn. band. 22.VII.51; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV-136A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 5 (Gryf) --> 1968 ghański TSIALE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
3) KWICZOŁ, Świ 108, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGS; nr budowy S-96, wod. 5.VIII.50, podn. band. 30.X.51; 156 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 4 (Gryf) --> 1968 ghański AKPAKLO (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
4) KOS, Świ 109, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGT; nr budowy S-97, wod. 20.X.50, podn. band. 10.III.52; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 3 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 10 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)
5) KACZOR, Świ 106, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGP; nr budowy S-98, wod. 27.IX.50, podn. band. 11.IX.51; 156 BRT, 58 NRT; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 2 (Gryf) --> 1968 ghański AKPOR (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
6) DROP, Świ 99, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBG; nr budowy S-169, wod. 11.XI.50, podn. band. 25.III.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 10 (Gryf) --> 1971 kasacja, zachowano nadbudówkę jako pomieszczenia klubowe na przystani szczecińskiej „Pogoni”
7) DUDEK, Świ 98, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBI; nr budowy S-170, wod. 9.XII.50, podn. band. 26.IV.52; 158 BRT, 57 NRT, 102 t; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 9 (Gryf) --> 1971 kasacja
8 ) DZIĘCIOŁ, Świ 96, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBH; nr budowy S-171, wod. 11.III.51, podn. band. 30.VI.52; 159 BRT, 56 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 8 (Gryf) --> 1971 kasacja
9) DERKACZ, Świ 100, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBF; nr budowy S-172, wod. 14.VI.51, podn. band. 16.II.52; 158 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 7 (Gryf) --> 1968 ghański ALUGE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
10) DROZD, Świ 97, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBE; nr budowy S-173, wod. 14.IV.51, podn. band. 12.II.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 6 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński DIETER A. (Ventura) --> 19?? argentyński YAMADA (Ventura) --> 19?? opuszczony na plaży w Puerto Madryn --> 19?? ściągnięty i odbudowany? argentyński YAMADA --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
11) CZAJKA, Świ 111, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGW; nr budowy S-192, wod. 16.VI.51, podn. band. 18.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”.] --> 1958? Szn 11 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ULRIQUE (Ventura) --> 199? opuszczony na plaży w Puerto Madryn, wrak nadal się tam znajduje
12) CZAPLA, Świ 113, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGX; nr budowy S-193, wod. 25.VIII.51, podn. band. 18.IX.52); 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> 1959 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, zmiana klasyfikacji: statek ratowniczo-rozpoznawczy [171 BRT, 55 NRT; szer. 6,8 m, zan. 3,1 m; załoga 14] --> 1985 prawdopodobnie złomowany
UWAGA: możliwe, że w 1984 roku sprzedany firmie "Selekta", lecz nie wprowadzony do służby i złomowany w roku następnym.
13) CZUBATKA, Świ 110, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGY; nr budowy S-194, wod. 31.VII.51, podn. band. 25.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 9.V.1955 zaginął na M. Północnym w raz z cala załogą (odnaleziono tylko tratwę z ciałami dwóch nie żyjących rozbitków).
14) CIETRZEW, Świ 112, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGZ; nr budowy S-195, wod. 17.IX.51, podn. band. 17.IX.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> II.1960-L.1961 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej oraz Stoczni MW w Gdyni, zmiana klasyfikacji: jacht szkolny --> L.1961 s/y ZAWISZA CZARNY, XLIII-PZ-1 (Związek Harcerstwa Polskiego) [150 BRT, 29 NRT; dł. z bukszprytem 37,6 m, zan. ~4,0 m; 3-masztowy szkuner sztakslowy, powierzchnia ożaglowania ~430 m kw, załoga 51+42 kursantów] --> 1962-1963 [powierzchnia ożaglowania ~600 m kw] LIV-PZ-1 --> 1966-1967 przebudowany w Stoczni Gdańskiej [164 BRT, dł. 36,1 m, dł z bukszprytem 42,7 m, za. 4,5 m; silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU421, 300 KM; 46+42 kursantów] --> ~1974 [powierzchnia ożaglowania ~540 m kw] XL-PZ-1 --> ~1976 PZ 1 --> 1979-1980 przebudowany [silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU423, 390 KM] --> 199? POL 1 --> [obecnie powierzchnia ożaglowania ~625 m kw] nadal w służbie
15) CYRANKA, Świ 86, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIA; nr budowy S-196, wod. 10.X.51, podn. band. 20.IX.53; 168 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 4.X.1956 zatonął w sztormie na M. Północnym (zginęło 12 członków załogi).
16) BEKAS, Świ 92, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDG; nr budowy S-236, wod. 12.III.52, podn. band. 23.XII.52; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; zan. 3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 42 (Gryf) --> 1971 kasacja
17) BĄK, Świ 93, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDH; nr budowy S-237, wod. 3.III.52, podn. band. 12.XII.52; 159 BRT, 58 NRT, 102 t; 32,6(30,1 rej.)×6,8×3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 41 (Gryf) --> 1971 kasacja
18) BIRKUT, Gdy 201, (Dalmor --> III.1953 Morski Instytut Rybacki) [SPDI; nr budowy S-238, wod. 1.IV.52, podn. band. 30.XII.52); 159 BRT, 47 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> V.1982 wycofany z eksploatacji i przeznaczony do kasacji
19) BOCIAN, Świ 91, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDJ; nr budowy S-239, wod. 17.IV.52, podn. band. 26.I.53; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 44 (Gryf) --> 1971 kasacja
20) BŁOTNIAK, Świ 94, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDK; nr budowy S-240, wod. 31.III.52, podn. band. 31.XII.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 43 (Gryf) --> 1971 kasacja
21) SKOWRONEK, Świ 114, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIC; nr budowy S-315, wod. 14.V.52, podn. band. 31.III.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 33 (Gryf) --> 1970 przebudowa, zmiana klasyfikacji: statek badawczy --> XI.1970 HYDROMET (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny --> przed 1990 Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej) [200 BRT, 37 NRT, 50 t; zan. 2,8m ] --> kiedy? holenderski SWARTEBANK --> ~2005? wycofany z eksploatacji
22) SŁOWIK, Świ 115, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPID; nr budowy S-316, wod. 21.XI.52, podn. band. 11.IV.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 34 (Gryf --> 1962 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Szczecinie) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 AZYMUT (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> 1994 belgijski AZYMUT (Dimaro CV) --> nadal w służbie
23) SIKORA, Świ 116, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIE; nr budowy S-317, wod. 29.XI.52, podn. band. 31.III.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 32 (Gryf) --> 1971 kasacja
24) SOWA, Świ 117, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDZ; nr budowy S-318, wod. 31.XII.52, podn. band. 30.IV.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 35 (Gryf) --> 1971 kasacja
25) SÓJKA, Świ 95, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIG; nr budowy S-319, wod. 31.XII.52, podn. band. 29.V.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 36 (Gryf) --> 1971 kasacja
26) SZPAK, Świ 118, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SOXB; nr budowy S-320, wod. 30.XI.52, podn. band. 27.IV.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 37 (Gryf) --> 1971 kasacja
27) PELIKAN, Świ 87, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIH; nr budowy S-321, wod. 23.II.53, podn. band. 17.VII.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 29 (Gryf) --> 1964 FRANEK ZUBRZYCKI II, Dar 205 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1.IX.1978 FRANEK ZUBRZYCKI , Dar 205 (Zespół Szkół Rybołówstwa Morskiego w Darłowie --> 1.IX.1993 Zespół Szkół Morskich w Darłowie) --> nadal w służbie
28) PINGWIN, Świ 88, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPII; nr budowy S-322, wod. 31.III.53, podn. band. 31.VII.53; 175 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 30 (Gryf) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 NAWIGATOR (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> kiedy? holenderski NAVIGATOR --> prawdopodobnie nie wprowadzony do w służby --> dalsze losy?
29) PUCHACZ, Świ 89, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGK; nr budowy S-323, wod. 25.V.53, podn. band. 30.IX.53; 174 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 31 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 HORYZONT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT, 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD36A-1U, 315 KM] --> 2000 sprzedany do dalszej eksploatacji --> dalsze losy?
30) PUSZCZYK, Świ 90, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIM; nr budowy S-314 (S-324?), wod. 8.VI.53, podn. band. 26.XI.53; 174 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 46 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 ZENIT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT] --> 2000 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2000 ZENIT (AHA PLUS) --> nadal w służbie
31) PERKOZ, Świ 119, (Odra) [SPHG; nr budowy S-333, wod. 4.V.54, podn. band. 23.XII.54; 174 BRT, 66 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 45 (Gryf) --> 1971 kasacja
32) AR 20, AR 20 (Polska Marynarka Wojenna) [okręt ratowniczy, projekt 12, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-343, wod. 29.V.1954, podn. band. 27.III.1955; 300 ts, 311 ts pełna; 32,6×6,7×3,4 m; 8-cyl. Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9,7 węzła, zasięg 3400 Mm; bez uzbrojenia; załoga 18] --> 20.IX.1959 R 20, R 20 (Polska Marynarka Wojenna) --> 1960 sprzedany do Indonezji
33) AR 21, AR 21 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-344, podn. band. 20.IV.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 21, R 21 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 3.II.1983 PODWODNIK (Liga Morska --> przed 1990 Zakład Usług Podwodnych Ligmor) --> po 2000 złomowany
34) AR 22, AR 22 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-345, poł. stęp. 23.IV.1954, wod. 1.X.1954, podn. band. 18.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 22, R 22 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 1983 przekazany do (Centralnego Muzeum Morskiego) w celu adaptacji do funkcji statku badawczego --> 1984 wymieniony na eks-„R 23” i złomowany
35) AR 23, AR 23 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-346, podn. band. 24.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 23, R 23 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1983 --> 1984 statek badawczy KASZUBSKI BRZEG (Centralne Muzeum Morskie) 165 BRT, 49 NRT; zan. 2,9 m; 8 węzłów, załoga 33?]--> 2009 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2009 SAFIRA (YBM) [165 BRT, 38,9 t; 8 węzłów, załoga 33?]--> nadal w służbie
Typ B-17
101) MASKONOR, Świ 122, (ex „Mniszek”) (Odra) [SPHS; Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-347, wod. 17.XII.54, podn. band. 30.VIII.55; 184 BRT, 77 NRT, 110 t; 34,5(32,0 rej.)×6,7×2,7 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 12 m kw.; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1958? Szn 19 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 157 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
102) MARABUT, Świ 121, (Odra) [SPHR; nr budowy S-348, wod. 29.III.55, podn. band. 3.IX.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 KONSTELACJA (Gdański Urząd Morski) --> 2000 pływająca restauracja w Gdańsku --> 2004 wystawiona na sprzedaż --> dalsze losy?
103) MEWA, Świ 120, (Odra) [SPHQ; nr budowy S-354, wod. 18.III.55, podn. band. 24.VI.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 12 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński MAXIMO (Ventura) --> dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że jego nazwa brzmiała MAXIMO CASCO oraz, że zatonął w 1982
104) MYSZOŁÓW, Świ 123, (Odra) [SPHT; nr budowy S-355, wod. 28.V.55, podn. band. 22.IX.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 154 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
105) MAKOLĄGWA, Świ 124, (Odra) [SPHU; nr budowy S-355, wod. 21.VI.55, podn. band. 30.IX.55; 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 18 (Gryf) --> przed 1970 Wła 201 (Szkuner) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SANTA ANGELA (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1986
106) MAZUREK, Świ 126, (Odra) [SPHW; nr budowy S-???, wod. 13.IX.55, podn. band. 26.XI.55; 183 BRT, 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 17 (Gryf) --> 26.VII.1963 godz. 8.34 zatonął w sztormie na Kattegacie, 13 Mm od Hanstholm (Dania) na skutek awarii i błędów załogi (zginęło 6 marynarzy)
107) MORNEL, Świ 125, (Odra) [SPHV; nr budowy S-360, wod. 30.VII.55, podn. band. 31.X.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 15 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński FABIANA C. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
108) MYSIKRÓLIK, Świ 127, (Odra) [SPHX; nr budowy S-361, wod. 24.IX.55, podn. band. 29.XII.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 14 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANO FRANCISCO (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
109) JASTRZĄB, Świ 129, (Odra) [SPJK; nr budowy S-362, wod. 25.X.55, podn. band. 19.III.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 49 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 152 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
110) JASKÓŁKA, Świ 128, (Odra) [SPJE; nr budowy S-363, wod. 30.XI.55, podn. band. 31.I.56; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 48 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 PLANETA (Gdański Urząd Morski) --> dalsze losy?
111) JARZĄBEK, Świ 130, (Odra) [SPJP; nr budowy S-364? (lub S-026?), wod. 7.I.56, podn. band. 20.IV.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 47 (Gryf) --> przed 1970 Wła 200 (Szkuner) --> 1973 przebudowa w Szczecińskiej Stoczni Remontowej i zmiana klasyfikacji: jacht żaglowo-motorowy [232 BRT, dł. całk. 37,0 m, zan. 2,65 m; 400 KM; 10,2 w; załoga 10 + 6 pasażerów] --> 1973 kajmański MAZURKA (J.S. Johnson) --> 1990 japoński OCEAN PRINCESS (Shizuoka Kanko --> 2003 S-Pulse Dream Ferry) --> nadal w służbie
112) JEMIOŁUCHA, Świ 131, (Odra) [SPJS; nr budowy S-365? (lub S-027?), wod. 6.2.56, podn. band. 4.5.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 20 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANA V. (Ventura) --> 6.IX.1989 zatonął w Riachuelo, Buenos Aires, 1994 podniesiony i złomowany przez Desguace S.A. (złomowanie odbyło się na terenie dawnej stoczni Principe Menghi y Penco w Avellaneda)
113) GIL, Świ 132, (Odra) [SPJW; nr budowy S-028, wod. 3.IV.56, podn. band. 23.VI.56; dł. rej. 31,9 m; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 51 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński OSVALDO F. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
114) GRZYWACZ, Świ 133, (Odra) [SPJZ; nr budowy S-029, wod. 14.IV.56, podn. band. 18.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 54 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SAN PABLO APOSTOL (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
115) GŁUSZEC, Świ 134, (Odra) [SPKA; nr budowy S-030, wod. 30.IV.56, podn. band. 28.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 52 (Gryf) --> 23.XI.1965 zatonął po zderzeniu z niezidentyfikowaną przeszkodą podwodną w Rynnie Norweskiej
116) GAWRON, Świ 135, (Odra) [SPKD; nr budowy S-031, wod. 28.V.56, podn. band. 25.VIII.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 50 (Gryf) --> 17.II.1969 zatonął w Szczecinie na skutek otwarcia zaworu burtowego; podniesiony i złomowany
117) GOŁĄB, Świ 136, (Odra) [SPKE; nr budowy S-032, wod. 7.VII.56, podn. band. 28.IX.56; 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 53 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ANDREA C. (Ventura) --> 25.VI.1977 zatonął u wejścia do portu w Quequen
118) RYBITWA, Świ 137, (Odra) [SPKK; nr budowy S-033, wod. 2.VIII.56, podn. band. 31.X.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 23 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 153 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
119) RYBOŁÓW, Świ 138, (Odra) [SPKM; nr budowy S-034, wod. 27.VIII.56, podn. band. 19.XI.56; 107 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 24 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 151 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
120) RASZKA, Świ 139, (Odra) [SPKN; nr budowy S-035, wod. 28.IX.56, podn. band. 19.XII.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 22 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński PATRICIA S. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
121) RARÓG, Świ 140, (Odra) [SPKZ; nr budowy S-037, wod. 5.XII.56, podn. band. 2.IV.57); 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 21 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 155 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
123) ROKIETNICZKA, Świ 141, (Odra) [SPLH; nr budowy S-038, wod. 17.I.57, podn. band. 31.V.57; 76 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960 Szn 55 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 156 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
124) ZIĘBA, Świ 142, (Odra) [SPLN; nr budowy S-039, wod. 30.I.57, podn. band. 28.VI.57; 185 BRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 25 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA HAWK --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
125) ŻURAW, Świ 146, (Odra) [SPLT; nr budowy S-041, wod. 17.V.57, podn. band. 12.VIII.57; 183 BRT, 76 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 28 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA GULL --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
126) ZIMORODEK, Świ 147, (Odra) [SPME; nr budowy S-042, wod. 19.VII.57, podn. band. 30.XI.57; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 26 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA EAGLE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
127) ŻOŁNA, Świ 148, (Odra) [SPMJ; nr budowy S-043, wod. 31.X.57, podn. band. 30.XII.57; 183 BRT, 78 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 27 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA DOVE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
Czy można te losy jeszcze w jakoś uzupełnić? Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc
Marek T pisze:Do przedsiębiorstwa Seacrust (ale pod banderę brazylijską) przekazano również lugrotrawlery JASTRZĄB, MASKONOR, MYSZOŁÓW, RARÓG, ROKITNICZKA, RYBITWA, RYBOŁÓW.
Dla pełnego obrazu: w 1968 r. do Kaleawo Enterprise (Ghana) sprzedano lugrotrawlery DERKACZ, KACZOR, KANIA, KWICZOŁ, ZIĘBA, ZIMORODEK, ŻOŁNA, ŻURAW. Lugrotrawlery w latach 1972-3 r. sprzedano też do Argentyny: CZAJKA, DROZD, GIL, GOŁĄB, GRZYWACZ, JEMIOŁUCHA, MAKOLĄGWA, MEWA, MORNEL, MYSIKRÓLIK, RASZKA.
Do Soguipol trafiły też lugrotrawlery ŻOŁNA i ŻURAW, ale po zakończeniu działalności Soguipol powróciły do Polski.
Chemik pisze:Co do typu B-17 to w książce W. Bladego jest podana informacja, iż "Żołna" i "Żuraw" zostały wysłane do Konakry w X.1961 roku i bardzo szybko powróciły do kraju z powodu nieprzystosowania ładowni (brak chłodzenia) do warunków równikowych. Zastąpiły je "Zięba" i "Zimorodek", które przed wyruszeniem do Gwinei w połowie 1962 roku, zostały przystosowane do warunków tropikalnych w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście.
Natomiast Wojciech Zientara podaje że wszystkie cztery sprzedano do pod banderę Gwinei w latach 60-tych i otrzymały nazwy: „Sea Dove”, „Sea Gull”, „Sea Hawk”, i „Sea Eagle”.
Może dwa pierwsze powróciły tylko na przystosowanie do tropików?
Marek T pisze:JASTRZĄB -> SEACRUST 155
MASKONOR -> SEACRUST 157
MYSZOŁÓW -> SEACRUST 152
RARÓG -> SEACRUST 151
ROKITNICZKA -> SEACRUST 156
RYBITWA -> SEACRUST 154
RYBOŁÓW -> SEACRUST 153
Typ B-11Marek T pisze:W 1968 r. zostały sprzedane do Ghany, stąd te anglojęzyczne nazwy.pothkan pisze:Wątpię. Gwinea to kraj francuskojęzyczny.Chemik pisze:otrzymały nazwy: „Sea Dove”, „Sea Gull”, „Sea Hawk”, i „Sea Eagle”.
1) KULIK, Świ 105, (ex „Perkoz”, ex „22 Lipca”) (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGL, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-94, wod. 25.VI.50, podn. band. 1.V.51; 157 BRT, 59 NRT, 100 t; 32,6(28,5 rej.)×6,7×3,0 m; 3-cyl. Diesel June Munktell 1003MV, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 100 m kw; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1957 Szn 1 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 11 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)
2) KANIA, Świ 107, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGM; nr budowy S-95, wod. 8.VII.50, podn. band. 22.VII.51; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV-136A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 5 (Gryf) --> 1968 ghański TSIALE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
3) KWICZOŁ, Świ 108, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGS; nr budowy S-96, wod. 5.VIII.50, podn. band. 30.X.51; 156 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 4 (Gryf) --> 1968 ghański AKPAKLO (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
4) KOS, Świ 109, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGT; nr budowy S-97, wod. 20.X.50, podn. band. 10.III.52; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 3 (Gryf) --> pocz. 1961 statek hydrograficzny HYGROGRAF 10 (Gdański Urząd Morski) --> 1966-1973 wycofany (a dokładniej?)
5) KACZOR, Świ 106, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGP; nr budowy S-98, wod. 27.IX.50, podn. band. 11.IX.51; 156 BRT, 58 NRT; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 2 (Gryf) --> 1968 ghański AKPOR (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
6) DROP, Świ 99, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBG; nr budowy S-169, wod. 11.XI.50, podn. band. 25.III.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 10 (Gryf) --> 1971 kasacja, zachowano nadbudówkę jako pomieszczenia klubowe na przystani szczecińskiej „Pogoni”
7) DUDEK, Świ 98, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBI; nr budowy S-170, wod. 9.XII.50, podn. band. 26.IV.52; 158 BRT, 57 NRT, 102 t; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 9 (Gryf) --> 1971 kasacja
8 ) DZIĘCIOŁ, Świ 96, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBH; nr budowy S-171, wod. 11.III.51, podn. band. 30.VI.52; 159 BRT, 56 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 8 (Gryf) --> 1971 kasacja
9) DERKACZ, Świ 100, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBF; nr budowy S-172, wod. 14.VI.51, podn. band. 16.II.52; 158 BRT, 57 NRT; dł. rej. 29,9 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 7 (Gryf) --> 1968 ghański ALUGE (Kaleawo Enterprise) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
10) DROZD, Świ 97, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPBE; nr budowy S-173, wod. 14.IV.51, podn. band. 12.II.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957? Szn 6 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński DIETER A. (Ventura) --> 19?? argentyński YAMADA (Ventura) --> 19?? opuszczony na plaży w Puerto Madryn --> 19?? ściągnięty i odbudowany? argentyński YAMADA --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
11) CZAJKA, Świ 111, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGW; nr budowy S-192, wod. 16.VI.51, podn. band. 18.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”.] --> 1958? Szn 11 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ULRIQUE (Ventura) --> 199? opuszczony na plaży w Puerto Madryn, wrak nadal się tam znajduje
12) CZAPLA, Świ 113, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGX; nr budowy S-193, wod. 25.VIII.51, podn. band. 18.IX.52); 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> 1959 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, zmiana klasyfikacji: statek ratowniczo-rozpoznawczy [171 BRT, 55 NRT; szer. 6,8 m, zan. 3,1 m; załoga 14] --> 1985 prawdopodobnie złomowany
UWAGA: możliwe, że w 1984 roku sprzedany firmie "Selekta", lecz nie wprowadzony do służby i złomowany w roku następnym.
13) CZUBATKA, Świ 110, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGY; nr budowy S-194, wod. 31.VII.51, podn. band. 25.VIII.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 9.V.1955 zaginął na M. Północnym w raz z cala załogą (odnaleziono tylko tratwę z ciałami dwóch nie żyjących rozbitków).
14) CIETRZEW, Świ 112, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGZ; nr budowy S-195, wod. 17.IX.51, podn. band. 17.IX.52; 160 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1957 zmiana klasyfikacji: baza ratownicza (Polskie Ratownictwo Okrętowe) --> II.1960-L.1961 przebudowany w Gdyńskiej Stoczni Remontowej oraz Stoczni MW w Gdyni, zmiana klasyfikacji: jacht szkolny --> L.1961 s/y ZAWISZA CZARNY, XLIII-PZ-1 (Związek Harcerstwa Polskiego) [150 BRT, 29 NRT; dł. z bukszprytem 37,6 m, zan. ~4,0 m; 3-masztowy szkuner sztakslowy, powierzchnia ożaglowania ~430 m kw, załoga 51+42 kursantów] --> 1962-1963 [powierzchnia ożaglowania ~600 m kw] LIV-PZ-1 --> 1966-1967 przebudowany w Stoczni Gdańskiej [164 BRT, dł. 36,1 m, dł z bukszprytem 42,7 m, za. 4,5 m; silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU421, 300 KM; 46+42 kursantów] --> ~1974 [powierzchnia ożaglowania ~540 m kw] XL-PZ-1 --> ~1976 PZ 1 --> 1979-1980 przebudowany [silnik pomocniczy: 6-cyl Diesel Deutsche Werke Kiel (MaK) 6MU423, 390 KM] --> 199? POL 1 --> [obecnie powierzchnia ożaglowania ~625 m kw] nadal w służbie
15) CYRANKA, Świ 86, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIA; nr budowy S-196, wod. 10.X.51, podn. band. 20.IX.53; 168 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,2 m – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 4.X.1956 zatonął w sztormie na M. Północnym (zginęło 12 członków załogi).
16) BEKAS, Świ 92, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDG; nr budowy S-236, wod. 12.III.52, podn. band. 23.XII.52; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; zan. 3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD38A – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 42 (Gryf) --> 1971 kasacja
17) BĄK, Świ 93, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDH; nr budowy S-237, wod. 3.III.52, podn. band. 12.XII.52; 159 BRT, 58 NRT, 102 t; 32,6(30,1 rej.)×6,8×3,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 41 (Gryf) --> 1971 kasacja
18) BIRKUT, Gdy 201, (Dalmor --> III.1953 Morski Instytut Rybacki) [SPDI; nr budowy S-238, wod. 1.IV.52, podn. band. 30.XII.52); 159 BRT, 47 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> V.1982 wycofany z eksploatacji i przeznaczony do kasacji
19) BOCIAN, Świ 91, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDJ; nr budowy S-239, wod. 17.IV.52, podn. band. 26.I.53; 159 BRT, 58 NRT; dł. rej. 30,1 m; szer. 6,8 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 44 (Gryf) --> 1971 kasacja
20) BŁOTNIAK, Świ 94, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDK; nr budowy S-240, wod. 31.III.52, podn. band. 31.XII.52; 159 BRT, 57 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 43 (Gryf) --> 1971 kasacja
21) SKOWRONEK, Świ 114, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIC; nr budowy S-315, wod. 14.V.52, podn. band. 31.III.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 33 (Gryf) --> 1970 przebudowa, zmiana klasyfikacji: statek badawczy --> XI.1970 HYDROMET (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny --> przed 1990 Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej) [200 BRT, 37 NRT, 50 t; zan. 2,8m ] --> kiedy? holenderski SWARTEBANK --> ~2005? wycofany z eksploatacji
22) SŁOWIK, Świ 115, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPID; nr budowy S-316, wod. 21.XI.52, podn. band. 11.IV.53; 166 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 34 (Gryf --> 1962 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Szczecinie) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 AZYMUT (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> 1994 belgijski AZYMUT (Dimaro CV) --> nadal w służbie
23) SIKORA, Świ 116, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIE; nr budowy S-317, wod. 29.XI.52, podn. band. 31.III.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 29,9 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 32 (Gryf) --> 1971 kasacja
24) SOWA, Świ 117, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPDZ; nr budowy S-318, wod. 31.XII.52, podn. band. 30.IV.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 35 (Gryf) --> 1971 kasacja
25) SÓJKA, Świ 95, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIG; nr budowy S-319, wod. 31.XII.52, podn. band. 29.V.53; 165 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 36 (Gryf) --> 1971 kasacja
26) SZPAK, Świ 118, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SOXB; nr budowy S-320, wod. 30.XI.52, podn. band. 27.IV.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1959? Szn 37 (Gryf) --> 1971 kasacja
27) PELIKAN, Świ 87, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIH; nr budowy S-321, wod. 23.II.53, podn. band. 17.VII.53; 165 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 29 (Gryf) --> 1964 FRANEK ZUBRZYCKI II, Dar 205 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1.IX.1978 FRANEK ZUBRZYCKI , Dar 205 (Zespół Szkół Rybołówstwa Morskiego w Darłowie --> 1.IX.1993 Zespół Szkół Morskich w Darłowie) --> nadal w służbie
28) PINGWIN, Świ 88, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPII; nr budowy S-322, wod. 31.III.53, podn. band. 31.VII.53; 175 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 30 (Gryf) --> 1964 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1964 NAWIGATOR (Wyższa Szkoła Morska w Szczecinie) [213 BRT, 35 NRT] --> kiedy? holenderski NAVIGATOR --> prawdopodobnie nie wprowadzony do w służby --> dalsze losy?
29) PUCHACZ, Świ 89, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPGK; nr budowy S-323, wod. 25.V.53, podn. band. 30.IX.53; 174 BRT, 64 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1958? Szn 31 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 HORYZONT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT, 8-cyl Diesel Buckau Wolf 8NVD36A-1U, 315 KM] --> 2000 sprzedany do dalszej eksploatacji --> dalsze losy?
30) PUSZCZYK, Świ 90, (Dalmor --> pocz. 1954 Odra) [SPIM; nr budowy S-314 (S-324?), wod. 8.VI.53, podn. band. 26.XI.53; 174 BRT, 65 NRT; dł. rej. 30,0 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 46 (Gryf) --> 1962 przebudowa, zmiana klasyfikacji: instrumentalny statek szkolny --> 1962 ZENIT (Wyższa Szkoła Morska w Gdyni) [200 BRT, 26 NRT] --> 2000 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2000 ZENIT (AHA PLUS) --> nadal w służbie
31) PERKOZ, Świ 119, (Odra) [SPHG; nr budowy S-333, wod. 4.V.54, podn. band. 23.XII.54; 174 BRT, 66 NRT; dł. rej. 30,1 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136 – pozostałe dane jak „Kulik”] --> 1960? Szn 45 (Gryf) --> 1971 kasacja
32) AR 20, AR 20 (Polska Marynarka Wojenna) [okręt ratowniczy, projekt 12, Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-343, wod. 29.V.1954, podn. band. 27.III.1955; 300 ts, 311 ts pełna; 32,6×6,7×3,4 m; 8-cyl. Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9,7 węzła, zasięg 3400 Mm; bez uzbrojenia; załoga 18] --> 20.IX.1959 R 20, R 20 (Polska Marynarka Wojenna) --> 1960 sprzedany do Indonezji
33) AR 21, AR 21 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-344, podn. band. 20.IV.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 21, R 21 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 3.II.1983 PODWODNIK (Liga Morska --> przed 1990 Zakład Usług Podwodnych Ligmor) --> po 2000 złomowany
34) AR 22, AR 22 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-345, poł. stęp. 23.IV.1954, wod. 1.X.1954, podn. band. 18.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 22, R 22 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1982 --> 1983 przekazany do (Centralnego Muzeum Morskiego) w celu adaptacji do funkcji statku badawczego --> 1984 wymieniony na eks-„R 23” i złomowany
35) AR 23, AR 23 (Polska Marynarka Wojenna) [nr budowy S-346, podn. band. 24.V.1955 – pozostałe dane jak „AR 20”] --> 20.IX.1959 R 23, R 23 (Polska Marynarka Wojenna) --> wycofany 31.XII.1983 --> 1984 statek badawczy KASZUBSKI BRZEG (Centralne Muzeum Morskie) 165 BRT, 49 NRT; zan. 2,9 m; 8 węzłów, załoga 33?]--> 2009 zmiana klasyfikacji: jacht motorowy --> 2009 SAFIRA (YBM) [165 BRT, 38,9 t; 8 węzłów, załoga 33?]--> nadal w służbie
Typ B-17
101) MASKONOR, Świ 122, (ex „Mniszek”) (Odra) [SPHS; Stocznia Północna, Gdańsk, nr budowy S-347, wod. 17.XII.54, podn. band. 30.VIII.55; 184 BRT, 77 NRT, 110 t; 34,5(32,0 rej.)×6,7×2,7 m; 8-cyl Diesel Buckau Wolf R8DV136, 300 KM, 1 śruba, 9 węzłów, ożaglowanie pomocnicze 12 m kw.; 1 pokład, 1 ładownia; załoga 15] --> 1958? Szn 19 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 157 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
102) MARABUT, Świ 121, (Odra) [SPHR; nr budowy S-348, wod. 29.III.55, podn. band. 3.IX.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 KONSTELACJA (Gdański Urząd Morski) --> 2000 pływająca restauracja w Gdańsku --> 2004 wystawiona na sprzedaż --> dalsze losy?
103) MEWA, Świ 120, (Odra) [SPHQ; nr budowy S-354, wod. 18.III.55, podn. band. 24.VI.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 12 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński MAXIMO (Ventura) --> dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że jego nazwa brzmiała MAXIMO CASCO oraz, że zatonął w 1982
104) MYSZOŁÓW, Świ 123, (Odra) [SPHT; nr budowy S-355, wod. 28.V.55, podn. band. 22.IX.55; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 13 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 154 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
105) MAKOLĄGWA, Świ 124, (Odra) [SPHU; nr budowy S-355, wod. 21.VI.55, podn. band. 30.IX.55; 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 18 (Gryf) --> przed 1970 Wła 201 (Szkuner) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SANTA ANGELA (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1986
106) MAZUREK, Świ 126, (Odra) [SPHW; nr budowy S-???, wod. 13.IX.55, podn. band. 26.XI.55; 183 BRT, 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 17 (Gryf) --> 26.VII.1963 godz. 8.34 zatonął w sztormie na Kattegacie, 13 Mm od Hanstholm (Dania) na skutek awarii i błędów załogi (zginęło 6 marynarzy)
107) MORNEL, Świ 125, (Odra) [SPHV; nr budowy S-360, wod. 30.VII.55, podn. band. 31.X.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 15 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński FABIANA C. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
108) MYSIKRÓLIK, Świ 127, (Odra) [SPHX; nr budowy S-361, wod. 24.IX.55, podn. band. 29.XII.55 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 14 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANO FRANCISCO (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
109) JASTRZĄB, Świ 129, (Odra) [SPJK; nr budowy S-362, wod. 25.X.55, podn. band. 19.III.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 49 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 152 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
110) JASKÓŁKA, Świ 128, (Odra) [SPJE; nr budowy S-363, wod. 30.XI.55, podn. band. 31.I.56; 183 BRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 48 (Gryf) --> 1971 przebudowa i zmiana klasyfikacji: statek hydrograficzny --> 1971 PLANETA (Gdański Urząd Morski) --> dalsze losy?
111) JARZĄBEK, Świ 130, (Odra) [SPJP; nr budowy S-364? (lub S-026?), wod. 7.I.56, podn. band. 20.IV.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 47 (Gryf) --> przed 1970 Wła 200 (Szkuner) --> 1973 przebudowa w Szczecińskiej Stoczni Remontowej i zmiana klasyfikacji: jacht żaglowo-motorowy [232 BRT, dł. całk. 37,0 m, zan. 2,65 m; 400 KM; 10,2 w; załoga 10 + 6 pasażerów] --> 1973 kajmański MAZURKA (J.S. Johnson) --> 1990 japoński OCEAN PRINCESS (Shizuoka Kanko --> 2003 S-Pulse Dream Ferry) --> nadal w służbie
112) JEMIOŁUCHA, Świ 131, (Odra) [SPJS; nr budowy S-365? (lub S-027?), wod. 6.2.56, podn. band. 4.5.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 20 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński LUCIANA V. (Ventura) --> 6.IX.1989 zatonął w Riachuelo, Buenos Aires, 1994 podniesiony i złomowany przez Desguace S.A. (złomowanie odbyło się na terenie dawnej stoczni Principe Menghi y Penco w Avellaneda)
113) GIL, Świ 132, (Odra) [SPJW; nr budowy S-028, wod. 3.IV.56, podn. band. 23.VI.56; dł. rej. 31,9 m; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 51 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński OSVALDO F. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
114) GRZYWACZ, Świ 133, (Odra) [SPJZ; nr budowy S-029, wod. 14.IV.56, podn. band. 18.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 54 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński SAN PABLO APOSTOL (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
115) GŁUSZEC, Świ 134, (Odra) [SPKA; nr budowy S-030, wod. 30.IV.56, podn. band. 28.VII.56; – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 52 (Gryf) --> 23.XI.1965 zatonął po zderzeniu z niezidentyfikowaną przeszkodą podwodną w Rynnie Norweskiej
116) GAWRON, Świ 135, (Odra) [SPKD; nr budowy S-031, wod. 28.V.56, podn. band. 25.VIII.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 50 (Gryf) --> 17.II.1969 zatonął w Szczecinie na skutek otwarcia zaworu burtowego; podniesiony i złomowany
117) GOŁĄB, Świ 136, (Odra) [SPKE; nr budowy S-032, wod. 7.VII.56, podn. band. 28.IX.56; 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960? Szn 53 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński ANDREA C. (Ventura) --> 25.VI.1977 zatonął u wejścia do portu w Quequen
118) RYBITWA, Świ 137, (Odra) [SPKK; nr budowy S-033, wod. 2.VIII.56, podn. band. 31.X.56; 183 BRT, 106 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 23 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 153 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
119) RYBOŁÓW, Świ 138, (Odra) [SPKM; nr budowy S-034, wod. 27.VIII.56, podn. band. 19.XI.56; 107 t – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 24 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 151 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
120) RASZKA, Świ 139, (Odra) [SPKN; nr budowy S-035, wod. 28.IX.56, podn. band. 19.XII.56 – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 22 (Gryf) --> 1972 sprzedany --> 1973 argentyński PATRICIA S. (Ventura) --> wycofany z eksploatacji po 1995
121) RARÓG, Świ 140, (Odra) [SPKZ; nr budowy S-037, wod. 5.XII.56, podn. band. 2.IV.57); 78 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 21 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 155 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
123) ROKIETNICZKA, Świ 141, (Odra) [SPLH; nr budowy S-038, wod. 17.I.57, podn. band. 31.V.57; 76 NRT – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1960 Szn 55 (Gryf) --> 1971 brazylijski SEACRUST 156 (Seacrust Ltd) --> wycofany z eksploatacji przed 1995
124) ZIĘBA, Świ 142, (Odra) [SPLN; nr budowy S-039, wod. 30.I.57, podn. band. 28.VI.57; 185 BRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 25 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA HAWK --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
125) ŻURAW, Świ 146, (Odra) [SPLT; nr budowy S-041, wod. 17.V.57, podn. band. 12.VIII.57; 183 BRT, 76 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 28 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA GULL --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
126) ZIMORODEK, Świ 147, (Odra) [SPME; nr budowy S-042, wod. 19.VII.57, podn. band. 30.XI.57; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 26 (Gryf --> I.poł.1962 Soguipol -->VI.1963 Gryf) --> X.1961-II.1962 przebudowa w stoczni Giuliano San Giusto w Trieście w celu przystosowana do warunków tropikalnych --> 1968 ghański SEA EAGLE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 80-tych
127) ŻOŁNA, Świ 148, (Odra) [SPMJ; nr budowy S-043, wod. 31.X.57, podn. band. 30.XII.57; 183 BRT, 78 NRT; 6-cyl Diesel MAK MSu423, 390 KM, 10 w – pozostałe dane jak „Maskonor”] --> 1958? Szn 27 (Gryf --> 6.X.1961 Soguipol -->I.poł.1962? Gryf) --> 1968 ghański SEA DOVE --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w latach 90-tych
Czy można te losy jeszcze w jakoś uzupełnić? Z góry dziękuję Kolegom za okazaną pomoc