Dziękuję za podpowiedź. Stronę znam. Ale jeszcze nie szukałem w niej postdampferów. Nie mam literatury, a na razie skupiłem się na prekursorach czyli brytyjczykach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Oceanicznych niemieckich pocztowców oraz englanderów z północno-zachodnich krajów Niemieckich. nie uwzględniam, gdyż szukam konkurencji na Bałtyku. Pocztą w Niemczech trzęśli wtedy członkowie rodziny Taxis und Trun.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s-Post.jpg
Jak widać trochę miejsca na pocztowe połączenia jest.
Dziękuję za podpowiedź. Stronę znam. Ale jeszcze nie szukałem w niej postdampferów. Nie mam literatury, a na razie skupiłem się na prekursorach.
Znalazłem jeszcze jedną jednostkę pruską: "Friedrich Wilhelm" - zbudowanego w stoczni statków drewnianych J.C. Nuscke w Grabowie koło Szczecina. Jednostka obsługiwała linię pocztową Greifswald - Ystad. Jednostka była bocznokołowcem i miała maszynę o mocy 28 nominowanych koni parowych.
Szwedzkich pocztowców nieudało mi się znaleźć.
Udało mi się znaleźć dane o interesujących mnie portach : Windawie i Lipawie w 1839-1842
Lipawa
1831
Wywóz 162 311 rs
Przywóz 1406977 rs
1840
Wywóz 156195 rs
Przywóz 786859 rs
zawinięc 174
1841
zawinięć 164 jednostek w tym 12 angielskich, 37 holenderskich, 19 duńskich, 8 szwedzkich, 3 pruskie, 3 francuskie, 19 norweskich, 43 rosyjskich
1842
Wywóz 165139 rs
Przywóz 1101437 rs
12 domów handlowych
zawinięcia 195 jednostek zagranicznych o pojemności 9428 łasztów oraz 28 statków rodzimych o pojemności 974 łasztów
Windawa
wywóz - żyto, jęczmień len, nasiona konopi, drewno
wwóz - sól, śledzie itd
1840
zawinięcia 86
1941
zawinięcia 71
1842
zawinięcia 106 (87 obcych bander 9 rosyjskich)
dla porównania Ryga
1839: 1732 zawinięcia/ 1739 wypłynięcia
1841: 1223/1251
1842:1392 w tym z zagranicznych portów 1248 oraz 144 rosyjskich portów, wypłynięcia 1418 w tym 1218 do zagranicznych, 150 do rosyjskich
Mam nadzieje że ciekawe dane.
Co do parowców i armator parowych udało mi się znaleźć tylko to:
Co do wydanych przywilejów na morską żeglugę parową do 1843:
1) Spółka żeglugi parowej St Petersburg - Lubeka (Kronstad i Trawemunde) rok założenia 1822 - 3 paropływy: Mikołaj I, Aleksandra i Naszlednik. W 1836 rekordowy przychód 1422718 rs i 62 k. Danych statków jeszcze nie znalazłem. Statki miały kampanie od początków maja do końca października.
2) Spółka żeglugi parowej Kronstadt, Reval, Helsingfors, Abo, Stockholm. paropływy Storfursten, Książe Mienszykow (Furst Menschikov) i Finnland.
3) St Petersburg - Kopenhaga - Londyn - statki Hercules i Sirius
4) St Petersburg do Hawru trzy paropływy: Europa, Le Tage i Amsterdam
5) Aboerska spółka transportu i żeglugi parowej - St Petersburg, Abo, Eknas, Helsingfors i Lovisa
6) St Petersburg - Kronsztad
7) St Petersburg - Ryga 1 parowiec
Reszta na innych morzach oraz na rzekach.