Strona 11 z 17

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-20, 11:17
autor: dolek2
Mitoko pisze:Jeżeli wyciągali działko przeznaczone na eksport - mogło być bez podstawy do transportu.
A od kiedy transport działa bez podwozia kołowego jest łatwiejszy niż z podwoziem ...
Mitoko pisze:ale tu w sumie można uznać za pewnik, że tam był 3-ci Vickers z OP
A jakieś źródło tego "pewnika" ...

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-20, 16:56
autor: m_k
Mitoko pisze: ale tu w sumie można uznać za pewnik, że tam był 3-ci Vickers z OP.
Sorki, ale tu mnie też zaskoczyłeś, albo coś nie zrozumiałem :o Sprecyzuj, proszę. Na mostach Wolańskich, na tym zjęciu, czy ... :(

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 11:52
autor: Mitoko
dolek2 pisze:A od kiedy transport działa bez podwozia kołowego jest łatwiejszy niż z podwoziem ...
A z punktu widzenia logistyki w CZASIE POKOJU i zapakowania tego do transportu w skrzynie.
dolek2 pisze:A jakieś źródło tego "pewnika" ...
A cała zabawa gdzieś tu opisana.
Vickersy trafiły do FRz.
No 1 - na CKU - uszkodzony (za Dyskantem)
No 2 - drugi na CKU - po przezbrojeniu w magazynie
No 3 - w magazynie (choć u Dyskanta pojawia się info, że mógł być chwilowo na Z-kach).

Potem jeden wraca na Wybrzeże (i ląduje na Mazurze), drugi jest w magazynie.

Informacja o działku przy Mostach Wolańskich o działku na podstawie z podkładów kolejowych wskazuje na Vickersa (z racji budowy).
Kwestię mylenia nazewnictwa (Bofors/Vickers, Puteaux/Hotchkiss) omawiałem tu kiedyś.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 12:01
autor: dolek2
Mitoko pisze:A z punktu widzenia logistyki w CZASIE POKOJU i zapakowania tego do transportu w skrzynie.
Z punktu widzenia logistyki armaty 40 mm Bofors były przewożone w całości a nie pakowane w skrzynie ... PO CO TO ROBIĆ???
Mitoko pisze:No 1 - na CKU - uszkodzony (za Dyskantem)
No 2 - drugi na CKU - po przezbrojeniu w magazynie
No 3 - w magazynie (choć u Dyskanta pojawia się info, że mógł być chwilowo na Z-kach).
Wg tego wyliczenia brakuje Vickersa 40 mm dla ORP "Mazur" ...

Było tak, wszystkie trzy trafiły do FR, jeden dla CKU, po uszkodzeniu wymieniony na drugi a trzeci wrócił do Floty dla Mazura ...

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 13:34
autor: m_k
Prześledźmy to bez emocji. Fakt, że jeden Vickers był an ORP "Mazur" w stanie złomowym, drugi włączono do OPL Pińska, dzięki temu, że wydano zapasową lufę a więc chyba wymieniono przez co naprawiono działo, prawda? Tymczasem trzeci Vickers po uszkodzeniach na początku 1939 r. wymieniono na "Nieuchwytnym" na Boforsa, prawda? Części zamienne zgodnie z umową 394/38 miały dotrzeć do Polski dopiero w 1940 r., prawda?

Czyli jak mniemam ten trzeci był w magazynie niezdolny do użytku. Kopiąc w archiwum, jeszcze się do tego nie dokopałem i nie wiem czy jest na to potwierdzenie.

Jakie działko stało na podkładach kolejowych przy mostach Wolańskich nie wiem, ale zapewne nie Vickers.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 15:01
autor: Mitoko
dolek2 pisze:Z punktu widzenia logistyki armaty 40 mm Bofors były przewożone w całości a nie pakowane w skrzynie ... PO CO TO ROBIĆ???
Znowu pytanie - mamy jakieś potwierdzenie jak to robiono w czasie POKOJU ?
Bo podstawowa zasada logistyki to długość x szerokość x wysokość x masa. I jak najmniej pustego powietrza w ładowni.
dolek2 pisze:Wg tego wyliczenia brakuje Vickersa 40 mm dla ORP "Mazur" ...
Przecież napisałem:
Mitoko pisze: Potem jeden wraca na Wybrzeże (i ląduje na Mazurze), drugi jest w magazynie.
[/quote]

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 15:11
autor: Mitoko
m_k pisze: (...) drugi włączono do OPL Pińska, dzięki temu, że wydano zapasową lufę a więc chyba wymieniono przez co naprawiono działo, prawda? Tymczasem trzeci Vickers po uszkodzeniach na początku 1939 r. wymieniono na "Nieuchwytnym" na Boforsa, prawda? Części zamienne zgodnie z umową 394/38 miały dotrzeć do Polski dopiero w 1940 r., prawda?

A co wiemy o uszkodzeniach na początku 1939 ?

Wymiana lufy na nie naprawa, tu raczej mogło być na odwrót - lufa poszła na ten zdjęty z CKU, a o naprawie tego z magazynu zaczęto myśleć z opóźnieniem - pasuje do tego nr zamówienia z 1938 a nie z 1939
m_k pisze:Czyli jak mniemam ten trzeci był w magazynie niezdolny do użytku. Kopiąc w archiwum, jeszcze się do tego nie dokopałem i nie wiem czy jest na to potwierdzenie.
Bo tu jest jeszcze jeden wątek - czyli 40-ki bez podstaw - jedna na CKU, druga ??
Do tej pory przyjmowałem, że to ona była w OPL Pińska, ale to zdjęcie z Helu daje do myślenia.
m_k pisze:Jakie działko stało na podkładach kolejowych przy mostach Wolańskich nie wiem, ale zapewne nie Vickers.

Boforsa raczej byś tak nie umieścił.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2018-09-21, 15:39
autor: dolek2
Mitoko pisze:Bo tu jest jeszcze jeden wątek - czyli 40-ki bez podstaw - jedna na CKU, druga ??
Do tej pory przyjmowałem, że to ona była w OPL Pińska, ale to zdjęcie z Helu daje do myślenia.
Przecież na Hel trafiły 2 szt które były przygotowane do wysłania do W.Brytanii na budowane ścigacze, po co tu mieszać CKU ...
Mitoko pisze:Znowu pytanie - mamy jakieś potwierdzenie jak to robiono w czasie POKOJU ?
A mamy jakieś potwierdzenie że całą tą masę żelastwa zmontowano w fabryce po to aby później to zdemontować i wpakować do skrzyń ...???
Mitoko pisze:Bo podstawowa zasada logistyki to długość x szerokość x wysokość x masa. I jak najmniej pustego powietrza w ładowni.
Podstawowa zasada logistyki to raczej to że skoro ktoś coś zbudował na kołach to na tych kołach jest dalej transportowane, koleją czy statkiem. To dla przykładu proszę o info do jakich i ilu skrzyń była pakowany Bofors 40 mm przed wojną ...

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-01-29, 07:22
autor: p11c
Uzbrojenie naszego ścigacza z bliska.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-03-30, 10:55
autor: m_k
Zapraszam na artykuł o polskim ścigaczu S.1, tu: https://army1914-1945.org.pl/polska/mar ... w-technika

Czytelnicy zauważą, że artykuł jest konsekwencją dyskusji na tym wątku FOW i wykorzystuje część materiałów już tu zamieszczonych. Sądzę jednak, że jest tu jeszcze wiele do dodania i każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie. Zapraszam do dalszej dyskusji.

Pozdrawiam
Maciej Tomaszewski


Obrazek

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-03-30, 17:17
autor: p11c
Świetny artykuł, dziękuję :).

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-03-30, 17:27
autor: Maciej
Uważam podobnie. Brawo! :)

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-03-30, 18:14
autor: m_k
To zasługa Andrzeja Ciszewskiego. Bez jego rysunków nie byłoby artykułu. Dorzucił się dolek2. Reszta dzięki Wam wszystkim, no i kolorem ubarwił ramm. Dzięki :-) Praca zbiorowa wyszła.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-04-01, 13:03
autor: Waldek K
Brawa dla autorów :brawo:
Kawał dobrej roboty.
Ponieważ w artykule kilka razy pada zachęta do dyskusji :wink: , naszła mnie refleksja, czy KMW potrafiłoby w 1939 właściwie wykorzystać ścigacze. W ogóle na świecie nie było za dużo doświadczeń w użyciu ścigaczy z okresu Wielkiej Wojny i nie wiem, czy którykolwiek z naszych oficerów służąc jeszcze we flotach zaborców z takimi okrętami się zetknął. Obawiam się, że potrzeba by kilka lat doświadczeń (ćwiczeń, manewrów floty), aby wypracować koncepcję użycia ścigaczy, na co oczywiście i tak zabrakłoby czasu.
Myślę, że w 1939 r. i tak postawionoby je w porcie w Helu lub Jastarni, gdzie oczekiwałyby na ew. pojawienie się okrętów niemieckich godnych ataku (co jak wiadomo, nie nastąpiło), a po kilku dniach zostałyby rozbrojone i załogi przeniesione do lądowej obrony wybrzeża. Może, jeśliby przetrwały, na przełomie września i października mogłyby jeszcze próbować ucieczki do Szwecji.
Chyba jednak dobrze, że okręty nie zdążyły wejść do służby przed wojną :x

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-04-01, 13:15
autor: p11c
Niestety ale wiele prawdy w tym co piszesz :(
Wg. mnie największą bolączką całego naszego WP w 1939 r nie był brak sprzętu ( owszem był ale bez przesady) ale brak umiejętności i woli jego wykorzystania.
PS> aby była jasność, nie brak woli poszczególnych żołnierzy i marynarzy, a nawet dowódców, ale jakaś ogólna niemoc :x
Ale to temat na inna dyskusję.

Re: Wygląd i budowa ścigacza S-1

: 2019-04-01, 13:42
autor: Maciej
Proszę Cię.. Wcielajać się w rolę oskarżyciela (i sędziego) znów bredzisz!

Pozdrawiam,
Maciej