Strona 1 z 15

NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 07:28
autor: esem
Tak sobie czytam "Showboat" w ostatnich MSiO. Ładnie, pięknie i z zachwytem - jak to u Pana Sławka bywa w tematach amerykańskich pancerników.
I tak się zastanawiam - ile trwała by walka Washingtona z Tirpitzem gdyby nie kazano mu podwinąć ogon zamiast stanąć w obronie PQ-17? Chociaż pewnie wsparłby go DoY.
Na Atlantyku wynik byłby pewnie porównywalny do Hood vs Bismarck. Ale na Spokojnym to już nie byłbym taki pewny.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 10:37
autor: Peperon
Dla poprawy humoru proponuję zajrzeć do Okrętów i przeczytać początek tekstu o Romie. ;)
A co do NC i starego Alfreda to według mnie zależy od prędkości na jakiej by się strzelały i pory dnia.
Podejrzewam, że przy 27 węzłach NC zaczęłaby się telepać i nie pomogłyby nawet radary. W razie czego Tirpitz mógłby się po prostu urwać Amerykanom i tyle.

A tak na marginesie to tekst o NC trudno się czyta, bo jest ustawiony właśnie pod te "ochy i achy" na temat wysokiej technologii użytej przy budowie tych okrętów.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 11:01
autor: MiKo
Przecież to Tirpitz uciekł. Poza tym Amerykanie mogli się obawiać, czy na DoY armaty nie powypadają podczas strzelania i byłby wstyd dla sojusznika ;)

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 13:51
autor: Maciej3
Coś mi się zdaje, że żeśmy chyba tą kwestię przerabiali przy okazji artykułu o bitwie w zatoce duńskiej tego samego autora.
Nie pomnę teraz tytułu.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 14:05
autor: Peperon
Maciej3 pisze:...przy okazji artykułu o bitwie w zatoce duńskiej...
A nie drodze duńskiej ?

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 14:23
autor: esem
MiKo pisze:Przecież to Tirpitz uciekł...;)
A przed kim? Miał łapać pojedyncze płotki? To Jurka to by chętnie i nie zobowiązująco postrzelał :-D

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 14:24
autor: Maciej3
Peperon pisze:
Maciej3 pisze:...przy okazji artykułu o bitwie w zatoce duńskiej...
A nie drodze duńskiej ?
A gdzieś tam :-D

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 19:17
autor: jogi balboa
Podejrzewam, że przy 27 węzłach NC
Perfidnie sugerujesz że wysłali by go z zapasem paliwa tylko w jedną stronę.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 20:14
autor: CIA
Peperon pisze: Podejrzewam, że przy 27 węzłach NC zaczęłaby się telepać i nie pomogłyby nawet radary. W razie czego Tirpitz mógłby się po prostu urwać Amerykanom i tyle.
NC gdyby tylko chciała, to by mogła przeciążyć przeciążenie i mknąc 29 węzłów, tak więc spokojnie Tirpitza by dogoniła :D ;)

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 20:30
autor: Peperon
CIA pisze:NC gdyby tylko chciała, to by mogła przeciążyć przeciążenie i mknąc 29 węzłów, tak więc spokojnie Tirpitza by dogoniła :D ;)
No tak, ale dla Tirpitza 29 węzłów to była norma. :lol:
Poza tym pytanie brzmi: Czy dalmierzyści NC widzieliby w okularach cokolwiek poza rozmytą sylwetką ?

Warto wrócić do korzeni przydomku "Showboat". :faja:
Perfidnie sugerujesz że wysłali by go z zapasem paliwa tylko w jedną stronę.
Nie, nie sugeruję i perfidny nie jestem.
Jednak życie uczy, że jeśli coś może przydarzyć się w nieodpowiednim momencie, to przytrafi się na pewno. :D
Tak więc NoCa trafi na Alfreda w momencie kiedy będzie szła po nowy zapas mazutu i będzie się telepała bardziej niż z pełnymi zbiornikami. :diabel:

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 22:33
autor: CIA
A tak na poważnie - gdzie piszą o możliwości przeciążenia o 20-25% tych 121 000SHP i 29 węzłach na NC?
Przed chwilą sprawdzałem u Garzkego, Friedmana, w jakichś innych broszurkach, w Wiki - chyba tam takiej informacji nie ma (?)
Garzke pisze wyraźnie 115 000SHP mocy maksymalnej nominalnej i 121 000 SHP mocy na przeciązeniu przez 2 godziny bodajże.
Friedman pisze, ze z uwagi na lepsze parametry kotłów niż zakładano nominalne było 120 000 SHP. W Wiki piszą, ze niby kotły były usprawnione, ale turbiny już nie i nie wyrabiały...

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-30, 23:30
autor: Peperon
CIA pisze:A tak na poważnie...
Nie wiem czy masz obie części tekstu, ale różnych ciekawostek jest tam więcej.
W pierwszej części mocno "wzruszył" mnie przypis nr 4. Nie wiem na czym opierał się Autor stwierdzając słabą jakość nitowania poszycia burtowego japońskich pancerników. Na dodatek jest stwierdzenie, że NoCa był w dużej części spawany w przeciwieństwie do konstrukcji innych krajów, które były nitowane. Dowodów na poparcie tej tezy Autor już nie przedstawił. A przecież wiadomo, że już "kieszonkowce" były w dużej mierze spawane.
W drugiej części mamy "niby tradycyjny" układ napędowy. Co to ma być ?
To tak tylko dla przykładu, że ciekawostek w tym tekście nie brakuje.
Nie chcę przez to powiedzieć, że tekst jest zły. Jednak wyraźnie jest wyczuwalne dążenie do udowodnienia, że "american is the best". Może trochę za bardzo.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-31, 01:18
autor: jogi balboa
Czy dalmierzyści NC widzieliby w okularach cokolwiek poza rozmytą sylwetką ?
Jako krótkowidz mogę potwierdzić że bez okularów sylwetki są jeszcze bardziej rozmyte :okulary:

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-31, 01:23
autor: jogi balboa
CIA pisze:A tak na poważnie - gdzie piszą o możliwości przeciążenia o 20-25% tych 121 000SHP i 29 węzłach na NC?
Przed chwilą sprawdzałem u Garzkego, Friedmana, w jakichś innych broszurkach, w Wiki - chyba tam takiej informacji nie ma (?)
Garzke pisze wyraźnie 115 000SHP mocy maksymalnej nominalnej i 121 000 SHP mocy na przeciązeniu przez 2 godziny bodajże.
Friedman pisze, ze z uwagi na lepsze parametry kotłów niż zakładano nominalne było 120 000 SHP. W Wiki piszą, ze niby kotły były usprawnione, ale turbiny już nie i nie wyrabiały...
Sam sobie wyżej odpowiedziałeś a i SL już to kiedyś tłumaczył. W tabelce za tekstem jest max SHP 120coś tam, a w tekście że można przeciążyć.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-31, 06:48
autor: esem
A jaka była max. prędkość przy której NoCa jeszcze mogła (celnie) trafiać?
Ja wiem, że człowiek strzela a kule Pan Bóg nosi ale Tirpitz to nie Kirishima.

Re: NC vs Tirpitz

: 2015-12-31, 08:31
autor: CIA
jogi balboa pisze:[
Sam sobie wyżej odpowiedziałeś a i SL już to kiedyś tłumaczył. W tabelce za tekstem jest max SHP 120coś tam, a w tekście że można przeciążyć.
Chodzi mi o źródło - skąd SL wziął te 25% i 29 węzłów. Z tych opracowań, które cytowałem, to tych 121 000 SHP już za bardzo przeciążyć nie można było, bo to już było na przeciążeniu (jeśli wierzyć Wiki to chodziło o przeciążenie turbin). Kiedyś faktycznie juz chyba rozmawiałem z nim o tym, ale nie pamiętam co ustaliliśmy ;)
Czyli podsumowując (w/g źródeł, które wczoraj na szybko przejrzałem):
1. Projekt zakładał 115 000 SHP (prawdopodobnie mocy nominalnej utrzymywanej ciągle) i 192 RPM
2. W trakcie projektowania okazało się, ze można więcej wycisnąć z kotłów, bo akurat w tym czasie robiono jakieś testy na niszczycielach, z których wychodziło, ze możliwe jest "wyprodukowanie" takiej ilości pary, która zapewni moc ciągłą 121 000SHP i 199 RPM.
3. Po jakimś czasie wierzono nawet, że uda się wycisnąć 130 000 SHP, ale turbiny na to nie pozwoliły (?) i finalnie zakontraktowano 121 000 SHP. Co do tego o jakie kontraktowe SHP chodzi, czy przeciążeniowe, czy maksymalne trwałe to już nie wiem...). W czasie testów największą osiągniętą mocą było 127 100 SHP (Friedman)
4. Z wibracjami był oczywiście ogromny problem, ale o tym można sobie poczytać nawet w źródłach pierwotnych dostępnych w necie np. DTMB_1945_0518