Strona 1 z 2

Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-10, 18:10
autor: Orlik
Zakładam wątek, bo wszystko wskazuje na to, że będą chętni do dyskusji...

Na dziś mamy umowę offsetową dla 4 sztuk AW101:
http://www.polska-zbrojna.pl/home/artic ... e-ZOP-CSAR#

Obrazek

Komentarz na ten temat:
https://www.defence24.pl/merliny-dla-ma ... -komentarz

Tu trochę na temat tego śmigłowca:
https://www.defence24.pl/aw101-kandydat ... kich-mi-14

No i przypomnienie dlaczego CSAR, a nie SAR:
https://www.defence24.pl/polska-rezygnu ... za-to-csar

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-12, 12:50
autor: Waldek K
https://www.portalmorski.pl/bezpieczens ... smiglowcow
Trochę dodatkowych informacji
Skurkiewicz odpowiedział, że z informacji uzyskanych od Leonardo w zakresie korzyści wynika, że PZL-Świdnik będzie produkował wiele strukturalnych zespołów do śmigłowców AW101. Są to - jak wymienił - m.in. płyta sufitowa, część kabiny pilotów, płyta tablicy rozrządów czy tylna część kadłuba. "W gospodarce globalnej podział pracy i ich specjalizacja jest rzeczą normalną. PZL-Świdnik właśnie staje się głównym producentem podzespołów strukturalnych do wszystkich śmigłowców klasy AW rozszerzając co roku zakres i ilość produkowanych asortymentów właśnie tych struktur" - podkreślił wiceminister.
"PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą umowy, jest odpowiedzialny za cały proces jej realizacji. Do tego celu jest powoływany zintegrowany zespół, który będzie poszerzał swoje kompetencje w zakresie tak dużym, ważnym strategicznie i międzynarodowym projektem" - zaznaczył. Jak dodał, "zakres tych prac oraz produkcja zespołów do zamawianych śmigłowców AW101 stanowi część wartości całej umowy". Jak dodał, w ramach offsetu dojdzie także do transferu wiedzy i nowych miejsc pracy. Dodał, że pozyskanie nowych kompetencji przełoży się na kolejne zamówienia.

Skurkiewicz zaznaczył, że w momencie podpisania umowy będą znane szczegóły dotyczące produkcji śmigłowców AW101 dla polskiej armii.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-12, 19:00
autor: Peperon
Takie info na temat Merlinów i ich produkcji w Świdniku.
https://www.defence24.pl/mocowania-i-ta ... e-na-aw101
I takie smaczki z dyskusji w Sejmie:
"...W dyskusji o zakupie śmigłowców AW101, która w piątek miała miejsce w Sejmie, najważniejszym punktem sporu był jednak nie offset, lecz to, jaka część produkcji tych maszyn będzie odbywała się w Polsce. Po podpisaniu umowy offsetowej politycy Prawa i Sprawiedliwości, w tym szef MON Mariusz Błaszczak, przekonywali, że śmigłowce będą produkowane w Polsce.
Tymczasem głównym miejscem produkcji AW101 są zakłady w Yeovil w Wielkiej Brytanii, a Świdnik jedynie dostarcza część podzespołów tych maszyn. Dlatego dwie posłanki Platformy Obywatelskiej – Joanna Mucha i Magdalena Marek (obie z okręgu lubelskiego) – pytały MON, jakie korzyści będzie miał polski przemysł i jaka część produkcji będzie odbywała się Świdniku..."

"...Skurkiewicz nie odpowiedział jednak na pytanie, jaki będzie procentowy udział produkcji w Świdniku w polskim zamówieniu na AW101. Przekonywał, że czas na podanie takiej informacji przyjdzie, gdy zostanie podpisany kontrakt na dostawy. Wcześniej posłanka Mucha (PO) twierdziła, że <<w oficjalnych komunikatach uzyskujemy informację, że zaledwie 20 proc. produkcji w będzie odbywało się w Świdniku>>..."

Mam przykre wrażenie, że trwa mydlenie oczu "polskością" zakładów w Świdniku.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-12, 20:22
autor: Maciej
Peperonie, jak sądzisz, czy intencją autora topicku jest to co tu linkujesz?

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-12, 20:52
autor: Peperon
Możliwe, że niekoniecznie. Trzeba jednak "odpropagandować" tak zwane sukcesy MON.
Nowe możliwości Świdnika mają się tak do polskiego przemysłu, jak sfinansowanie nowego kibla u dilera po zakupie samochodu.
Bądźmy świadomi i szczerzy. Fabryka w Świdniku nie jest polską fabryką tylko oddziałem Leonardo. Zdumienie budzi fakt używania skrótu PZL przez ten zakład.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-12, 22:58
autor: Waldek K
Ze Świdnikiem (i Mielcem) jest chyb podobnie, jak z niektórymi markami samochodów, kojarzymy je z danym państwem, a one są własnością zagranicznej lub międzynarodowej korporacji i produkują to co im obcy zarząd wyznaczy, obcy konstruktorzy zaprojektują, a czasem nawet obcy marketingowcy sprzedadzą.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-13, 08:35
autor: Anwenoit
Z tego, co wiem, za Merlina odpowiadają produkcyjnie i serwisowo Brytyjczycy z Yeovil, nie Włosi.
Mają sami świetne doświadczenia z Sea Kingami, którymi miałem przyjemność fruwać.
Brytyjski Merlin ZOP/CSAR/SAR jest modułowy - można sobie wymieniać stanowiska we wnętrzu i łączyć funkcje w razie czego.
Na przykład zamiast czterech noszy, mogą być dwa I dwa stanowiska operatorów ZOP.
Jeśli wzięliby osiem, to byłoby znakomicie. Oczywiście, mówimy o bazowaniu naziemnym.

T.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-13, 22:22
autor: Peperon
Waldek K pisze:Ze Świdnikiem (i Mielcem) jest chyb podobnie, jak z niektórymi markami samochodów...
Tylko, że w przeciwieństwie do Świdnika i Mielca, szwedzcy politycy nie mówią o szwedzkich zakładach motoryzacyjnych Volvo.
Anwenoit pisze:Z tego, co wiem, za Merlina odpowiadają produkcyjnie i serwisowo Brytyjczycy z Yeovil, nie Włosi...
Wiem o tym, ale to jest część jednego koncernu Leonardo, a wcześniej Agusta Westland.
Moje zastrzeżenia budzi nazywanie przez polityków PO i PiS zakładów lotniczych w Świdniku i Mielcu "polskimi".
Czyżby pozapominali już komu je sprzedali ?

Natomiast wybór Merlinów jest dla mnie czystym przykładem hipokryzji polityków.
Skoro Caracale były za drogie w zakupie i eksploatacji, to dlaczego wybrali teraz śmigłowce jeszcze droższe ?
Niejako z automatu nasuwa się pytanie: Kto wziął w kieszeń ?

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-13, 23:45
autor: Waldek K
1. Rozumiem, że siedzisz z uchem przy odbiorniku i nasłuchujesz co mówią wszyscy szwedzcy politycy :D
Ściema jest domeną wszystkich polityków pod Słońcem.
2. To akurat jest bardzo proste AH225 miały być osobno ZOP i osobno CSAR. Skoro politycy w swej pomysłowości połączyli te dwie funkcje w jednej maszynie, to mogą być droższe za to "nie trzeba" ich tyle co poprzednio. :P
Kto by tego nie zrozumiał? :lol:

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-13, 23:58
autor: Anwenoit
Panowla.

ledwośmy się pozbyli Adriana i ósemek, a tu już i znowu wchodzi polityka.

No pewnie, ze ktoś wziął. Nie dziwota na tym globie.
Tak czy siak, to najlepszy moim zdaniem wybór. I wcale nie dlatego, że jestem anglofilem.
Airbus nie dawał ani połowy tych możliwości. I w ogóle był bardzo eksperymentalny. Zdecydowali sie na to w tej wersji tylko Brazylia i Kuwejt. Poprawcie, jeśli o kimś zapomniałem.
Jasne - eksploatacja Merlina będzie bardzo droga. Tak jakby Mi-14 był tańszy w obsłudze...

T.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-14, 00:32
autor: Peperon
Waldek K pisze:...Ściema jest domeną wszystkich polityków pod Słońcem.
2. To akurat jest bardzo proste AH225 miały być osobno ZOP i osobno CSAR...
Ściema polityków nie jest nowością.
Uważam, że rozdzielenie tych funkcji jest lepsze dla MW i dające większe możliwości w ratownictwie morskim. Nie angażuje śmigłowców ZOP do dyżurów ratowniczych, ale daje możliwość wsparcia takich akcji.
Anwenoit pisze:...Jasne - eksploatacja Merlina będzie bardzo droga. Tak jakby Mi-14 był tańszy w obsłudze..
Jakieś porównanie kosztów ?

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-14, 01:53
autor: Anwenoit
Peperon pisze:jakies porównamoie koszstów?
Nie rżnij proszę jarząbka - to nie są jawne informacje.
Weź i użyj wyobraźni na przykład, wziąwszy pod uwagę resursy Mi-14.
Że o takich pierdołach jak komfort pracy załogi w ogóle nie wspomnę.

T.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-15, 19:44
autor: Peperon
Zacznijmy od końca.
Nie ma co porównywać komfortu pracy maszyn 40-sto letnich z nowymi, a tym bardziej sowieckich z zachodnimi. Nawet zachodnie maszyny z lat 70-tych były dużo wygodniejsze od Milów, czy Kamowów.
Co co kosztów obsługi, to sam wyjechałeś z porównaniem.
Nie wszystkie dane są niejawne. Myślałem, że masz coś takiego pod ręką np. ilość roboczogodzin obsługi na godzinę lotu. Czasem coś takiego się pojawia.

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-26, 11:02
autor: Peperon
Taki artykuł z okazji podpisania umowy na Merliny.
https://menway.interia.pl/militaria/new ... Id,2956556

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-26, 13:04
autor: Maciej
Pierwsze dwa akapity zalinkowanego artykułu jasno świadczą, że autor manipuluje, by rzec delikatnie, peperonie.. :?

Pozdrawiam,
Maciej

Re: Śmigłowce morskie ZOP/CSAR

: 2019-04-26, 18:39
autor: Peperon
Maciej pisze:Pierwsze dwa akapity zalinkowanego artykułu jasno świadczą, że autor manipuluje, by rzec delikatnie, peperonie.. :?
Ale co jest manipulacją w tych akapitach. Brak łączenia funkcji u innych, czy cena jednostkowa ? A może wyliczenie średniej ceny Caracala ?

poniżej link do innego tekstu o Merlinach.
https://www.defence24.pl/4-smiglowce-aw ... -podpisana

a w nim czytamy: "...MON podkreśla, że WSK <PZL-Świdnik> jest głównym wykonawcą umowy i odpowiada za cały proces jej realizacji. Aby temu sprostać, w zakładach powołano zintegrowany zespół, który będzie poszerzał kompetencje w zakresie zarządzania tak dużym projektem. – Zakres tych prac oraz produkcja zespołów do zamawianych śmigłowców AW101 stanowi znaczną część wartości całej umowy – mówił 12 kwietnia Skurkiewicz..."
Rozumiem, że wytłuszczony przeze mnie tekst nie jest manipulacją...
Tylko jak się ma do informacji, że Merliny będą robione w Yeoville ?