Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

czyli hobby, kultura, sztuka, wścieklizna i w ogóle offtopic...

Moderator: nicpon

Awatar użytkownika
karol
Posty: 3838
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: karol »

Nawet sputnik, nie mający powodów by kochać ten przekop, podaje wartość "samego" przekopu na 992 mln złotych ;) Ale koszt łączny z kanałem przez Zalew i przebudową Rzeki Elbląg na poziomie 1,9 mld zł. to raczej niedoszacowanie, bardziej realne jest, że mamy około 2,1 mld zł. kosztu. No chyba, że Gróbarczyk jednak te 150 mln zł. potrzebne na pogłębienie samego portu odrzucił od inwestycji rządowej (PDT też nie był co do tej kwestii zdecydowany).

Feedery akurat spokojnie na tych 6 metrach wyrabiają, weźmy m/s Marja biegający teraz z Antwerpii do Goeteborga i może przyjść tutaj, business is business, jak się opłaci, to moment nisza będzie zagospodarowana, a tam też z uwagą obserwują tą inwestycję i myślą ;) https://www.vesselfinder.com/pl/vessels ... -245451000 Tego operatora kontenerowiec feederowy m/s Maike D właśnie stoi w Gdyni i ładuje na St.Petersburg
Ostatnio zmieniony 2020-08-25, 09:42 przez karol, łącznie zmieniany 1 raz.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 3838
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: karol »

SiSi pisze:
Ostatnie, przez ostatnie lata, pomimo chęci, jest problem z pozyskaniem klientów z Czech, Słowacji oraz Austrii do korzystania z DCT, ze względu na jakość polaczeń kolejowych, pomimo tego, że połączenia kolejowe z [tych] krajów do DCT są o ok. 1/3 tańsze niż do Hamburga. W związku z tym, czy nie lepiej przeznaczyć wspomniane powyżej środki na modernizacje linii kolejowych, niż Elbląg?
Owszem, warto robić i to i to, w portach Trójmiasta aktualnie trwają szeroko zakrojone prace nad torami, a do Czech i Słowacji transportów dużo idzie ciężarówkami, co jest stuprocentowym marnotrawstwem sił i środków, zgadzam się. Nawet Czeskie firmy przewozowe wpuszczono na tory, ale wąskie gardło Tczew-Gdańsk od tych inwestycji nie zniknie, będzie jedynie mniej uciążliwe. Ten kierunek, to też szansa dla Elbląga, bo linie kolejowe są wokół miasta zmodernizowane.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
jogi balboa
Posty: 2221
Rejestracja: 2007-01-18, 16:39

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: jogi balboa »

zasłużony czekista Piotr S. pisze:Piękny prezent towarzysze z PO zafundowali właścicielom zaprzyjaźnionej telewizji TVN .
Nie tak piękny jak towarzysz prezes zafundował zaprzyjaźnionemu "księdzu" z Torunia na różne "dzieła" tudzież poszukiwanie "wód geotermalnych". No ale głosy moherów całujących... sorry, marzących po pocałowaniu owego "księdza" w dupę, sprzedano z zyskiem.
zasłużony czekista Piotr S. pisze:prezesa
Ojojoj. Jak się w partii dowiedzą że wymówiłeś tytuł fuhrera z małej litery, to będziesz miał nieprzyjemności drogi czekisto.
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 71
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: SiSi »

karol pisze:Nawet sputnik, nie mający powodów by kochać ten przekop, podaje wartość "samego" przekopu na 992 mln złotych ;) Ale koszt łączny z kanałem przez Zalew i przebudową Rzeki Elbląg na poziomie 1,9 mld zł. to raczej niedoszacowanie, bardziej realne jest, że mamy około 2,1 mld zł. kosztu. No chyba, że Gróbarczyk jednak te 150 mln zł. potrzebne na pogłębienie samego portu odrzucił od inwestycji rządowej (PDT też nie był co do tej kwestii zdecydowany).
Nie wiem kim jest sputnik… co do kosztów podanych przez Ciebie, nie będę tego negował. Jest możliwe, że przekop zamknie się w tej kwocie podanej powyżej. Co do kosztu całości na poziomie 2,1 mld zł, zobaczymy. Problematyczne w ocenie przedstawionych kwot jest, że Ministerstwo dość swobodnie zmienia zawartość programu. Co gorsza, sztandarowym jej elementem jest przekop, a nie rozbudowa infrastruktury w Elblągu.
karol pisze: Feedery akurat spokojnie na tych 6 metrach wyrabiają, weźmy m/s Marja biegający teraz z Antwerpii do Goeteborga i może przyjść tutaj, business is business, jak się opłaci, to moment nisza będzie zagospodarowana, a tam też z uwagą obserwują tą inwestycję i myślą ;) https://www.vesselfinder.com/pl/vessels ... -245451000 Tego operatora kontenerowiec feederowy m/s Maike D właśnie stoi w Gdyni i ładuje na St.Petersburg
Na 6 m pewnie tak, na torze wodnym do Elbląga raczej nie. Tam będzie płycej. Śledzisz vesselfindera więc jesteś zorientowany. Oczywiście, nie ma obowiązku ładowania do kreski, jednak za sloty się płaci tak czy tak.

Kolejna sprawa to cargo. Jeśli nie będzie cargo do załadunku w Elblągu, to Feeder będzie wracał z pustymi kontenerami. To pozwala co prawda obniżyć koszty, jednak nie generuje przychodów.
Wracamy do pytania: kto za to zapłaci?
To pytanie jest bardzo istotne, ponieważ, przez ostatnie lata wszystkie nowe projekty i produkty zaczynają się od rozmów na temat czy to przyniesie zysk oraz kto za to zapłaci.

Możliwe, że dla tego, za granicą, ten projekt wzbudza zainteresowanie. Po pierwsze, jest wbrew obecnej tendencji do wyprowadzania terminali kontenerowych na wody zatok lub estuaria rzek. Popatrz na problemy np. Hamburga.
Po drugie, wszystko wskazuje na to, że jest to inwestycja czysto polityczna, podejmowana bez uzasadnienia ekonomicznego.(Tutaj pojawia się pytanie jakie to będą zyski polityczne?)
karol pisze: Żadna inwestycja nie jest w stanie obronić się przed jej wykonaniem (…)
Wybacz, dobry business plan to podstawa. Do tego poparty danymi statystycznymi, prognozami etc. etc. Duże projekty komercyjne zazwyczaj wymagają finansowania zewnętrznego i aby otrzymać cokolwiek trzeba przedstawić bardzo dobry business plan. Tutaj tego nie widziałem...
Jak na razie to Rząd podpiał inwestycję pod szeroko pojęte „bezpieczeństwo narodowe”.

Już kończąc, skoro zgadzamy się co do zasadności zwiększenia przepustowości szlaków kolejowych, to nie lepiej wspomniane przez Ciebie 2,1 mld zł wydać na budowę T3 w Gdańsku? Przypominam, że kontrakt na T2 wynosił 200 mln EUR w cenach z 2014. Całkiem sporo zostanie na koleje żelazne. Jest też gwarancja szybkiego zwrotu tej inwestycji. Co w przypadku Elbląga pozostaje delikatnie rzecz biorąc wątpliwe.
Ostatnio zmieniony 2020-08-26, 10:28 przez SiSi, łącznie zmieniany 2 razy.
...
Tadeusz Klimczyk
Posty: 920
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

karol pisze:
SiSi pisze:
Ostatnie, przez ostatnie lata, pomimo chęci, jest problem z pozyskaniem klientów z Czech, Słowacji oraz Austrii do korzystania z DCT, ze względu na jakość polaczeń kolejowych, pomimo tego, że połączenia kolejowe z [tych] krajów do DCT są o ok. 1/3 tańsze niż do Hamburga. W związku z tym, czy nie lepiej przeznaczyć wspomniane powyżej środki na modernizacje linii kolejowych, niż Elbląg?
Owszem, warto robić i to i to, w portach Trójmiasta aktualnie trwają szeroko zakrojone prace nad torami, a do Czech i Słowacji transportów dużo idzie ciężarówkami, co jest stuprocentowym marnotrawstwem sił i środków, zgadzam się. Nawet Czeskie firmy przewozowe wpuszczono na tory, ale wąskie gardło Tczew-Gdańsk od tych inwestycji nie zniknie, będzie jedynie mniej uciążliwe. Ten kierunek, to też szansa dla Elbląga, bo linie kolejowe są wokół miasta zmodernizowane.
O terminalu kontenerowym w Elblągu nie dyskutuję bo jest jakiś poziom idiotyzmu, który nawet w Psycholach się nie mieści.

Te pozostałe banialuki to sam wymyślasz Karolu czy musisz się namachać w internecie ?

"Ciężarówką" to sobie możesz na Słowację najwyżej świeże ryby wozić. Jedyna opłacalna relacja kontenerowa w rejony wschodniej Słowacji oraz Północnych Moraw dotyczy TYLKO importów z Dalekiego Wschodu i tylko dowozów intermodalnych przez terminale kolejowe na Śląsku i Kolbuszowej. Bo tylko w tej relacji masz bezpośrednie zawinięcie do Gdańska z porównywalnym czasem dostawy i stawką frachtową z serwisami do Hamburga. I tylko tak - pociągami właśnie jakieś niewielkie importy czeskie i słowackie docierają do odbiorców przez Gdańsk. Przeszkodą w otwarciu stałych pociągów kontenerowych nie jest żadne wąskie gardło w Tczewie tylko brak dostępnych terminali kolejowych Czechach, duża konkurencja ze strony Hamburga (kilka pociągów dziennie, ułatwienia w rozliczeniach VAT itp) a przede wszystkim....konieczność zmiany elektrowozów na granicy. Albowiem w każdy z tych krajów istnieją inne systemy a elektrowozy uniwersalne (takie, jakie swego czasu miał pociąg BOX z Bremerhaven na Węgry) są bardzo drogie. Do tego dochodzi armatorska polityka kontenerowa ale nie będę tego rozwijał bo za dużo wiedzy na raz. Więc daj sobie spokój wymyślaniem na poczekaniu niestworzonych teorii bo słabo to wygląda.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 3838
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: karol »

Założenia inwestycji są podstawą biznes planu, więc w sumie, to wiadomo, że obsługa 10% ruchu Gdańska, plus jakiś tam procent z Gdyni daje jakieś tam konkretne kwoty, spokojnie wliczone do planu zwrotu inwestycji :) Fajne, proste i bez wycieczek osobistych. Kto chce, łyka, kto nie chce, to wali z grubej rury ad personam mimo, że dyskusja jest o konkretach, bo to takie polskie :) Z drugiej strony, port docelowy w tej chwili, gdyby jakimś cudem dostał 500 tyś. t do przemiału, to zajęłoby mu to kwartał, a nie miesiąc. Port jest pustką bez linii, logistyki, siatek połączeń i ludzi, to wszystko trzeba tworzyć od podstaw, tu ma rację Tadeusz :) Pieniądze wydane na przekop i kanał zalewowo-rzeczny nikomu nie zostały zabrane, chomikowali je kolejni ministrowie finansów od wielu lat, co wytworzyło sytuację jakby rezerwy celowej dla tej inwestycji i nie powodują zabrania czegokolwiek nikomu innemu, więc tu z poglądem, ze lepiej byłoby je wydać na coś innego nie masz racji SiSi :) A to, że zwyczajnie prezydent FR przegiął pałę w stosunku do swoich kolegów polityków i inwestycja zwyczajnie ma mu zagrać na nosie, co skutecznie się udaje widząc poziom publikacji na jej temat, to inna okoliczność, o której nie za bardzo lubię wspominać ;) Bo wolę takie ładne obrazki, że wszyscy są szczęśliwi i chwalą dobre czyny :) I kurczę blade, brać się do roboty w Elblągu, żeby opinia Tadeusza, że to na nic, upadła jak najszybciej! :) Bo ta opinia nie ma prawa się obronić z prostej przyczyny, jest niepoprawna politycznie :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
SmokEustachy
Posty: 3376
Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
Lokalizacja: Oxenfurt
Kontakt:

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: SmokEustachy »

AdrianM pisze:A skąd jogi przeświadczenie, że przekop nie dostarczy nam rozrywki? Jeszcze nie powstał, a już emocji mamy tyle co na meczu reprezentacji Polski :bije:

Może Smoku wi cóś więcej niż taki marny zjadacze chleba jak ja czy ty? ;) Może to wszystko dla rozrywki jest :idea:
Fajnie się będzie płynęło. Specjalnie przyjadę na rejs do Elbląga z Gdańska. Powrót ciufą.
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 4006
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: Marmik »

karol pisze:A to, że zwyczajnie prezydent FR przegiął pałę w stosunku do swoich kolegów polityków i inwestycja zwyczajnie ma mu zagrać na nosie, co skutecznie się udaje widząc poziom publikacji na jej temat
W moim przekonaniu akurat jest całkowicie odwrotnie. Przepiękny pretekst o rzeczywiście niewielkim znaczeniu.
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
AdrianM
Posty: 1494
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: AdrianM »

karol pisze:Bo wolę takie ładne obrazki, że wszyscy są szczęśliwi i chwalą dobre czyny
Bo tu właściwie od strony ich prasy zawsze chodziło o to by to wszystko obrzydzić, zniechęcić odbiorcę do czegokolwiek co jest związane z działalnością obecnej ekipy. Totalna prasa jedzie po wszystkim jak leci, a za nią totalna opozycja. Efekt uzyskali odwrotny od zakładanego, bo ludzie jakoś nie mogli uwierzyć, że dosłownie wszystko jest źle, a ilość prorokowanych klęsk i tragedii narodowych przerósł to co było w Izraelu czasów kiedy pojawiło się tam dzieciątko Jezus - no cóż może to jakichś znak z nieba ;)

Może i trzeba pozwolić dać ujście nabuzowanym chłopięcym emocjom i niech się ich świat zawali :P Nieprzekonanych niestety Karol nie przekonasz, a takie przepychanki to jak widać niektórym pasują w nieskończoność i tak ciężarówką to się na Słowacje nie eksportuje (co prawda to prawda), a problem koleji nie istnieje (to taki wymysł kolejarzy jest) bo łatwiej przez Hamburg - logiki tego nie ogarniesz i nawet nie próbuj.
SmokEustachy pisze:Fajnie się będzie płynęło. Specjalnie przyjadę na rejs do Elbląga z Gdańska. Powrót ciufą.
Oczywiście, że fajnie i jest to jeden z aspektów, który i mnie cieszy. Tak jak miło się wybrać na rejs po Kanale Gliwickim tak i tu turyści z pewnością znajdą przyjemność.

Tak to powstaje nasz polski Suez, a teraz wystarczy połączyć się z faraonatem egipskim :)
marek8
Posty: 1539
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: marek8 »

Pewnie, że będzie fajnie i egipsko - w końcu gdy kanał powstanie będzie można na nim urządzać najróżniejsze wodne procesje o znaczeniu religijnym, co w prosty sposób doprowadzi do budowy pierwszej krajowej piramidy, której lokalizacja po trwającej kilka dekad niezwykle starannej fazie analityczno-koncepcyjnej jest już podobno wybrana, budżet za bukowany a siła robocza poczebna do budowy gotowa jako panaceum na kryzys. :lol: Kto wie - może się wielu adwersarzy przy tej mającej przetrwać tysiąclecia budowie pogodzi?
Zapomniane regionalne proroctwo mówi bowiem wyraźnie, że nadchodzi nowy złoty wiek i ten kto kanał i piramidę w terenie zrealizuje będzie w nim rządził przez najbliższe 10.000 lat... (jak tylko kanał to 5000...) - to o to tu tak naprawdę chodzi :dupa: i co malkontenci źle i niepasuje skoro z wolą nieba zgadzać się zawsze czeba? :cisza:
AdrianM
Posty: 1494
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: AdrianM »

Może i jest to pomysł :idea: na nowy okręt pogrzebowy do procesji na Przekopie Mierzei, prędkość max 3w (tak by wioślarze z tyłu dali rady), slip rufowy do zrzutu trumien/ciał, zanurzenie nie większe niż 2m, ładowność 50 trumien dla prominentów i 1000 ciał składowanych metodą stosowo-workową :diabel: Kryptonim programu Grabarz, a nazwa nowego okrętu flagowego: Katafalk
Awatar użytkownika
SiSi
Posty: 71
Rejestracja: 2015-03-16, 14:11

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: SiSi »

karol pisze: [Elbląg] Port jest pustką bez linii, logistyki, siatek połączeń i ludzi, to wszystko trzeba tworzyć od podstaw, tu ma rację Tadeusz :) Pieniądze wydane na przekop i kanał zalewowo-rzeczny nikomu nie zostały zabrane, chomikowali je kolejni ministrowie finansów od wielu lat, co wytworzyło sytuację jakby rezerwy celowej dla tej inwestycji i nie powodują zabrania czegokolwiek nikomu innemu, więc tu z poglądem, ze lepiej byłoby je wydać na coś innego nie masz racji SiSi :)
Karol, w poprzednim poście twierdzisz, jakie to zaplecze w Elblągu jest super, zwłaszcza połączenia kolejowe, a teraz piszesz, że wszystko trzeba tworzyć od podstaw. To jak jest naprawdę?
W Ministerstwie, Rządzie i Nowogrockiej, jak na razie to nikt nie wspomina o rozbudowie Portu w Elblągu. No cóż, temat nudny, mało medialny i kosztowny. Przekop? No to co innego... fajnie wygląda na filmikach z lotu ptaka.

Z tego co się orientuję to środków budżetowych nie można przesunąć na następny rok.Czyli chomikowanie kasy przez ponad dekadę nie było możliwe. Coś się zmieniło?

Wracając do kosztów funkcjonowania portu w Elblągu. 8) W poprzednim poście zapomniałem napisać, a miałem na końcu języka, o opłacie zimowej. W Gdańsku nie obowiązauje, na Zalewie prawdopodobnie zostanie wprowadzona. W końcu lodołamacze nie chodzą za darmo.
Znów pytanie: kto za to zapłaci?
Mówimy o konkretnych pieniądzach. Dla St. Petersburga jest to w zależności od armatora i połączenia 75-125 USD/TEU. Zalew to nie Zatoka Ryska, pewnie koszty będą mniejsze, jednak kto zapłaci? Armatorzy? Klienci? Pójdą do Gdańska.
AdrianM pisze:
karol pisze:Bo wolę takie ładne obrazki, że wszyscy są szczęśliwi i chwalą dobre czyny
Oczywiście, że fajnie i jest to jeden z aspektów, który i mnie cieszy. Tak jak miło się wybrać na rejs po Kanale Gliwickim tak i tu turyści z pewnością znajdą przyjemność.


Nie krępuj się, zacznij zbierać podpisy pod petycją o odbudowę Kanału Kłodnickiego. Trasa jeszcze bardziej malownicza. Część infrastruktury, śluzy, nabrzeża, przetrwała do dziś... będzie taniej.
Ostatnio zmieniony 2020-08-26, 12:26 przez SiSi, łącznie zmieniany 1 raz.
...
AdrianM
Posty: 1494
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: AdrianM »

SiSi pisze:Nie krępuj się,
Dziękuję za troskę, ale nie czuję się niczym skrępowany.

Jako homo podcarpatius mam ambitniejsze plany do realizacji i to na własnym podwórku:

https://www.zegluga-rzeczna.pl/articles ... cle_id=498

W końcu Podkarpacie ma być łącznikiem między faraonatami i nowym centrum grawitacyjnym Świata pod patronatem naszego Światowida :cisza:

Business is business :bije:

PS. Trasa będzie wyjątkowo malownicza
marek8
Posty: 1539
Rejestracja: 2011-07-01, 12:22

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: marek8 »

Ja apeluje - przestańcie się czepiac szczegółów ekonomicznej nieopłacalności przedsięwzięcia albowiem nie o to w tym przecież chodzi... :x
Pradawne proroctwo musi być wypełnione więc nie ma sposobu aby tego nie czynić... Popatrzcie też na inne plusy - piramida gdy już powstanie "obroni nas" - i nic to, że zapewne będzie gotowa około 2080 roku... albowiem nikt nie odważy się naruszyć świętego placu budowy :aniol:
Awatar użytkownika
karol
Posty: 3838
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: karol »

SiSi pisze: Karol, w poprzednim poście twierdzisz, jakie to zaplecze w Elblągu jest super, zwłaszcza połączenia kolejowe, a teraz piszesz, że wszystko trzeba tworzyć od podstaw. To jak jest naprawdę?
Organizacyjnie port nie jest gotowy do funkcjonowania jako feederowy, to jest to o czym pisze Tadeusz Klimczyk i to trzeba tworzyć od podstaw, samo się nie zrobi i tu z Tadeuszem nie w sposób nie zgodzić się, że roboty jest huk.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 3838
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Re: Kanał przez Mierzeję Wiślaną.

Post autor: karol »

Kwestia lodołamaczy, to temat na przyszłość, a opłaty za ich pracę też z jakiegoś budżetu muszą znaleźć się, to oczywiste. Na razie nikt tak daleko nie wybiega w przyszłość, bo do skończenia przekopu niby jeszcze jest trochę czasu ;) Finansowa kwestia o chomikowanie, ja nie mam pojęcia, jak to zrobili poprzednicy, ale następcy mieli w budżecie kwoty na przekop. Chomikowanie to takie określenie do niezbyt jasnej kwestii w tym temacie, ale adekwatne do wydarzeń.
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
ODPOWIEDZ