Czy ktoś z Was potrafi zidentyfikować dźwig pływający widoczny na zdjęciu?
Fotka pochodzi z 1939 lub 1940 r., przedstawia prace przy odbudowie mostów na Wiśle w Tczewie po ich wysadzeniu przez Polaków 01.09.1939 r.
Na kwidzyńskim forum padło przypuszczenie, że to gdański 'Długi Henryk', ale nie wydaje mi się...
Co to za dźwig pływający?
Wg rejestru LLoyda z 1933 roku byly nastepujace dzwigi
Port of Danzig - Port Authorities
1 dzwig parowy o udzwigu 25t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1171 w 1926 dzwig plywajacy dla Hafenausschuß Danzig
o udzwigui 25t
The International S.B. & E. Co. lim
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
Stocznia Carska (KW Danuziig) miala
stalowy dzwig plywajacy o udzwigu 100t
zbud 1904 Duisburger A.G. vorm Bechem. & Kettmann
ponrton byl zbudowaqny przez stocznie Klawitter, Danzig w 1903r #287
27,00x20,00x3,00(h)x1,425m
760t zasieg 90Mm 2 Sruby nypedzane po jednej masz parowej 60KM
Maszyna dzwigu 120 KM.
Potocznie nazwany Langer Heinrich
1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t
F.Schichau
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#769 w 1905 dzwig plywajacy dla swoich potrzeb
wodowany 4.7.06 wypornosc 1000t 27,0x20,0x2,2m
2 sruby, silniki parowe o mocy 150KM udzwig 100t
Gdynia
1 dzwig plywajacy o udzwigu 7t dla wegla i rudy
Ten 7t dzwig z 1933 roku to jestc ALLDAG - maszyna bunkrowa
1928.12.01: Rozpoczęła pracę w Gdyni. Określana jako ponton z parowym dźwigiem chwytakowym.
1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1219 w 1930 dzwig plywajacy RAK dla Urzadu Morskiego w Gdyni
zamowiony 20.11.1929 przekazany 21-3.30
33,9t wypornosci 9,0x6,0x1,2(h)m
sinik elektryczny 15 KMe
Klawitter zbudowal ponadto dla swoich potrzeb w 1903
dzwig plywajacy nr. budowy #286
22,160x15.50x2,128h)x0,725m
Lange Heinrich przey podnoszeniu polskicg zatopionych statkow w Gdyni
Dzwig Stoczni Gdanskiej
Dzwig Rady Portu ?
Po prawej charakterystyczny dzwig plywajacy Klawittera o nosnosci 60t.
Port of Danzig - Port Authorities
1 dzwig parowy o udzwigu 25t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1171 w 1926 dzwig plywajacy dla Hafenausschuß Danzig
o udzwigui 25t
The International S.B. & E. Co. lim
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
Stocznia Carska (KW Danuziig) miala
stalowy dzwig plywajacy o udzwigu 100t
zbud 1904 Duisburger A.G. vorm Bechem. & Kettmann
ponrton byl zbudowaqny przez stocznie Klawitter, Danzig w 1903r #287
27,00x20,00x3,00(h)x1,425m
760t zasieg 90Mm 2 Sruby nypedzane po jednej masz parowej 60KM
Maszyna dzwigu 120 KM.
Potocznie nazwany Langer Heinrich
1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t
F.Schichau
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#769 w 1905 dzwig plywajacy dla swoich potrzeb
wodowany 4.7.06 wypornosc 1000t 27,0x20,0x2,2m
2 sruby, silniki parowe o mocy 150KM udzwig 100t
Gdynia
1 dzwig plywajacy o udzwigu 7t dla wegla i rudy
Ten 7t dzwig z 1933 roku to jestc ALLDAG - maszyna bunkrowa
1928.12.01: Rozpoczęła pracę w Gdyni. Określana jako ponton z parowym dźwigiem chwytakowym.
1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1219 w 1930 dzwig plywajacy RAK dla Urzadu Morskiego w Gdyni
zamowiony 20.11.1929 przekazany 21-3.30
33,9t wypornosci 9,0x6,0x1,2(h)m
sinik elektryczny 15 KMe
Klawitter zbudowal ponadto dla swoich potrzeb w 1903
dzwig plywajacy nr. budowy #286
22,160x15.50x2,128h)x0,725m
Lange Heinrich przey podnoszeniu polskicg zatopionych statkow w Gdyni
Dzwig Stoczni Gdanskiej
Dzwig Rady Portu ?
Po prawej charakterystyczny dzwig plywajacy Klawittera o nosnosci 60t.
Dziękuję Andrzeju.
'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy -> http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?id=24,524,0,0,1,0
Mam wrażenie, że 'Henryk' ma ramię takie bardziej łukowate, tymczasem na obu przywołanych wyżej fotkach wyraźnie widać ramię proste.
Jest pewnie jeszcze milion innych różnic, ale ja ich nie dostrzegam
'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy -> http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?id=24,524,0,0,1,0
Wygląda na to, że to dźwig z 'mojej' fotki i dźwig Stoczni Gdańskiej wskazany przez Ciebie pasują do siebie najbardziej.AvM pisze:Dzwig Stoczni Gdanskiej
Mam wrażenie, że 'Henryk' ma ramię takie bardziej łukowate, tymczasem na obu przywołanych wyżej fotkach wyraźnie widać ramię proste.
Jest pewnie jeszcze milion innych różnic, ale ja ich nie dostrzegam
Re: Co to za dźwig pływający?
Republika marzeń...
Re:
Najprawdopodobniej dźwig z Danziger Werft po wojnie pozostał w GdańskuAvM pisze:Problem z Lange Heinrich jednak jest.Grzechu pisze:Dziękuję Andrzeju.
'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy ->
Schichau i Keiserliche Werft mialy prawie identyczne dzwigi.
Czym sie roznily ?
Co stalo sie z drugin ?
AvM
W PRS z 1957 r. jest wykazany DŹWIG PŁYWAJĄCY 100 TON, używany w Stoczni Gdańskiej do lat 60tych.
Wg PRS: zbudowany 1903 przez Duisburger Maschinenbau AG, 2 maszyny parowe (prod. Klawitter, z 1903 r.) 120 KM, 1 kocioł (prod. Danziger Werft, z 1921 r.), ponton o wymiarach 28,00 x 20,0, m.
W 1963 roku zastąpił go JURAND - również 100 ton, ale produkcji węgierskiej. Złomowano go w 2011 r.
Mnie z kolei interesują dziś te dźwigi węgierskie - pływające, o udźwigu 100t. Przez 25 lat Węgrzy zbudowali ich kilkadziesiąt; co najmniej 70 poszło do ZSRR.
W Polsce na pewno były 4: w porcie w Gdyni (DP-MPHGDY-7; sprzedany w 2002 do Tallina), w porcie w Gdańsku (DP-MPHGDA-14; złomowany w 2005), w Stoczni Gdańskiej (JURAND; złomowany w 2011) i w Stoczni im. Kom. Par. (DP-SKP-2, istnieje do dziś, ponton zbudowany w SKP). Natomiast nie mam żadnej informacji o takich dźwigach w Szczecinie - a logika wskazywałaby, że powinien być taki zarówno w porcie, jak i w stoczni.
Czy ktoś coś wie?