Strona 1 z 1

Co to za dźwig pływający?

: 2007-11-04, 16:34
autor: Grzechu
Czy ktoś z Was potrafi zidentyfikować dźwig pływający widoczny na zdjęciu?
Obrazek

Fotka pochodzi z 1939 lub 1940 r., przedstawia prace przy odbudowie mostów na Wiśle w Tczewie po ich wysadzeniu przez Polaków 01.09.1939 r.

Na kwidzyńskim forum padło przypuszczenie, że to gdański 'Długi Henryk', ale nie wydaje mi się...

: 2007-11-04, 16:58
autor: AvM
Wg rejestru LLoyda z 1933 roku byly nastepujace dzwigi

Port of Danzig - Port Authorities
1 dzwig parowy o udzwigu 25t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1171 w 1926 dzwig plywajacy dla Hafenausschuß Danzig
o udzwigui 25t

The International S.B. & E. Co. lim
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
Stocznia Carska (KW Danuziig) miala
stalowy dzwig plywajacy o udzwigu 100t
zbud 1904 Duisburger A.G. vorm Bechem. & Kettmann
ponrton byl zbudowaqny przez stocznie Klawitter, Danzig w 1903r #287
27,00x20,00x3,00(h)x1,425m
760t zasieg 90Mm 2 Sruby nypedzane po jednej masz parowej 60KM
Maszyna dzwigu 120 KM.
Potocznie nazwany Langer Heinrich

1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t

F.Schichau
1 dzwig plywajacy o udzwigu 100t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#769 w 1905 dzwig plywajacy dla swoich potrzeb
wodowany 4.7.06 wypornosc 1000t 27,0x20,0x2,2m
2 sruby, silniki parowe o mocy 150KM udzwig 100t

Gdynia

1 dzwig plywajacy o udzwigu 7t dla wegla i rudy
Ten 7t dzwig z 1933 roku to jestc ALLDAG - maszyna bunkrowa
1928.12.01: Rozpoczęła pracę w Gdyni. Określana jako ponton z parowym dźwigiem chwytakowym.

1 dzwig plywajacy o udzwigu 50t
F.Schichau zbudowal w Gdansku
#1219 w 1930 dzwig plywajacy RAK dla Urzadu Morskiego w Gdyni
zamowiony 20.11.1929 przekazany 21-3.30
33,9t wypornosci 9,0x6,0x1,2(h)m
sinik elektryczny 15 KMe

Klawitter zbudowal ponadto dla swoich potrzeb w 1903
dzwig plywajacy nr. budowy #286
22,160x15.50x2,128h)x0,725m

Lange Heinrich przey podnoszeniu polskicg zatopionych statkow w Gdyni
Obrazek

Dzwig Stoczni Gdanskiej
Obrazek

Dzwig Rady Portu ?
Obrazek

Po prawej charakterystyczny dzwig plywajacy Klawittera o nosnosci 60t.
Obrazek

: 2007-11-05, 19:15
autor: Grzechu
Dziękuję Andrzeju.

'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy -> http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?id=24,524,0,0,1,0
AvM pisze:Dzwig Stoczni Gdanskiej
Obrazek
Wygląda na to, że to dźwig z 'mojej' fotki i dźwig Stoczni Gdańskiej wskazany przez Ciebie pasują do siebie najbardziej.
Mam wrażenie, że 'Henryk' ma ramię takie bardziej łukowate, tymczasem na obu przywołanych wyżej fotkach wyraźnie widać ramię proste.
Jest pewnie jeszcze milion innych różnic, ale ja ich nie dostrzegam ;)

: 2007-11-05, 21:38
autor: AvM
Grzechu pisze:Dziękuję Andrzeju.

'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy ->
Problem z Lange Heinrich jednak jest.
Schichau i Keiserliche Werft mialy prawie identyczne dzwigi.

Czym sie roznily ?

Co stalo sie z drugin ?

AvM

: 2009-01-13, 21:52
autor: feyg
Czy to dźwig Schichau-a na gościnnych występach?

Obrazek

Re: Co to za dźwig pływający?

: 2018-11-06, 19:34
autor: Grzechu

Re:

: 2020-07-23, 15:28
autor: Marek T
AvM pisze:
Grzechu pisze:Dziękuję Andrzeju.
'Długiego Henryka' znalazłem tutaj, na stronie gdańskiej Akademii Rzygaczy ->
Problem z Lange Heinrich jednak jest.
Schichau i Keiserliche Werft mialy prawie identyczne dzwigi.
Czym sie roznily ?
Co stalo sie z drugin ?
AvM
Najprawdopodobniej dźwig z Danziger Werft po wojnie pozostał w Gdańsku
W PRS z 1957 r. jest wykazany DŹWIG PŁYWAJĄCY 100 TON, używany w Stoczni Gdańskiej do lat 60tych.
Wg PRS: zbudowany 1903 przez Duisburger Maschinenbau AG, 2 maszyny parowe (prod. Klawitter, z 1903 r.) 120 KM, 1 kocioł (prod. Danziger Werft, z 1921 r.), ponton o wymiarach 28,00 x 20,0, m.
W 1963 roku zastąpił go JURAND - również 100 ton, ale produkcji węgierskiej. Złomowano go w 2011 r.

Mnie z kolei interesują dziś te dźwigi węgierskie - pływające, o udźwigu 100t. Przez 25 lat Węgrzy zbudowali ich kilkadziesiąt; co najmniej 70 poszło do ZSRR.
W Polsce na pewno były 4: w porcie w Gdyni (DP-MPHGDY-7; sprzedany w 2002 do Tallina), w porcie w Gdańsku (DP-MPHGDA-14; złomowany w 2005), w Stoczni Gdańskiej (JURAND; złomowany w 2011) i w Stoczni im. Kom. Par. (DP-SKP-2, istnieje do dziś, ponton zbudowany w SKP). Natomiast nie mam żadnej informacji o takich dźwigach w Szczecinie - a logika wskazywałaby, że powinien być taki zarówno w porcie, jak i w stoczni.
Czy ktoś coś wie?