rejsy Daru Młodzieży do roku 1989
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
rejsy Daru Młodzieży do roku 1989
Pragnę ustalić trasę niektorych rejsów Daru Młodzieży do roku 1989, niestety mam duże problemy. Być może ktoś dorzuci garść informacji do tych dwóch sławnych rejsów, które weszły już do historii. Za pomoc bedę zobowiązany.
22.07.1983 –styczeń 1984 r.- zlot żaglowców Osaka World Sail -83, odwiedzone porty: Dżibuti (być może tylko postój na redzie), Osaka, Jokohama, Nachodka. (podobno odwiedził 13 portów)
3.09.1987- 28.05.1988 - rejs dookoła świata, udział w obchodach 200-ecia Australii: trasa: Gdynia, Rio de Janeiro, Port Louis (Mauritius), Fremantle (Australia), Adelaide, Melbourne, Hobart, Sydney, Buenos Aires, Paranagua, Wyspy Kanaryjskie, Rotterdam, Szczecin.
Jefe
22.07.1983 –styczeń 1984 r.- zlot żaglowców Osaka World Sail -83, odwiedzone porty: Dżibuti (być może tylko postój na redzie), Osaka, Jokohama, Nachodka. (podobno odwiedził 13 portów)
3.09.1987- 28.05.1988 - rejs dookoła świata, udział w obchodach 200-ecia Australii: trasa: Gdynia, Rio de Janeiro, Port Louis (Mauritius), Fremantle (Australia), Adelaide, Melbourne, Hobart, Sydney, Buenos Aires, Paranagua, Wyspy Kanaryjskie, Rotterdam, Szczecin.
Jefe
Podróż Nr 4:
Gdynia (22.07.19830 - ominięto Hawr z braku zgody na zawinięcie - Lizbona (8-10.08 ) - Port Said (12.08 ) - Dżibuti - Kolombo (16-18?.09) - Singapur (28.09-?) - Osaka (18-30.10) - Jokohama (2-6.11) - Nachodka (13-16.11) - Szanghaj (?) - Manila (5-9.12) - Penang (?-22.12) - Kolombo (30.12) - Suez (18.01) - Malaga (30.01-3.02) - Rotterdam (14-19.02) - Gdynia (23.02.1984). Łącznie przepłynął 28065 mil.
Podróż Nr 18:
Gdynia (3.09.1987) - Southampton (10-13.09) - Santa Cruz de Tenerife (24?-25.09) - Rio de Janeiro (13-15.10) - Port Louis (18-?.11) - Fremantle (8-12.12) - Adelajda (22-26.12) - Melbourne (30?.12-5.01) - Hobart (10-14.01) - Sydney (20-28.01) - Wellington (6-11.02) - okrążenie Hornu (6.03.1988) - Buenos Aires (23-26.03) - Paranagua (2-8.04) - Las Palmas (4 dni) - Rotterdam (18-21.04) - Szczecin (28-?.05) - Gdynia (1.06.1988).
Spis pochodzi z książki A. Perepeczki "Dar Młodzieży", wydanej w 1995 r. przez ówczesną WSM. Znaki zapytania przy datach wynikają z faktu, że autor nie zawsze pisał wprost, kiedy statek zawinął/wyszedł, ale np. "po 3 dniach", czasem nawet "po kilku dniach".
Dzienniki z DARU MŁODZIEŻY najprawdopodobniej są faktycznie zachowane, aczkolwiek z innych statków - niekoniecznie. Dzienniki okrętowe nie należą do kategorii archiwalnej A (do zachowania w nieskończoność). Zazwyczaj są niszczone, chyba po 10 latach, o ile nie zawierają informacji ważnych z innych powodów. Np. do zachowania "po wsze czasy" zakwalifikowano dzienniki polskich statków z okresu II wojny światowej.
Gdynia (22.07.19830 - ominięto Hawr z braku zgody na zawinięcie - Lizbona (8-10.08 ) - Port Said (12.08 ) - Dżibuti - Kolombo (16-18?.09) - Singapur (28.09-?) - Osaka (18-30.10) - Jokohama (2-6.11) - Nachodka (13-16.11) - Szanghaj (?) - Manila (5-9.12) - Penang (?-22.12) - Kolombo (30.12) - Suez (18.01) - Malaga (30.01-3.02) - Rotterdam (14-19.02) - Gdynia (23.02.1984). Łącznie przepłynął 28065 mil.
Podróż Nr 18:
Gdynia (3.09.1987) - Southampton (10-13.09) - Santa Cruz de Tenerife (24?-25.09) - Rio de Janeiro (13-15.10) - Port Louis (18-?.11) - Fremantle (8-12.12) - Adelajda (22-26.12) - Melbourne (30?.12-5.01) - Hobart (10-14.01) - Sydney (20-28.01) - Wellington (6-11.02) - okrążenie Hornu (6.03.1988) - Buenos Aires (23-26.03) - Paranagua (2-8.04) - Las Palmas (4 dni) - Rotterdam (18-21.04) - Szczecin (28-?.05) - Gdynia (1.06.1988).
Spis pochodzi z książki A. Perepeczki "Dar Młodzieży", wydanej w 1995 r. przez ówczesną WSM. Znaki zapytania przy datach wynikają z faktu, że autor nie zawsze pisał wprost, kiedy statek zawinął/wyszedł, ale np. "po 3 dniach", czasem nawet "po kilku dniach".
Dzienniki z DARU MŁODZIEŻY najprawdopodobniej są faktycznie zachowane, aczkolwiek z innych statków - niekoniecznie. Dzienniki okrętowe nie należą do kategorii archiwalnej A (do zachowania w nieskończoność). Zazwyczaj są niszczone, chyba po 10 latach, o ile nie zawierają informacji ważnych z innych powodów. Np. do zachowania "po wsze czasy" zakwalifikowano dzienniki polskich statków z okresu II wojny światowej.
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
Ahoj!
Na statkach, na których pływam jest takie pomieszczenie - archiwum, w którym przechowuje się dzieniki pokładowe i maszynowe. Kopie wysyłane są do armatora.
Rzeczywiście Andrzej Perepeczko napisał ksiązkę o Darze Młodzieży tak jak i wcześniej o rejsach Daru Pomorza. Książka o Darze Młodzieży wyszła jakieś 10 lat temu ale znając Pana Andrzeja kolekcjonuje i uzupełniz materiał do dziś. Nie wiem czy jeszcze Perepeczko wykłada w Akademii. Pewnie jest juz na zasłuzonej emeryturze.
W zime Dar Młodzieży pewnie tradycyjnie bedzie stał w Gdyni więc mozna podskoczyć na Dar i uzupełnić materiał który wydał A. Perepeczko. A przy okazji zajrzec na Horyzont II. Jego rejsami chyba jeszcze nikt się nie zainteresował, przynajmniej ja nic o tym nie wiem.
Na statkach, na których pływam jest takie pomieszczenie - archiwum, w którym przechowuje się dzieniki pokładowe i maszynowe. Kopie wysyłane są do armatora.
Rzeczywiście Andrzej Perepeczko napisał ksiązkę o Darze Młodzieży tak jak i wcześniej o rejsach Daru Pomorza. Książka o Darze Młodzieży wyszła jakieś 10 lat temu ale znając Pana Andrzeja kolekcjonuje i uzupełniz materiał do dziś. Nie wiem czy jeszcze Perepeczko wykłada w Akademii. Pewnie jest juz na zasłuzonej emeryturze.
W zime Dar Młodzieży pewnie tradycyjnie bedzie stał w Gdyni więc mozna podskoczyć na Dar i uzupełnić materiał który wydał A. Perepeczko. A przy okazji zajrzec na Horyzont II. Jego rejsami chyba jeszcze nikt się nie zainteresował, przynajmniej ja nic o tym nie wiem.
Pozdrawiam SZKUTNIK
-
- Posty: 787
- Rejestracja: 2007-10-27, 00:01
Na statkach kanadyjskich jest nakaz zachowania dzienników i innych dokumentow do lat 7. Dokumenty te trzymane są na statku.
Polskie statki szkolne w tym Turlejski o odbyły kilka ciekawych rejsów, w tym do Arktyki, ale to był Kopciuszek porównując do Daru, tak jak Horyzont i Zenit. Dzisiaj pies z kulawą nogą się o nich nie pamięta.
Jefe
Polskie statki szkolne w tym Turlejski o odbyły kilka ciekawych rejsów, w tym do Arktyki, ale to był Kopciuszek porównując do Daru, tak jak Horyzont i Zenit. Dzisiaj pies z kulawą nogą się o nich nie pamięta.
Jefe
Re: rejsy Daru Młodzieży do roku 1989
Jeśli mogę pomóc, to posiadam książkę "Trzeci w wielkiej sztafecie" panów Daniela Dudy i Zbigniewa Urbanyja. Z niej pochodzą poniższe dane.
W dziewiczej podróży "Dar Młodzieży" przebył w ciągu 58 dób 5290 mil morskich. W morzu (w tym w regatach) przebywał 29 dób, 11 godzin i 42 minuty. Na redzie kotwiczył przez 7 dób, 11 godzin i 26 minut. W portach przebywał przez 21 dób i 52 minuty. Na żaglach przebył 2876,5 mili morskiej, potrzebując na pokonanie tej drogi 16 dób, 2 godziny i 57 minut. Korzystając z silnika pokonał 2413,5 mili w czasie 13 dób, 8 godzin i 45 minut. Średnia prędkość pod żaglami wyniosła 7,43 węzła, a pod silnikiem 7,52 węzła.
Trasa dziewiczej podróży "Daru Młodzieży".
Gdynia - Warnemunde - Falmouth - Lizbona - Vigo - Southampton - Bremerhaven - Gdynia.
Na trasie Falmouth - Lizbona i Vigo - Southampton startował w regatach Operacji Żagiel - 82.
Dziewicza podróż rozpoczęła się 10 sierpnia 1982 r. w Gdyni i zakończyła się 6 września 1982 r. również w Gdyni.
W książce tej jest również skład pierwszej załogi statku. Mogę przesłać skan. Adres ewentualnie proszę na prv.
Pozdrawiam.
W dziewiczej podróży "Dar Młodzieży" przebył w ciągu 58 dób 5290 mil morskich. W morzu (w tym w regatach) przebywał 29 dób, 11 godzin i 42 minuty. Na redzie kotwiczył przez 7 dób, 11 godzin i 26 minut. W portach przebywał przez 21 dób i 52 minuty. Na żaglach przebył 2876,5 mili morskiej, potrzebując na pokonanie tej drogi 16 dób, 2 godziny i 57 minut. Korzystając z silnika pokonał 2413,5 mili w czasie 13 dób, 8 godzin i 45 minut. Średnia prędkość pod żaglami wyniosła 7,43 węzła, a pod silnikiem 7,52 węzła.
Trasa dziewiczej podróży "Daru Młodzieży".
Gdynia - Warnemunde - Falmouth - Lizbona - Vigo - Southampton - Bremerhaven - Gdynia.
Na trasie Falmouth - Lizbona i Vigo - Southampton startował w regatach Operacji Żagiel - 82.
Dziewicza podróż rozpoczęła się 10 sierpnia 1982 r. w Gdyni i zakończyła się 6 września 1982 r. również w Gdyni.
W książce tej jest również skład pierwszej załogi statku. Mogę przesłać skan. Adres ewentualnie proszę na prv.
Pozdrawiam.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.