- Perkunl.jpg (24.89 KiB) Przejrzano 10008 razy
Statki śródlądowe
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Holownik parowy "Perkun" Żeglugi na Odrze. Była to seria 9 holowników zamówionych przez Polskę w 1946 roku w Holandii. Pozostałe nosiły następujące nazwy: "Dażboch", "Jarowid", "Kupała", Łada", ","Radgost", Swarożyc", "Trygław" i "Żywija".
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Waldku, ja się bardzo cieszę, że zająłeś się też holownikami.
Kiedy obejrzałem oba rysunki zacząłem wertować moje "zasoby" i stwierdziłem zero holowników.
Kiedy obejrzałem oba rysunki zacząłem wertować moje "zasoby" i stwierdziłem zero holowników.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Re: Statki śródlądowe
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Re: Statki śródlądowe
To może wziąłbyś się za morskie ?RyszardL pisze:Waldku, ja się bardzo cieszę, że zająłeś się też holownikami.
Kiedy obejrzałem oba rysunki zacząłem wertować moje "zasoby" i stwierdziłem zero holowników.
Ale Danka cacy
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Statki śródlądowe
"Gośkę" też przebudowali. Dobrze, że sterownia została bez zmian.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Czy ktoś ma informacje o tym statku. To znaczy rok budowy, dane techniczne no i losy. Będę wdzięczny za pomoc. Jednostka nazywa się "NETTELBECK".
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Musiałem poprawić rysunek, gdyż poprzedni miał feler zabraklo mu steru.
Ostatnio zmieniony 2012-10-08, 21:38 przez W.Danielewicz, łącznie zmieniany 1 raz.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Wiślany lodołamacz pomocniczy "FRIBBE" pruskiej administracji wodnej. Potem polski "WROBNA" następnie "REKIN", potem niemiecki "FALKE", po krotkim czasie "HAI". Po 1945 r. polski "REKIN" i "ŻBIK"
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Wiślany prom kolei wąskotorowej "ŚWIBNO" ex "Aegir". Pływal przez Wisłę pomiędzy Świbnem a Mikoszewem przewożąc wagony i lokomotywy kolei wąskotorowej.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Holownik parowy tylnokołowy "GOPLANA" w malowaniu z lat trzydziestych XX w. To późniejszy powojenny holownik "GOPŁO" gdyż nazwa "Goplana" nie spodobała się ówczesnym władzom.
W.DANIELEWICZ
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Statek Żeglugi Gdańskiej "Piotr Ściegienny" w latach sześćdziesiątych XX w i poniżej ten sam statek jako "Kartuzy" w latach pięćdziesiątych XX w.
W.DANIELEWICZ
Re: Statki śródlądowe
Panie Waldku.
Jeśli można skomentować Pańskie rysunki, to zrobię to w dwóch słowach: JESTEM ZACHWYCONY !!!
Proszę o więcej.
Jeśli można skomentować Pańskie rysunki, to zrobię to w dwóch słowach: JESTEM ZACHWYCONY !!!
Proszę o więcej.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Statki śródlądowe
Też jestem tego zdania. To są bardzo przyjemne dla oka prace.Peperon pisze:Panie Waldku.
Jeśli można skomentować Pańskie rysunki, to zrobię to w dwóch słowach: JESTEM ZACHWYCONY !!!
Proszę o więcej.
No i też chcę więcej.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Re: Statki śródlądowe
Mi się te prace również bardzo podobają (chciałoby się rzec - MIODZIO!), ale jestem bardziej nie nasycony od kolegów, bo oprócz rysunków, chciałbym się dowiedzieć co nie co o tych pięknych statkach. Kiedyś Autor był bardzo "płodny" na forum "Żeglugi Śródlądowej" (i bardzo wiele się dowiedziałem czytając jego posty, za co BARDZO DZIĘKUJE!!!!), ale teraz nawet tam milczy .
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
KARTA INFORMACYJNA STATKU
NAZWA STATKU: „PIOTR ŚCIEGIENNY”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „KARTUZY”; ex „DIANA”.
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI
ROK BUDOWY: 1880/81 STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 95
DANE TECHNICZNE:
1960
długość całkowita: 23,68 m; długość mp.: 22,82 m; szerokość całkowita: 4,71 m ; wysokość burt: - 2,41 m; wysokość statku: 4,00 m; zanurzenie max: 1,65 m.; nośność: 12 t.; pojemność brutto: 61 RT; pojemność: netto: 39 RT
SILNIKI GŁÓWNE:
1881:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu cylindrowa; prod.: J.W. Klawitter, Danzig r. moc: 60 KM
1927:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu cylindrowa; prod.: Union Gieβerei, Königsberg 1925 r. moc: 80 KM; nr. fabryczny: 1765; średnica cylindrów: 201 ▪381 mm; skok tłoka: 240 mm; ilość obrotów: 180/min.
Urządzenia elektryczne: 1 prądnica o mocy 1 kW = 24 V
KOTŁY PAROWE
1926
1 kocioł parowy szkocki prod.: Union Gieβerei, Königsberg: rok prod.: 1925; numer fabr.: 16545; pow.ogrzewania: 35,6 m2; ciśnienie: 6,5 atm.
1959
1 kocioł parowy szkocki prod.: Wilke Werke A.G., Braunschweig; rok prod. 1955; numer fabr.: 6688; pow.ogrzewania: 45 m2; ciśnienie: 12 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 12 km/godz..; załoga: 6 osób + 130 pasażerów.
PORT MACIERZYSTY:
Gdańsk
ARMATOR:
P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku
NUMERY REJESTRACYJNE:
77 [BSR Danzig]; 662 [RDW Tczew.] Gd-I-58 [IŻŚr., Gdańsk]
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
SODP
RYS HISTORYCZNY
Własność firmy Carl u. Ludwig Habermann z Gdańska [Danzig], nazwany „DIANA” [D]; jako statek pasażersko towarowy pływał na wodach śródlądowych w okolicach Gdańska i Elbląga [Elbing]; W 1900 r. przejęty przez firmę Weichsel Danziger Dampschiffahrt und Seebad A.G. z Gdańska bez zmiany nazwy. Używany do przewozu zwierząt do rzeżni lub na targ, woził także produkty rolne. 3 września 1903 roku mając na pokładzie krowy wracał do Gdańska, na wysokości Kiezmarku [Kaesemarkt] nagła zmiana pogody połączona z ulewnym deszczem spowodowała zalanie pokładu i statek przewrócil się i zatonął bez ofiar w ludziach utopiło się 7 krów. Wydobyty i odbudowany w stoczni A.& W., Wojan Werft w Gdańsku. Przebudowany na statek pasażerski. W 1920 roku podniósł banderę Wolnego Miasta Gdańska [DZ]. Kolejna przebudowa miała miejsce w 1926 r. kiedy to wymieniono maszynę i kocioł parowy. We wrześniu 1939 r. po wcieleniu Wolnego Miasta do III Rzeszy pływał pod banderą niemiecką [D]. W październiku 1941 r. armator zmienił nazwę na Weichsel Danziger Dampschiffahrt A.G. Zatopiony w marcu 1945 roku został wydobyty w 1946 roku i wyremontowany w ówczesnej Państwowych Warsztatach i Stoczni w Pleniewie. Nazwany „KARTUZY”, pływał w firmie Polskie Drogi Wodne – Żegluga Państwowa w Gdańsku. Eksploatowany z Gdańska do Elbląga. [PL]. W 1948 r. „Kartuzy” zostały przejęte przez Państwową Żeglugę na Wiśle Oddział w Gdańsku [PL] a rok później trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Gdańsku [PL]. Pływał na linii Gdańsk-Elblag. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Warszawa Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku zmieniając nazwę na „PIOTR ŚCIEGIENNY” . Skierowany do obsługi portów Zalewu Wiślanego, otrzymał sygnał wywoławczy SODP. W 1953 r. został w Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku przebudowany, otrzymał nową sterówkę zlikwidowano także zabudowę rufy. W lipcu 1954 r. „Piotr Ściegienny” trafił do P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. Trzy lata później statek przejmuje P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. W 1960 roku wymieniono kocioł parowy. Wycofany w 1968 r. Podczas złomowania na terenie Bazy Remontowej Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku-Stogach zatonął po raz trzeci w swej historii. Wydobyty i złomowany.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 19 lutego 2011 r.
W.DANIELEWICZ