- PŚciegiennyint.jpg (175.48 KiB) Przejrzano 9759 razy
- KARTUZY na Zal.Wis.WD..jpg (109.88 KiB) Przejrzano 9759 razy
Dziękuje za słowa uznania
Co do
to po prostu czas to znaczy jego brak oraz moje kłopoty osobiste osłabiły moją aktywność ale myślę że sytuacja się poprawiła. Choć z tym milczeniem to tak nie zupełnie do końca prawda. Poświęciłem trochę czasu na powstanie kalendarzy żeglugowych. W tym roku były to dwa. Jeden o statkach odrzańskich a drugi o barkach bez napędu z Wisły. Jeżeli nic się nie wydarzy to 8 listopada b.r. będzie wodowanie książki o Kanale Ostrodzko-Elbląskim gdzie jestem współautorem [R. Kowalski i C. Wawrzyński] oprócz mnie. Mój rozdział poświęcony będzie statkom kanału od 1860 roku do chwili obecnej.. Wychodząc na przeciw załączam historię statku:
KARTA INFORMACYJNA STATKU
NAZWA STATKU: „
PIOTR ŚCIEGIENNY”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „KARTUZY”; ex „DIANA”.
TYP STATKU: STATEK PASAŻERSKI
ROK BUDOWY: 1880/81 STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 95
DANE TECHNICZNE:
1960
długość całkowita: 23,68 m; długość mp.: 22,82 m; szerokość całkowita: 4,71 m ; wysokość burt: - 2,41 m; wysokość statku: 4,00 m; zanurzenie max: 1,65 m.; nośność: 12 t.; pojemność brutto: 61 RT; pojemność: netto: 39 RT
SILNIKI GŁÓWNE:
1881:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu cylindrowa; prod.: J.W. Klawitter, Danzig r. moc: 60 KM
1927:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu cylindrowa; prod.: Union Gieβerei, Königsberg 1925 r. moc: 80 KM; nr. fabryczny: 1765; średnica cylindrów: 201 ▪381 mm; skok tłoka: 240 mm; ilość obrotów: 180/min.
Urządzenia elektryczne: 1 prądnica o mocy 1 kW = 24 V
KOTŁY PAROWE
1926
1 kocioł parowy szkocki prod.: Union Gieβerei, Königsberg: rok prod.: 1925; numer fabr.: 16545; pow.ogrzewania: 35,6 m2; ciśnienie: 6,5 atm.
1959
1 kocioł parowy szkocki prod.: Wilke Werke A.G., Braunschweig; rok prod. 1955; numer fabr.: 6688; pow.ogrzewania: 45 m2; ciśnienie: 12 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal ; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 12 km/godz..; załoga: 6 osób + 130 pasażerów.
PORT MACIERZYSTY:
Gdańsk
ARMATOR:
P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku
NUMERY REJESTRACYJNE:
77 [BSR Danzig]; 662 [RDW Tczew.] Gd-I-58 [IŻŚr., Gdańsk]
SYGNAŁ WYWOŁAWCZY:
SODP
RYS HISTORYCZNY
Własność firmy Carl u. Ludwig Habermann z Gdańska [Danzig], nazwany „DIANA” [D]; jako statek pasażersko towarowy pływał na wodach śródlądowych w okolicach Gdańska i Elbląga [Elbing]; W 1900 r. przejęty przez firmę Weichsel Danziger Dampschiffahrt und Seebad A.G. z Gdańska bez zmiany nazwy. Używany do przewozu zwierząt do rzeżni lub na targ, woził także produkty rolne. 3 września 1903 roku mając na pokładzie krowy wracał do Gdańska, na wysokości Kiezmarku [Kaesemarkt] nagła zmiana pogody połączona z ulewnym deszczem spowodowała zalanie pokładu i statek przewrócil się i zatonął bez ofiar w ludziach utopiło się 7 krów. Wydobyty i odbudowany w stoczni A.& W., Wojan Werft w Gdańsku. Przebudowany na statek pasażerski. W 1920 roku podniósł banderę Wolnego Miasta Gdańska [DZ]. Kolejna przebudowa miała miejsce w 1926 r. kiedy to wymieniono maszynę i kocioł parowy. We wrześniu 1939 r. po wcieleniu Wolnego Miasta do III Rzeszy pływał pod banderą niemiecką [D]. W październiku 1941 r. armator zmienił nazwę na Weichsel Danziger Dampschiffahrt A.G. Zatopiony w marcu 1945 roku został wydobyty w 1946 roku i wyremontowany w ówczesnej Państwowych Warsztatach i Stoczni w Pleniewie. Nazwany „KARTUZY”, pływał w firmie Polskie Drogi Wodne – Żegluga Państwowa w Gdańsku. Eksploatowany z Gdańska do Elbląga. [PL]. W 1948 r. „Kartuzy” zostały przejęte przez Państwową Żeglugę na Wiśle Oddział w Gdańsku [PL] a rok później trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura w Gdańsku [PL]. Pływał na linii Gdańsk-Elblag. W 1951 roku trafia do P.P. Żegluga na Wiśle, Warszawa Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku zmieniając nazwę na „PIOTR ŚCIEGIENNY” . Skierowany do obsługi portów Zalewu Wiślanego, otrzymał sygnał wywoławczy SODP. W 1953 r. został w Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku przebudowany, otrzymał nową sterówkę zlikwidowano także zabudowę rufy. W lipcu 1954 r. „Piotr Ściegienny” trafił do P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy Ekspozytura Gdańsk-Gdynia. Trzy lata później statek przejmuje P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku. W 1960 roku wymieniono kocioł parowy. Wycofany w 1968 r. Podczas złomowania na terenie Bazy Remontowej Żeglugi Gdańskiej w Gdańsku-Stogach zatonął po raz trzeci w swej historii. Wydobyty i złomowany.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 19 lutego 2011 r.