Re: Statki śródlądowe
: 2012-10-14, 14:16
"Gopło" na Wiśle. Zbiory: F. Manikowski
NAZWA STATKU: „GOPŁO”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „GOPLANA”; ex „KDF-5”; ex „JOHANN KESSELHUT; ex „GOPLANA”; ex „BRAHEMŰNDE”; ex „HAMELN”.
TYP STATKU: HOLOWNIIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1899
STOCZNIA: Werft der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden. [Niemcy]
NR. BUD.: 313
DANE TECHNICZNE:
1899
długość: 38,80 m; szerokość: 6,35 m; wysokość burt: 2,02 m; zanurzenie: 1,00 m.; nośność:50 t.
1923
długość: 38,93 m; szerokość: 6,60 m; zanurzenie: 1,20 m; wyporność:75 t.
1936
długość: 38,93 m; szerokość: 6,50 m; zanurzenie min: 0,67 m; zanurzenie max.: 1,32 m; uciąg: 650 t.; ładowność:47 t; pasażerów: 132 osób.
1942
długość: 40,18 m; szerokość: 6,36 m; wysokość burt: 2,00 m; nośność: 86,72 t.
1947
długość całkowita: 40,18 m; długość m.p.: 38,80 m; szerokość na wręgach 6,36 m; szerokość całkowita: 7,03 m; wysokość nierozbieralna: 3,50 m; zanurzenie min.:0,70 m; zanurzenie max.: 1,30 m.
1960
długość całkowita: 40,00 m; szerokość całkowita: 7,03 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość nierozbieralna: 3,70 m;
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania prod. Werft der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden 1899 r. Nr fabr. 313; moc: 220 KM; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 408 mm; średnica cylindra niskiego ciśnienia: 704 mm; skok tłoka: 100 mm; ilość obrotów 40/min.
1 prądnica o mocy 2,4 kW = 24 V
od 1964 r. 1 prądnica o mocy 1,6 kW 110 V
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy prod. der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden 1899 r. ciśnienie 10 atm; pow. ogrzewania 72,6 m.
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod. Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych, Gliwice. Nr fabr.: 2212; ciśnienie 10 atm.; pow. ogrzewania: 80,2 m2
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: tylne koło łopatkowe; prędkość bez ładunku 15 km/godz. z pełnym ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 7 osób;
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz.
ARMATOR:
P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy.
NUMERY REJESTRACYJNE:
68 [BSR, Bromberg]; 1309 [PZW., Bydgoszcz] 6263 [PZW. Bydgoszcz] 335 [RDW., Bydgoszcz]; Bg-I-85 [IŻŚr., Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany dla Mindener Schleppschiffahrt Gesellschaft, Minden jako statek holowniczo-towarowy. Nazwany „HAMELN”. Pływał głównie na Wezerze. Zakupiony 27 maja 1918 roku za kwotę 48.000 RM przez Bromberger Schleppschiffahrt A.G, Bromberg [dz. Bydgoszcz]. Nazwany „BRAHEMŰNDE” w dniu 20 sierpnia 1918 r. Pływał na trasie Bromberg-Danzig. Od 1920 roku w Lloydzie Bydgoskim S.A., Bydgoszcz. Na początku kwietnia 1925 roku zmieniono nazwę statku na „GOPLANA”. We wrześniu 1939 roku po zajęciu Bydgoszczy przez Wehrmacht zajęty początkowo przez Wasserschutzpolizei a potem jako byłe mienie polskie przez der Kommisärische Verwälter der Haupttreuhanstelle Ost für Binnenschiffahrt des Weichselstromgebietes, Danzig. W sierpniu 1940 roku przyznany Bromberger Schleppschiffahrt, A.G., Bromberg zmienił nazwę na „JOHANN KESSEHUT”. Rok później w stoczni BSA został przebudowany. zmieniono koła łopatkowe i przebudowano rufę. Jego kapitanem był Josef Blachowski a mechanikiem niejaki Gosnacki. Holownik był w czarterze firmy Dyckerhoff & Widmann z Płocka. W lipcu 1943 r. „Johann Kesselhut” przeszedł naprawę koła łopatkowego. W kwietniu 1945 roku zarekwirowany przez Armię Czerwoną i jako „KDF-5” skierowany do Modlina. Po interwencji Rejonowego Komisarza Żeglugi W. Szczytta w IV Oddziale Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy gen. Szczepiennikow wydał zwolnienie z rekwizycji. Holownik zwrócono w Modlinie w maju 1945 roku. Przejęty przez Okręgowy Urząd Likwidacyjny w Bydgoszczy a następnie zwrócony Lloydowi Bydgoskiemu S.A., w Bydgoszczy gdzie przywrócono mu nazwę „Goplana”. Jego kapitanem był Stanisław Gajewski a później Bolesław Jasiński. W listopadzie 1948 roku ukazało się Zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 16 o upaństwowieniu firmy Lloyd Bydgoski. Na początku 1949 roku holownik przejęła Państwowa Żegluga Śródlądowa we Wrocławiu Oddział w Warszawie Ekspozytura w Bydgoszczy zmieniając nazwę na „GOPŁO”. W tym samym roku zamontowano na holowniku agregat prądotwórczy. W 1950 roku w wyniku reorganizacji w żegludze śródlądowej „Gopło” trafiło do Żeglugi na Wiśle Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. W tym samy roku holownik przeszedł remont otrzymując nowy kocioł parowy, agregat prądotwórczy zmieniono także rozkład pomieszczeń załogowych oraz windę sterową. Od lipca 1954 roku w wyniku kolejnej reorganizacji „Gopło” przejmuje nowo powstałe Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy. Kolejny remont statek przeszedł w roku 1959. W 1963 roku armator zmienił nazwę na P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. Rok później otrzymuje on nowy agregat prądotwórczy. W maju 1975 roku zostaje wycofany z eksploatacji i odstawiony. Uruchomiony na krótko dla potrzeb filmu fabularnego „Domy z deszczu” rez. Ryszarda Bera. Odtwarzał w nim radziecki holownik „PUSZKIN” pływający na Wołdze. Rolę kapitana zagrał Bogusz Bilewski a sternika Franciszek Trzeciak. Pocięty na złom w 1977 roku w Bazie Remontowej Żeglugi Bydgoskiej w Czarnkowie.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 31 sierpnia 2008 r.