KFK w polskich rękach

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Czy któryś z szanownych Panów zna oznaczenie niemieckich KFK pływających pod biało-czerwoną?
W listach p. Zientary podane są ich polskie losy, ale którym KFK je przyporządkować?
Z góry dziękuję za okazaną pomoc :D
EDIT:
Lista z linkami do poszczególnych edycji wykazu kutrów:
wersja z 27.VIII.2011
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 76#p122476
wersja z 11.I.2012
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 18#p126318
wersja z 21.III.2012
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 53#p128553
wersja z 22.VIII.2012
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 51#p132051
wersja (2-postowa) z 1.IX.2012
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 83#p132383
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 84#p132384
wersja (2-postowa) z 1.XII.2012
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 71#p135471
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 72#p135472
wersja (2-postowa) z 3.IX.2013
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 24#p141024
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 25#p141025
Ostatnio zmieniony 2013-09-03, 21:53 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4415
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: pothkan »

O ile kojarzę, to były kutry spośród niedokończonych i pozzostawionych w Świnoujściu (no i zapewne do tego ostałych się po sowieckiej grabieży). Czyli ogólnie z przedziału KFK 637-750 (z przerwami), może nawet późniejsze.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 754
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Zelint »

Kutry, które złożono w Polsce z elementów pozostawionych przez Niemców chyba nie miały jeszcze żadnych nazw niemieckich?

Wiesław Blady w "Polska flota rybacka w latach 19121-2001" wymienia 7 jednostek, ale bez nazw niemieckich. 6 wykończono w Stoczni "Odra" w Szczecinie w latach 1950-1951 (GDY-171, 172 i 175 oraz ŚWI-57, 64 i 65). Ostatni, a właściwie pierwszy (jeżeli weźmiemy pod uwagę chronologię) zbudowano w Pucku w 1948 roku (GDY-126), a jego kadłub przedłużono z 24 do 26 metrów.

W sumie był już podobny wątek na forum: http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... KFK#p21285
Obrazek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: JB »

Książka Bladego jest pełna braków i nieścisłości, wydaje mi się, że opierał się tylko na PRS, stąd braki z lat 1945-1955. A dostępne dokumenty archiwalne kryją wiele ciekawych informacji. Poniżej kilka z nich dotyczących kutrów KFK.

Kutry SKS-240/KFK

W wykazie kutrów (na dzień 16 października 1947 r.) zarejestrowanych w Morskim Urzędzie Rybackim (MUR) w Szczecinie widnieje 6 kutrów KFK:
Świ 49 (numer rejestracyjny MUR Szczecin – 603), zgłaszajacy Franciszek Piechocki;
Świ 50 (604), Antoni Gmitrowicz;
Świ 51 (605), Józef Lipski;
Świ 52 (611), Bank Rybaków Morskich;
Świ 53 (612), Bank Rybaków Morskich;
Świ 54 (617), Mirosław Szewczuk.
Podane wymiary tych kutrów to: 24x6,3x3,1 m. Na wykazie jest dopisek, że niezarejestrowano 15 kutrów KFK, z których 5 nadaje się do remontu.

W podobnym wykazie z 12 grudnia 1947 r. brak jest kutra Świ 53, zaś użytkownikiem kutrów Świ 52 i Świ 54 jest przedsiębiorstwo „Arka”.

Wykaz kutrów zarejestrowanych w MUR Szczecin na dzień 25 listopada 1948 roku obejmuje 4 takie kutry, brak jest Świ 54.

Wykaz z II kwartału 1949 roku zawiera te same kutry co poprzedni.
Ciekawe są adnotacje:
Świ 49, w remoncie, bez motoru, własność Skarbu Państwa, użytkownik Fr. Piechocki;
Świ 50, w Gdyni, bez motoru, właściciel (nabyty od GIRM) i uż. A. Gmitrowicz;
Świ 51, w Gdyni, bez motoru, wł. i uż. J. Lipski;
Świ 52, w Gdyni, bez motoru, wł. i uż. „Arka”;

Wykaz z 31 grudnia 1949 roku podaje tylko oznaki rybackie. Nie ma kutrów Świ 49 – 52, zaś z oznaczeń podanych przez Zelinta jest tylko Świ 57, ale prawdopodobnie jest to kuter typu KS-150 (dł. 15 m) zbudowany w stoczni w Siankach w 1948 roku (taki pojawia się w rejestrze z 1949 roku). Według mnie kutry Świ 49 – 52 zostały przerejestrowane do Władysławowa.

I jeszcze spis kutrów PPiUR „Arka” w Gdyni z 22 listopada 1951 roku:
Wła 23 (Arka 150), poniemiecki kuter KFK całkowicie wyremontowany w Pucku w 1950 roku,
23,24x6,34x2,35x[5,53] m, silnik June Munktell o mocy 225 KM, 9,5 w;
Wła 69 (Arka 151), kuter SKS-240 wybudowany w Stoczni Szczecińskiej w 1951 roku,
23,7x6,34x2,35x[5,53] m, silnik June Munktell o mocy 225 KM, 9,5 w;
Wła 70 (Arka 152) , kuter SKS-240 wybudowany w Stoczni Szczecińskiej w 1951 roku,
23,7x6,34x2,35x[5,53] m, silnik Alpha o mocy 180 KM, 9,5 w;
Gdy 171 (Arka 153), kuter SKS-240 wybudowany w Stoczni Szczecińskiej w 1949 roku,
23,7x6,34x2,35x[5,53] m, silnik June Munktell o mocy 225 KM, 9,5 w;
Gdy 172 (Arka 154), kuter SKS-240 wybudowany w Stoczni Szczecińskiej w 1950 roku,
23,7x6,34x2,35x[5,53] m, silnik June Munktell o mocy 225 KM, 9,5 w;

JB
Ostatnio zmieniony 2012-01-06, 00:34 przez JB, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 754
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Zelint »

JB pisze:Według mnie kutry Świ 49 – 52 zostały przerejestrowane do Władysławowa.
W momencie utworzenia PPiUR "Szkuner" (24.12.1954 r.) na stanie tego przedsiębiorstwa znalazło się m.in. siedem kutrów KFK. Było to WŁA-69, 70 i 71, oraz 116, 117 i 118 zbudowane w latach 1950-51 r. w Stoczni Szczecińskiej oraz wspomniany wyżej WŁA-23 z Pucka. Co ciekawe pierwszych 6 klasyfikowanych było jako SKS-240, a ten pucki kuter jako KFK...
Obrazek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: JB »

Teraz spekulacje (z wykorzystaniem informacji z mojego postu i postu Zelinta).
W PPiuR "Arka" pojawiają się jeszcze dwa kutry typu SKS-240 Wła 71 (? Arka 155) i Gdy 175 (? Arka 156). Po wyodrębnieniu się "Szkunera" Gdy 171. 172, 175 zmieniają oznaczenia na Wła 116, Wła 117, Wła 118.
A Świ 64, 65 to przejsciowe nazwy Wła 70 i Wła 69.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Bardzo dziękuję za liczny odzew

Listy p. Zientary zawierają następujące jednostki:

Superkutry typu KFK (Nm, 43-45, 45-57)
GDA 20; : WIKTORIA, Gdy 114 (Jedność Rybacka); : GDA 2 (Jedność Rybacka)
GDY 16 (Jedność Rybacka; : nm. s/y „Freedom”)
GDY 76 (47: prywatny; 52: Arka; 55: ZSRM „Franek Zubrzycki”; 64-73: ??)
ŚWI 111; : GDY 126 (prywatny)
TOW. MIGAŁA; : GDY 74 (Jedność Rybacka)

Superkutry typu SKS-240: zbud. w latach 1950-51, Stocznia Szczecińska, Szczecin zbudowane w oparciu o przejęte po wojnie części i elementy kadłubów poniemieckich kutrów typu KFK produkowanych do 1945 r. w Świnoujściu
GDY 171 (Arka); : ŚWI 62 (Barka); : WŁA 116 (Szkuner; przed 89 ??)
GDY 172 (Arka); : ŚWI 63 (Barka); : WŁA 117 (Szkuner; przed 89 ??)
GDY 175 (Arka); : ŚWI 66 (Barka); : WŁA 118 (Szkuner; przed 89 ??)
ŚWI 57 (Barka); : WŁA 70 (Szkuner), 61: UST 102 (Korab; przed 89 ??)
ŚWI 64 (Barka); : WŁA 71 (Szkuner; przed 89 ??)
ŚWI 65 (Barka); : WŁA 69 (Szkuner; przed 89 ??)

przebudowany na kuter szkolno-rybacki 1967: jacht szkolny kadłub zbud. w 1944 r., Świnoujście, ukończ. w 1951 r.
HENRYK RUTKOWSKI, Gdy 180, 1967: PZ-5; 1998: KAPITAN GŁOWACKI;

W służbie WOP-u jako dozorowiec pogranicza
II. (Nm., 194., 1949)
DP 53 (DP 53), 50: KOMUNA PARYSKA (../..; 49 ex nm. m/tr „Koł 1”; SG; 12.1.59: m/t „Doker”)

Myślałem o dopasowaniu numerów KFK, na razie tylko Pothkan podał zakres numeracji... Tym niemniej ustalenie losów pod biało-czerwoną też będzie interesujące :-)
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 754
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Zelint »

Chemik pisze: GDY 171 (Arka); : ŚWI 62 (Barka); : WŁA 116 (Szkuner; przed 89 ??)
GDY 172 (Arka); : ŚWI 63 (Barka); : WŁA 117 (Szkuner; przed 89 ??)
GDY 175 (Arka); : ŚWI 66 (Barka); : WŁA 118 (Szkuner; przed 89 ??)
Szkuner swoje kutry dostał od Arki, więc albo ta Barka to jest błąd, albo Barka oddała je Arce, zanim kutry trafiły do Szkunera.

WŁA-23 to ŚWI-111? Ten kuter w Szkunerze pływał bardzo długo. W składzie jego floty był jeszcze w latach 70-tych. Pozostałe kutry KFK ze Szkunera wybyły wcześniej.
Obrazek
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Ja tylko przepisałem to co można znaleźć w wykazach p. Zientary....
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: JB »

Wykazy pana Wojciecha Zientary wydają się być sporządzone na podstawie publikacji Polskiego Rejestru Statków. Wypiski z tych książek to benedyktyńska praca, choć jeśli nie są uzupełnione badaniami dokumentów archiwalnych to powstaja braki z pierwszych 10 lat po drugiej wojnie światowej (pierwszy rejestr ukazał sie w 1957 r.). Poza tym na pewno w wykazach są błędy, zapisy w rejestrach mogą byc nieprawdziwe (lub przekręcone), a i autor może coś "wnieść" od siebie.
Przypuszczam, że kutry typu SKS-240 najpierw były użytkowane (przez krótki okres) w "Barce"', a potem w "Arce", które to przedsiębiorstwo przekazało je "Szkunerowi".
W archiwalnym wykazie z II kwartału 1949 roku PPiUR "Barka" dysponowała m.in. kutrami o oznaczeniach Świ 55--61 i Świ 67--69. Brakujące oznaczenia tj. Świ 62-66 to prawdopodobnie numery kutrów typu SKS-240. Szóste oznaczenie: Świ 57, po wycofaniu kutra SKS-240 z "Barki" mógł przejąć nowozbudowany kuter o długości 15 m.
Prawdopodobnie było tak:
Świ 62 ("Barka") --> Gdy 171 ("Arka 153") --> Wła 116 ("Szkuner")
Świ 63 ("Barka") --> Gdy 172 ("Arka 154") --> Wła 117 ("Szkuner")
Świ 64 ("Barka") --> Wła 69 ("Arka 151") --> Wła 69 ("Szkuner")
Świ 65 ("Barka") --> Wła 70 ("Arka 152") --> Wła 70 ("Szkuner") --> Ust 102 ("Korab")
Świ 66 ("Barka") --> Gdy 175 ("Arka 156") --> Wła 118 ("Szkuner")
Świ 57 ("Barka") --> Wła 71 ("Arka 155") --> Wła 71 ("Szkuner")

Z kolei odbudowanych kutrów KFK było od 6 do 8:
1) Świ 52 (odb. Puck, 1950) --> Wła 23 ("Arka 150") --> Wła 23 {"Szkuner")
2) Świ ? 54 --> Gdy 180 Henryk Rutkowski (PCWM, zak. 1949, odb. St. Ryb. Gdy., # 90/1951) --> PZ-5 --> Kapitan Głowacki
3) Świ ? 51 --> Gdy 76 (pryw. Konrad Konkel; bud. St. Gda., 1947; ten kuter pojawia się po raz pierwszy w spisach 2 VI 1948 r., przedtem to oznaczenie nosił kuter sprowadzony z Danii w ramach pomocy UNRRA) --> Dar 60 --> Dar 102 Franek Zubrzycki (ZSRM w Darłowie)
4) Świ 49 (tak sądzę, wydaje mi się że to nie Świ 111) --> Gdy 126 (odb. Puck, 1948)
5) Świ ? 50 --> Gdy 16 ("Jedność Rybacka"; odb. Puck, 1951)
6) Świ ? --> Gda 20 Wiktoria (to oznaczenie pojawia się dopiero w II połowie 1948 roku; odb. Gdynia, 1946) --> Gda 2
Nie wiadomo, czy typ KFK:
7) Świ ? 53 --> Towarzysz Migała (odb. St. Rem. Gdy,, 1950) --> Gdy 74
Bardzo wątpliwe:
8) DP 53 Komuna Paryska (WOP) --> Doker --> Gda 1
Długość tego kutra wynosiła tylko 21,04 m, a szerokość - 5,54 m, dużo mniej niz wymiary kutrów KFK.

JB
Ostatnio zmieniony 2011-06-08, 18:39 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Chemik »

Czyli mamy już mniej więcej chronologię przemianowań kutrów, a czy dałoby się ustalić kiedy przekazywano kutry?
No i to co mi pogłowie chodzi, czy są jakiekolwiek dane odnośnie ich niemieckich nazw (poza tym co podał Pothkan)?
Awatar użytkownika
Zelint
Posty: 754
Rejestracja: 2005-09-24, 08:20
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Zelint »

pothkan pisze:O ile kojarzę, to były kutry spośród niedokończonych i pozzostawionych w Świnoujściu (no i zapewne do tego ostałych się po sowieckiej grabieży). Czyli ogólnie z przedziału KFK 637-750 (z przerwami), może nawet późniejsze.
Raczej były to kutry późniejsze, bo losy kutrów z przedziału 637-750 były następujące:

KFK 637 - Travemünde, ukończony jak kuter rybacki "Godewind", służba w GM/SA
KFK 638 - Travemünde, dalsze losy nieznane
KFK 639 - Travemünde, 1956 złomowany w Hamburgu
KFK 640 - Travemünde, służba w GM/SA, luty 1992 skreślony z rejestru
KFK 641 - Travemünde, 09.1966 r. złomowany
KFK 642 - Travemünde, 1982 r. sprzedany za granicę, lecz złomowany w Cuxhaven
KFK 643 - 655 - w Travemünde, losy końcowe nieznane
KFK 656 - Travemünde, 1965 r. sprzedany nad Zatokę Perską
KFK 657 - Travemünde, losy nieznane
KFK 658 - Kirkenes - NKi 716, potem sprzedany (?) do RFN, 1976 skreślony z rejestru
KFK 659 - 05.1946 przekazany ZSRR
KFK 660 - Travemünde , losy nieznane
KFK 661 - jak wyżej
KFK 662 - Kirkens, NKi 717, 07.1949 już w RFN
KFK 663 - 04 .1946 przekazany ZSRR
KFK 664 - jak wyżej
KFK 665 - w Travemünde, budowa ukończona, 04.46 przekazany następnie ZSRR (nawy brak)
KFK 666 - Travemünde, losy końcowe nieznane
KFK 667 - Travemünde, 08.1946 - rezerwuar części zamiennych
KFK 668 - Travemünde, losy po r. 1951 nieznane
KFK 669 - Travemünde, przekazany prywatnemu armatorowi
KFK 670 - 671 -Travemünde, losy nieznane
KFK 672 - Travemünde, 1946 pod nazwą TRA 7, dalsze losy nieznane
KFK 673 - Travemünde, losy nieznane
KFK 674 - Travemünde, 08.1946, pocięty na złom?
KFK 675 - Travemünde, losy nieznane
KFK 676 - Travemünde, niegotowy, 01.46 w Kilonii, przekazany ZSRR, dalszych losy nieznane
KFK 677 - zniszczony przez alianckie lotnictwo 12.03.1945 w stoczni Burmeister (Dania)
KFK 678 - Travemünde, losy nieznane
KFK 679 - 680 oraz KFK 683 - 699 zniszczone przez alianckie lotnictwo 12.03.1945 w stoczni Burmeister (Dania) - nr 681-682 ni są wymienione
KFK 700 - 739 zlecenia zostały już udzielone
KFK 740 - 752 - budowa dokończona przez Duńczyków, małe kutry rybackie, żadne KFK we właściwym tego słowa znaczeniu. W zasadzie klasyfikowane jako KFK, ale wydane Danii.

KFK 753 - 912 - budowa nie zaczęta
KFK 913 - 1022 - budowa rozpoczęta we Francji, nie wiadomo w jakim stopniu zaawansowana
KFK 1023 - 1072 - Adriatyk, 1945 nie wiadomo w jakim stopniu budowa zaawansowana

więcej numerów już nie przydzielono.

powstaje więc zasadnicze pytanie, czy polskie kutry rybackie to były rzeczywiście KFK? IMHO to były jednostki złożone z pozostałych na terenie stoczni elementów, a nie całe kutry z przydzielonymi numerami.

Dane z książki Herwiga Dannera o nm. KFK, w tłumaczeniu pomógł mi kolega :brawo:

p.s. co to są za wykazy Wojciecha Zientary? Jakaś książka czy strona w internecie?
Obrazek
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 5696
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: AvM »

Ernst Burmester genoß einen besonderen Ruf als Hochsee-Regatta-Segler. Er errichtete 1920 in Bremen-Burg eine Boots- und Yachtwerft, auf der mehrere bekannte Rennyachten entstanden, aber auch die Rettungsboote für die bedeutendsten Fahrgastschiffe der Vorkriegszeit, wie z.B. der "Normandie". In den Kriegsjahren baute Burmester große Serien von Pionier-Sturmbooten (510 Stück) und Minenräumbooten (274 Stück). Er richtete 1941 in Swinemünde eine Zweigwerft ein, auf der ein Teil der Räumboote erbaut wurde. Vor allem aber fand hier die fabrikmäßige Produktion der Kriegsfischkutter (KFK) statt. Von Ende 1942 bis zur Zerstörung der Swinemünder Werft im März 1945 wurden 450 KFK fertiggestellt. In Bremen-Burg wurden in den ersten Nachkriegsjahren zehn Fischkutter, danach Zollboote, Segelyachten, Hilfsschiffe für die Marine und eine Serie von 18 Küstenminensuchern erbaut. 1979 übernahm die Lürssen-Werft den Betrieb. Die Bauliste hatte bis dahin die Bau Nr. 5695 erreicht. Davon waren 743 Marine-Schiffe mit 88.700 t Deplacement.

1942 Kriegsfischkutter KFK 138-156 110 ts
1942 Räumboot R 208-212 110 ts
1943 Räumboot R 213-217 110 ts
1943 Kriegsfischkutter KFK 157-237 110 ts
1943 Kriegsfischkutter KFK 243-302 110 ts
1943 Räumboot R 218-224 140 ts
1944 Räumboot R 225-233 140 ts
1943 Räumboot R 234-235 140 ts
1944 Räumboot R 236-237 140 ts
1944 Räumboot R 238-247 140 ts
1944 Räumboot R 248-253 140 ts
1944 Kriegsfischkutter KFK 303-337 110 ts
1943 Kriegsfischkutter KFK 338-342 110 ts
1944 Kriegsfischkutter KFK 343-411 110 ts
1944 Kriegsfischkutter KFK 462-561 110 ts
1944 Kriegsfischkutter KFK 613-624 110 ts
1945 Kriegsfischkutter KFK 628-641 110 ts
v.St.45 Kriegsfischkutter KFK 642-654 110 ts
1945 Kriegsfischkutter KFK 655-662 110 ts
v.St.45 Kriegsfischkutter KFK 663-676 110 ts
Bb Kriegsfischkutter KFK 677-699 110 ts
1944 Räumboot R 254-260 140 ts
1945 Räumboot R 261-263 140 ts
1945 Räumboot R 288-290 140 ts
Wr Räumboot R 291-300 140 ts
ann. Räumboot R 501-512
Wr Kriegsfischkutter KFK 700-739 110 ts
ann. Kriegsfischkutter KFK 763-912
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: JB »

Zelint pisze:... p.s. co to są za wykazy Wojciecha Zientary? Jakaś książka czy strona w internecie?
http://strony.aster.pl/zientara/files/statki_PMH.zip

JB
Marek T
Posty: 3252
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: KFK w polskich rękach

Post autor: Marek T »

1. Czy DOKER to nie jest przypadkiem jeden z niemieckich kutrów zarekwirowanych przez WOP ??

2. Te kutry wcale nie musiały pływać w "Barce" ...
Przy tych kutrach plącze się "Arka", więc można założyć, że kutry budowano na jej zamówienie; zresztą "Arka" była wówczas (czyli w 1948 r.) chyba jedynym przedsiębiorstwem, które mogło sobie pozwolić na luksus zamówienia serii takich statków. Skoro "Arka" miała oddział w Świnoujściu, to kutry powinny mieć oznaczenie rybackie ŚWI XXX (+ nazwę ARKA YYY - przez analogię do późniejszej służby we Władysławowie).
Myślę, że w 1951 r., po powołaniu "Barki", właściciel (czyli "Arka") zabrał je "do siebie". Trzy trafiły do Gdyni, a trzy następne - do władysławowskiej "Arki", którą założono akurat w 1951 r. Potem trzy gdyńskie również przeszły do Władysławowa. W 1954 r. znalazły się w "Szkunerze" i pozbawiono je nazwy ARKA YYY.

3. W "Rejestrze" PRS owszem, są błędy. Np. dwa razy występuje w nich SKS-240/2 (WŁA 117 i WŁA 69). Nie ma za to SKS-240/5. Dwa razy występuje też ex-ARKA 153 (przy WŁA 116 i WŁA 71). Nie ma za to ex-ARKA 155.

4. Jeszcze jedno. Kutry SKS i KFK mają zazwyczaj numerację PRS zaczynającą się od 43..:

430002 - ARKA 150
430003 - GDY 76
430004 - ARKA 156 / SKS-240
430005 - GDY 16
430007 do 430020 - typ B-12
430022 - ARKA 154 / SKS-240
430023 - ARKA 155 / SKS-240
430024 - ARKA 151 / SKS-240
430025 - późniejszy GDY 126
430026 do 430030 - typ B-12
430031 - ARKA 152 / SKS-240
- dalsze numery, to typy B-12 i B-25.

Wyjątki (nie sprawdzałem w późniejszych wydaniach "Rejestru" czy przypadkiem nie ma przy nich jakiegoś błędu):
410203 - ARKA 153 / SKS-240
410207 - GDA 20
410208 - TOW. MIGAŁA
630018 - HENRYK RUTKOWSKI

Nie zdziwiłbym się, gdyby brakujące numery (430001, 430002, 430006, 430021) to były też jakieś KFK.

5. Kutry SKS-240 były składane z elementów, które znaleziono w Świnoujściu. Wątpię, aby można było dopasować przewidywane nazwy niemieckie do późniejszych polskich. Nawiasem mówiąc, pierwsze kutry typu B-12 również były częściowo składane ze świnoujskich elementów ...
ODPOWIEDZ