http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter2. BX-428 (KFK)
KFK 145 Info: V 5522 (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost) BX 428 MILDA
książka Dannera:
KFK 145 11.42 M 3114, 3.43 MOK Norw. HSFl. Bergen NB 52, vorg. HSFl. Narvik NN 15, 6.44 V 5522, 5. KüSichVerb; KrEnde Bergen; GM/SA-Norw; 1.46 Res.Kiel; 1.47 SchulbootGr.Br'haven; 9.47 MTU-Br'haven, OMGUS; ERINERUNG J.Preuß Br'haven; 48 Umb. Burmester HB-Burg; BX 428; 8.48 MILDA; 7.49 G. Baltrusch; 195. H. Wohlt W'haven; 52 GNEISENAU; 53 aufg.; 2.55 A. Gust; 5.55 HL-Tr'münde SO 298; 8.59 SL 10; 5.65 F.&E. Jarchau; URSULA II; 12.67 Br'haven BX 719; 70 F. Jarchau; 12.70 O. Jarchau; 72 J. Jarchau; 12.73 U. Hoffmann; 13.3.79 Pos.53º51' N 05º 28'E ca. 20 sm nw v. Ameland in Brand; verk. an H. Bultjer/Holland als Wohnschiff.
Zgadza się oznaka rybacka (BX 428) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1948 r.). Najwidoczniej został zwrócony do RFN, skoro Danner dociągnął jego historię do końca lat 70-tych.
Tylko tak mnie zastanawia... czy kuter z oznaką rybacką BX z Bremerhaven (Morze Północne) nie miał tam gdzie łowić i musiał przejść do nas na Bałtyk, czy może nie tylko o połowy wtedy chodziło? W Polsce w tym czasie planowano wysyłać odremontowane KFK (SKS-y) na śledzie na Skagerrak i M.Północne - a więc w przeciwnym kierunku?!
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter1. SG-14 (KFK)
KFK 323 Info: Vs 134 (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost)
książka Dannera:
KFK 323 3.44 MOK Ost Vs 925; 11.44 Vs 134, KrEnde Aalborg; 1.46 Kappeln; 9.46 GRETCHEN W. Dreyer & E. Spitz Glückstadt; Umb. Schlichting HL-Tr'münde; 3.47 SG 14; 51 aufg. - Verbleib?
Zgadza się oznaka rybacka (SG 14) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1947-8 r.). Danner zakończył jego historię znakiem zapytania w 1951 r., widocznie w jakichś rejestrach, z których korzystał, w 1951 r. już tego kutra nie było. Czy to oznacza, że z Polski do Niemiec już nie wrócił?
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter9. KIE-737 (KFK)
KFK 350 Info: (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost)
książka Dannera:
KFK 350 2.44 MOK Norw. HSFl. Narvik NN 17, 5.44 V 6323, 2.45 2. KüSichVerb; KrEnde Stokmarknes; GM/SA-Norw; 10.46 NORDLICHT W. Dahms & H. Welskopf List; 47 W. Dahms & H. Welskopf & O. Ollhoff List; Umb. Flensb. SchiffbGes KIE 737, 48 W. Dahms & H. Reese Hörnum; 50 Korr. Reeder Hochs.Fisch.Kiel; 5.51 HEIMATLAND B. Mey & J. Nachtigall Husum; 52 SO 247; 53 B. Mey Kiel; 6.54 E.&M. Schock Möltenort; 8.59 SK 34; 68 M. Schock; 5.70 W. Tiks; 12.71 RENATE I Heiligenhafen SH 18; 12.80 H.J. Lüder; 2.81 C.M. Backhaus u. 1.82 Mot.Yacht; 11.82 Reg.gestr. Verk. Malediven.
Zgadza się oznaka rybacka (KIE 737) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1947-8 r.).
Najwidoczniej został zwrócony do RFN, skoro Danner dociągnął jego historię do lat 80-tych.
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter4. KIE-703
KFK 410 Info: HI 14, UJ 1762 (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost)
książka Dannera:
KFK 410 6.44 MOK Nord HSFl. Ijmuiden HI 14; KrEnde Ijmuiden; GM/SA-Westd. W'haven; 12.46 Charter F. Oltmanns Greetsiel; STURMVOGEL H. Sellmer Ki-Wellingsdorf & W. Engels Westerröhnfeld; Umb. Kremer & Sohn Elmshorn KIE 703; 50 abgebr. Hbg.
Zgadza się oznaka rybacka (KIE 703) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1947-8 r.). Danner zakończył jego historię w 1950 r., widocznie w jakichś rejestrach, z których korzystał, w 1950 r. już tego kutra nie było. Czy to oznacza, że z Polski do Niemiec już nie wrócił?
Z taką oznaką żadnego KFK nie znalazłem, ale na 99% chodziło tam o HEIL 38. HEI-3
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter
KFK 495 Info: (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost)
książka Dannera:
KFK 495 7.44 Gr.West HSFl. Gascogne FG 15; 44 HSFl. W'haven DW 38; 10.44 gesunk. W'haven FliBo; geb. u. rep.; KrEnde W'haven; GM/SA-W'haven; 9.47 GEBRÜDER/HEIL 3. J. & F. Meß Heiligenhafen, Umb. Mau & Jacob Hei'hafen; 51 E. Lietzow Hei'hafen; 52 A. Preuß H'hafen URANIA; 12.54 H. & K. Walkows H'hafen SO 213; 3.61 Landesbk. & Girozentr. Schl-Hol; 11.61 K. Sekuth; 12.62 K. H. Mingenbach; 12.62 K.H. Mingenbach & J. F. Schmidt & A. Wiemann; 5.66 Mingenbach & Schmidt; 73 Sportangelfzg; 90 vorh.
Zgadza się (no, prawie - ale to jeden z kilku wyjątków od reguły niemieckich oznak rybackich dwu- i trój literowych, któryś polski urzędnik mógł opuścić ostatnią literę) oznaka rybacka (HEIL 3) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1947-8 r.).
Najwidoczniej został zwrócony do RFN, skoro Danner dociągnął jego historię do lat 90-tych.
Szanowni Koledzy,
Zidentyfikowałem już 8 KFK z listy odkrytej przez JB!
4 najwyraźniej zostały zwrócone do Zach. Niemiec, 4 zniknęły z niemieckich dokumentów około 1950 r. Co się z tymi KFKami stało???
Stawiam dwie robocze hipotezy:
1. pozostały w Polsce, i tu możliwe były takie przypadki
...(a) tak się nimi "opiekowano", że zostały w końcu zezłomowane?
...(b) po mniejszym lub większym remoncie pływały jako polskie kutry rybackie, albo w WOP, albo w MW, albo dla UM itp.? [tu najbardziej "podejrzany" byłby GDY-76, późniejszy Franek Zubrzycki, jako KFK z oryginalnym silnikiem MODAG. Do tej pory myśleliśmy, że był to wrak wyciągnięty z wody, a tymczasem mógł być zabrany już po wojnie niemieckim rybakom]
...(c) zostały przebudowane i "odrodziły się" jako... SKS-y? [rewolucyjna hipoteza, ale my nie znaleźliśmy jeszcze żadnych dokumentów opisujących z resztek których KFK te SKS-y poskładano. Zwłaszcza wobec SKG-240A, czyli H.RUTKOWSKIEGO mogłoby to pasować. Wiemy, tylko tyle, że 10.08.1949 r. SKG-240A jest już w Stoczni Rybackiej w Gdyni, zatem mógł on pochodzić z zatrzymania dokonanego w 1948 roku! Jedna z "legend" mówiła właśnie o tym, że H.RUTKOWSKI był kutrem zarekwirowanym po wojnie za naruszenie polskiej granicy morskiej, ale do tej pory wiązałem to z KP-34 RUTKOWSKI WOP-u, zgodnie z sugestią z książki M.Soroki.]
2. zostały w końcu zwrócone amerykańskim władzom okupacyjnym Niemiec, ale zamiast do rybaków trafiły do tworzonego właśnie Bundesgrenzschutz-See i z jakiegoś powodu przerwała się ciągłość dokumentowania ich historii. [Może podczas pobytu w Polsce zamalowano ich niemieckie oznaki rybackie i nie można było w RFN zidentyfikować który KFK jest który?]
Ta druga hipoteza tłumaczyłaby pojawienie się w BGS-See Kriegsfischkuttrów o nieznanym pochodzeniu (!) oraz wyjaśniałaby, dlaczego nie odnaleźliśmy w rejestrach PRS tych zatrzymanych w Polsce kutrów. Smaczku tej drugiej hipotezie dodaje fakt, że jeden z byłych KFK BGS-See jest teraz w Polsce, nie możemy bowiem wykluczyć, że SEETEUFEL-JASTRZĄB już tu był wcześniej około 1948 roku - zatrzymany za nielegalne połowy!
Oczywiście, można rozważać też kombinacje: dla części tych z zatrzymanych KFK, które znikły z niemieckich dokumentów - hipoteza 1, dla części hipoteza 2.
Oj, wiele jeszcze pracy przed nami.
I jeszcze jeden
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_ ... ischkutter14. KIE-725 (KFK) - zgubił kotwicę, otrzymał zastępczą z ARKA 3 Gdy 31
KFK 508 Info: (gebaut auf der Burmester-Werft Swinemünde-Ost)
książka Dannera:
KFK 508 7.44 MOK Norw. HSFl. Stavanger NS 38; 9.44 SchFl.; Nki 714; KrEnde Stavanger; GM/SA-Norweg.; 46 TranspVerb. Stavanger; 5.46 ISLAND W. Heinze Wesermünde; Umb. Howaldt Kiel + Nordseew. Emden; KIE 725; 47 K. Molthahn Ki-Elmschenhagen; 195. Korresp. Hochseefisch. Kiel; 51 SO 11; 51 Verk.Ausland u. Rückkauf; 3.55 W. J. F. Schmöde HANS PETER SO 299; HL-Tr'münde; 59 SL 11; 3.63 abgebr. u. im Reg.gestr.
Zgadza się oznaka rybacka (KIE 725) z czasu, kiedy mógł być aresztowany (1947-8 r.). Najwidoczniej został zwrócony do RFN, skoro Danner dociągnął jego historię do lat 60-tych.