Strona 27 z 31

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-05, 17:53
autor: JB
Chemik pisze:... 4) Świ-52 (KFK ***) (PRS 43002) (SOVH; Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1950; sil. EKM 4SV38, nr silnika 048, 180 KM) (Bank Rybaków Morskich --> IV.kw 1947 Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”) --> 1950 Arka 150 Wła-23 (Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”) --> 1.I.1955 Wła-23 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”) --> †3.I.1968 wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu płw. Helskiego, 9.I.1968 podniesiony i przeholowany do Helu --> wycofany w latach 70-tych
UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim ...
Kuter ten na 100% pochodził z zachodniego wybrzeża. W sprawozdaniu "Arki" za okres od 1 stycznia do 30 września 1948 roku tak pisano o remoncie KFK (cytat niedosłowny): ... Po prowizorycznym remoncie na stoczni w Świnoujsciu przeholowano kuter do Stoczni Rybackiej w Gdyni. Przetarg wyłonił stocznię w Pucku jako wykonawcę gruntownego remontu, którego koszty szacuje się na 12 mln złotych ...
W chwili pisania raportu koszty dotychczasowego remontu wyniosły już ok. 2 mln zł. W grudniu 1950 r. ten eksperymentalny superkuter nosił jeszcze oznakę Świ 52 (w PPK "Arka"). Dopiero gdy przeszedł do władysławowskiej Bazy PPiUR "Arka" otrzymał (początek 1951 r.) oznaczenie Wła 23.

JB

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-06, 01:34
autor: Chemik
Wykaz uzupełniłem o najnowsze sugestie.

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-06, 21:36
autor: Jacek Pytkowski
JB pisze:
Chemik pisze:... 4) Świ-52 (...) UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim...
Kuter ten na 100% pochodził z zachodniego wybrzeża. (...)
Już o tym pisałem na str.18
Jacek Pytkowski pisze:Jeżeli moja wstępna hipoteza uznająca opisany w sprawozdaniach Arki "kuter wydobyty z Martwej Wisły" za KFK jest nieprawdziwa (bo był to "cywilny" kuter GREIF wydobyty "koło wędzarni Albatrosa" opisany też w bilansie księgowym Arki jako "kuter wydobyty na Bąsaku"), to należałoby uznać, że do tego KFK odnosi się doniesienie szczecińskiego oddziału Arki o "dużej łodzi motorowej wydobytej z morza". Bo w zachowanych sprawozdaniach Arki nie ma ani słowa o tym, żeby spodobał im się któryś kadłub z tych leżących na stoczni w Świnoujściu. A "wydobyty z morza" to albo KFK506, który zatonął na minie "blisko wejścia do Świnoujścia", albo (co chyba bardziej prawdopodobne) KFK wydobyty z Zalewu Szczecińskiego.
Wracając jeszcze do ŚWI-53 i ŚWI-54 i hipotezy, że przemianowano je na GDA-20 i GDY-180 - może uda się udnaleźć wpisy z rejestru sądowego statków i potwierdzić to lub obalić? Ale nie wykluczałbym na razie i takiej możliwości, że po rezygnacji pierwotnych użytkowników z ich odbudowy oba te ŚWI lub jeden z nich odrodziły się jako SKS-240? Zaś GDA-20 i GDY-180 (lub jeden z nich) to były jakieś inne jeszcze KFK, wydobyte z wody.

Są opracowania niemieckie poza książką Dannera, które sugerują 2 KFK utracone "w całkiem dobrym stanie" w rejonie Gdańska: jeden w ujściu Wisły (okolice Świbna/Sobieszewa) jakoby zakopał się na mieliźnie, drugi osiadł przy nabrzeżu stoczniowym na Martwej Wiśle. Coraz bardziej prawdopodobne, że któryś z nich stał się kutrem GDY-76, a ten drugi?

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-08, 08:22
autor: JB
KIlka informacji o przetargu na generalny remont superkutra KFK Świ 52 należącego do firmy "Arka". Do wykonania prac zgłosiły się 3 stocznie: Stocznia Pólnocna (proponowana cena 13 mln zł), Stocznia Rybacka w Gdyni (12 998 000 zł) i Stocznia Przemysłu Miejscowego w Pucku (6 869 200 zł). Przetarg wygrało to ostatnie przedsiębiorstwo.
"Arka" miała "apetyt" na dalsze jednostki tego typu, w planach na koniec 1949 roku widziano wśród własnych jednostek pływających 4 kutry KFK (o mocy silników po 220 KM) bazujące w Świnoujściu i łowiące na Morzu Północnym. Plany miały swoje podłoże w zapisie ze sprawozdania: ... Uzyskany przydział elementów składowych na 6 kompletnych szkieletów, znajdujących się na terenie Świnoujścia - pozwoli nam w przyszłości stworzyć flotyllę kutrów typu KFK ...
Jacek Pytkowski pisze:
JB pisze:
Chemik pisze:... 4) Świ-52 (...) UWAGA: Być może znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim...
Kuter ten na 100% pochodził z zachodniego wybrzeża. (...)
Już o tym pisałem na str.18
Jacek Pytkowski pisze:Jeżeli moja wstępna hipoteza uznająca opisany w sprawozdaniach Arki "kuter wydobyty z Martwej Wisły" za KFK jest nieprawdziwa (bo był to "cywilny" kuter GREIF wydobyty "koło wędzarni Albatrosa" opisany też w bilansie księgowym Arki jako "kuter wydobyty na Bąsaku"), to należałoby uznać, że do tego KFK odnosi się doniesienie szczecińskiego oddziału Arki o "dużej łodzi motorowej wydobytej z morza". Bo w zachowanych sprawozdaniach Arki nie ma ani słowa o tym, żeby spodobał im się któryś kadłub z tych leżących na stoczni w Świnoujściu (podkreślenie moje - JB). A "wydobyty z morza" to albo KFK506, który zatonął na minie "blisko wejścia do Świnoujścia", albo (co chyba bardziej prawdopodobne) KFK wydobyty z Zalewu Szczecińskiego.
Można się kopać z koniem (w tym wypadku "koniem" są informacje z dokumentów archiwalnych), ale po co?

JB

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-08, 18:28
autor: Jacek Pytkowski
JB pisze:Można się kopać z koniem (w tym wypadku "koniem" są informacje z dokumentów archiwalnych), ale po co?
Ale o co Ci chodzi? ŚWI-52 to jedna sprawa, a te "6 szkieletów" to druga - późniejsza. I jak raz pasuje do SKS-ów.
JB pisze:Uzyskany przydział elementów składowych na 6 kompletnych szkieletów, znajdujących się na terenie Świnoujścia
Ja rozumiałbym to raczej jako przydział drewna na planki na pokrycie tych "szkieletów" (pewnie stępki z osadzonymi wręgami), a nie na te 6 kadłubów (ŚWI-49 do ŚWI-54), które wymagały tylko niewielkiego "dokończenia", aby dało się przewieźć je do stoczni w Zat.Gdańskiej (Puck, Gdynia).

W 1949 roku dokumenty "Arki" nie mogły się odnosić do 6 kutrów (w miarę kompletnych kadłubów?): ŚWI-49 do ŚWI-54, bo te zostały rozdysponowane już dwa lata wcześniej. Znalazłeś jakąś inną wzmiankę w dokumentach do "Arce", która mogłaby odnosić się do pochodzenia ŚWI-52 niż ta, którą ja przytoczyłem - o dużej łodzi motorowej wydobytej z morza?

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-09, 10:47
autor: JB
No to bardziej "łopatologicznie":
1) Fraza - "kopanie się z koniem" - odnosi się do do negowania dobrze udokumentowanego pochodzenia kutra Świ 52 i przedstawiania własnych hipotez pod hasłami: "kuter wydobyty z Martwej Wisły" lub "duża łódź motorowa wydobyta z morza" (raportowana przez Oddział szczeciński "Arki"). Takie działania powodują, że kolega Chemik nie wie co ma napisać w swoich zestawieniach kutrów KFK;
2) Sprawozdanie "Arki", o którym pisałem powstało w 1948 roku, a 1949 podany jest jako perspektywa czasowa rozwoju taboru firmy;
3) Rzeczywiście sprawa szkieletów nie ma nic wspólnego z Świ 52, a dotyczy projektowanej flotylli KFK w "Arce". Przydział, przez decydentów, 6 szkieletów KFK tej firmie okazał się tylko czasowy. Po powołaniu PPM "Barka", odbudowywane kutry, jako typ SKS-240, miały trafić właśnie tam, ale koniec końców trafiły do ... "Arki".

JB

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-09, 17:51
autor: Jacek Pytkowski
Wobec tego bądź łaskaw napisać, jak wygląda to "dobrze udokumentowane pochodzenie kutra ŚWI-52"?
Przez kilkanaście stron tego wątku utrzymywałeś, że ŚWI-53 Lipskiego => GDY-76, czy też było to "dobrze udokumentowane"?
Do którego kutra ARKI odnosi się Twoim zdaniem "duża łódź motorowa wydobyta z morza"?

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-11-17, 11:49
autor: JB
Jacek Pytkowski pisze:Wobec tego bądź łaskaw napisać, jak wygląda to "dobrze udokumentowane pochodzenie kutra ŚWI-52"?
Przez kilkanaście stron tego wątku utrzymywałeś, że ŚWI-53 Lipskiego => GDY-76, czy też było to "dobrze udokumentowane"?
Do którego kutra ARKI odnosi się Twoim zdaniem "duża łódź motorowa wydobyta z morza"?
Trochę czasu zabrało mi przejrzenie moich postów w tym temacie, aby móc odpowiedzieć w sposób maksymalnie obiektywny.
1) Spis kutrów zarejestrowanych w MUR Szczecin (stan na 10 października 1947 r.), a znalezionych w rejonie tego Urzędu, wymienia m.in. kuter KFK o oznace Świ 52 (Nr rej. 611) przydzielony Bankowi Rybaków Morskich. Wykazów kutrów (stan na 12 grudnia 1947 r.), sporządzony przez GIRM wymienia (na terenie MUR w Szczecinie, w pozycji 162) tenże kuter (z adnotacją: bez motoru), ale jako potencjalny użytkownik podana jest firma "Arka". Także spis kutrów zarejestrowanych w MUR Szczecin (stan na II kwartał 1949 r.) uwzględnia tę jednostkę jako własność "Arki" (w dalszym ciągu bez silnika). W dokumentach firmy "Arka", wśród jednostek Oddziału w Gdyni pojawia się (28 grudnia 1950 r., prawdopodobnie jest to wykaz roboczy mający na celu ustalenie podziału jednostek między "Arką" i "Barką", bo taka sama data widnieje na podobnym spisie kutrów "Barki") superkuter eksperymentalny Świ 52. Czyż nie jest to wystarczające udokumentowanie?
2) Nigdy nie twierdziłem, że udokumentowany jest fakt, że Gdy 76 był dawniej kutrem Świ 53, była to tylko robocza hipoteza, co zawsze zaznaczałem (początkowo uważałem, że to Świ 51 stał się Gdy 76).
3) "Duża łódź wydobyta z morza" nie odnosi sie do zadnego z kutrów "Arki", bo to była łódź motorowa! W dokumencie (bilans Oddziału w Szczecinie za 1947 r.) oznaczano ją jako metalowa łódź motorową "1933" bez motoru i steru o długości 6,2 m (wartość 48 450 zł).

JB

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-12-01, 21:13
autor: Chemik
Zaktualizowana i przerobiona lista kutrów typu KFK :)

Superkutry typu KFK

1) Barbara Świ-49 (KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozpoczęty 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedłużony i ukończony po VI.1949/przed IV.1950
PRS 43025 --> ok. 1970: PRS 430025
charakterystyka w XII.1957: 79BRT, 38NRT, 26ton; 24,93(rej.)×6,32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Völund DR330, 210 KM; 8w
1944-1945: położenie stępki nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany)
26.III.(lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 603) jako Świ-49 (Franciszek Piechocki), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po X.1947(1948?): wodowany jako Świ-49 (Franciszek Piechocki)
przed IX.1948: przeholowany do Rybackiej Bazy Remontowej w Pucku
27.XI.1948: wodowany po przedłużeniu: Barbara Świ-49 (Franciszek Piechocki)
po 27.XI.1948/przed III. kw.1949: Świ-49 (właściciel Skarb Państwa, użytkownik Franciszek Piechocki), instalacja silnika firmy Deutsche Werke, nr silnika 3487-3492 o mocy 180 (200?)KM
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: ukończony jako Barbara Świ-111 (SONG) (Franciszek Piechocki)
po wiośnie 1950/przed 1951: Barbara Gdy-126 (Franciszek Piechocki)
po 1950/przed XII.1957: wymiana silnika na silnik marki Völund DR-330
przed 1982: Barbara Gdy-126 (Pelagia Piechocka)
†13/14.01.1982: na Bałtyku
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" t.1
Źródło: Leszczyński R. "Tragedie rybackiego morza" t.1
Świ-49(1).jpg (70.14 KiB) Przejrzano 13805 razy
2) Towarzysz Migała Gdy-74 (KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, po 24.X.1949(1950?)
St. Północna, Gdańsk, odb. uk. VI.1950
PRS 41208
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 22NRT; 23,88(rej.)×6,52×?m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM 4SV38, nr silnika 048, 180 KM; 6,5w
1944-1945: położenie stępki nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 604) jako Świ-50 (Antoni Gmitrowicz), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po II.kw.1949/przed 24.X.1949: oznaka rybacka Świ-50 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
po 24.X.1949(1950?): wodowany jako Świ-50 (R-PSP „Łosoś”)
ok. II.1950?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Północnej w Gdańsku
26.VI.1950: ukończony jako Towarzysz Migała Gdy-74 (SOVG) (R-PSP „Łosoś”)
I. poł. 1951?: Gdy-74 (SPRM „Jedność Rybacka”)
1959: istniał, dalsze losy ?
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-74(1).jpg (134.87 KiB) Przejrzano 13805 razy
3) Gdy-16 (KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
St. Rybacka, Gdynia, odb. uk. 1950
PRS 43005
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 24NRT; 23,20(rej.)×6,37×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Völund DR330, nr silnika 5237, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 605) jako Świ-51 (Józef Lipski), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 24.X.1949: wodowany jako Świ-51 (Józef Lipski)
1948?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Rybackiej w Gdyni
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: oznaka rybacka Świ-51 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1950: ukończony jako Gdy-16 (SOMM) (R-PSP „Łosoś”)
I. poł. 1951?: Gdy-16 (SPRM „Jedność Rybacka”)
1959: istniał, dalsze losy ?

4) Świ-52 (KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, odb. uk. 1950
PRS 43002 --> ok. 1970: PRS 430002
charakterystyka w XII.1957: 71BRT, 26NRT; 23,24(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl. June Munktell 753MV, nr silnka 4910/11/12, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 611) jako Świ-52 (Józef Lipski), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po16.X.1947/przed 12.XII.1947: Świ-52 (TPMiHZ „Arka”)
po X.1947 (1948?): wodowany jako Świ-52 (TPMiHZ „Arka”)
1.VI.1949: Świ-52 (PPPK „Arka”)
przed 28.XII.1950: ukończony(?) jako Świ-52 (SOVH) (PPPK „Arka”)
pocz. 1951 (1.I.1951?): Arka 150 Wła-23 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-23 (PPiUR „Szkuner”)
†3.I.1968: wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu Płw. Helskiego,
9.I.1968: podniesiony i przeholowany do Helu
1968: wyslipowany we Władysławowie, prawdopodobnie nienaprawiony
III.1970: złomowany/rozebrany na opał
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-23(I)(1).jpg (96.19 KiB) Przejrzano 13805 razy
5) Gdy-76 (KFK ???) (eks-???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943?
odb.(przeb.?) Stocznia Nr 1, Gdańsk, uk. XII?.1947
przeb. Gdańska St. Remontowa, Gdańsk, rozp. 1954, uk. 3.V.1955
PRS 43003
charakterystyka w I.1948: 72,39BRT, 28,72NRT; 23,65(całk.)×6,38×?m; 1 sil. 2-suw., 5-cyl. Mödag, 125 KM
charakterystyka w XII.1957: 82BRT, 17NRT; 23,65(całk.)/23,46(rej.)×6,36×2,80m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM, nr silnika 324 200, 180 KM
1943?: zbudowany jako pomocniczy patrolowiec (?) nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany) (Kriegsmarine)
†I.-V.1945?: zatopiony (lub ciężko uszkodzony?) na Wybrzeżu Gdańskim
po V.1945: podniesiony z dna (lub odnaleziony?) i skierowany do odbudowy w Stoczni Nr 1 w Gdańsku
IV. kw.1947: zakończenie odbudowy
XII.1947: rejestracja w MUR Gdynia jako Gdy-76 (SOBW) (Konrad Konkel)
8.I.1949: uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach
I. poł.1949?: Gdy-76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?)
1952: Arka… Gdy-76? (PPiUR „Arka”)
1954: Dar-60 (PPiUR „Kuter”)
1954: w Gdańskiej St. Remontowej rozpoczęcie przebudowy na kuter szkolno-rybacki
3.V.1955: kuter szkolno-rybacki Franek Zubrzycki Dar-60 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie)
1959: kuter szkolno-rybacki Franek Zubrzycki Dar-102 (Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie)
1964: wycofany ze służby i przekazany do kasacji
UWAGA: Prawdopodobnie znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim. Możliwe iż jest to jeden z poniższych dwóch kutrów:
eks-Vs 343 (KFK 300), †25.IV.1945 w rejonie Rozewia;
eks-Vs 345 (KFK 364), możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni, gdzie był odbudowywany pod koniec wojny po zatonięciu na minie.
Źródło: Miciński J., Kolicki S. &quot;Pod polską banderą&quot;
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
Franek Zubrzycki(1).jpg (77.81 KiB) Przejrzano 13805 razy
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Franek Zubrzycki(2).jpg (57.87 KiB) Przejrzano 13805 razy
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Źródło: http://zsm.darlowo.pl
Franek Zubrzycki(1).jpg (57.38 KiB) Przejrzano 13805 razy
6) Świ-54 (KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, rozp. 1944
St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236
1944-1945: położenie stępki nazwa nieznana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 617) jako Świ-54 (Mirosław Szewczuk), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu, prace prowadzono jako typ KG-236
po16.X.1947/przed 12.XII.1947: Świ-54 (TPMiHZ „Arka”)
przed 25.XI.1948: oznaka rybacka Świ-54 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1949: przejęty (zakupiony?) przez (Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego)
po 1949: przebudowa niezakończona, dalsze losy?

7) Wiktoria Gda-20 (KFK …) (eks-???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1943(1944?),
St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. uk. 1946
Stocznia Nr 3 (od II.1950: St. Północna)?, Gdańsk odb. uk. 1950
PRS 41207 --> ok. 1970: PRS 410207
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 25NRT; 24,00(całk.)/23,26(rej.)×6,36×3,00m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl Alpha DM344F, nr silnika 4639, 180 KM
1943(1944?): zbudowany jako jednostka (Kriegsmarine) nazwa nieznana (numer KFK nieznany) bandera Niemiec
†1944-V.1945: zatopiony (w rej. Świnoujścia?) w wyniku działań wojennych
po. V.1945: podniesiony z dna i skierowany do odbudowy (w St. Rybackiej w Gdyni?)
1946: Wiktoria Gda-20 (SOBF) (Morski Urząd Rybacki?)
1950: Gdy-114 (R-PSP „Łosoś”)
po I. poł.1951: Gdy-114 (SPRM „Jedność Rybacka”)
29.XI.1953: wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty
1966: Gda-2 (SPRM „Jedność Rybacka”)
VIII.1979: możliwe, że jeszcze istniał, dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, że był to początkowo: Świ-53 (Bank Rybaków Morskich);
być może to jeden dwóch poniższych kutrów:
eks-UJ 320, eks-M 3118 (KFK 164), †13.III.1945 na terenie świnoujskiej stoczni;
eks-V 6713, eks-NKi 33 (KFK 506), †25.VIII.1944 na minie, w rejonie Świnoujścia.


8 ) Perła Bałtyku (KFK ???) (eks-Seeteufel, eks-Y 836, eks-W 6, eks-KW 6, eks-H 6, eks-???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 1944
1944: ukończony jako pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot) nazwa nie znana (Kriegsmarine) (numer KFK nieznany) bandera Niemiec
27.VII.1945: nazwa nie znana (Deutsche Minenräumleitung)
II.1951: nazwa nie znana Labor Service Unit (B) bandera USA
1.VII.1956: H6 (Hafenschutzboot) Bundesgrenschutz See bandera RFN
1960: KW 6 (Küstenwachtboot) Bundesgrenschutz See bandera RFN
lata 60-te: W 6 (Küstenwachtboot) Bundesgrenschutz See bandera RFN
30.IV.1968: Y 836 Bundesmarine bandera RFN
1968: wymieniono oryginalny silnik Modag na silnik marki Völund
1969: kuter wędkarski Seeteufel bandera RFN/Niemiec
2008: jacht wędkarsko-rekreacyjny Perła Bałtyku (Bolesław Dominik)
2010: jacht wędkarsko-rekreacyjny Jastrząb D (Bolesław Dominik)
III./IV.2012: wymiana silnika Völund na Volvo Penta 162TAMD
IX.2012: jacht wędkarsko-rekreacyjny Ali Baba POL-8191 (Bolesław Dominik)
XI.2012: w służbie
Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
W 6(1).jpg (64.14 KiB) Przejrzano 13805 razy
Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
Źródło: http://www.ms-seeteufel.de
Seeteufel(1).jpg (92.48 KiB) Przejrzano 13805 razy
Jastrząb D(3).JPG
Jastrząb D(3).JPG (99.93 KiB) Przejrzano 13805 razy
Jastrząb D(5).JPG
Jastrząb D(5).JPG (200.46 KiB) Przejrzano 13805 razy
9) Bez nazwy (KFK 52?) (eks-M 3662)
St. Pieter, Hemixen/Antwerpen, uk. 24.VI.1943
charakterystyka po ukończeniu: wyp. 110t; 24,00(całk.)/20,57(lw)×6,40×2,75m; 1 sil. Diesla, 220 KM; 9w; 1×37plot, 4×20plot; załoga 18 ludzi.
24.VI.1943: ukończony jako M 3662 (KFK 52?)
19.IX.1944: osiadł na milieliźnie w rejonie Terneuzen w Holandii, opuszczony przez załogę.
20.IX.1944: Bez nazwy (Wojsko Polskie) zajęty w rejonie Terneuzen w Holandii przez żołnierzy 10 Pułku Strzelców Konnych
†21.IX.1944: w rejonie Terneuzen, zniszczony ogniem niemieckiej artylerii polowej.
UWAGA: przyporządkowanie numeru KFK domniemane

UWAGA: KFK *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699

Re: KFK w polskich rękach

: 2012-12-01, 21:13
autor: Chemik
Zaktualizowana i przerobiona lista kutrów typu SKG/SKS-240 :)

Superkuter szkolno-rybacki typu SKG-240A

11) Henryk Rutkowski Gdy-180, nr stoczniowy 90/402
St. Rybacka w Gdyni, nr stoczniowy 90/402, zam. 10.VIII.1949, rozp. 10.VIII.1949, wod. 4.XII.1950, uk. 30.XII.1950
PRS 40006A --> od V.-VIII.1952: PRS 63018 --> od ok. 1970: PRS 630018
charakterystyka w XII.1957: 70BRT, 16NRT; 2423,36(rej.)×6,35×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl Alpha(?), nr silnika 4667, 180 KM
10.VIII.1949: złożenie zamówienia i położenie stępki w St. Rybackiej w Gdyni
4.XII.1950: wodowanie bez nazwy (Państwowe Centrum Wychowania Morskiego)
30.XII.1950: ukończenie bez nazwy (Państwowe Centrum Wychowania Morskiego)
IV.1951: superkuter szkolno-rybacki Rybak Gdy-… (Państwowe Centrum Wychowania Morskiego) nazwa prowizoryczna nadana na potrzeby reportażu w miesięczniku „Morze”
20.IV.1951:nadanie nazwy Henryk Rutkowski Gdy-180 (SPGO) (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni)
1.VIII.1951: Henryk Rutkowski Gdy-180 (Technikum Rybaków Morskich w Gdyni)
18.VII.1953: Henryk Rutkowski Gdy-180 (Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni)
lato 1963: Henryk Rutkowski Gdy-180 (Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni)
1967: jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia)
pocz. 1970: Biały Słoń XXXI-PZ-2 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
poł. 1970: Henryk Rutkowski XXXI-PZ-2 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
ok. 1976: Henryk Rutkowski PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
1976: wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego
1976/1977: Henryk Rutkowski PZ-5 (klub nurkowy ze Szczecina)
1977: rozpoczęto w przebudowę na bazę nurkową, nie zakończona
1979: Henryk Rutkowski PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
1979: rozpoczęcie przebudowy na brygantynę w Rybackiej Stoczni Remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie
25.VII.1986: zakończenie przebudowy
1997: Kapitan Głowacki PZ-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
2012: Kapitan Głowacki POL-5 (Centralny Ośrodek Żeglarstwa Polskiego Związku Żeglarskiego, Trzebież)
XI.2012: nadal w służbie

UWAGA: budowa z wykorzystaniem poniemieckich elementów, ze St. Rybackiej w Świnoujściu [/b]
Źródło: Miciński J., Kolicki S. &quot;Pod polska banderą&quot;
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polska banderą"
Henryk Rutkowski(3).jpg (123.32 KiB) Przejrzano 13804 razy
Autor Staszewski F. w &quot;Morze&quot; 1/1987
Autor Staszewski F. w "Morze" 1/1987
Henryk Rutkowski(2).jpg (136.96 KiB) Przejrzano 13804 razy
Źródło: broszurka COŻ PZŻ, wyd. ok. 1990 r. via Jacek Pytkowski
Źródło: broszurka COŻ PZŻ, wyd. ok. 1990 r. via Jacek Pytkowski
Henryk Rutkowski(1).jpg (116.56 KiB) Przejrzano 13804 razy
Autor Schmidt J. w &quot;Morze&quot; 1/1987
Autor Schmidt J. w "Morze" 1/1987
Kapitan Głowacki(1).jpg (831.58 KiB) Przejrzano 13804 razy
Źródło: http://wojtekzientara.pl
Źródło: http://wojtekzientara.pl
Kapitan Głowacki(1).jpg (77.69 KiB) Przejrzano 13804 razy
Superkutry typu SKS-240

21) Arka 152 Wła-70, nr stoczniowy 1/408 --> SKS-240/1
St. Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 1/408, wod. 1950
St. Szczecińska, Szczecin, nr stoczniowy SKS-240/1, uk. 1951
PRS 43031
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 22NRT, 43tony; 24,10(całk.)/22,13(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl Alpha DM344F, nr silnika 4617, 180 KM; 9w
III. kw.1950: wodowany jako Świ-57 (PPPM „Barka”)
5.IX.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
1(?).I.1951: Świ-57 (PPiUR „Arka”)
1951: ukończony jako Arka 152 Wła-70 (SONO) (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-70 (PPiUR „Szkuner”)
1958: wymiana silnika na 2-suw., 3-cyl June Munktel 3LD350, nr silnika 8390/92, 240 KM
1961: Ust-102 (PPiUR „Korab”)
przed 1967: skreślony z Rejestru PRS.

22) Arka-151 Wła-69, nr stoczniowy 2/408 --> SKS-240/2
St. Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 1950
St. Szczecińska, Szczecin, nr stoczniowy SKS-240/2, uk. 1951
PRS 43024
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 22NRT, 43tony; 24,10(całk.)/22,12(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl June Munktel 753MV, nr silnika 7712/13/14, 225 KM; 9w
III. kw.1950: wodowany jako Świ-65 (PPPM „Barka”)
7.VIII.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
1(?).I.1951: Świ-65 (PPiUR „Arka”)
1951: ukończony jako Arka 151 Wła-69 (SONR) (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-69 (PPiUR „Szkuner”)
12.09.1957: wszedł na mieliznę w pobliżu Musselburgh (Wielka Brytania), po ok. 6 godzinach sam z niej zeszedł w wyniku przypływu
przed 1967: skreślony z Rejestru PRS.
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. &gt;&gt;&quot;Szkuner&quot; 50 lat&lt;&lt;
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-69(I)(1).jpg (76.25 KiB) Przejrzano 13804 razy
23) Arka 155 Wła-71, nr stoczniowy 3/408 --> SKS-240/3
St. Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 3/408, wod. 1950
St. Szczecińska, Szczecin, nr stoczniowy SKS-240/3, uk. 1951
PRS 43023
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 26NRT, 43tony; 24,10(całk.)/22,13(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl June Munktel 753MV, nr silnika 7712/13/14, 225 KM; 9w
III. kw.1950: wodowany jako Świ-64 (PPPM „Barka”)
7.VIII.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
1(?).I.1951: Świ-64 (PPiUR „Arka”)
1951 (próby?): Świ-64 (Połowy Dalekomorskie „Dalmor”)
1951: ukończony jako Arka 155 Wła-71 (SONV) (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-71 (PPiUR „Szkuner”)
przed 1967: skreślony z Rejestru PRS.

24) Świ-62, nr stoczniowy 4/408 --> SKS-240/4
St. Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 4/408, wod. 1950
St. Szczecińska, Szczecin, nr stoczniowy SKS-240/4, uk. VIII.1950
PRS 41203
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 22NRT; 24,10(całk.)/22,13(rej.)×6,35×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl June Munktel 753MV, nr silnika 7709/10/11, 225 KM; 9w
I. kw.1950: wodowany jako Świ-62 (PPPM „Barka”)
15.III.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
VIII.1950: ukończony jako Świ-62 (SOJS) (PPPM „Barka”), zwrócony stoczni w celu usunięcia usterek
kon.1950: Ust-58 (PPPM „Barka”), w trakcie poprawek stoczniowych
1(?).I.1951: Arka 153 Gdy-171 (PPiUR „Arka”)
1954: Arka 153 Wła-116 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-116 (PPiUR „Szkuner”)
po 1967: skreślony z Rejestru PRS.

25) Arka 154 Gdy-172, nr stoczniowy 5/408 --> SKS-240/5
St. Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 5/408, wod. 1950
St. Szczecińska, Szczecin, nr stoczniowy SKS-240/5, uk. 1951
PRS 43022
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 22NRT, 40tony; 24,10(całk.)/22,13(rej.)×6,35×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl June Munktel 753MV, nr silnika 4907/08/09, 225 KM; 9w
I. kw.1950: wodowany jako Świ-63 (PPPM „Barka”)
15.III.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
1(?).I.1951: Świ-63 (PPiUR „Arka”)
1951: ukończony jako Arka 154 Gdy-172 (SOJT) (PPiUR „Arka”)
1954?: Arka 154 Wła-117 (PPiUR „Arka")
1.I.1955: Wła-117 (PPiUR „Szkuner”)
przed 1967: skreślony z Rejestru PRS.
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. &gt;&gt;&quot;Szkuner&quot; 50 lat&lt;&lt;
Źródło: Białkowski R., Gawlas H., Spigarski H. >>"Szkuner" 50 lat<<
Wła-117(1).jpg (86.21 KiB) Przejrzano 13804 razy
26) Arka 156Gdy-175, nr stoczniowy 6/408 --> SKS-240/6
St. Rybacka, Świnoujście nr stoczniowy 6/408, wod. 1950
uk. Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/6, uk. 1951
PRS 43004
charakterystyka w XII.1957: 72BRT, 22NRT, 43tony; 24,10(całk.)/22,13(rej.)×6,34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl June Munktel 753MV, nr silnika 7750/51/52, 225 KM; 9w
III. kw.1950: wodowany jako Świ-66 (PPPM „Barka”)
5.IX.1950: przeholowany do Stoczni Szczecińskiej
1(?).I.1951: Świ-66 (PPiUR „Arka”)
1951 (próby?): Świ-66 (Połowy Dalekomorskie „Dalmor”)
1951: ukończony jako Arka 156 Gdy-175 (SONX) (PPiUR „Arka")
1954?: Arka 156 Wła-118 (PPiUR „Arka")
1.I.1955 Wła-118 (PPiUR „Szkuner”)
po 1967: skreślony z Rejestru PRS.

UWAGA: typ SKS-240 budowano z wykorzystaniem poniemieckich elementów, ze St. Rybackiej w Świnoujściu, możliwe że wykorzystano pozostające jeszcze uszkodzone kadłuby.

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-03-09, 22:43
autor: Jacek Pytkowski
Witajcie po długim okresie milczenia. Sprawy rodzinne i zawodowe odciągnęły mnie od zgłębiania historii Kriegsfischkuttrów.

Ale mam dla Was propozycję, aby tę dyskusję z internetu przenieść... na pokład naszego KFK - Kpt.Głowacki! :-)

Rejs w tygodniu 1-szo majowym (praktycznie cały tydzień jest "wolny"), od soboty 27.04 do niedzieli 5.05 - 9 dni i 8 nocy! Nie musicie mieć żadnych patentów i uprawnień żeglarskich – to jest statek szkolny, a więc to kadra rejsu będzie Wam pokazywać co i jak robić. Rejs "dla znajomych" pod hasłem Odpoczynek po stresującej pracy 8) . Planujemy mniej więcej tyle samo czasu pływania co zwiedzania szwedzkich i duńskich miasteczek: coś na Bornholmie, Karlskrona (główny cel - arcyciekawe Muzeum Morskie!), Kopenhaga i coś jeszcze. Przy okazji można byłoby spojrzeć w "bebechy" statku i poszukać tych niemieckich napisów, które gdzieś tam są na wręgach kadłuba i grodziach. A przede wszystkim - moglibyście sami zobaczyć z bliska i podotykać to, o czym tu dyskutowaliśmy. I moglibyście poczuć to samo, co czuli marynarze Kriegsmarine i polscy rybacy - jak się zachowuje KFK na morzu. Naprawdę warto! To przecież kawał historii naszej floty...

Jest jeszcze kilka miejsc, więc zapraszam i tych, którzy tu pisali i tych, którzy tylko czytali. Przekrój wiekowy: od studenta do emeryta, a więc nikt nie poczuje się osamotniony. Rejs jest składkowy, niekomercyjny (czyli zarabia na nim tylko armator - za wypożyczenie nam statku).
Byłoby mi bardzo miło oprowadzać Was po tym KFK i pokazywać jego "tajemnice".

Oczywiście sterować będziecie Wy (załoganci), a oficerowie będą Was uczyć. Dla chętnych – także szkolenia z nawigacji, możemy nawet pokazać jak się dawniej pływało bez GPS-ów i map elektronicznych (na kompas, nawigację zliczeniową i terrestryczną). Ale dla tych, co kochają nowinki techniczne będzie i radio, i radar, i AIS i ploter mapowy...

Bliższe informacje poprzez pocztę prywatną. :chat:

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-05-14, 06:41
autor: Chemik
może to wniesie coś nowego do dyskusji?
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 20#p139020

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-05-14, 17:28
autor: Jacek Pytkowski
"coś" wniesie z pewnością, ale czy rozwiąże nam te układanki, czy też jeszcze bardziej je zagmatwa? Zobaczymy już niedługo.
Przeklejam tutaj te obrazki, żebyśmy mieli je pod ręką:
Obrazek
to wygląda na KFK w "barwach" RFN (nawet jak gdyby RFN-nowska badera na tylnym maszcie?) Zastanawia mnie wysokość sterówki - wygląda na wyższą niż na oryginalnych (bojowych) KFK.
Obrazek
a tu zagadka: malowany na żółto - czyli po 31.12.1949 r. I wygląda na kompletny. I z oznaką ŚWI-50, a wedle tego, co sugerował JB na początku 1950 r. remont/przebudowa tego kutra była kończona w Stoczni Północnej, z której wyszedł jako GDY-74. I ten z rysunku nie jest zbytnio podobny do zdjęcia GDY-74 wklejonego wyżej (ten na zdjęciu ma sterówkę zabudowaną nietypowo na rufie, a nie na śródokręciu). Do tego błędny rysunek flagi zamiast polskiej bandery?
Zastanawiają mnie te linowe sztormrelingi na nadburciach: utrudniałyby wybieranie sieci na pokład. Na rysunku okładkowym kutra niemieckiego widać na prawej burcie przerwę - lina zastąpiona na śródokręciu deską, która zapewne była zdejmowana przed wydawaniem sieci. Na wklejonych wyżej zdjęciach polskich KFK w ogóle nie widać chyba sztormrelingu (patrz WŁA-23 ex ŚWI-52)?

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-05-31, 10:05
autor: wojtarak
Witam,

Ostatnio znalazłem zdjęcie w sieci.

http://aerial.rcahms.gov.uk/database/re ... -000-592-C

Stocznia w Świnoujsciu 14.04.1945 r. - czy widoczne na zdjęciu obiekty to wlasnie kutry KFK ?

Obrazek

pozdrawiam

W.

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-05-31, 23:09
autor: Jacek Pytkowski
Chyba nie...
Mielin14041945.JPG
Mielin14041945.JPG (25.13 KiB) Przejrzano 13323 razy
Ten kadłub na zdjęciu ma proporcje długości do szerokości nieco mniej niż 1:3, natomiast KFK miały prawie 1:4 (24m dług. i 6,4m szer.). Stocznia Burmestera budowała też wiele innych jednostek, KFK to była wręcz "produkcja uboczna" ulokowana gdzieś na zapleczu tej stoczni. Wydaje mi się, że pochylnie z KFK były umiejscowione bardziej na płd.wsch., za prawym dolnym narożnikiem tego wstawionego przez Ciebie fragmentu powiększonego zdjęcia.

Gdyby ktoś chciał porównywać, to mniej więcej w tym miejscu, gdzie na zdjęciu z 1945 r. widać te kadłuby, są teraz dwa baseny Morskiej Stoczni Remontowej, wykopane już po wojnie.
*****************
Jest w sieci taki artykuł http://www.iswinoujscie.pl/drukuj/21014/, też jest tam zdjęcie lotnicze, ale tak konkretnie gdzie były budowane KFK, to autor nie pokazał :-(
Przypuszczam, że tam (na płd. Warszowa), gdzie widać te duże zespoły pochylni, były budowane w tej drugiej stoczni siatkobetonowce (bo to całkiem spore statki były, to i duże pochylnie były potrzebne). Stocznia Burmestera budowała m.in. większe od KFK, też drewniano-stalowe Raeumbooty, to może po sąsiedzku obok tych siatkobetonowców? Ale gdzie budowano KFK? Po ewakuacji stoczni pozostało co najmniej kilkanaście kadłubów KFK w różnym stopniu zaawansowania budowy - powinny być gdzieś na zdjęciach widoczne?
*****************
Ha, a jednak zmieniam zdanie. Posiedziałem sobie nad tym zdjęciem, porównałem ze współczesnym z "google", policzyłem... i wyszło mi, że te "obiekty" mogą mieć po około 24 m długości! To, że nie całkiem zgadza się proporcja długości do szerokości, to może być wina zniekształceń obrazu samego zdjęcia (to akurat narożnik kadru jest, tam zniekształcenia są największe) i może także zniekształceń skanowania i kompresji pliku. Ponadto, na żadnym z kilku innych przeglądanych zdjęć nie zauważyłem nigdzie w okolicy żadnych innych obiektów, które wyglądałyby na kadłuby 24x6,4m.

A zatem, Panie i Panowie... mamy oto przed sobą najwcześniejsze zdjęcia naszych KFK (jeszcze zanim stały się nasze, ale już po ewakuacji stoczni i porzuceniu ich przez Niemców). Doliczyłem się ze 13 "obiektów" rzucających cienie. Czyżby były to przyszłe ŚWI 49 do 54, 6 SKS-ów i SKG240A? Podziękowania :brawo: dla wojtarak za wyszukanie tego zdjęcia!

Re: KFK w polskich rękach

: 2013-06-11, 13:15
autor: Jacek Pytkowski
UWAGA! Miałem w rękach ten numer Modelarstwa okrętowego z "planami kutra SWI-50" - i co? ano - to, co poniżej:


Jacek Pytkowski
adres korespondencyjny
do wiadomości redakcji

http://www.modelarstwookretowe.pl/index.php?p=17
Pan SYLWESTER GRABARCZYK
- wydawca, redaktor naczelny
e-mail: graby@modelarstwookretowe.pl
saga@modelarstwookretowe.pl


Wniosek o sprostowanie - art.31a ustawy Prawo prasowe

Na podstawie art.31a ustawy Prawo prasowe (Dz.U. z 1984 r. Nr 5, poz.24 z późn.zm.), w związku z nieprawdziwymi informacjami zawartymi w zamieszczonej w numerze specjalnym nr 15 (1/2013) Modelarstwa okrętowego notki pt. "Polski kuter rybacki SWI-50 - plany modelarskie", którą podpisał pan Mirosław J. Golik,

1) cyt. "Prezentowany kuter rybacki SWI-50 (obok pięciu innych) został zbudowany w 1947 roku z części pozostawionych przez Niemców w stoczni Ernst Burmester Schiffswerft w Świnoujściu w 1945 roku i należał do typu KFK (małe, uniwersalne jednostki wykorzystywane jako patrolowce, ścigacze okrętów podwodnych, czy też trałowce z napędem spalinowym - bez masztów i żagli)"
- wnoszę, aby redaktor naczelny opublikował w najbliższym numerze Modelarstwa okrętowego jakikolwiek dowód faktograficzny pokazujący statek rybacki typu KFK z oznaką ŚWI-50 w takim malowaniu (żółty kadłub) i w takim kształcie sterówki, w jakim został on przedstawiony na rysunku w numerze specjalnym 15 (1/2013), albo opublikował stosowne sprostowanie.
Uzasadnienie: z dotychczasowych badań kolegi używającego pseudonimu JB wynikałoby, że statek rybacki figurujący w rejestrze Morskiego Urzędu Rybackiego w Szczecinie w latach 1947-49 z oznaką rybacka ŚWI-50 (a nie SWI, jak to się stosuje obecnie) nigdy nie wykonywał połowów, a jego "odbudowę" ukończono dopiero w 1950 roku w Stoczni Północnej w Gdańsku już jako GDY-74. Nie jest obecnie znana dokładna liczba statków rybackich, do budowy bądź odbudowy których użyto "części pozostawionych przez Niemców w stoczni Ernst Burmester Schiffswerft w Świnoujściu w 1945 roku", i nie można wykluczyć, iż niektóre z użytkowanych po wojnie w polskiej flocie rybackiej statków typu KFK powstało z wraków znalezionych na wschodnim wybrzeżu, w okolicach Zatoki Gdańskiej. Ponadto nieprawdą jest, jakoby bojowe KFK masztów nie miały, gdyż całkiem spory maszt sygnałowy (z flaglinkami do podnoszenia sygnałów flagowych) na każdym z nich był, i jest widoczny na archiwalnych zdjęciach wojennych kutrów KFK.

2) cyt. "Po zakończeniu wojny budowano kutry w wersji rybackiej w obu państwach niemieckich oraz w Polsce. Sześć jednostek zbudowano pod oznaczeniem SKS-240 oraz sześć dalszych jako typ SKG-240A"
- wnoszę, aby redaktor naczelny opublikował w najbliższym numerze Modelarstwa okrętowego listę owych sześciu jednostek zbudowanych "jako typ SKG-240A", albo opublikował stosowne sprostowanie.
Uzasadnienie: ja doszukałem się w dokumentach Stoczni Rybackich, a kolega w dokumentach Polskiego Rejestru Statków tylko jednego statku rybackiego typu SKG-240A i jest nim KAPITAN GŁOWACKI ex HENRYK RUTKOWSKI (GDY-180).

3) cyt. "Trudno określić jakie kolory nosiły kutry rybackie zaraz po zakończeniu wojny. Zapewne główną zasadą była ta: jaką farbę mamy - taką malujemy. I prawdopodobnie to było podstawą wystąpienia WOP do Ministra Żeglugi z żądaniem przemalowania wszystkich kutrów na kolor cytrynowy a terminie do 31.12.1949 r."
- wnoszę, aby redaktor naczelny opublikował w najbliższym numerze Modelarstwa okrętowego stosowne sprostowanie: dowódca WOP nakazał przemalowanie kutrów i łodzi rybackich na żółto, aby były one lepiej widoczne i przez to łatwiejsze do zatrzymania w razie próby ucieczki do Szwecji. To właśnie ucieczki kilkudziesięciu jednostek rybackich w latach 1946-49 były powodem tej decyzji, a nie sugerowane czytelnikom "powody estetyczne".
Uzasadnienie: prawdziwe powody decyzji dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza można odczytać w dokumentach archiwalnych pozostałych po Ministerstwie Żeglugi.

4) cyt. "- jasnożółty: kadłub powyżej linii wodnej, maszty, reje"
- wnoszę, aby redaktor naczelny opublikował w najbliższym numerze Modelarstwa okrętowego stosowne sprostowanie, iż pierwszy polski KFK otrzymał reje około roku 1985-86 (H.RUTKOWSKI, pod koniec jego przebudowy) a drugi z polskich KFK (odkupiony i sprowadzony z Niemiec JASTRZĄB D, ex SEETEUFEL) ze dwa-trzy lata temu, kiedy zamontowano mu we Władysławowie ozdobny pseudomaszt z pseudorejami. U polskich KFK i polskich "wyrobów KFK-opodobnych" typu SKS-240, B-12, B-25 przewidziane były żagle trójkątne rozpinane na bomach, a nie na rejach. H.RUTKOWSKI miał pierwotnie żagle czworokątne, bomy i gafle, ale nie reje! Pisujący w czasopiśmie Modelarstwo okrętowe powinien znać nazwy drzewc i odróżniać ich rodzaje.

Na zakończenie to, co mnie najbardziej dotknęło:
5) cyt. "Losy polskich kutrów rybackich na bazie KFK-ek można znaleźć na stronie http://www.fow.az.pl w wątku KFK w polskich rękach."
Jako osoba publikująca we wskazanym wątku i pod własnym nazwiskiem wyniki moich prac badawczych nie życzę sobie, aby wyżej wskazane nieprawdziwe informacje zamieszczone w Modelarstwie okrętowym w jakikolwiek sposób sugerowały czytelnikom, iż oparte były na badaniach archiwalnych moich i innych osób piszących w wątku „KFK w polskich rękach” na internetowym Forum Okrętów Wojennych. Osoby te dokładają bowiem wszelkich starań, aby ich dociekania były rzetelnie udokumentowane dostępnymi materiałami archiwalnymi.
- wnoszę o zamieszczenie sprostowania, iż p. Mirosław J. Golik błędnie wykorzystał w numerze specjalnym 15 (1/2013) Modelarstwa okrętowego informacje znalezione na http://www.fow.az.pl. Jeżeli zaś przy pisaniu kwestionowanej notki wykorzystano inne źródła informacji, wnoszę o ich podanie tak, aby była możliwa weryfikacja dokumentów źródłowych.

Niniejszy wniosek publikuję we wskazanym wątku FOW licząc na to, że stanowisko redaktora naczelnego Modelarstwa okrętowego w przedmiotowej sprawie również tam się pojawi.

11.06.2013 r.