Kutry typu KD-153

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 167
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: stara zientara »

Wpis
01 ex MAKLER/POL-1590
jest ewidentnie błędny, bo w rubryce obok jest podane, że występował jako BALTIC STAR w Rejestrze Jachtów PRS 1999.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
Biela
Posty: 78
Rejestracja: 2010-03-08, 22:50
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: Biela »

KP-63 - nie był kutrem rybackim a holownikiem Mietek.
Analizując dokumenty archiwalne stwierdziłem że w etacie nr 098/6 dywizjonu Okrętów Pogranicza 12. Brygady WOP z dnia 26 czerwca 1951 roku w poz. II wykazu okrętów pogranicza pkt. IV jako holownik Mietek (bez uzbrojenia okrętu) został on przydzielony przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego do organizowanego w Świnoujściu dywizjonu jako uzbrojona pomocnicza jednostka pływająca. Na przełomie 1954/1955 roku pojawia się w nowo formowanym Rzecznym dywizjonie Okrętów Pogranicza jako KP-63.
Dla KP-63 podczas jego służby Rz. dOP w Szczecinie etat obejmował następujące stanowiska ( stan na 11 listopada 1955 roku a w grudniu załoga została zdjęta a KP-63 odstawiony w gotowości nr. 8):
Dowódca: bsmt. Stanisław Mikołajczyk
Kierownik Maszyn; st.mar. Zdzisław Gierek
Maszynista: mar. Stanislaw Redegos
Franciszek Migalski.
Palacze: mar. Franciszek Migalski, Julian Rasnowski i Alfons Pruczkowski.
Starszy sygnalista: St.mar. Bogdan Chojnacki
Ster - sygnalista: Tadeusz Kowalik
Marynarz pokładowy: Stanisław Rudkowski.
Dowódcami byli od- 01.01 - 4.02.1955 - bosm. Jan Kasza i 4.02.1955 – 1.12.1955 - bsmt. nadterminowy
Stanisław Mikołajczyk.
Po przeanalizowaniu dokumentów archiwalnych i porównania ich z opisem holownika Mietek w albumie Waldemar Danielewicz Polskie Holowniki Morskie 1920-2015 str. 199 oraz po wymianie korespondencji i rozmowach z autorem jestem przekonany że KP-63 to holownika Mietek.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: Chemik »

Wielkie dzięki!!!
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: JB »

Inżynier Henryk Proszowski, rocznik 1907, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, od 1924 r. członek YKP w Warszawie, uczestnik Powstania Warszawskiego, organizator żeglarstwa w powojennej Polsce.
Henryk Proszowski, użytkownik kutra WsG-36 (KD-153/4/405) w okresie lipiec-październik 1948 roku, który przejmując jednostkę od „Arki” zlecił jej remont Stoczni Rybackiej w Gdyni (zamówienie ZO325), który trwał od 28 lipca do 19 sierpnia 1948 r..
Wydawałoby się, że jest to przypadkowa zbieżność nazwisk, ale informacja z książek Bohdana Hurasa o kutrach z Władysławowa i Helu rzuca na tę zbieżność nowe światło.
Kuter Hel-31 (KD-153/11/405) pod koniec służby w rybołówstwie (rok 1981) nosił oznakę rybacką Wła-42. Na prośbę starszego pana, inżyniera Pruszkowskiego (autor pewnie przekręcił nazwisko) z Warszawy ostatni właściciel podarował mu kadłub jednostki. Chyba tylko sentyment do tego projektu kutra spowodował taką prośbę.
Co P.T. Koledzy sądzą o tym ustaleniu?

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: Chemik »

To bardzo interesujące powiązanie faktów i sprostowanie pomyłek.
Mnie jednak bardzo zanteresował ten fragment twojego postu:
JB pisze:Henryk Proszowski, użytkownik kutra WsG-36 (KD-153/4/405) w okresie lipiec-październik 1948 roku, który przejmując jednostkę od „Arki” zlecił jej remont Stoczni Rybackiej w Gdyni (zamówienie ZO325), który trwał od 28 lipca do 19 sierpnia 1948 r..
Gdy tworzyłem listę WsG-36 był kutrem nr 3/405 (ex 4/405) i był baaaaardzoooooo długo budowany przez trzy w sumie stocznie....
Czy w takim razie sekwencja nazw dla nr 4/405 (tego nie przemianowanego) jest następująca: Gdy-74 --> Arka 11 (Gdy-74) --> WsG-36 --> Gda-30 --> KP-62 ???
Jeżeli tak, to jaką nazwę nosił kuter nr 3/405 po ukończeniu? Bo scaliły się w jeden kuter początkowe nazwy (w/g powyższej listy) obu numerów (3 i 4/405), stajać się nazwami numeru 4/405

Ponadto odpadły (lub są bardzo wątpliwe) losy numerów 7/405 i 10/405....
A skoro 7-ka i 10-ka są nie wiadomymi to jako który kuter Zbudowano KP-I-LPŻ ????

Po prostu twój post obala bardzo wiele...
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3062
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu KD-153

Post autor: JB »

„Odnalazł” się jeszcze jeden kuter tego typu w służbie cywilnej. Spółdzielnia „Troć”, a potem „Jedność Rybacka”, eksploatowały jednostkę z oznaką rybacką Hel-48 (numer PRS 41-302), która później została zmieniona na Gdy-166. Bohdan Huras, w swojej książce, przypisuje temu kutrowi numer budowy 11/405, a kutrowi Hel -31 — 10/405 (w którymś roczniku PRS temu kutrowi przypisano numer budowy 11/405).
Wynika stąd, że w służbie WOP pływały tylko 2 kutry tego typu: KP-61 (ex Gda-40) i KP-62 (ex Gda-30). Dziesiąta jednostka (numer budowy 7/405) trafiła prawdopodobnie od razu do Ligi Przyjaciół Żołnierza.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Kutry typu KD-153/158 (Mayerform 15 m)

Post autor: Chemik »

Project manager: JB
Typist: Chemik


Wykaz polskich kutrów rybackich Nr 8 (wersja 2.0)
......Kutry typu KD-153/158
(Mayerform 15 m)

1) Wła-52 - B. Huras, F. Necel Rybacka flota Władysławowa.jpg
1) Wła-52 - B. Huras, F. Necel Rybacka flota Władysławowa.jpg (119.34 KiB) Przejrzano 1295 razy
1.) Der-2, typ KD-153, Franz Götz Bootswerft w Rügenwalde/ Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 1/405/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Franz Götz Bootswerft w Rügenwalde, położenie stępki pocz.1945
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr budowy 1/405 (równoległy numer budowy 9/4), rozpoczęcie odbudowy X.1945, wodowany 1946
Stocznia Rybacka w Gdyni, ukończony I.poł.1947
PRS 41028, od 1975 --> PRS 410028; sygnał wywoławczy SOGH (odebrany w I. połowie lat 70-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w 1947: 24.52 BRT, 7.31 NRT; 15.10(całk.)×5.20×? m, głębokość 2.12 m, wysokość boczna 2.38 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik Mercedes Benz, nr silnika 92269, moc 80 KM, 2 maszty, pomocnicze ............ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw., 8 węzłów; załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 24.52 BRT, 7.31 NRT; 15.10(całk.)/14.85(rej.)×5.20×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Vølund M-240, nr silnika 2699, rok produkcji 1953, moc 100 KM, 2 maszty, ............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw., 8 węzłów; załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1965: 24.52 BRT, 7.31 NRT; 15.10(całk.)/14.85(rej.)×5.20×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl silnik Callesen 195DR, nr silnika 3397, rok produkcji 1953, moc 100 KM, 2 maszty, ............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw., 8 węzłów; załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1969: 24.52 BRT, 7.31 NRT; 15.10(całk.)/14.85(rej.)×5.20×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl silnik Puck B-100, nr silnika 3397, rok produkcji 1953, moc 100 KM, 2 maszty,
............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw., 8 węzłów; załoga 4 osoby
pocz.1945: położenie stępki
przed. III.1945: uszkodzony na pochylni przez wycofujących się Niemców
X.1945: rozpoczęcie odbudowy
1946: wodowany dla Morskiego Instytutu Rybackiego
I.poł.1947: ukończony jako Der-2 (Morski Instytut Rybacki; Darłowo)
.................przewidziany dla Teodora Boldy
9.VI.1947: Der-2 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; użytkownik: Teodor Bolda; Darłowo)
.................wszedł do eksploatacji
VI./VII.1947: remont silnika w Stoczni Rybackiej w Gdyni (nr remontu 118 na zamówienie ZO 493)
.................kolejny remont w Stoczni Rybackiej w Gdyni zlecony przez Morski Instytut Rybacki (nr remontu 121 na zamówienie ZO 496)
II.poł.1947: Der-2 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; użytkownik: Teodor Bolda; Darłowo)
VIII.1947: remont w Stoczni Rybackiej w Gdyni zlecony przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich (nr remontu 184 na zamówienie ZO 645)
po VIII.1947: Der-2 (właściciel: Morski Instytut Rybacki; użytkownik: Zbigniew Garbowski; Darłowo)
IV.kw.1947: remont w Stoczni Rybackiej w Gdyni zlecony przez Zbigniewa Garbowskiego (nr remontu 211 na zamówienie ZO 812)
5.II.1948: Dar-2 (właściciel: Morski Centrala Handlowa; użytkownik: Zbigniew Garbowski; Darłowo)
25.X.1948: Dar-2 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Teodor Bolda; Darłowo)
18.VII.1949: remont w Stoczni Rybackiej w Gdyni zlecony przez Teodora Boldę (nr remontu 553 na zamówienie ZRO 253)
IV.1950: Teodor Bolda zakupił kuter na wieloletnie spłaty
24.II.1951: Dar-2 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Teodor Bolda; Darłowo)
13.IX.1951: Wła-52 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Teodor Bolda; Władysławowo)
1953/1954: wymiana dotychczasowego silnika na 2-cylindrowy silnik Vølund M-240, nr silnika 2699, rok produkcji 1953, moc 100 KM
13.VII.1955 godz. 05.20: na płn.-wsch. od Władysławowa, w gęstej mgle, zderzył się (szyper Ignacy Buja) ze szwedzkim frachtowcem „Ajax”
29.XII.1955: Wła-52 (Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Gryf”; Władysłąwowo)
13.II.1956: na wysokości Kuźnica, bierze udział w ściągnięciu z mielizny kutra „Wła-90”
I.poł.1956: Wła-52 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Gryf”; Władysłąwowo)
VI.1964: wymiana dotychczasowego silnika na 4-cylindrowy silnik Callesen 195DR, nr silnika 3397, rok produkcji 1953, moc 100 KM
XII.1967: Wła-52 (Franciszek Kuchnowski, Władysław Ferra i Edward Długi; Władysłąwowo)
VIII.1968: modernizacja silnika Callesen 195DR do standardu silnika Puck B-100
.................UWAGA: nie wykluczone, iż było to tylko przemianowanie silnika w dokumentacji (silnik Puck B-100 był odmianą licencyjną silnika Callesen)
1969: Wła-52 (Franciszek Kuchnowski, Władysław Ferra; Władysłąwowo)
I.1974: Wła-52 (Franciszek Kuchnowski, Stefan Bolda; Władysłąwowo)
20.IX.1974 godz. 00.20: wychodząc z portu władysławowskiego zderzył się (szyper Stanisław Kuchnowski) z wracającym z morza superkutrem „Wła-136”
.................kuter doznał poważnego uszkodzenia poszycia, po oględzinach stwierdzono nieopłacalność remontu i przeznaczono go na opał
1975: zakończenie prac rozbiórkowych

2.) Gda-40, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 4/405 --> 3/405/ Stocznia Rybacka w Ustce/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 3/405, nr budowy 4/405 --> 3/405, położenie stępki V.1946, wodowany IV.1947
............UWAGA: zbudowany z wykorzystaniem poniemieckich elementów kadłuba
Stocznia Rybacka w Ustce, przekazany 27.IV.1948, częściowe wyposażenie, rozpoczęcie prac V.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany 8.X.1948, rozpoczęcie prac 23.XII.1948, ukończony 3.II.1949
PRS 41114, od 1975 --> PRS 410114, od 1983 --> PRS 631358; sygnał wywoławczy (od 1960?) SNQY (odebrany w I. poł. lat 70-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc, 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w 1951: wyporność 35 ton; 116.50(całk.)×4.60×2.20 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 1 silnik 2-cyl. Skandia 262B, 85 KM, 2 maszty; 7 węzłów; uzbrojenie 1 ckm 7,62 mm Maxim wz. 10
charakterystyka w I.1967: 24 BRT; 15.60(rej.)×5.00×? m, głębokość 2.20 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Skandia 262B, rok produkcji 1951, moc 85 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w 1987: 22.87 BRT; 15.96(całk.)/15.19(rej.)×5.00×2.12 m, wysokość boczna 2.97m; kadłub drewniany, 1 pokład; 6-cyl. silnik Puck U/E 680/193/1, moc 121 kW, 2 maszty, ożaglowanie keczu gaflowego o
............powierzchni ok. 100.5 m kw.; załoga 15 osób
I.poł.1946: zamówiony przez Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego
V.1946: położenie stępki
IV.1947: wodowany, przewidziany dla rybaka Józefa Schenka
1.VI.1947: raportowany jako wykończony w 96%
XI.1947: raportowany jako wykończony w 98%
12.XII.1947: na wodzie w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 98%
27.IV.1948: przekazany do Stoczni Rybackiej w Ustce
V.1948: rozpoczęcie prac wyposażeniowych
.................w dokumentach prace wyposażeniowe figurują jako remont
2.VI.1948: raportowany jako wykończony w 94%
IX.1948: zakończenie prac
11.X.1948: Stocznia Rybacka w Gdyni przyjęła zamówienie na zestawu trzonowego kutra (ZO 201) złożone przez Morską Centralę Handlową
.................kuter został dodany do umowy zawartej w dniu 25.II.1948 przez Morski Instytut Rybacki ze Stocznią Rybacką w Gdyni na dostawę 25 kutrów rybackich różnych typów
X./XI.1948: możliwe, że został przekazany Józefowi Schenkowi, lecz rychło został przez niego zwrócony
XI./XII.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni
28.XII.1948: rozpoczęcie prac wykończeniowych (numer remontu 395)
3.II.1949: zarejestrowany jako Gda-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Połowowa Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
XII.1949: Gda-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
J.1950: Gda-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Wojska Ochrony Pogranicza)
pocz.1951(?): Gda-40 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; użytkownik: Wojska Ochrony Pogranicza)
IV.1951: kuter patrolowy KP-61 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.................przydzielony do Dywizjonu Okrętów Pogranicza WOP Świnoujście 12. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
1.X.1952: przydzielony do nowo utworzonej Grupy Kutrów Pogranicza Dywizjonu Okrętów Pogranicza WOP Świnoujście 12. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Szczecinie
.................rozkaz organizacyjny Dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza nr 099/org z 16.IX.1952 roku
IV.1958: przydzielony do Grupy Kutrów Pogranicza Dywizjonu Okrętów Pogranicza WOP Świnoujście 12. Pomorskiej Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Szczecinie
.................zarządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nr 075/58 z dnia 22.IV.1958
14.IV.1959: wycofany ze służby
pocz. 60-tych: kuter szkoleniowy, prawdopodobnie nazwany KP-1-LPŻ (Liga Przyjaciół Żołnierza; ????)
.................UWAGA: przyporządkowanie do kutra o numerze budowy 3/405 prawdopodobne, nie można wykluczyć, iż był to kuter o numerze budowy 4/405
13.XI.1962: kuter szkoleniowy KP-1-LPŻ (Liga Obrony Kraju; ????)
1966: kuter rybacki Gdy-28 (Stefan Kreft; Gdynia)
1967: kuter rybacki Gdy-28 (Stefan i Hildegarda Kreft; Gdynia)
1967: kuter rybacki Gdy-28 (Stefan i Hildegarda Kreft; Gdynia)
1975: kuter rybacki Gdy-28 (Hildegarda i Jan Kreft; Gdynia)
1983: wycofany z eksploatacji, sprzedany z przeznaczeniem na jacht
1985: jacht żaglowy Sawatour PZ-1488 (Biuro Turystyki i Podróży „Sawatour”; Gdańsk)
1991: sprzedany w Europie Zachodniej
.................dalsze losy nie znane
2a) KP-62 - M. Soroka Polskie okrety wojenne 1945-1980.jpg
2a) KP-62 - M. Soroka Polskie okrety wojenne 1945-1980.jpg (159.24 KiB) Przejrzano 1164 razy
2b) KP-62 - M. Soroka Polskie okrety wojenne 1945-1980.jpg
2b) KP-62 - M. Soroka Polskie okrety wojenne 1945-1980.jpg (130.68 KiB) Przejrzano 1164 razy
3.) Arka 11 Gdy-74, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 4/405/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 4/405, nr budowy 4/405, położenie stępki poł.1946, wodowany IV.1947
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany 8.X.1947, rozpoczęcie prac X.1947, ukończony 2.II.1948, rejestracja II.1948
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
c80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w 1951: wyporność 35 ton; 116.50(całk.)×4.60×2.20 m; kadłub drewniany, 1 pokład; 1 silnik 2-cyl. Skandia 262B, 85 KM, 2 maszty; 7 węzłów; uzbrojenie 1 ckm 7,62 mm Maxim wz. 10
poł.1946: położenie stępki
IV.1947: wodowany
8.X.1947: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni
II.poł.X.1947: rozpoczęcie prac wykończeniowych (nr remontu 204 na zamówienie ZO 779)
.................prace zlecone przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich
12.XII.1947: raportowany jako wykończony w 95%
2.II.1948: zarejestrowany jako Arka 11 Gdy-74 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Towarzystwo Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Gdynia)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
16.II.1948: wszedł do eksploatacji, bazował w Helu (szyper Wilhelm Herman)
poł(?).VII.1948: zarejestrowany jako WsG-36 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Henryk Proszowski; Górki Wschodnie)
28.VII.1948: zwrócony Morskiej Centrali Handlowej, przejęty przez Henryka Proszowskiego
.................rozpoczęcie remontu w Stoczni Rybackiej w Gdyni, zleconego przez Henryka Proszowskiego (nr zamówienia ZO 325, brak nr remontu, znajdował się pomiędzy numerami 316 a 317)
19.VIII.1948: zakończenie remontu
I.poł.XI.1948: WsG-36 (Morska Centrala Handlowa; Górki Wschodnie)
19.XI.1948: rozpoczęcie remontu w Stoczni Rybackiej w Gdyni, zleconego przez Morską Centralę Handlową (nr remontu 282 na zamówienie ZO 445)
27.I.1949: zakończenie remontu
pocz.II.1949: Gda-30 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Połowowa Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
22.II.1949: rozpoczęcie remontu w Stoczni Rybackiej w Gdyni, zleconego przez Morską Centralę Handlową (nr remontu 424 na zamówienie ZRO 048)
24.II.1949: zakończenie remontu
V.1949: zainstalowano prawdopodobnie nowy silnik
XII.1949: Gda-30 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
J.1950: Gda-30 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Wojska Ochrony Pogranicza)
pocz.1951(?): Gda-30 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego; użytkownik: Wojska Ochrony Pogranicza)
IV.1951: kuter patrolowy KP-62 (właściciel: Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego, operator: Wojska Ochrony Pogranicza)
.................przydzielony do dywizjonu okrętów pogranicza WOP Świnoujście 12. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza
1.X.1952: przydzielony do nowo utworzonej Grupy Kutrów Pogranicza dywizjonu okrętów pogranicza WOP Świnoujście 12. Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Szczecinie
...............................rozkaz organizacyjny Dowódcy Wojsk Ochrony Pogranicza nr 099/org z 16.IX.1952
IV.1958: przydzielony do Grupy Kutrów Pogranicza dywizjonu okrętów pogranicza WOP Świnoujście 12. Pomorskiej Brygady Wojsk Ochrony Pogranicza, stacjonował w Szczecinie
.................zarządzenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych nr 075/58 z dnia 22.IV.1958
21.XII.1959: wycofany ze służby
pocz. 60-tych: kuter szkoleniowy, być może nazwany KP-2-LPŻ (Liga Przyjaciół Żołnierza; ????)
.................UWAGA: nazwa domniemana, przyporządkowanie do kutra o numerze budowy 4/405 prawdopodobne, nie można wykluczyć, iż był to kuter o numerze budowy 3/405
13.XI.1962: kuter szkoleniowy, być może nazwany KP-2-LPŻ (Liga Obrony Kraju; ????)
.................dalsze losy nieznane

4.) Gda-29, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 5/405/ Stocznia Rybacka w Ustce/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 5/405, nr budowy 5/405 (równoległy numer budowy 9/1), położenie stępki poł.1946, wodowany IV.1947
Stocznia Rybacka w Ustce, przekazany IV(?).1948, częściowe wyposażenie, rozpoczęcie prac V.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany XI./XII.1948, rozpoczęcie prac 23.XII.1948, ukończony 7.II.1949
PRS 41149, od 1975 --> PRS 410149; sygnał wywoławczy SOFM (odebrany w II. połowie lat 60-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc, 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 27 BRT, 8 NRT; 14.39(rej.)×4.90×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Buckau Wolf 4DV224, nr silnika 6009/152, rok produkcji 1951, moc 80 KM, 2 maszty, pomocnicze
............ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w I.1970: 27 BRT, 8 NRT; 14.39(rej.)×4.90×? m, głębokość 2.12 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Buckau Wolf 4DV224, nr silnika 18527, rok produkcji 1955, moc 80 KM, 2 maszty, pomocnicze
............ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
1946: położenie stępki
IV.1947: wodowany jako WsG-40 dla Rybackiej Spółdzielni Pracy „Rybitwa” z siedzibą w Górkach Wschodnich
12.XII.1947: na wodzie w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 95%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 31.VIII.1948 r.
IV(?).1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Ustce
V.1948: rozpoczęcie prac wyposażeniowych
.................w dokumentach prace wyposażeniowe figurują jako remont
2.VI.1948: raportowany jako wykończony w 94%
IX.1948: zakończenia prac wyposażeniowych w Stoczni Rybackiej w Ustce
23.XI.1948: w trakcie przejścia do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu wymiany zestawu trzonowego, w sztormie doznał awarii silnika i został wyrzucony na brzeg (szyper Ignacy Urbaniak) 2 km na wsch. od miejscowości Skowronki
............ściągnięty i przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni
23.XII.1948: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 396 na zamówienie ZO 202)
.................prace zlecone przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich
7.II.1949: zarejestrowany jako Gda-29 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Połowowa Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
XII.1949: Gda-29 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
24.I.1951: Gda-29 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
2.IV.1951: Gda-29 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
1(?).X.1951: Gdy-129 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-129 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
II.poł.50-tych: Gdy-129 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1962: WsG-29 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
25.I.1965: WsG-29 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Arkona”; Górki Wschodnie)
I.kw.1965: wycofany z eksploatacji z powodu nierentowności
.................sprzedany Szczepanowi Lewandowskiemu
1966(?): WsG-29 (Szczepan Lewandowski; Górki Wschodnie)
IV.kw.1968: zakupiony przez Jana Woźniaka z Górek Zachodnich
XII.1968: wymiana dotychczasowego silnika na silnik tego samego typu o nr silnika 18527 i roku produkcji 1955
I.1969: ZaG-1 (Jan Woźniak; Górki Wschodnie)
1975: nie wykazywany w rejestrach Polskiego Rejestru Statków
cdalsze losy nie znane

5.) Belona 3 Dzi-67, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 6/405/ Stocznia Rybacka w Ustce/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 7/405, nr budowy 6/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 13.IX.1947
Stocznia Rybacka w Ustce, przekazany IV(?).1948, częściowe wyposażenie, rozpoczęcie prac V.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany 20.XII.1948, rozpoczęcie prac 22.XII.1948, ukończony 13.X.1949
PRS 41270; sygnał wywoławczy SOUD
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc, 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 22 BRT, 7 NRT; 15.32(całk.)/15.25(rej.)×5.03×? m, głębokość 1.82 m, wysokość boczna 2.54 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Puck A-4, nr silnika 14/03, rok produkcji 1955, moc 100 KM, 2 maszty, pomocnicze
............ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m2; 9 węzłów
1946: położenie stępki
13.IX.1947: wodowany dla Spółdzielni Rybackiej „Belona” z siedzibą w Dziwnowie
12.XII.1947: na wodzie w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 76%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 31.X.1948 r.
IV.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Ustce
V.1948: rozpoczęcie prac wyposażeniowych
.................w dokumentach prace wyposażeniowe figurują jako remont
2.VI.1948: raportowany jako wykończony w 90%
X.1948: zakończenia prac wyposażeniowych w Stoczni Rybackiej w Ustce
20.XII.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu wymiany zestawu trzonowego
22.XII.1948: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 397 na zamówienie ZO 203)
.................prace zlecone przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich
13.X.1949: zarejestrowany jako Belona 3 Dzi-67 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Spółdzielnia Rybacka „Belona”; Dziwnów)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
VII.1950: Belona 3 Dzi-67 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Dziwnów)
24.I.1951: Belona 3 Dzi-67 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Dziwnów)
II.poł.1952: Belona 3 Dzi-2 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Dziwnów)
ok.1953: Belona 3 Koł-6 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Belona”; Kołobrzeg)
I.kw.1956(?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Puck A-4, nr silnika 14/03, rok produkcji 1955, moc 100 KM
I.poł.1956: Belona 3 Koł-6 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Belona”; Kołobrzeg)
2.VI.1956 ok. godz. 07.00: na łowisku kołobrzeskim miał kolizję (szyper Bronisław Swastek) z kutrem „Wła-30”
1957(?): Belona 3 Dzi-6 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Belona”; Dziwnów)
1961: nie wykazywany w rejestrach Polskiego Rejestru Statków
.................dalsze losy nie znane
Ostatnio zmieniony 2020-10-08, 11:55 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Kutry typu KD-153/158 (Mayerform 15 m)

Post autor: Chemik »

6) Hel-21 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg
6) Hel-21 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg (90.82 KiB) Przejrzano 1160 razy
6.) ??? (nazwa nieznana), typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 7/405/ Stocznia Rybacka w Ustce/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 35/405, nr budowy 7/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 13.IX.1947
Stocznia Rybacka w Ustce, przekazany IV(?).1948, częściowe wyposażenie, rozpoczęcie prac V.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany 20.XII.1948, rozpoczęcie prac 22.XII.1948, ukończony 13.X.1949
sygnał wywoławczy [od 1958(?)]: SNOD
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 20.89 BRT, 7.73 NRT; 15.21(rej.)×5.02×? m, głębokość kadłuba 1.33 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik Deutz, 80 KM, 1 maszt, pomocnicze ożaglowanie ok. 30 m kw.; 7 węzłów
1946: położenie stępki
13.IX.1947: wodowany
12.XII.1947: na wodzie w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 75%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 31.X.1948 r.
IV.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Ustce
V.1948: rozpoczęcie prac wyposażeniowych
.................w dokumentach prace wyposażeniowe figurują jako remont
2.VI.1948: raportowany jako wykończony w 90%
X.1948: zakończenia prac wyposażeniowych w Stoczni Rybackiej w Ustce
20.XII.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu wymiany zestawu trzonowego
22.XII.1948: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 398 na zamówienie ZO 204)
.................prace zlecone przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich
13.X.1949: zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
1950(?): kuter roboczy Nazwa Nieznana (Marynarka Wojenna Rzeczpospolitej Polskiej)
1957(?): wycofany z eksploatacji
pocz.1958(?): wybrakowany
5.III.1958: sprzedany Antoniemu Konhke z Helu
11.VI.1958: kuter rybacki Hel-21 (Antoni Rajmund Konhke; Hel)
21.VII.1959: brał udział w akcji ratowniczej kutra „Gdy-38”
† 28.VII.1966: zatonął w porcie helskim, po wydobyciu na mieliźnie za nasadą falochronu, rozebrany na opał
7) Hel-25 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg
7) Hel-25 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg (80.35 KiB) Przejrzano 1159 razy
7.) Łeb-40, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 8/405/ Stocznia Rybacka w Ustce/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 38/405, nr budowy 8/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 13.IX.1947
Stocznia Rybacka w Ustce, przekazany IV(?).1948, częściowe wyposażenie, rozpoczęcie prac V.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, przekazany 20.XII.1948, rozpoczęcie prac 22.XII.1948, ukończony 13.X.1949
PRS 41223, od 1975 --> PRS 410223; sygnał wywoławczy SOVZ (odebrany w II. połowie lat 60-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 24 BRT, 7 NRT; 15.50(rej.)×5.00×? m, głębokość 2.00 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Buckau Wolf PV 224, nr silnika 6009/170, rok produkcji 1952, moc 80 KM, 2 maszty,
............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w I.1968: 24 BRT, 7 NRT; 15.50(rej.)×5.00×? m, głębokość 2.00 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Deutz, moc 75 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
1946: położenie stępki
13.IX.1947: wodowany dla Rybackiej Spółdzielni Pracy „Rybak Morski” z siedzibą w Łebie
12.XII.1947: na wodzie w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 76%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 31.X.1948 r.
IV.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Ustce
V.1948: rozpoczęcie prac wyposażeniowych
.................w dokumentach prace wyposażeniowe figurują jako remont
2.VI.1948: raportowany jako wykończony w 90%
X.1948: zakończenia prac wyposażeniowych w Stoczni Rybackiej w Ustce
20.XII.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu wymiany zestawu trzonowego
22.XII.1948: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 399 na zamówienie ZO 205)
.................prace zlecone przez Zjednoczenie Stoczni Rybackich
13.X.1949: zarejestrowany jako Łeb-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Rybak Morski”; Łeba)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
VII.1950: Łeb-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
24.I.1951: Łeb-40 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Łeb-40 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
X.1953: Gdy-57 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-57 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
II.poł.50-tych: Gdy-57 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
11.VIII.1961 godz. 07.20: podczas wychodzenia z Gdyni, uderzył (szyper Franciszek Kierszka) w falochron, przyczyną było zaśnięcie stojącego za sterem szturmana
25.IX.1962 godz. 20.45: w pobliżu narożnika Nabrzeży Angielskiego i Islandzkiego, zderzył się (szyper Jerzy Seklecki) z kutrem „Gdy-54”
IX.1963(?): Gdy-57 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Gdynia)
.................sprzedany Spółdzielni „Front Narodowy” na polecenie Krajowego Związku Spółdzielni Rybackich
II.1964: WsG-51 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
25.I.1965: WsG-51 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Arkona”; Górki Wschodnie)
I.kw.1965: wycofany z eksploatacji i wystawiony na sprzedaż przez likwidatora spółdzielni
II.poł.1965: zakupiony przez Antoniego Budzisza i Zygfryda Konkola z Kuźnicy
.................wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik marki Deutz o mocy 75 KM
17.XI.1966: Hel-25 (Antoni Budzisz i Zygfryd Konkol; Hel)
1972: Hel-25 (Antoni Budzisz i spadkobiercy Zygfryda Konkola; Hel)
1977: sprzedany Ryszardowi Konhke z Jastarni
13.I.1978: Jas-1 (Ryszard Konhke; Jastarnia)
14.V.1984: skreślony z ewidencji Morskiego Urzędu Rybackiego w Gdyni
.................dalsze losy nie znane

8.) Łeb-11, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 9/405/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 39/405, nr budowy 9/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 1.VII.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, rozpoczęcie prac 25.VIII.1949, ukończony 17.XII.1949
PRS 41222, od 1975 --> PRS 410222, po 1982 --> PRS 630310; sygnał wywoławczy SPVY (odebrany w II. połowie lat 60-tych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 24 BRT, 7 NRT; 15.56(rej.)×5.00×? m, głębokość 2.00 m, wysokość boczna 2.38m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Vølund M-230, nr silnika 2648, rok produkcji 1948, moc 70 KM, 2 maszty,
............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.; 8 węzłów
charakterystyka w I.1972: 24 BRT, 7 NRT; 15.56(rej.)×5.00×? m, głębokość 2.00 m, wysokość boczna 2.38m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Puck B-100, nr silnika 54/90, rok produkcji 1957, moc 100 KM, 2 maszty, ............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
1946: położenie stępki
12.XII.1947: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 60%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 30.XI.1948 r.
.................później przesunięty do umowy z dnia 6.III.1948
2.VI.1948: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 80%
1.VII.1948: wodowany dla Rybackiej Spółdzielni Pracy „Rybak Morski” z siedzibą w Łebie
III.kw.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu dokończenia budowy
25.VIII.1949: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 597 na zamówienie ZNO 319)
.................prace przy dokończeniu budowy wykazywane były jako remont
17.XII.1949: zarejestrowany jako Łeb-11 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Rybak Morski”; Łeba)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
VII.1950: Łeb-11 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
24.I.1951: Łeb-11 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Gdynia)
2.IV.1951: Łeb-11 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
X.1953: Gdy-27 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-27 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
II.poł.50-tych: Gdy-27 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
12.VII.1962 godz. 19.30: podchodząc do nabrzeża w porcie gdyńskim uderzył rufowym dewitem w nadbudówkę stojącego przy kei kutra „Gdy 236”
.................przyczyną kolizji było zacięcie urządzenia sterowego
1965/1966: Łeb-52 (Zdzisław Maciejewski, Tadeusz Krzywonoga; Łeba)
1970/1971: Łeb-52 (Zdzisław Maciejewski; Łeba)
VI.1971(?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Puck B-100, nr silnika 54/90, rok produkcji 1957, moc 100 KM
po 1982: jacht żaglowy Esther PZ-8675
.................dalsze losy nie znane
9a) Wła-42 - B. Huras, F. Necel Rybacka flota Władysławowa.jpg
9a) Wła-42 - B. Huras, F. Necel Rybacka flota Władysławowa.jpg (84.3 KiB) Przejrzano 1149 razy
9b) Baltic Star - POLsail.org.jpg
9b) Baltic Star - POLsail.org.jpg (174.14 KiB) Przejrzano 1149 razy
9.) Hel-31, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 10/405/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 40/405, nr budowy 10/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 1.VII.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, rozpoczęcie prac 25.VIII.1949, ukończony 12.I.1950
MMSI 261036830; PRS 41196, od 1975 --> PRS 410196, od II.poł. 80-tych --> PRS 631543;
sygnał wywoławczy SOMN (odebrany w II. połowie lat 60-ych) --> od 1998 SPK2348
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w I.1959: 23.48 BRT, 7.24 NRT; 15.50(rej.)×5.04×? m, głębokość 1.98 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Vølund M-230, nr silnika 2586, rok produkcji 1950, moc 70 KM, 2 maszty,
............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w I.1974: 23.48 BRT, 7.24 NRT; 15.50(rej.)×5.04×? m, głębokość 1.98 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Puck B-100, nr silnika 54/86, rok produkcji 1957, moc 100 KM, 2 maszty,
............pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w 1998: 46.03 GT; 15.88(całk.)/15.24(rej.)×5.20×2.69 m, wysokość boczna 3.39m; kadłub drewniany, 1 pokład; 6-cyl. silnik Puck U/E 680/193, moc 121 kW, 2 maszty, ożaglowanie keczu gaflowego o
............powierzchni ok. 83 m kw.; załoga 12 osób
charakterystyka w 2013: 46.03 GT; 15.88(całk.)×5.20×2.69 m, wysokość boczna 3.39m; kadłub drewniany, 1 pokład; 6-cyl. silnik Puck U/E 680/193, moc 121 kW, 2 maszty, ożaglowanie keczu gaflowego o powierzchni
............130 m kw.; załoga 12 osób
1946: położenie stępki
12.XII.1947: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 60%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 30.XI.1948 r.
.................później przesunięty do umowy z dnia 6.III.1948
2.VI.1948: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 80%
1.VII.1948: wodowany dla Rybackiej Spółdzielni Pracy „Troć” z siedzibą w Helu
III.kw.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu dokończenia budowy
25.VIII.1949: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 598 na zamówienie ZNO 320)
.................prace przy dokończeniu budowy wykazywane były jako remont
12.I.1950: zarejestrowany jako Hel-31 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Troć”; Hel)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
22.II.1950 ok. godz. 04.00: osiadł na mieliźnie, 15 m od brzegu (szyper Emil Konkol) pomiędzy Karwią a Ostrowem, załoga ewakuowała się pieszo
25.II.1950: rozpoczęcie operacji ściągania kutra
11.III.1950: zakończenie uwalniania kutra z mielizny, skierowany na remont
30.VI.1950: RSP „Troć” zakupiła kuter na wieloletnie spłaty
21.X.1950: Hel-31 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Hel)
24.I.1951: Hel-31 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Hel)
8.II.1951: doznał awarii w gęstej mgle, w pobliżu Cypla Helskiego (szyper Józef Herman), szczegółów brak
2.IV.1951: Hel-31 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Hel)
1.X.1951: Gdy-147 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
14.I.1953 godz. 18.30: manewrując w porcie władysławowskim (szyper Jan Ratajski), uszkodził nadburcie stojącemu przy kei kutrowi „Wła-4”
I.poł.1956: Gdy-147 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
II.poł.50-tych: Gdy-147 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
IX.1963: Gdy-147 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Gdynia)
.................sprzedany Spółdzielni „Front Narodowy” na polecenie Krajowego Związku Spółdzielni Rybackich
21.II.1964: WsG-11 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Front Narodowy”; Górki Wschodnie)
25.I.1965: WsG-11 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Arkona”; Górki Wschodnie)
I.kw.1965: wycofany z eksploatacji i wystawiony na sprzedaż przez likwidatora spółdzielni
.................zakupiony przez Jerzego Kazimierskiego z Pleniewa
IX.1965: WsG-11 (Jerzy Kazimierski; Górki Wschodnie)
III.1967: Łeb-41 (Tomasz Beer; Łeba)
I.1974(?): wymiana dotychczasowego silnika na 4-cyl. silnik Puck B-100, nr silnika 54/86, rok produkcji 1957, moc 100 KM
III.kw.1974: zakupiony przez Leona Ferrę z Władysłąwowa
IX.1974: Wła-42 (Leon Ferra; Władysławowo)
IV.1978: Wła-42 (Waldemar Sylwester; Władysławowo)
XI.1981: rozpoczęcie rozbiórki na opał, po awarii silnika
1982: na prośbę inż. Henryka Proszowskiego z Warszawy, właściciel zaprzestał rozbiórki i podarował mu kadłub kutra
.................kuter „Wła-91” odholował go do Gdańska
II.poł.80-tych: jacht motorowy Makler POL-1590
przed 1996: jacht motorowy Baltic Star POL-3527
.................jacht w latach 80-tych i 90-tych kilkukrotnie zmieniał właścicieli, jednak brak źródeł w celu ich weryfikacji
1996: zakupiony przez Krzysztofa Wojciecha Dubois i przebudowany na kecz
1998: jacht żaglowy Baltic Star POL-3527 (Krzysztof Wojciech Dubois; Kołobrzeg)
XI.2014: jacht żaglowy Baltic Star POL-3527 (Robert Smagoń; Kołobrzeg)
2015: jacht żaglowy Baltic Star POL-3527 (Robert Smagoń; Gdańsk)
5.X.2016: odznaczony Listem Morskim przez Prezydenta Gdańska
I.poł.2017: jacht żaglowy Baltic Star POL-3527 (Dom Armatorski POLsail; Gdańsk)
IX.2020: w eksploatacji
10) Hel-48 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg
10) Hel-48 - B. Huras, M. Kulik, F. Necel Kutry rybackie z Helu.jpg (105.27 KiB) Przejrzano 1144 razy
10.) Hel-48, typ KD-153, Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 11/405/ Stocznia Rybacka w Gdyni
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), nr zlecenia 41/405, nr budowy 11/405, położenie stępki poł.1946, wodowany 1.VII.1948
Stocznia Rybacka w Gdyni, rozpoczęcie prac 25.VIII.1949, ukończony 12.I.1950
PRS 41302, od 1975 --> PRS 410302; sygnał wywoławczy SOMQ (odebrany w II. połowie lat 60-ych)
charakterystyka w/g projektu: wyporność konstrukcyjna 31.6 m sześc., 15.32(całk.)/12.86(l.w.)×4.956(całk.)/4.64(l.w.)×1.55(kon.)/1.95(max) m, wysokość wolnej burty 0.75 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; silnik o mocy
............80 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni 62.8 m kw., załoga 4 osoby
charakterystyka w 1950: 15.32(rej.)×4.96×? m, głębokość 1.95 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Vølund M-230, moc 70 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
charakterystyka w I.1959: 23 BRT, 7 NRT; 15.48(rej.)×5.02×? m, głębokość 1.98 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 4-cyl. silnik Puck A-4, nr silnika 34/24, rok produkcji 1956, moc 100 KM, 2 maszty, pomocnicze
............ożaglowanie o powierzchni ok. 60 m kw.
1946: położenie stępki
12.XII.1947: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 60%
25.II.1948: Morski Instytut Rybacki zawarł umowę ze Stocznią Rybacką w Gdyni na ukończenie kutra do 30.XI.1948 r.
.................później przesunięty do umowy z dnia 6.III.1948
2.VI.1948: w kadłubowni w Stoczni Rybackiej w Darłowie, raportowany jako wykończony w 80%
1.VII.1948: wodowany dla Rybackiej Spółdzielni Pracy „Troć” z siedzibą w Helu
III.kw.1948: przeholowany do Stoczni Rybackiej w Gdyni w celu dokończenia budowy
25.VIII.1949: rozpoczęcie prac remontowych (nr remontu 599 na zamówienie ZNO 321)
.................prace przy dokończeniu budowy wykazywane były jako remont
12.I.1950: zarejestrowany jako Hel-48 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Troć”; Hel)
.................w tym dniu nastąpiło zakończenie prac remontowych, które było de facto ukończeniem budowy
21.X.1950: Hel-48 (właściciel: Morska Centrala Handlowa; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Hel)
24.I.1951: Hel-48 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Rybacka Spółdzielnia Pracy „Jedność Rybacka”; Hel)
2.IV.1951: Hel-48 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Hel)
1.X.1951: Gdy-166 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybaków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
I.poł.1956: Gdy-166 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia; użytkownik: Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
II.poł.50-tych: Gdy-166 (Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
25.V.1965: Łeb-51 (Tadeusz Sech i Stefan Hinc; Łeba)
1970: Łeb-51 (Władysław Dzietczyk; Łeba)
15.VII.1973 godz.19.40: na skutek awarii sprzęgła silnika, a następnie zerwania lin kotwicznych przez silny prąd i fale, wszedł na mieliznę brzegową (szyper Władysław Dzietczyk) ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, załogę
.................zdjęli ratownicy ze Stacji Ratownictwa Brzegowego w Łebie
† 16.VII.1973: rozbity przez fale, uznany za stracony

11.) ??? (nazwa nieznana), typ KD-158, Franz Götz Bootswerft w Rügenwalde/ Stocznia Rybacka w Derłowie (Darłowie), nr budowy 3/405 --> bez numeru budowy
Franz Götz Bootswerft w Rügenwalde, położenie stępki pocz.1945
Stocznia Rybacka w Derłowie (od 7.V.1946: Darłowie), rozpoczęcie odbudowy II.poł.1945, wodowany 1946, ukończony 1947
PRS 41115, od 1975 --> PRS 410115
charakterystyka w I.1967: 23 BRT, 8 NRT; 15.40(rej.)×4.25×? m, głębokość 2.40 m; kadłub drewniany, 1 pokład, 1 ładownia; 2-cyl. silnik Skandia 262B, rok produkcji 1947, moc 85 KM, 2 maszty
pocz.1945: położenie stępki
przed. III.1945: uszkodzony na pochylni przez wycofujących się Niemców
II.poł.1945: rozpoczęcie odbudowy
1946: wodowany
1947: ukończony Nazwa Nieznana
przed 1961: Gdy-80 (Jan i Paweł Szulc; Gdynia)
............UWAGA: możliwe, że oznakę rybacką Gdy-80 otrzymał w II. połowie 1952 roku lub w początkach 1953 roku
przed 1967: Gdy-80 (Paweł Szulc; Gdynia)
po 1982: nie wykazywany w Rejestrach Polskiego Rejestru Statków





Źródła:
Archiwum Akt Nowych zespół nr 1633 Ministerstwo Żeglugi w Warszawie
Archiwum Akt Nowych zespół nr 547 Ministerstwo Żeglugi, Generalny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego w Sopocie
Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni zespół nr 123 Morski Urząd Rybacki w Gdyni
Archiwum Państwowe w Gdańsku Oddział w Gdyni zespół nr 129 Gdyńska Stocznia Remontowa w Gdyni
Indeks nazw Polskiego Związku Żeglarskiego 2012
Rejestr 1959 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1959
Rejestr 1960 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1960
Rejestr 1961 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1961
Rejestr 1962 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1962
Rejestr 1965 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1965
Rejestr 1967 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1967
Rejestr 1968 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1968
Rejestr 1969 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1969
Rejestr 1970 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1970
Rejestr 1972 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1972
Rejestr 1974 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1974
Rejestr 1976 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1976
Rejestr 1979 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1979
Rejestr 1980 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1980
Rejestr 1981 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1981
Rejestr 1982 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1982
Rejestr 1985 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1985
Rejestr Jachtów Morskich 1987 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1987
Rejestr Jachtów Morskich 1988 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1988
Rejestr Jachtów Morskich 1989 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1989
Rejestr Jachtów Morskich 1990 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1990
Rejestr Jachtów Morskich 1991 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1991
Rejestr Jachtów Morskich 1992 Polski Rejestr Statków, Gdynia 1992
Rejestr Jachtów Morskich 1993 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1993
Rejestr Jachtów Morskich 1999 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 1999
Rejestr Jachtów Morskich 2000/2001 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2001
Rejestr Jachtów Morskich 2002/2003 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2003
Rejestr Jachtów Morskich 2004/2005 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2005
Rejestr Jachtów Morskich 2006/2007 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2007
Rejestr Jachtów Morskich 2008/2009 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2009
Rejestr Jachtów Morskich 2013 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2013
Rejestr Jachtów Morskich 2015 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2015
Rejestr Jachtów Morskich 2016 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2016
Rejestr Jachtów Morskich 2017 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2017
Rejestr Jachtów Morskich 2020 Polski Rejestr Statków, Gdańsk 2020
Blady Wiesław Polska Flota Rybacka w latach 1921-2001 Morski Instytut Rybacki, Gdynia 2002, ISBN 83-908885-9-9
Huras Bohdan, Kuklik Mirosław, Necel Franciszek Kutry rybackie z Helu Wydawnictwo REGION Jarosław Ellwart, Gdynia 2019, ISBN 978-83-7591-648-5
Huras Bohdan, Necel Franciszek Rybacka flota Władysławowa Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa „PORTA MARE”, Gdańsk 2015, ISBN 978-83-62022-87-8
Kula Henryk Granica morska PRL 1945-1950 Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1979, ISBN 83-11-06331-1
Leszczyński Ryszard Tragedie rybackiego morza. Tom III Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2006, ISBN 83-922007-9-9
Miciński Jerzy, Kolicki Stefan Pod polską banderą Seria Biblioteka Miesięcznika Morze tom 2 Wydawnictwo Morskie, Gdynia 1962
Soroka Marek Polskie Okręty Wojenne 1945-1980, Seria Biblioteka Miesięcznika Morze Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1986
Zientara Wojciech Spis polskich jachtów morskich (stan na 2020.09.29)
Biela Stanisław KP-63 - zapomniany okręt WOP opublikowany w Okręty Wojenne 2/2020 (160) Wydawnictwo Okręty Wojenne ISSN 0137-2823
Kuczkowski Wojciech Jesienny upojny opublikowany w Morze 12 (770)/1998 Korporacja Tigor S.A. ISSN 1231-014X
Kula Henryk Okręty pogranicza - powstanie i rozwój 1946-1971 opublikowany w Nautologia 4/1993
https://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=7326
https://fow.pl/forum/viewtopic.php?f=18&t=7102
http://www.polsail.org/pl/index.php
https://pl.wikipedia.org/wiki/SY_Baltic_Star
ODPOWIEDZ