KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: Statki śródlądowe

Post autor: RyszardL »

Peperon pisze:Oba czarne pasy (ten nad napisem ŻEGLUGA i na zabudowanym pokładzie) są wykonane z ciemnego szkła lub innego materiału. Na zdjęciu wyglądają na czarne, ale było ono robione prawie o zachodzie i nad portem wisiały chmury. "Na żywo" wyglądały na ciemny brąz, coś jak naczynia z ciemnego Arcorocu :lol:
No, to ja już jestem w domu. Dzięki serdeczne.
Pół "Opala" trzeba przerobić, żeby wyszedł "Agat" :-( , ale to da się wykonać.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Statki śródlądowe

Post autor: Peperon »

No to czekamy. Ja i reszta Forumowiczów ;)
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Statki śródlądowe

Post autor: Chemik »

RyszardL pisze:Pół "Opala" trzeba przerobić, żeby wyszedł "Agat" :-( , ale to da się wykonać.
No i nic dziwnego, bo odbiorcą statku był Sudoimport, więc specyfikacja była inna iż naszych katamaranów.
Przydałby się planik wersji eksportowej, byłoby Ci lżej.
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Re: Statki śródlądowe

Post autor: RyszardL »

Chemik pisze:No i nic dziwnego, bo odbiorcą statku był Sudoimport, więc specyfikacja była inna iż naszych katamaranów.
Przydałby się planik wersji eksportowej, byłoby Ci lżej.
Oj, przydałby się, przydał.
Będzie trochę dłubaniny.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Statki śródlądowe

Post autor: W.Danielewicz »

"AGAT" niczym się nie różnił od "OPALA". W marcu 2001r. w ówczesnej Stoczni Jachtowej w Gdańsku Stogach statek przebudowano między innymi zabudowując rufę.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Statki śródlądowe

Post autor: W.Danielewicz »

Sapfir2.jpg
Sapfir2.jpg (177.98 KiB) Przejrzano 11846 razy
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Statki śródlądowe

Post autor: W.Danielewicz »

Sapfir12.jpg
Sapfir12.jpg (214.14 KiB) Przejrzano 11846 razy
"SAPFIR" w St. Petersburgu
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Statki śródlądowe

Post autor: W.Danielewicz »

Chciałem powrócić jeszcze do statków typu KP-2. Wprawdzie są to statki żeglugi przybrzeżnej i raczej powinny zniknąć z tematu Statki śródlądowe. Ale skoro już tu są to niech tak będzie. A może moderator je przeniesie i założy nowy temat np. Katamarany pasażerskie.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: W.Danielewicz »

Liivi Laht.jpg
Liivi Laht.jpg (126.88 KiB) Przejrzano 11925 razy
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: W.Danielewicz »

Statki typu KP-2 zostały zaprojektowane przez Biuro Projektowo-Technologiczne "Promor" w Gdańsku. Głównym projektantem jest W. Dziekoński a opracowanie architektoniczne wykonał. J. Hornowski. Projekt powstał na zamówienie P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku i miał obejmować 5 statków dostarczanych sukcesywnie w latach 1980-1983. Miały one nosić nazwy kamieni szlachetnych i półszlachetnych. Te pięć statków miały mieć nazwy.
"SZMARAGD", "OPAL", SZAFIR" ,"RUBIN" i "NEFRYT". Niestety zblizający się kryzys ekonomiczny i społeczny spowodował że ŻG odebrała tylko 3 statki. Więc Centromor rozpoczął poszukiwanie nabywcy zagranicą. Udało się projektem zainteresować radziecki Sudoimport i dla ZSRR wybudowano 6 statków a jeden dla Nigerii. Budowę katamaranów zlecono Stoczni "Wisła" w Gdańsku. Pierwszy statek "SZMARAGD" zwodowano 30 stycznia 1980 r. a banderę podniesiono 14 sierpnia 1980 r. tuż przed eskalacją strajków sierpniowych.
Dwa kadłuby statków wykonano ze stali okrętowej. Dwa pływaki mieściły skrajni dziobowy, siłownię statku i pomieszczenia załogowe oraz skrajnik rufowy. Pomiedzy pływakami znajdował się pokłady: główny- miescił on na początku salon pasażerski dziobowy, korytarz z izolatką oraz salon pasażerski rufowy, toalety, bufet. górny - mieścił salon pasażerski w części dziobowej wraz z barem i kuchnią, toalety oraz część odkrytą z ławkami dla pasażerów. słoneczny - mieścił część odkrytą z ławkami dla pasażerów, środki ratunkowe i sterówkę.
Poszczególne pomieszczenia później przebudowano zmieniajac ich przeznaczenia. W dwóch pływakach znajdują się siłownie niezależne od siebie. Zamontowano tam dwa silniki typu 6AL20/24 produkcji ZPM "Cegielski" w Poznaniu. Ich moc łączna wynosi 840 kW a prędkość jaką statek może osiągnąć to 13 węzłów. Załoga składa się od 6 do 11 osób a pasażerów katamarany mogły zabierać 520. W chwili obecnej do 450.
Stocznia "Wisła" zbudowała:
KP2-1 "SZMARAGD" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1980 r. obecnie "RUBIN"
KP2-2 "OPAL" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1981
KP-2-3 "SZAFIR" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1982 obecnie "SAPFIR" [RU]
KP-2-4 "IWERIJA - Georgian Shipping Company,Batumi [ZSRR] 1983 obecnie "GLOBUS" [UKR]
KP-2-5 "AHTIAR" - Black Sea Shipping Co,Sewastopol [ZSRR] 1984 potem [ST.VINC] "UTE" [PAN] i [D] obecnie "ONYX" [PL]
KP-2-6 "HADZIBEI" - Black Sea Shipping Co,Odessa [ZSRR] 1985 obecnie [UKR]
KP-2-7 "ANNON LAHT" - Estonian Shipping Company,Tallinn [ZSRR] 1986 potem "LIIVI LAHT" [ZSRR] potem [MALTA] potem [PAN] obecnie "JANTAR" [PL]
KP-2-8 "DAGOMYS" - Novorosijsk Shipping Company,Soczi [ZSRR] 1987 obecnie [RU]
KP-2-9 "GELENDZIK" - Novorosijsk Shipping Company, Novorsijsk 1988 [ZSRR] obecnie "AGAT" [PL]
KP-2-10 "ODORAGUSHIN" ex "NEFRYT" rozp.bud.1983 zak. 1994 [ NIG] obecnie "GAMBI BOLONG" [GAMBIA]
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Chemik »

W.Danielewicz pisze:Projekt powstał na zamówienie P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku i miał obejmować 5 statków dostarczanych sukcesywnie w latach 1980-1983. Miały one nosić nazwy kamieni szlachetnych i półszlachetnych. Te pięć statków miały mieć nazwy "SZMARAGD", "OPAL", SZAFIR" ,"RUBIN" i "NEFRYT". Niestety zblizający się kryzys ekonomiczny i społeczny spowodował że ŻG odebrała tylko 3 statki.
KP2-1 "SZMARAGD" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1980 r. obecnie "RUBIN"
KP2-2 "OPAL" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1981
KP-2-3 "SZAFIR" - Żegluga Gdańska, Gdańsk 1982 obecnie "SAPFIR" [RU]
KP-2-5 "AHTIAR" - Black Sea Shipping Co,Sewastopol [ZSRR] 1984 potem [ST.VINC] "UTE" [PAN] i [D] obecnie "ONYX" [PL]
KP-2-10 "ODORAGUSHIN" ex "NEFRYT" rozp.bud.1983 zak. 1994 [ NIG] obecnie "GAMBI BOLONG" [GAMBIA]
Wspomniałeś iż ŻG miała przejąć pięć statków w zestawieniu brak eks-Rubina (jest tylko obecny Rubin)
Ja mam info, iż KP-2/5 Akhtiar to pierwotnie polski Nefryt, a KP-2/10 Odoragushin to pierwotnie (pierwszy) Rubin.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: W.Danielewicz »

"Rubin" to była nazwa robocza, która nigdy nie pojawiła się na kadłubie i miał ją nosić według dokumentów 5 z kolei statek. . Natomiast kadłub "Nefryta" miał litery na kadłubie w części rufowej, widziałem je w 1985 r. Potem jak statek odstawiono i przerwano prace to już tej nazwy nie widziałem. W dokumentach ŻG jest pismo o wycofaniu się z zakupu "Nefryta" z 1983 r. Takie są moje informacje.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Chemik »

W.Danielewicz pisze:"Rubin" to była nazwa robocza, która nigdy nie pojawiła się na kadłubie i miał ją nosić według dokumentów 5 z kolei statek.
No to teoretycznie pierwsza piątka powinna być dla Żeglugi... na ile statków złożono zamówienie? cztery czy pięć?
W.Danielewicz pisze:Natomiast kadłub "Nefryta" miał litery na kadłubie w części rufowej, widziałem je w 1985 r. Potem jak statek odstawiono i przerwano prace to już tej nazwy nie widziałem. W dokumentach ŻG jest pismo o wycofaniu się z zakupu "Nefryta" z 1983 r. Takie są moje informacje.
Ja mam info iż pod stępkę położono KP-2/10 w 1990 roku :shock: (i jest to logiczne, dlaczego miano by rozpoczynać 10 statek w serii przed 3-4 wcześniejszymi)? No chyba, że masz namyśli rufę Akhtiara ukończonego we wrześniu 1984?

EDIT: Jeszcze jedna sprawa: w temacie z rysunkami zamieściłeś zdjęcie Sapfira zrobione w Sankt Petersburgu 29.VII.2006 roku, jeszcze bez nazw pisanych cyrylicą i ze oznakami Żeglugi na kominach. Czy czasem ten statek przed sprzedażą nie poszedł do przyszłego właściciela w czarter?
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Mitoko »

Kiedyś spotkałem się z opinią, że "przymiarką" do robienia KP był Pilot-21 (obecnie Kubuś lub może już inaczej - bo wystawiono go na sprzedaż), który dał możliwość przetestowania układu katamarana (choć nie miał opinii specjalnie udanej jednostki).
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Jarek C.
Posty: 867
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: Jarek C. »

Na czas "W" byly to mobilizowane przez PMW statki sanitarne (były już w czasie projektowania do tego przystosowane).
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Re: KATAMARANY PASAŻERSKIE typu KP2

Post autor: W.Danielewicz »

Hmm :x Sprawdzę to jeszcze raz, tylko muszę odszukać listę statków zbudowanych przez Stocznię "Wisła" jaką otrzymałem od nich. Wkrótce umieszczę tu życiorysy katamaranów. Może ktoś coś doda sprostuje. Co fotki "Szafira" to wykonana jest już po sprzedaniu statku do Rosji. Wykonano ją w lipcu 2006 roku. Do dziś katamaran ma na nadbudówce napis "SAPHIR" a tylko na skrzydle mostku ta nazwę powtórzono cyrlicą.

Na marginesie: Jarek mam w posiadaniu dokumentację ODS 50 [chyba] jesteś zainteresowany
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ