Statek Szkolny LWÓW
Re: Statek Szkolny LWÓW
Zaintrygowało mnie Twoje pytanie o długość Lwowa.
Poszperałem więc i za "Flotą spod biało-czerwonej" Jana Piwowońskiego podaję parametry statku.
rok budowy 1869
pojemność 1293 BRT ; 964 NRT
nośność 1600 ton
długość 64,8 m pp ; 85,1 m z bukszprytem
szerokość 11,4 m
zanurzenie 6,3 m
silnik spalinowy 360 KM
prędkość 6 węzłów (na silniku)
3 maszty ; 1500 m kw. żagli
załoga 35 + 140 uczniów
Poszperałem więc i za "Flotą spod biało-czerwonej" Jana Piwowońskiego podaję parametry statku.
rok budowy 1869
pojemność 1293 BRT ; 964 NRT
nośność 1600 ton
długość 64,8 m pp ; 85,1 m z bukszprytem
szerokość 11,4 m
zanurzenie 6,3 m
silnik spalinowy 360 KM
prędkość 6 węzłów (na silniku)
3 maszty ; 1500 m kw. żagli
załoga 35 + 140 uczniów
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Statek Szkolny LWÓW
Na pewno? A może tam gdzie się maszt zaczyna (albo kończy) - przy stępce?Colonel pisze:... wysokośc masztu też zaczyna sie przy pokladzie.
Nie przesądzam, ale lepiej mieć świadomość tej różnicy.
Re: Statek Szkolny LWÓW
Dzieki za odpowiedź i zainteresowanie moim tematem Co do wymiarów intryguje mnie jeszcze zanurzenie 6,3 m przy wysokości burty 3,33 ( podaje za JB ) Imponujące jest też wielkość bukszprytu ( ponad 20 m ? ) Marek T ma racje , że ważne jest czego naprawde dotyczy ten wymiar 64,8 .
Re: Statek Szkolny LWÓW
Mówiąc najkrócej jak tylko się da.
Długość 64,8 m pp (pomiędzy pionami) jest długością mierzoną pomiędzy miejscem przecięcia dziobnicy z powierzchnią wody, a osią obrotu steru. Tak mniej więcej to wygląda (łopatologicznie). Pewnie lepsi ode mnie mogą złożyć dokładniejsze wyjaśnienia.
Różnica między długością z bukszprytem, a między pionami nie jest długością bukszprytu. Zwróć uwagę, że dziobnica jest wychylona, a za sterem jest nawis rufowy. Daje to parę metrów.
Nieraz można spotkać długość podaną jako całkowitą (dla żaglowców z bukszprytem) i na linii wodnej. Przy danych żaglowców można spotkać również długość kadłuba.
No i jeszcze pozostaje kwestia wysokości masztów.
Pomimo tego, że maszty żaglowców sięgają aż do stępki (na co zwrócił uwagę Marek T), to jednak ich wysokość podaje się powyżej linii wodnej. Przykładowo maszty Daru Młodzieży (fok i grot) sięgają ponad 49 m wysokości powyżej linii wodnej (o ile mnie pamięć nie myli ).
Długość 64,8 m pp (pomiędzy pionami) jest długością mierzoną pomiędzy miejscem przecięcia dziobnicy z powierzchnią wody, a osią obrotu steru. Tak mniej więcej to wygląda (łopatologicznie). Pewnie lepsi ode mnie mogą złożyć dokładniejsze wyjaśnienia.
Różnica między długością z bukszprytem, a między pionami nie jest długością bukszprytu. Zwróć uwagę, że dziobnica jest wychylona, a za sterem jest nawis rufowy. Daje to parę metrów.
Nieraz można spotkać długość podaną jako całkowitą (dla żaglowców z bukszprytem) i na linii wodnej. Przy danych żaglowców można spotkać również długość kadłuba.
No i jeszcze pozostaje kwestia wysokości masztów.
Pomimo tego, że maszty żaglowców sięgają aż do stępki (na co zwrócił uwagę Marek T), to jednak ich wysokość podaje się powyżej linii wodnej. Przykładowo maszty Daru Młodzieży (fok i grot) sięgają ponad 49 m wysokości powyżej linii wodnej (o ile mnie pamięć nie myli ).
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Re: Statek Szkolny LWÓW
Bukszpryt miał długość 16,16 m. Długość całkowita wynosiła 85,07 m, między pionami - 64,76 m, więc 4,15 m pozostało na nawisy.
JB
JB
Re: Statek Szkolny LWÓW
MAsz 100% racji. Ale w kontekscie tej konkretnej dyskusji chodziło o widocznośc na zdjęciu i widoczność na szkicach. Część kolumny masztu ukryta pod pokładem z natury rzeczy jest niewidoczna, rozmawialismy o wysokosci masztów od pokładu (być może od powierzchni wody - od linii wodnej).Marek T pisze:Na pewno? A może tam gdzie się maszt zaczyna (albo kończy) - przy stępce?Colonel pisze:... wysokośc masztu też zaczyna sie przy pokladzie.
Nie przesądzam, ale lepiej mieć świadomość tej różnicy.
Re: Statek Szkolny LWÓW
mierzyliśmy proporcje tego co jest widoczne
Re: Statek Szkolny LWÓW
OK. Ale czy wysokość masztów podana przez JB to wysokość od pokładu, czy od stępki?Colonel pisze:... rozmawialismy o wysokosci masztów od pokładu (być może od powierzchni wody - od linii wodnej).
Re: Statek Szkolny LWÓW
Z tego co czytałem podaje sie wysokośc od pokładu
Re: Statek Szkolny LWÓW
Właśnie przeczytałem ze po wojnie zachował sie silnik z LWOWA
Pływał na statku OLIMPIA. Pewnie juz dawno skasowany ale miło
Pływał na statku OLIMPIA. Pewnie juz dawno skasowany ale miło
Re: Statek Szkolny LWÓW
ON 60062
reg Liverpool 200/83
1266/1336 t
7.5.1895 sold foreign
reg Liverpool 200/83
1266/1336 t
7.5.1895 sold foreign
Ostatnio zmieniony 2012-10-27, 19:52 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Statek Szkolny LWÓW
No wlasnie kiedy bal wodowany ?
W Liverpoolskim rejestrze 4.68 przeglad 5.68 klasa 20
1386bm 1336nm
Polskie zrodla podaja 1869 co nie jest raczej prawda.
W Liverpoolskim rejestrze 4.68 przeglad 5.68 klasa 20
1386bm 1336nm
Polskie zrodla podaja 1869 co nie jest raczej prawda.
Re: Statek Szkolny LWÓW
Raczej nie wiem tego . Kiepski jestem jesli chodzi o rejestry itd. Bardziej mi chodzi o jego historie pod Polską bandera oraz o jego wyglad, ale jestem przekonany, że to tez jest ważne wiec dziekuje za informacje