Rysunki polskich statków handlowych

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

Witam Kolegów Forumowiczów.
Jakiś czas temu pojawiła się Mała Encyklopedia Statków Polskich, która stała się niestety tworem martwym.
Uzyskawszy błogosławieństwo Adminów proponuję wątek bliźniaczo podobny do Rysunków Okrętów Różnych Flot, z działu Wojny Światowe.
Jest jednak pewna zasadnicza różnica. Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach, a nie fantazje. :lol: Jak widać nie są jakieś wygórowane zasady. No może jeszcze jedna.
Dobrze by było, aby rysunki były wyskalowane i w miarę możliwości podane zostały dane techniczne.
Mam nadzieję, że niezmilitaryzowani Koledzy dołączą się do tego wątku, a liczę przede wszystkim na okres po roku 1989. Jest to w pewnym sensie okres zapomniany.

Poniżej dla zachęty przedstawiam "Trzy POLONIE". Miały być cztery, ale tej najstarszej ciągle nie mogę skończyć :(
Schemat opisu:
Nazwa; typ; armator; rok dla którego aktualna jest sylwetka.
Pojemność brutto w BRT lub GT; nośność; wymiary całkowite w metrach; moc siłowni w KM; prędkość w węzłach.
liczba miejsc pasażerskich; załoga.
Rysunki zostały wykonane w skali 1:2000 i z tego względu są to cienie. :diabel:
Polonia 1.jpg
Polonia 1.jpg (99.89 KiB) Przejrzano 15560 razy
POLONIA - Prom kombinowany - Unity Line 1995
29 850 GT; 7250 ton; 169,9 x 28 x 5,9 - 6,2 m; 21 540 KM; 17 w.
666 mp; z. 82 (max.)
Polonia 2.jpg
Polonia 2.jpg (100.75 KiB) Przejrzano 15560 razy
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1979 (projekt)
17 000 - 24 500 BRT; 175 x 25,3 x 7,0 m; 16 000 KM; 17,5 w.
750 mp; z. 310
Polonia 3.jpg
Polonia 3.jpg (103.08 KiB) Przejrzano 15560 razy
POLONIA - Liniowiec pasażerski/wycieczkowiec - PLO 1964 (projekt)
23 000 BRT; 188 x 25 x 8,2 m; 27 000 KM; 23 w.
850 mp; z. 360
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"

... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

polsteam pisze:"Mają to być rysunki statków lub projektów, które faktycznie zostały wybudowane lub opracowane w polskich stoczniach"

... no to przynajmniej 1szy z rysunków tu nie pasuje...
No nie wiem jak się wytłumaczyć :oops: :oops: :oops:

Jak to w Polsce bywa, chciałem dobrze, a wyszło jak zwykle ;)
Nie będę poprawiał tamtego zdania. Niech zostanie ku przestrodze :D
Powiem tak. Chciałbym, oprócz statków opracowanych w polskich stoczniach i w nich zbudowanych, zebrać rysunki statków polskich armatorów lub spółek z nich wydzielonych (powiązanych z nimi kapitałowo). Wiem, że te statki nie zawsze będą pod polską banderą, ale takie dzikie czasy.

Intencją jest stworzenie czegoś w rodzaju albumu polskich statków. I nie chodzi tu o zwykłe przeskanowanie z Micińskiego.
Dzięki za uwagę, bo pozwoliło to uściślić przesłanki. Gdyby traktować tamto zdanie dosłownie, to już rysunek Jana Heweliusza byłby nie na miejscu :)
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Adam
Posty: 1737
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Adam »

Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
też mi się tak wydawało, ale nie chciałem jeszcze bardziej zrażać autora (bo już i tak robiłem za krytykanta w 1szym poście zamiast przywitać z uznaniem inicjatywę) ;-)
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

Adam pisze:Świetna sprawa, tego brakuje. Jedna uwaga - na pierwszym rysunku (prom Polonia) coś jest nie tak z kształtem komina...
Na rysunku "bazowym" był taki komin.
Komin POLONII.jpg
Komin POLONII.jpg (27.54 KiB) Przejrzano 15476 razy
Jak widać górna część ma zabudowę ażurową. Ponieważ na rysunku w skali ok. 1:2000 niemożliwe jest oddanie tego w szczegółach, więc wycieniowałem to jako całość.
Posiadam również fotkę POLONII z roku 2012. Jest tam inny kształt komina...
Komin POLONII 1.jpg
Komin POLONII 1.jpg (15.18 KiB) Przejrzano 15476 razy
...ale czy między rokiem 1995, a 2012 nie była ona modernizowana ?
Jeśli któryś z Panów ma aktualny rzut boczny, to bardzo proszę o sygnał, a zmienimy statek z datą aktualizacji.

Na zakończenie dodam tylko, że "rysunek bazowy" pochodzi z MSiO nr 1/1996, a fotkę znalazłem w necie wtedy, gdy rysunek był gotowy.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

mały holownik SD Christina

budowa: 2009, Damen Shipyards Gdynia (nr budowy Damena 512403)
jeden z trzech bliźniaków

klasa: 100 A1 Tug UK Coastal Service + LMC UMS MCA Class Class IX Tug

silniki napędu głównego: 2 x Caterpillar 3508B TA/C - 1491 bkW/ 2000 bhp/ 1600 rpm

dwa śrubostery (pędniki azymutalne) Rolls Royce Aquamaster US 155 CP

agregat prądotwórczy: Caterpillar C 4.4 T 73.0 kVA, 440V

długość całkowita (z odbojnicami): 21.19 m
szerokość (z odbojnicami): 8.90 m
wysokość boczna: 4.0 m
zanurzenie (około): 3.6 m
wyporność: 245 t
pojemność brutto: 120.70

uciąg na palu: 23,4 T naprzód / 21,5 T wstecz

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2013-05-13, 16:54 przez polsteam, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Ale dopiero walnąłem plamę.
Nawet pięćdziesiąt takich :oops: nie pomoże :(
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia :lol:
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

Peperon pisze:
polsteam pisze:ale to zdjęcie to nie Polonia, tylko Skania...
Ale dopiero walnąłem plamę.
Nawet pięćdziesiąt takich :oops: nie pomoże :(
Chciałem się wytłumaczyć z jednego, a w...ładowałem się w... fekalia :lol:
każdemu się może zdarzyć :-)


a co do rysunku...

Adam pewnie brał pod uwagę, że w sylwetce cieniowej to jest ta konstrukcja ażurowa, tylko (co uważam za słuszne) zwracał uwagę na szczegóły - że mianowicie w tym przypadku tylna krawędź tej ażurowej konstrukcji na rysunku była pionowa i za bardzo "odznaczająca się" w bryle, a w rzeczywistości jest ukośna...
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

Dzięki za uwagę.
Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
polsteam
Posty: 1552
Rejestracja: 2005-09-16, 21:03
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: polsteam »

zbudowany jako Stanford specjalnie dla terminalu BP Coryton - jeden z trzech bliźniaków (Castle Point, Stanford i Corringham)

obecnie Svitzer Stanford, pracuje w Felixstowe

wiele źródeł podaje jako stocznię dla tego statku Damen Shipyards, Gorinchem...
inne podają że stocznia Gorinchem, a kadłub z Gdyni...
i w papierach / formalnie faktycznie tak może być, ale statki były w całości wyposażone w Damen Shipyards Gdynia i odpłynęły o własnych siłach, nie jako częściowo wyposażone, holowane kadłuby.

stocznia: Damen Shipyards Gdynia
stoczniowy nr budowy Damen'a - 511211
przekazanie: luty 2005

armator (zamawiający): BP Shipping Limited, England
armator obecny: Svitzer

klasa 100 A1 Escort Tug ? LMC UMS Fire Fighting 1 with waterspray

BASIC FUNCTIONS Towing, mooring, escorting, firefighting and pollution control

długość całk.: 32.22 m
szerokość całk. (z odbojnicami): 11.24 m
wysokość boczna: 5.00 m
zanurzenie (na rufie): 5.50 m
wyporność: 840 t
uciąg na paluL 66.7 T (naprzód) / 62.6 T (wstecz)
prędkość na próbach: 14.2 w. / wstecz: 13.3 w.

silniki napędu głównego: MAK 6M25
łączna moc napędu głównego: 3960 kW (5310 KM)
pędniki azymutalne: Rolls-Royce Aquamaster US 255 CP
średnica śrub: 2700 mm
zespół prądotwórczy główny: 2 x Caterpillar 3304B T, 106 kVA
zespół prądotwórczy portowy: Caterpillar 3304B NA, 60 kVA

pompy poż. 2 x Nijhuis HGT, 1850 m3/h, 12.5 bar
monitory wodne p-poż.: 2 x Skum 1200 m3/h

wciągarka kombinowana - kotwiczno-holownicza: DMT heavy duty split drum, brake 150 T, 70 T up to 6 m/min
hak holowniczy: Mampaey 100 T SWL

pomieszczenia dla 7 osób załogi

Obrazek
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

Peperon pisze:...Jak tylko znajdę chwilkę, to poprawię.
No i zeszło prawie dwa lata. Jak na chwilę to całkiem nieźle. :lol:
Polonia - prom 1.jpg
Polonia - prom 1.jpg (40.05 KiB) Przejrzano 14592 razy
No i jest poprawiona.
Jak już pisałem - liczę na życzliwość. ;)
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

Po opracowaniu cienia promu Polonia spodobał mi się ten sposób "pracy".
Dlatego przygotowałem dwie inne Polonie, które miały być budowane w zastępstwie Batorego i Stefana Batorego.
Kolejność jest taka sama, jak w pierwszym poście. Danych nie przepisywałem, bo nie widzę sensu skoro już są.
Podam tylko, że projekt górnej Polonii powstał w roku 1979, a dolnej w 1964. Szkoda tylko, że żadna z nich nie powstała.
Polonia 21.jpg
Polonia 21.jpg (21.14 KiB) Przejrzano 14505 razy
Polonia 11.jpg
Polonia 11.jpg (27.86 KiB) Przejrzano 14505 razy
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Awatar użytkownika
stara zientara
Posty: 169
Rejestracja: 2010-04-27, 13:48
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: stara zientara »

W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6384
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: Rysunki polskich statków handlowych

Post autor: Peperon »

stara zientara pisze:W nawiązaniu do tytułu wątku to mam zeskanowane wszystkie sylwetki z Piwowońskiego oraz trochę z Micińskiego i PPB.
A sylwetki statków po roku 1990 masz ? Jeśli tak to dawaj, bo nie ma się co czaić. :D
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
ODPOWIEDZ